Vonělo by stejně? (O jménech)

rubrika: Pel-mel


Shakespeare sice říká ta pochybovačná slova o „jménu růže“, ale zdá se, že na jménu záleží, alespoň životní zkušenost o tom vypovídá. Je rozdíl, nacházíme-li se na začátku či na konci abecedy, je rozdíl, máme-li jméno nápadné, natož vyvolává-li směšné asociace. Viz Brfxxccxxmnpcccclllmmnprxvclmnckssqlbb11116. Exotické rodné (křestní) jméno přece něco říká o rodičích: o jejich touze se odlišovat, o přání uniknout z fádního prostředí, o snaze otevřít Eleanoře (jméno dívek z lepších rodin v Anglii) zářivější budoucnost. Kdysi bylo osobní jméno prostě jménem popisným – tak, jako tomu bývá u indiánů. Při křtu děti dostávaly jméno po kmotrovi a bylo také zvykem děti pojmenovávat prostě po světcích, jimž byl zasvěcen den, kdy dítě přišlo na svět. Případně rodiče volili světce, který jim byl nejbližší. Podrobněji Rodné jméno.

 

Stella


Michaela Röschová ve studii Jméno dělá člověka? (Pat Lyons a Rita Kindlerová: 47 odstínů české společnosti, SOÚ Praha 2015) píše, že se svým jménem srůstáme a obvykle nás nenapadne uvažovat o jiném. (Možnost změny jména se u nás ale poměrně snadno nabízí, viz níže.) Jméno je ovšem velmi těsně svázáno se společností – zatímco ve Spojených státech výběru nekladou téměř žádné překážky, u nás se volba jména považuje za velmi vážnou věc. Musí jít o jméno již existující, nejsou povoleny domácké nebo zdrobnělé tvary. K otázce volby se vyslovují také jazykovědci, když radí, aby kombinace rodného jména a příjmení nevybočovala ze zvyklostí. Mají na mysli budoucí potíže nositele s příliš dlouhým jménem, komplikace při vyslovování i pravopis jmen příliš exotických. Jméno totiž není jen nálepka.

 

Jde o to, že po mnohých výzkumech je už dnes jisté, že jméno má úzkou souvislost s osobními vlastnostmi i s životním uplatněním. Samozřejmě, že jméno samo nemůže za životní cestu: v určitých kruzích je prostě tradice určitých jmen. Některá jména jsou u vysokoškoláků častější než u ostatní populace, úspěšné americké právničky mívají jména připomínající mužská. Určitá jména jsou charakteristická pro kriminálníky, kteří nejspíš dostanou jméno po nepočestném tatínkovi… Takže ne jméno, ale prostředí zde hraje rozhodující roli. Nehledě na to, zastánci jména jako „viníka“ se svých závěrů drží pevně.

 

Nicméně, experimenty dokazují, že pro nás všechny jsou jména signálem: konalo se mnoho průzkumů s fiktivními jmény a ukázalo se, že lidé se jmény evokujícími odlišný rasový původ téměř nemají šanci na úspěch při hledání bytu, při konkursu do firmy. Dát dítěti jméno typické pro menšinu znamená uzavřít mu snazší cestu. Podobně vyšleme signál o dívce se jménem v mužské podobě: předpokládá se, že taková dívka je nezávislá a tvůrčí. Jména v nás totiž vyvolávají představu o nositelích! Jde tedy do velké míry o psychologickou záležitost. Spisovatelé přemýšlejí o jménech nemálo. Statečný bojovník či drsný motorkář Jeník Znamínko? Náčelník generálního štábu Josef Švejk? Ačkoli, v Čechách ano…

 

Automaticky se díváme příznivěji na lidi se jménem obvyklým a nekomplikovaným na psaní a výslovnost. Ať chceme, nebo nechceme, lidé s určitým jménem budou mít všude přednost. Např. v seznamkách. Jméno do velké míry ovlivní i školní výsledky atd. Neboť také my sami přebíráme způsob, jímž nás vidí druzí. Bylo dokázáno dokonce i to, že lidé mají raději písmena, jimiž začínají jejich rodná jména. A údajně je mezi geology mnoho pánů se jménem George a Gerald. Prý tíhneme k místům připomínajícím naše jméno: ve Philadelphii je nápadně mnoho Philipů.

 

V České republice proběhly výzkumy jmen v souvislosti s volebními lístky. Ukázalo se především jediné: voliče jména příliš nezajímají, jména zajímají strany navrhující kandidáty. Pouze romská jména mají šance snížené, ale jen tehdy, není-li zde nic, podle čeho bychom kandidáta mohli posoudit jinak. Zato si čeští vědci všimli, že nemalou roli hraje pořadí našich příjmení v abecedě. Všichni známe čáru v polovině abecedního seznamu, kdy jsme byli děleni do jednotlivých tříd apod. Velkou roli toto pořadí má při přijímacím řízení. Ukázalo se také, že uchazeči z konce abecedy mívají znalosti větší než uchazeči ze začátku seznamu. Žáci z konce abecedy se musí více snažit tam, kde se volí mezi žáky na hraně přijetí – z nepřijatých se znovu dělá abecední seznam…

 

Rodiče nám bezděky, nebo záměrně, i jménem připravují určitou cestu. V Maďarsku a v asijských zemích se nejprve uvádí příjmení. Tak prosím, až se spřátelíte s panem Kimem, bude namístě oslovovat ho milý Čong‑une, Putina pak Vláďo…

 

Asijská jména: Jak v češtině zacházet se jmény z východoasijských jazyků

Přechylování: Jmenují se Emma Smetana, či Petra Svoboda. Proč to té češtině dělají?

Změna jména: Změna příjmení: Po svatbě, rozvodu i na přání. Jak na to

A doba pokročila

 

Zdroj: Pat Lyons a Rita Kindlerová (eds.): 47 odstínů české společnosti, Sociologický ústav AV ČR, Praha 2015


komentářů: 36         



Komentáře (36)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

36
Z. (neregistrovaný) 22.12.2017, 06:03:46
Policajti si troufli na ctrnactilete kluky, az ti povyrostli, pak se situace zmenila. ;)
Tak je to se zbabelci vzdycky.

35
Zuzana (neregistrovaný) 21.12.2017, 20:51:11
Zdejsi pribuzni po nasem priletu do Ameriky varovali, pry aby nas tu nezavreli pro neamerickou cinnost. Uz kuvli tomu, ze jsem ze vsech americkych aut mela nejradsi ty postovni.

34
Zuzana (neregistrovaný) 21.12.2017, 15:47:07
Pridavam se ke Stelle. Piste, StKocoure.

V sociku jsme hodne chodili do lesa, cundrovali po repulice, sjizdeli reku Luznici, prosli jsme s batohama na zadech ( v nich i maly stan) treba celou vysocinu za tyden, nebyly toil aut, dalo se celkem bepecne slapat i po silnici.
Cela rodina meho muze jsou trampove nebo trampi. umi ohen, zatopit v kamnech, orientovat se v prirode, rybarit, vyspat se pod sirakem i v zime. Jako hodne mlady kluk jezdival s partou do jeskyni, samozrejme taky na potlachy, Nekdy, kdyz se chystal neco vetsiho, je zmlatili policajti v KrPoli na Malatce, aby vysypali, kde maji sraz, nerekl a jel tam s podlitinama a boulema.

Cela jeho rodina (vcetne jeho) umi dobre hrat na kytary a velice slusne zpivat. A netere a synovci v tom dodnes pokracuji ( i kdyz asi obchazeji ty hotylky za kazdou muchomurkou ;)

Vsichni jsou to lidi do nepohody, nerozmazleni, odolni. Maji pro prirodu cit, jsou vic obetavi, naucili se pomahat jeden druhemu a byt daleko samostatnejsi. Dokonali nejsou, abych ubrala paru. ;)

Neco jsem se od nej na tech nasich cundrech ve dvou naucila, ale vedle nej jsem odvar. ;(
Jedno muzu rict spolehlive: zivotem radneho socialistickeho obcana jsme teda moc nezili. ;)

Stella
33
Stella 21.12.2017, 09:36:03
No právě. Tu chaloupku a pec (ohniště) to chce vždycky.
Teplo a jídlo. Jeskyně. Však - co jsme... Mrkající

Ty články pište, a pište! St. Kocoure, je to ukrytý zdroj.

32 To Stella
s (neregistrovaný) 21.12.2017, 01:35:56
O těch základních věcech bych mohl napsat celý článek. Několik článků. Přežití mě zajímalo v době, kdy se o tom tady vůbec nemluvilo. Socialistický člověk nemusel přežívat - on přece žil život řádného občana...

Prakticky jsem to i zkoušel (zkusil) a není to nic lehkého. Ale šestý den poustevničení jsem dostal tak neskutečnou chuť na čerstvý voňavý a křupavý rohlík, že jsem sešel do údolí - a pokus přerušil.

Rozdělat oheň umím i bez sirek na dva způsoby. Ale trvá to a bolí z toho ruce. Mrkající Usmívající se
A ani jeden není lupou, když svítí slunce.

Stella
31
Stella 20.12.2017, 22:24:15
Tak jest, Starý Kocoure.
Říkám si, že já ještě umím zatopit v kamnech... Mrkající

A to natáčení. Kdo umí, ten umí! I bez cateringového vozu.

30 To Stella
Starý kocour (neregistrovaný) 20.12.2017, 21:31:21
...zhýčkáni výdobytky konzumu valíme oči, že o tohle v životě nejde... (Stella)

Ne všichni, Stello. Znám pár takových, kteří opravdu nepotřebují "všechno", aby byli šťastní.
Držet se při zemi - i tak by se to dalo říct. Nejdříve dýchat, potom pít, jíst, být v teple a suchu a potom ty další věci. Poslední model I-phone a popularita je až kdesi na konci.

Podobenství:
Spadnete s letadlem do moře. Musíte vyplavat, najít ostrov s vodou a potravou, pak jeskyni - až to máte, pak teprve můžete mudrovat, jak se dostat k lidem, do civilizace.
================

A ještě jedna myšlenka z jiného Čertova článku:
Takzvaná metoda KISS (Keep it simple, stupid = Nekomplikuj to, hlupáčku). Aneb cíle (nebo poznání) lze dosáhnout různými cestami a prostředky. A správné jsou ty nejjednodušší.

Mimo mísu:
Byl jsem v létě v Polsku natáčet CD pro jeden židovský sbor. Kdesi se o mě dozvěděli, že umím točit ve všelijakých podmínkách - třeba ve vězení. Divili se, že jsem nepřijel s přenosovým vozem, ale jen s dvěma malými kufry. A sám.
Natočil jsem to stejně, jako předešlá firma - jen rychleji a levněji. Prý snad dokonce lépe.

Simply...

Stella
29
Stella 20.12.2017, 09:08:53
Naopak, Stella je ráda za podněty všeho druhu.

Ad Emma - každému je někdo sympatický, někdo je pro někoho zcela nepřijatelný - a to teď píšu o svých pocitech. To je prostě druh nějaké "chemie".
Jak se dnes říká. S někým bych nedokázala sdílet jeden pokoj, jednu kancelář.

O kolapsu společností se psalo např. zde: http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/1666-a-jaci-jsme-byli-joseph-a-tainter-kolapsy-slozitych-spolecnosti.html

Nazlobil mě ten egyptolog, když po čase vystoupil několikrát v novinách i v TV s těmito závěry, jako se svým objevem! Má ve všem pravdu, poznal, studoval, ale měl říci, mám to mimo jiné odtamtud a odtamtud - neboť parafrázoval.

Žel, pravdu máte, St. Kocoure, jiné to nebude, a naděje je v tom, co píše Tainter - ta změna neznamená konec. A jak tomu říkám já: spodní proud si prostě plyne, pořád po svém, furt pryč. Přežije, kdo umí přežít. S minimem.

To jenom my jsme chytli moment toho křižování cest
a zhýčkáni výdobytky konzumu valíme oči, že o tohle v životě nejde.

28
Zuzana (neregistrovaný) 20.12.2017, 04:28:45
StK, tady souhlasim s kazdym slovem, (budoucnost lidstva). Nove civilizace se stavi na starych...
A taky dalsi dukaz, jak dulezita je znalost historie.

Co jste napsal melo byt v clanku na hlavni strance a jeste byt muze, bude-li ochota to tam dat.

27 To Zuzana:
Starý kocour (neregistrovaný) 19.12.2017, 23:44:51
Stella asi nebude šťastná, že se debata zcela zvrhla jinam.

Ale ještě dvě poznámky:
Emma Smetana mi byla nesympatická hned, jak jsem ji viděl. Až pak si jejího vystupování všimli jiní. takže nejedu na vlně nějakého \"hledání hnid\" na úspěšném člověku, je to můj vlastni pocit a ten nemohu změnit.

K budoucnosti lidstva:
Nedívám se na TV. Tedy téměř nikdy se nedívám na TV. Ale nedávno jsem šel kolem našeho \"okna do světa\" a v nějaké talk-show mluvil význačný český egyptolog. A vyslovil myšlenku, která mě zaujala - že každá civilizace dojede na to, na čem si postavila svůj úspěch, svou prioritu, kterou zvítězila nad jinými civilizacemi.

Naskočilo mi pár analogií od starého Říme přes Egyptskou říši až po průmyslovou revoluci civilizace euroatlantické. Prostě každá výhoda se stává nakonec nevýhodou, civilizace se zacyklí, něco v ní hypertrofuje (úřednictvo, bezbřehá demokracie, kapitalismus bez přívlastku, nebo naopak režimy tuhé, diktátorské, technologický pokrok nebo přijímání cizích prvků pod praporem humanismu) a bude postupně nahrazena civilizací na nižším stupni vývoje, ale s dobrou sebereprodukcí, natalitou. Barbaři všeho druhu.

Tohle právě nastává v Západní Evropě a myslím také v Americe. Zdá se, že je to cyklický jev.
Říkám tomu \"otočka kola dějin\". Nikdy to nebude stejné jako předtím, ale principiálně hodně podobné.

Jinak: jakýkoliv systém se vyvíjí do větší a větší složitosti, poruchy se odstraňují stejnými prostředky, pro které vznikly a nakonec se systém stane krajně nestabilním a rozpadá se.
Je to stejné v programování, v kultuře, ve společnosti, přirozené zákony \"kmene\" se nahrazují stále složitějším systémem zákonů ve kterých se už nevyznají ani jejich tvůrci a celá justice se stává největším problémem sebe sama. V jiných oborech je to velmi podobné. Takže nastane opětné vítězství \"barbarů\". Ti pak začnou budovat nový systém, svůj a zdokonalovat ho až k nestabilitě. Atd. atp.

Něco o Překrásném Novém Světě aneb A. Huxley byl vizionář. I když ne jediný. Karel Čapek, George Orwell a další...

https://www.youtube.com/watch?v=RYGplLCW0-Y

A moje řešení? Proboha, to přece nemá žádné řešení.

26
Zuzana (neregistrovaný) 19.12.2017, 22:39:02
St. Kocour:
Napred je treba vyresit, jak nase vymena zacala = vasim prohlasenim, ze Emma Smetana projevuje 'americke sebevedomi'. Nesouhlasim. Tvrdim, ze jeji sebevedomi nema co delat s Amerikou.
Muj nesouhlas nema pranic spolecneho s moji loajalitou k Americe.

Loajalitu k Americe ale pocituju, protoze Amerika se ke mne - jako politickemu uprchlikovi - zachovala urcite lip, nez moje rodna zeme. Ale to je namet na jinou debatu. Treba priste, az nebudou namitky, ze sem prinasim historii opakovane do debat, kdyz svet je uz nekde jinde.

Kde svet je, jste demonstroval poukazem na video.;)
Je to tak nejak,St. Kocoure. Pak ale je na vas, abyste nastinil, jake byste si fungovani lidske spolecnosti na teto planete predstavoval - jestli mate nejakou vizi, predstavu, plany, napady a tak, nebo jste nad ' nevylecitelnym tumorem na planete' definitivne zlomil hul. ;)

25
Zuzana (neregistrovaný) 19.12.2017, 16:34:29
Uprimne, StK, ja se tech zavodu v zasade snazim moc neucastnit, coz je dano i tim, cim se zabyvam, ale obcasne ustupky je nutno udelat (pud sebezachovy).
mam chut prilepit k tomu cedulku "Prijdu hned", protoze jsem sice vstala, ale nejak do kolotoce musim, snad se vratim. ;)
Video jsem videla.

24 To Zuzana:
Starý kocour (neregistrovaný) 19.12.2017, 08:42:00
Abyste mne pochopila Zuzano, dávám jednu grotesku. Je groteskní a hlavně smutná.

Ale podívejte se na ni až vstanete. Můj pohled na svět je dost podobný. Od mládí se odmítám takových závodů účastnit. Proto si se spoustou lidí nerozumím - ale zvykl jsem si.

http://www.youtube.com/watch?v=hlMAKpxN8N0

23
;) (neregistrovaný) 19.12.2017, 05:49:07
A Pavlina by se jmenovala Ocásek.

22
Z. (neregistrovaný) 19.12.2017, 05:40:54
Pravnicek je v odkazu (21) ve skutecnosti pres stovku a dva muzi navic.

«     1    2  3   »