„Na KLDR se řítí tajfun, který na nás poslala Jižní Korea.“ (Informace ze severokorejského tisku)

rubrika: Pel-mel


Spřátelený web Rozpaky starého kocoura přinesl obsažnou úvahu šéfmajitele o hysterické době. Tak jsem si na to kocouří povídání vzpomněla při listování sobotními novinami. (Číst sobotní noviny v úterý – není to také jeden z projevů šílenství?) Současnost je charakteristická chrlením informací, které rychle kloužou a protékají, aby bleskově uvolnily místo pro další a další. Nejen, že si z informací nestačíme vybrat (ani to neumíme). Ale především je nedokážeme porovnávat, zařazovat, natož vstřebávat. A když rezignujeme, zůstanou nám v paměti jednoduché slogany – jako směrovky, které nás už donesou tam, kam to jejich autoři potřebují. Ale nad tím se tady rozčilovat nechci.

 

Stella


Já jsem si totiž při snídani dala dohromady jedna a jedna a vyšlo mi, že když se vedle sebe dají titulky ze sobotní přílohy Lidových novin Relax, dostaneme obraz, spíš obrázek, něčeho, co je součástí kocourovské hysteričnosti a co v sobě skrývá rafinovanou souvislost. Sledujte titulky v jejich skutečném pořadí: „Rande za všechny peníze“ (sugar dating – bezva věc!), „Jak na křupavé kapustičky“, „Báby, fušerky a andělíčkářky“, „Výlety za čerty a krampusy“, „Zvaná jinak, voněla by stejně“, „Nasytit a neublížit“.

 

Noviny jsou dobrá věc. Kde jinde bych se dověděla, že internetové seznamování atraktivních slečen s movitými pány všeho věku se stává také u nás běžnou, v určitých kruzích očekávanou a málem i povinnou věcí (taková „smlouva společenská“), kde jinde bych se dověděla, že existuje friendzóna a můžeme zůstat u friendzónování, pokud je náš crush nedosažitelný (páteční magazín LN). A o internetovém flirtování jako o novém fenoménu se píše už také dost. V tomto případě snad novin ani netřeba, už se to téma objevilo i v krásné literatuře.

 

Otázkami šíření informací a otázkami propagandy, zvláště ve vztahu k severní i jižní Koreji, se zabývá také Nina Špitálníková. Úryvky z knih o jejím pobytu v severní Koreji už byly publikovány několikrát. V souvislosti s tím, o čem N. Špitálníková píše, pořád nemůžu přijít na to, jestli některým lidem příroda nadělila tak mimořádnou odvahu, nebo jestli jim naopak ubrala na ostražitosti, ba přímo na pudu sebezáchovy. Nina Špitálníková si nedokáže vysvětlit, jak je možné, že jí už dvakrát Kimův režim umožnil studia v Koreji. To je normálně něco nemyslitelného.

 

O situaci v zemi napsala mnoho nelichotivého, ví, co to znamená, takto těžce se provinit. Přesto se ale do Kimovy říše chystá potřetí – není to doklad nepochopitelné lehkomyslnosti? Vzhledem k tomu, že každá kritika tamní samovlády je nejtěžším zločinem, opravdu tu mladou ženu nenapadne, že s ní mají nějaké konkrétní záměry? Divím se, divím. A přeji, aby to dobře dopadlo.

 

Z knihy Mezi dvěma Kimy vyplývá, že současná severní Korea začíná připomínat naši někdejší epochu rozbujelého černého trhu a zparchantělého veksláctví. Ale u nás ani náhodou nehrozily podobné sankce, jakým denně čelí Korejci. S čím by se ještě dala situace v naší zemi (vždy alespoň nasycené) srovnávat, to je privilegovanost funkcionářů a profízlovanost všech prostředí. Včetně domácností. Kdykoli může domů přijít kontrola. Rádio musí být úředně nahlášené a je úřadem vyladěné pouze na povolenou stanici. Noviny dostávají jen ti nejzasloužilejší – ostatní si tisk mohou přečíst v několika málo vývěskách. Když se přiblíží cizinec, je povinností občana okamžitě hledět do vývěsky. Mluvit s cizincem je vyloučeno. Výkonnost korejské tajné policie je neuvěřitelná. Doslova ví o každém všechno. Tak např. reakce na rozhovory studentů na pokoji jsou vždy okamžité. Fotoaparáty se předkládají ke kontrole, neschválené snímky se hned mažou. Učitelé na univerzitě si pod různými záminkami nechávají vyprávět o západním životě a – nevěří.

 

O lékařské péči se nedá vůbec mluvit. Prostě – jako by nebyla. Ostatně, ani nejsou k dispozici léky. Hladoví občané, zvláště studenti, musí zadarmo stavět města, budovat průmysl, pracovat na polích. Tisíce lidí (i nejmenších dětí) mnoho měsíců do úmoru nacvičují veřejná vstoupení. Tak dlouho, až se stanou přesnou součástkou stroje na oslavu Drahého Vůdce a nejšťastnější země světa. Od šestnácti let každý povinně nosí odznak Vůdce. Běda, pokud odznak bude poškrábaný. Povinná je také několikaletá vojenská služba – pro chlapce i pro dívky. Lidé o vnějším světě nevědí nic. Je moc málo míst, kde by mohli sledovat čínskou televizi – a míra rizika za to ani nestojí. Jedinou skutečností je pro Severokorejce ta jeho každodenní skutečnost. Svoboda, přijde-li, bude pro mnohé krutá. Co s ní?

 

Vojáci musí prvních deset let služby dodržovat celibát. Vojáci (také studenti) mají tedy sňatek zakázaný. Sňatky se domlouvají pomocí dohazovaček, které se snaží, aby mladý pár měl stejnou krevní skupinu. Profesorka na univerzitě říká: „Trvalo tři roky, než jsme se poprvé vzali za ruce. Dalších šest, než jsme se políbili. Mě by ani nenapadlo dělat něco jiného... Bylo mi šestadvacet a byla jsem učitelka, ale jak počít dítě, to jsem nevěděla.“ Rozvody v podstatě neexistují, nemanželské děti a homosexuálové se nerodí. Čemu se ale v Koreji neobyčejně daří, to je kouření silného tabáku, zálibě to samotného vůdce. V poslední době se objevilo pití kávy, jako znamení šířícího se luxusu.

 

Nevím, jestli se mi podařilo vybrat dosud nepublikované úryvky, ale snad ano. Z hodiny korejštiny o dalších možných významech slova dýně je tato ukázka učebního textu:

Tento příběh se stal během protijaponských bojů v Koreji. Protijaponská partyzánská armáda zavraždila mnoho Japonců. Všude se válela jejich špinavá mrtvá těla, a bylo proto povoláno mnoho povozů, aby mrtvá těla dostaly z města. Bylo jich ale příliš mnoho. Požádali zemědělce, aby je dali do pytlů a odvezli z města. Zemědělci tak učinili.

„Co máte v těch pytlích?“ zeptal se náhodný kolemjdoucí zemědělce.

„No, je to dýňová hlava.“

„Jaká dýně má hlavu?“

Zemědělec vytáhl z pytle uříznutou hlavu Japonce a všichni se začali hlasitě smát. Od té doby se výraz dýňová hlava šíří po celém světě.

 

Z učebnice matematiky:

Během osvobozenecké války odvážní členové Korejské lidové armády zabili v první bitvě 265 amerických imperialistických bastardů. V druhé bitvě bylo zabito o 70 bastardů více. Kolik bastardů bylo zabito v druhé bitvě? A kolik je to dohromady?

 

Z učebnice historie:

Pět dětí, mezi nimi i Drahý Vůdce Kim Čong-il si hraje s malými modely letadla, děla, tanku a obrněného vlaku. „Která zbraň je nejmocnější?“ ptá se jedno z dětí. Další odpoví: „Letadlo!“ Ostatní postupně přidávají dělo, tank a obrněný vlak. „Ne!“ zasáhne Drahý Vůdce Kim Čong-il. „Je to armáda, která používá tyhle zbraně, té je třeba se obávat nejvíce.“ Poučení: člověk je mnohem mocnější než všechny zbraně, protože on je vyrobil a on je používá.

 

Na trhu se prodávají hračky: pro chlapce i dívky jen vláčky, tanky, auta. Nejoblíbenější je stavebnice Čučche lego. Z ní se dá postavit tank, bojové stroje i vojenské budovy.

 

Porušování lidských práv všeho druhu je každodenní režimní rutinou. I z těch nejnevinněji vyhlížejících lidí jdoucích po ulici se obvykle vyklubou tajní. K uvěznění dochází bez soudu a naděje na propuštění je mizivá. Zastřelit vězně z jakéhokoli důvodu zajistí povýšení a odměny. Pokud se zjistí, že otěhotněla uvězněná žena, je popravena hned. (Jediný možný původce – dozorce.) Stačí poslech nepovoleného rádia, aby na nucené práce byla poslána celá rodina. Stále ještě platí zákon kolektivní odpovědnosti: uvěznění příbuzných do třetí generace. Následuje otrocká práce do smrti. Uprchnout ze země do Číny není tak těžké. Ale uprchlíka se zmocní čínská mafie a jeho osud nebývá příliš odlišný od dosavadního. Právě tak končívá podloudné vyvážení dětí a dívek čínskými překupníky. Korejští sirotci se potulují nebo prostě mizí...

 

Přidanou hodnotou knihy Mezi dvěma Kimy je poslední část, velice užitečný Výklad pojmů, seznamující s událostmi, osobnostmi atd.

 

Proč jsem v předchozím textu vyjádřila obavy o autorčin osud. Docela jistě Korejcům neunikla ani druhá (vedle korejštiny) veliká záliba Niny Špitálníkové: bondáž. Světlovlasá, tetovaná žena, pomlouvající Drahého Vůdce, s osobitou úchylkou – může být spolehlivější kandidát pro zmizení v nedozírných pustinách daleké země, nebo ještě, vůdceví, kde a jak může skončit? I Severokorejci s informací pracují – po severokorejsku.

 

Zdroj: Špitálníková, Nina: Mezi dvěma Kimy (Na studiích v KLDR), NLN, Praha 2017


komentářů: 21         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »


20 To Zuzana:
Starý kocour (neregistrovaný) 25.11.2017, 22:48:09
Really art?
Když člověk jde z filmu, koncertu, divadla nebo výstavy a je toho plný. Je to dojemné, rozčilující nebo krásné. A pamatuje si to léta.
No a kdo tohle vytváří, je umělec. Není to pro každého stejné, stejný druh, ale vyznačuje se to nadčasovostí. Obvykle doživotní. Jednoduché, že?

Konrolní slovo je "obrysy". Symptomatické.. [;>)

19
Zuzana (neregistrovaný) 25.11.2017, 16:30:19
Ale kdy se tu objevilo "je to Slovak, proto jeho zena dostala do budky" se docela small, St. Kocoure.;) Bylo to vtipne.
Obcas kazdy z nas nekdy ujede. Napriklad jsem tady psala o asiatske krutosti. A muzu dal psat klidne i o ceskem vohnoutstvi, o ruskem, nemeckem I americkem nacioanalismu ( jsou to velke narody)
Mezi Rusy jsou prima lidi a je jich urcite dost. Nevim, jestli bych brala argument s opravdovym umenim, otazka je, co je opravdove umeni. Asi je to umeni myslet. ;)

18 To Zuzana:
Starý kocour (neregistrovaný) 24.11.2017, 21:33:06
Jistěže obecně.
Už jsem taky slyšel - "Co jiného bys čekal od Poláka!" Nebo "Je to Slovák, tak ho nedráždi!" Nejhezčí je když tohle pronáší "čecháček", ryzí maloměšťák.

I když: Něco v povaze (myšlení) národnostního opravdu je. Třeba Rusové jsou si vědomi svého počtu, síly své země (která sílu znova nabírá díky schválnostem "Západu", který posiluje "proputinovské uvažování" běžných, jinak apolitických Rusů.
Tohle není z netu, ale z mnoha hodin, které jsem strávil při práci se zde naturalizovanými Rusy*. Krom toho - ruská úcta k opravdovému (klasickému) umění. Tohle tu v Koltince vidím, jen když takový kumštýř umře.

*/ Už se nechtěji vracet. Tady je jim lépe. Ale na Rusko se jim sahat nesmí. Odtáhnou se.

17
Zuzana (neregistrovaný) 23.11.2017, 15:58:15
A souhlas s tim, ze narodni povaha se pridelit neda. St. Kocoure - ale uz jsem souhlasila nekolikrat, neb jsme tuto vec uz nekolikrat diskutovali. Doufam tedy, ze jste to myslel obecne,nejsem si takoveho pridelovani vedoma. Urcite jsem se toho nedopustila umyslne.

16
Zuzana (neregistrovaný) 23.11.2017, 15:43:01
Predevsim tem, kterych se to tyka hezke svatky, nepokazene politickym ovzdusim.

StKocourovi (jehoz timto zdravim) a ostatnim zde a berte to jako muj nazor, please:

Toxomplasmoza, stejne jako skleroza, komatoza, viroza,a mimoza patri k beznym www argumentum ;)

Nicmene prevence je vyvarovani se syrovemu jidlu a nechani si pro sebe nazor, ze totalita existovala. ;)

Nejhorsi totalita je tam, kde se lidi bouri. V Koree jsou napriklad vsichni protestujici uz mrtvi a ti, co se jeste bourit odvazi, musi byt tezci toxoplazmici.

V CR se temer nikdo nebouril, proto totalita sice taky byla, ale s relativne mirnejsimi nasledky. Bourila se jen mala cast obyvatel a to jsou dnes 'pravdolaskovci', nekteri s 'fesackym' kriminalem. Ono se nakonec diky teto teorii ukaze, ze ti disidenti byli vsichni jen nakazeni toxoplasmozou, z niz pramenilo jejich nutkani riskovat, aniz by museli a cela totalita byla jen toxoplazmickymi jedinci vymysleny bullshit .

Bullshit = stupidni nebo nepravdiva slova v mluvene i psane forme, neboli nesmysl..



Stella
14
Stella 23.11.2017, 08:54:37
A kdo že to šíří toxoplazmózu? Mrkající

13 Keď ste si ma uvarili tak...
Starý kocour (neregistrovaný) 23.11.2017, 01:38:45
Takže raději o něčem užitečném.
Pokud jsem si všiml, nedá se přidělit nějaká "národní povaha". Je to jen sklon k tomu často jen tradovanému vzoru. Už jen proto, že člověk (tady na východě Kotlinky) má málokdy čistý národnostní původ.
K hrdosti dívek (ovšem i chlapců): ta hranice není etnická/národnostní, ale kulturní. Kdo byl vychováván s ideou "Nedej se ale neubližuj!" má klid. I když nemá ty "bony" (Narážka ne jeden český film). A dokonce i jedna a tatáž ženuška umí být třeba v práci submisivní a doma je z ní saň - nebo naopak. Moje maminka hrdost měla. Kdysi dávno v polovině minulého století dostala jako členka operního sboru nabídku na sóla v Olomouci. I jela tam na předzpívání, líbila se a už jen čekala na rozhodnutí tamního ředitele o angažmá. No a ten pod tlakem z Ostravy váhal - zdejší šéf opery si chtěl z matinky udělat sólistu sám.
Mezitím přišla na svět moje sestra a jednání se proto přerušilo. Když měla sestra asi rok a půl, matinka se nesměle dotázala do Olomouce, zda ji budou chtít. Odpověď byla, že musí znova přijet předzpívat. To odmítla s tím, že už tam byla a raději zbytek profesního života strávila jako sboristka "s povinností sól". Takže jsme před gáží někdy jedli jen fazole a česnekovou polívku, protože táta tenkrát taky jako osvětlovač "s povinností pouštět gramofon" nevydělával dost. Ale Vánoce - ty jsme měli jako děti docela bohaté. Až mnohem později jsem zjistil, že ty pomeranče , banány a cukroví se pořídilo tak, že táta prodal pár svých milovaných knih. Většinou bibliofilská vydání - táta byl zažraný knihomol.
===
...jsem se zase zakecal. Ani nevím, jestli je tohle zrovna o hrdosti.
====
Ke Koreji: Jsou příšerné režimy, ve kterých musí lidé žít - a zvyknou si. Musí - nebo zahynou. Vezměte jenom Pol-Potův režim v Kambodži. Milióny mrtvých, umučených. Nebo dobu "kulturní revoluce" v Číně. Život v carském Rusku. "Pánbůh je vysoko a car daleko!" Nebo i potom, za Stalina.
Jak to chodí v afrických státečcích (významem malých, ale zato přelidněných) se dovídáme postupně. Příšerné, ženská obřízka, devítileté nevěsty atd. Nebo Arábie - islám.
A všude žijí lidé, umírají, ale se i rodí. Většina do bídy a utrpení. Tady se někdy mluví o "totalitě".
Proboha - jaká totalita? To bylo sice vězení, ale pašácké - proti výše uvedeným příkladům.
===
Jo a ta mladá potetovaná dáma: Jsou lidé, kteří mají bytostnou potřebu riskovat.
Tahle je jedna z nich. Prý je to způsobeno toxoplasmózou.

12
Z. (neregistrovaný) 22.11.2017, 21:46:59
tlusty prst, a tady mame donika..

11
Z. (neregistrovaný) 22.11.2017, 21:35:46
K clanku vemi vazne: a ted si predstavte. ze ta kimova zruda ma svuj tlusty to muze spustit kazdou vterinu. :(

10
Zuzana opozdila..;) (neregistrovaný) 22.11.2017, 20:26:39
No, Stello, to bude tim ze ti emigranti jsou mimo. Ne ale uplne, jednak sem tam navstivim svuj puvodni domov, ktery tam porad mam - a druhak jsme tu nedavno meli jednu uplne jinou generacni divku nedavno navstevou. A ja se tam chystam na jare na cele dva roky.

Nicmene - neplatilo to jenom \'kdysi\'. Porad kazdy myslici clovek o sobe pochybuje. Vsude! Toto nebude lokalni zalezitost Kardasove Recice.

Zadne strachy, Kocour se jen tak vydesit neda, tolik mineni zas o nem mam, to jo ;)

Termin \'hledacky bezpracneho pohodli\' ,ve mne, emigrantske opozdilce, ale nove casy novych zen nenabuzuje, spis deja vu..
Ze by zas nastala pracovni povinnost ze zakona a ony se kryly strachem ze soudu za prizivnictvi? ;) Zaroven mam obavy, aby to spatne neprechytracily, ze takove \'pohodli\' muze byt pekne pracne, ve skutecnosti- a to i kdyz nemaji razitko v obcanskem prukazu. ;)



Stella
9
Stella 22.11.2017, 19:30:54
Jenom dodatek. To, jak se holky někdy vinou k špinavým, ušmudlaným klukům,kteří neznají třeba ani kartáček na zuby a zubaře v životě nenavštívili, to také nechápu: jen, když nějaký je!

Ale: je tady úplně nová, jiná generace žen!
Letí to. Co platilo kdysi, už tak úplně neplatí.
Je pravda, že hledačky bezpracného pohodlí se už ani nepřetvařují. Viz právě sugar dating.

Kocoura jsme náhlým zájmem možná vyděsily - ale žádný strach, pivo je pro mě taky "nic moc".





8
Zuzana (neregistrovaný) 22.11.2017, 17:00:45
Nenechat si jen tak neco libit neni podle me znamka velkeho sebevedomi, ale pudu sevezachovy.

Jde-li o vyhody,jako vyhodny snatek z rozumu, pro penize, pro karieru si nechaji libit kdeco. Uz jen ze klidne zijou s pocitem, ze se prodaly jako prostituky, coz ale vlastne normalni, jejich babicky by jimporadily devcata, prodejte svoji krasu dokud je cas. " ;)

A ze potom vyuziji situace "ja taky" je zase jen prospecharsky, casto materialni motiv. To ale neznamena, ze pokud se takove veci odehravaji, ze nemaji pravo si stezovat. Kdo si nestezuje, je na vzdycky hur. To tady rekl jeden evropsky severan Americanum: "My mame oproti vam jiste vyhody, protoze si, na rozdil of Americanu, stezujeme."

Ale - jakmile par Americanek rekne 'ja taky' uz jsou objekty kritiky a ridiculu. Treba se jim popsane fakt stalo, i kdyz sahnout na zadek povazuje spravne sebevedome ceske devce za poklonu. Jeden cesky emigrant se po presunu do Kanady v dopise povzdechnul: " Kde jsou ty zlaty cesky holky, ktery ovazovaly sex za soucast zdvorile, spolecenske konverzace."

Zdanlive stoprocentni 'sebevedomi' maji divky odkoukano, to je predstirany, hrany stav, nikoliv prirozeny. To je ale jen muj nazor!


Chtela jsem jen rict, ze kazdy myslici clovek o sobe pochybuje.

Vim, ze pivo u StKocoura nemam (nastesti ho nepiju) a muzum lichotim jen kdyz se spletu. ;) I kdyz StKocour je snesitelny muz. ;)pokud to muzu povrchne posoudit, neziju s nim. ;) Ma kliku. ;)

Stella
7
Stella 22.11.2017, 15:41:34
Zuzana
Se St. Kocourem nesouhlasím často, ale ctím jeho
vyjadřovací schopnosti i rozhled a schopnost veliké empatie. (St. Kocoure: jedno pivo u vás mám...)
Pokud jde o to holčičí sebevědomí, má ale pravdu.
Nová generace si jen tak něco nedá líbit!
Už dávno neplatí: hlavně, abych nezůstala na ocet.
Jistěže své nejistoty má každý!

Mám skoro dojem, že N. ŠP. se bláhově domnívá, že se o ni zasadí nějaká mezinárodní organizace - přitom viděla, co viděla, a psala, co psala. Fundovaně! A dívky se divily, že o nich Korejci věděli předem všechno!

Asiatská krutost: tak jest!


«     1    2   »