"Internetová neutralita" je pravidlo, které provází internetový vývoj po desítky let.
Zuzana
Jednoduše řečeno, znamená to, že každý má rovnocenný přístup k internetu. Pošlete-li e-mail tetičce Julince, má stejnou důležitost, jako googlování po videu nějaké 'celebrity' nebo multimilionová internetová televize Ruperta Murdocha.
Tato neutralita je atakována už roky. Bitevní linie se posunula a jaksi příliš komplexně sleduje detaily, ale kontura je docela jednoduchá. Podniky v obchodním kontextu všeobecně podporují netovou neutralitu. Chtějí své údaje dodat tak rychle jako každý jiný, aniž by musely platit speciální poplatky. A naopak, firmy jako Verizon nebo AT&T chtějí, aby se toto změnilo. Chtějí mít možnost účtovat vyšší poplatky za lepší služby.
Během Bushovy éry FCC (Federal Communications Comission) začala z netové neutrality couvat, ale přece jenom vydala jistá pravidla a očekávala, že se jimi budou poskytovatelé servisu řídit. V dubnu t.r. soud rozhodl, že FCC nemá žádnou autoritu regulovat neutralitu na netu. O měsíc později prezident FCC Julius Genachowski oznámil, že se pokusí 'překlasifikovat' poskytovatele internetového servisu, aby docílil změnu internetových pravidel. Jedná se o regulační proces, jenž bude trvat přinejmenším měsíce. Problém je ten, že Google, který byl doposud razantním obhájcem netové neutrality a zároveň firma, jejíž neformální motto je 'nebuď zlý' se očividně rozhodl, že nakonec přece jen nějaká ta troška zla neuškodí.
Google a Verizon - dva vedoucí hráči v internetových službách a obsahu - se blíží k dohodě, ktera ev. může umožnit Verizonu určitý obsah urychlit, pokud ti, kteří jej tvoří, budou ochotni platit za taková privilegia. Taková dohoda by mohla zničit kdysi tak posvátné, nedotknutelné internetové pravidlo, známé jako internetová neutralita, v níž nikdo nemá privilegia a přednosti a všichni jsou si rovni. Namísto této neutrality bychom mohli ev. brzy spatřit a zažít nový, stupínkový systém, který, zrovna jako kabelová televize, uvalí vyšší ceny jako prémiové stupně internetových služeb.
Problém je jasný: jestliže to Google udělá, spustí závody ve zbrojení. Mohou si Yahoo a Microsoft skutečně dovolit být pozadu? Nebo Disney a nebo Fox? Jednou budou podepsána speciální privilegia a budeme mít dvoustupňový internet. Na jednom stupínku budou podniky s penězi. Na tom druhém, nižším stupínku budou ostatní. A nemylte se. Jestliže zmínění poskytovatele obdrží lepší servis, každý jiný poskytovatel zcela určitě skončí s horším servisem než měl dosud.
Načerpáno a volně přeloženo ze zatím stále neutrálního internetu.
09.08.2010, 08:00:00 Publikoval Luciferkomentářů: 2