Narcistická porucha osobnosti

rubrika: Pel-mel


Nedávno jsem byl zde upozorněn na novou knížku od Radkina Honzáka, která se jmenuje Čas psychopatů. Ještě téhož dne jsem vystartoval do prodejny knihkupectví Kosmas, nacházející se v OC Galerie Butovice. Prvního prodavače jsem se zeptal, jestli čerstvě vydanou knížku, kterou napsal Radkin Honzák a v názvu se skví něco o psychopatech, už mají na skladě. Měli. Letmo jsem ji prolistoval a teprve tehdy jsem si všiml, že má ještě druhého autora – Františka Honzáka, bratra Radkina Honzáka. Dlouho jsem se zakoupením neváhal. Později jsem však váhal s tím, jestli z ní něco vytěžím pro potřeby článku na Neviditelném čertovi. Včera jsem se konečně rozhodl, že to zkusím. Výtěžek však nebude o psychopatech, ale o narcistech.

 

Lucifer


Knížka sestává ze dvou oddílů. První (Co byste měli vědět o psychopatech) sepsal Radkin Honzák, druhý (Psychopati v našich dějinách) František Honzák s několika vsuvkami od Radkina Honzáka. Po relativně krátké rozcvičce v úvodních třech kapitolách prvního oddílu následuje obsáhlejší kapitola, která se jmenuje: Porouchané osobnosti, které dříve nesly punc psychopatie, ale dnes už ne. Je v ní vyjmenováno několik poruch osobnosti tohoto typu, jako třeba schizoidní, paranoická, obsedantně-kompulzivní či histriónská.

 

Na závěr této kapitoly Radkin Honzák píše, že v dalším textu opouští pojem „sociopat“ (v zájmu zabránění terminologickým zmatkům) a termín psychopat vztahuje pouze na osoby, jejichž odchylka se dá psychofyziologickými metodami objektivně prokázat a její dominantní charakteristikou je absence prožitku strachu.

 

Ačkoli je celá knížka, až na zmíněnou kapitolu, o psychopatech, zvlášť výživný je druhý oddíl, v následujícím textu předkládám výňatek týkající se narcistů:

 

Řecká mytologie nám odkázala příběh o Narcisovi, který byl tak krásný, že se neustále shlížel ve svém obrazu a pohrdl láskou nymfy Echo, za což ho Artemis proměnila v květinu, která se neustále shlíží ve vodě, u níž roste. Mexická malířka Frida Kahlo byla ženou mexického malíře Diega Rivery a milenkou komunistického revolucionáře Lva Trockého, nemluvě o dalších avantýrách. Vytvořila sto čtyřicet pět maleb, pětapadesát z nich jsou autoportréty. Na otázku, proč maluje tolik autoportrétů, odpověděla prý: „Protože jsem tak často sama, protože já jsem subjekt, který znám nejlépe.“ Zapomněla dodat – a který obdivuju nejvíc.

 

Narcista je neuspokojený a neuspokojitelný; miluje totiž svůj přifouklý a načinčaný obraz, nikoliv sebe, protože jeho kvality dokonalosti obrazu zdaleka nedosahují. O co větší je rozdíl mezi oběma polohami, o to víc nejistoty a také o to víc vyžadování, aby se okolí klanělo jeho představě o sobě. Ať už to okolí dělá, nebo ne, narcistovi z toho v žádném z obou případů potěšení nekyne, a tak se v rozporu Doriana Graye, který čím krásnější byl navenek, tím hnusnější měl ukrytý svůj obraz, zavrtává stále víc.

 

Navenek je narcista sebevědomý, ale spíš nafoukaný než sebejistý, nesnese kritiku a dobře mu nedělá, ani když není neustále vychvalován. Mluví strojeně, má okázalé vystupování, přehnaná gesta, je „patrný na první pohled“ a trochu připomíná Andersenova císaře, který si pořídil vzácné nové šaty. Také se na sebe dost často dívá do zrcadla. V jednání je egoista přisvojující si vše, co přísluší dominantním alfa samcům. Vaše potřeby jsou jen překážkou v jeho uspokojování. Je velmi snadno frustrován a pak se jeho reakce pohybují od zlobných přes histriónské až po sebedestruktivní.

 

Narcis z principu nemůže být laskavý, vlídný nebo snad nedej bože hodný, přestože se někdy tak snaží tvářit, protože postavení, schopnosti, výkony a práci druhých musí strhat, buď ironicky, a když se mu to nedaří, tak zlostně – a tu je náhle ze společensky dokonalého tvora cosi, co se blíží dinosaurům.

 

Z narcistů na Pražském hradě nelze nevzpomenout krásného Antonína Novotného. Ten byl uveden v jakémsi západoevropském magazínu jako nejkrásnější evropský prezident druhé poloviny 60. let minulého století, předčili ho už jen krásní, chytří, inteligentní a úžasní Václav Klaus se svými „slůvky“ a Miloš Zeman s úžasnými „bonmoty“. Také Donaldu Trumpovi přiřkli odborníci nadměrnou dávku této charakteristiky. Pokud jde o další známé osoby, je namístě otázka, jak posoudit zpěvačku, která sama sebe ocení jako „národní poklad“, když se k tomu jiní nemají.

 

Zdroj: Radkin Honzák, František Honzák, Čas psychopatů, Galén, Praha 2018

 


komentářů: 20         



Komentáře (20)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

20 Gogo
Z. (neregistrovaný) 05.01.2019, 22:47:21
Jsme masiny, rizene vsim moznym, jenom ne nama.

Clanek je to podle mne dobry obsahly a hodny delsiho premysleni - I kdyz v podstate nerika az tak moc noveho. Ale nektere pasaze jsou pro kovane odborniky, do toho bych sama mluvit nemohla ani nechtela. Dost souhlasim s pasazi 'nutrition' a rozdil mezi strevni florou a slozenim potravy mezi africkymi versus italskymi detmi. Dik za odkaz.

(Tady cely den prsi, you know...;))

19 Zlate tele, jojo..Gogo..;)
Z. (neregistrovaný) 05.01.2019, 21:53:55
Muj prispevek #5:

"K odkazu na Vodvarku: imho svět blbne, protože lidí podstatně min čtou, málokdo
zná a zajímá se o historii a čím dál víc jen konzumují a to i na webu, viz
Facebook a narcistická a povrchní společnost, která se tam schází. Tam by se z
počtu těchto účastníků dalo říct, že svět je jeden velký blázinec.;)."

18
Gogo (neregistrovaný) 05.01.2019, 21:41:15
Nemůžu vyz(ž)ivatelku sklamat svým nenázorismem, tudíš zde můj vyjádřinec >
Jak honzák, tak cocolík(čti s eng dikcí Mrkající ) jsou bezesporu kapacity v oboru na svém místě.
Ofšem kotlinka oplývá nejenom jimi. Tito(né pepa broz)dva fšak, jsouce obdařeni nadmíru literárním nadáním umocněným právě skrytým(-ývaným)narcizmem, jimi samými mnohde kritizovaným, se nacházejí na výsluní zájmu veřejnosti právě pro své přednášky a popularizační publikace, veřejnosti periodicky předkládané...
Né fše, jimi řečené, lze fšak imho pokládat za"slovo boží".
Nedávno jsem zde zmínil odpadlíky, mj.annu, na" jejím" ukončeném blogu, jest coby dernijéra zrovínka loňský, akurát rok mladý, honzákův článek z lidovek, se kterým by se v mnohém dalo polemizovat, posuď sama, a dej názor >

https://cafecremaambienteecafe.blogspot.com/2017/01/ja-ty-ja-my-ale-vubec-my-oni.html?m=1

Čér, pjekný večér Ahoj Ospalý

17 StK
Zuzana (neregistrovaný) 05.01.2019, 20:40:45
Souhlasim. K tomu uz nemam moc co dodat, tesim se ale na ev. reakce dalsich prispevatelu. :)

Dik za Vasi reakci.

Stary kocour
16 Pomáhá selský rozum
Stary kocour * 05.01.2019, 18:39:26
Jakmile slyším nebo čtu kategorický soud/názor vždy zpozorním. A není to jen u psychologů nebo psychiatrů. Platí to ve všech oborech - i v technice, umění nebo politice.
Osobně tvrdím, že věřím jen tomu, co mám šanci si odzkoušet - vidět na vlastní oči - tedy ne video, vlastní uši - tedy ne audio. Jen to, co si mohu ohmatat, očichat, olíznout. Je to primitivní postoj, ale funguje. Je sice spousta věcí, které takto verifikovat nelze a tam je třeba hledat jiné zdroje téže informace. A počítat s tím, že na internetu ale i v TV, rádiu i v tisku se informace často "klonují" tedy opisují. Pro redaktora je to pohodlné, naplní obsah svého článku nebo relace a dostane penízky.
To už jsme u validity informací obecně a tohle je přesně moje parketa, o tom píšu na svém blogu.
Je mi to blízké, protože divadlo, video i audio je na takovém "lhaní" založeno. Krev v představení nebo filmu není skutečná, zpěvák často není schopen intonovat déle, než několik tónů atd. Nebo je vystoupení celé z playbacku na podklad, který se týden nebo měsíc vyráběl ve studiu.
Jde o to odlišit hraní (knihu, film, video, rozhlasovou hru, uměleckou fotografii, divadelní představení) od reality nebo zprávy o ní.
A zprávy nekompromisně odlišit od komentáře - tedy názoru komentátora, který může jednotlivým aspektům zprávy dávat různou závažnost - něco zveličit, něco zamlčet. Komentátor nemusí říct ani jednu nepravdu a jeho komentář přitom může mít vyznění, které celou skutečnost dokáže otočit o 180°. V textech i jinde se také používá zámlk - proud informací se na chvíli zastaví a nechá se působit mysl posluchače, která si tam doplní něco, co vůbec nebylo vyřčeno.
Inu - svět chce být klamán. A my (kumštýři, politici, duchovní) mu toho dopřáváme měrou vrchovatou. A není pravda, že naletí jen nevzdělaní. Mám někdy pocity, že snadněji naletí lidé vzdělaní a inteligentní, protože mají zažitá určitá schémata, která je vedou tím směrem, který "pábitelům" vyhovuje.
Proti prodavači v supermarketu nemá třeba PhDr. nebo Ing. žádnou výhodu - jenom prostředky, jak dosáhnout toho, aby věřil, jsou jiné.

Specialisty v klamání jsou marketingoví pracovníci. Třeba "slevy až" nebo "ceny od". Šlápnul vedle

15 StK
Zuzana (neregistrovaný) 05.01.2019, 16:55:32
Ano, St. Kocoure.

Mám taky sem tam nepříjemný pocit z psychologů a psychiatrů, kteří často lidí
jen matou zavádějícími 'pravdami'.

Všimla jsem si, že lidi častěji než dřív používají proti sobě v
internetových debatách psychiatrické nálepky ve snaze protivníka v debatě
odrovnat nebo vyšachovat se z debaty úplně.

Často je to jedna podpásovka za druhou až do úplného vyčerpání protivníka.
Takže psychiatři, kteří sami varují lidí před náhlými soudy, nálepkováním a
nekritickým myšlením, nakonec sami někdy nalepkovaci náladu mezi lidí roznáší.
Přitom ví, že lidí mají tendenci přijímat nálepky (zejména od autorit a
profesionálů) bez dlouhého přemýšlení. Vede to někdy k široce oblíbenému honu
na čarodějnice a k nespravedlivým soudům.

Několikrát jsem si všimla protivníků, kteří se v debatě vzájemné označovali za
deprivanty, a nikdo by jim nevymluvil jejich 'pravdu', že deprivantem je právě ten druhý.
Jednalo se nejspíš jen o touhu porazit opozici za každou cenu a tahle nálepka
jim prostě přišla vhod..

Zmínila jsem slova pana Honzáka, který uvedl počet
autoportrétů Fridy Kahlo a množství těchto dál do nálepky sebeshliženi a
narcisismu, přičemž počet těch jejich vlastních portretů byl pro něj důkazem.
Zároveň s vyjmenováním partnerů, které měla, jakoby ti měli s jejími autopotrety
něco společného a měli by podpořit jeho domněnku, že Kahlo byla narcistická
osobnost. To povazuju za neprofesionální , účelové a v podstatě škodlivé.

Stary kocour
14 To Z. [13]:
Stary kocour * 05.01.2019, 10:39:40
Tady je třeba odlišit názor od ideologie. Koukolíka jsem poslouchal a konstatoval jsem, že je tak zapálený pro věc, že je vlastně ortodoxní on sám.
A stupidita má taky neurčité hranice. Pro někoho je něco stupidní, pro jiného není. Požadavek vlastní zkušenosti je sice naprosto oprávněný, leč často nerealizovatelný, protože osobní zkušenost může být buď nedosažitelná nebo pro experimentátora smrtelná. Mrkající

13
Z. (neregistrovaný) 05.01.2019, 04:19:26
Please, don' kill the messenger! :)
Zajimaly by me nazory na komentar #12, kdyby nejake byly v coz moc nedoufam. Mrkající

12
Z. (neregistrovaný) 05.01.2019, 03:15:53
"Popravdě mám z Koukolíka hořký pocit. Jeho přednáška o stupiditě mi byla kdysi doporučena jednou diskutérkou a tak jsem zhlédl video. V úvodu doktor Koukolík definoval několik druhů stupidity. Vrozenou, převzatou, naučenou atd. Prakticky mu z toho vyšlo, že všechno konání, které člověk nečiní ze svého vlastního poznání, je stupidita. Od společenských norem až po běžné lidské úkony včetně čistění si zubů. Protože všechno to pouze nekriticky přijímá. Nic proti němu, ale už toto tvrzení je hloupost. Protože dítě je vychováváno přirozeně dle naučených vzorů chování rodičů a potom i rozlišovací systém poznání je nám dán kulturou prostředí, tedy podle Koukolíka stupidním nekritickým převzetím. Jak např. dojít k vlastnímu správnému rozhodnutí, že krádež a lež jsou špatné v kultuře, kde jsou tyto věci běžnou normou? Ale budiž. Pravá komedie začala až jeho výkladem konkrétních příkladů. Na slejdu pouštěl posluchačům děsivé obrázky zničených deštných pralesů, výbuchu A bomby a všechno žoviálně označoval za onu stupiditu. Vrcholem byla zmínka o jakémsi neúspěšném výsadku za 2ww, který Koukolík označil za stupiditu generálů, protože stál příliš mnoho životů s malým přínosem. On ovšem není vojenský historik a navíc akci hodnotil zpětně. Tedy generálové jistě plánovali menší počet obětí a větší úspěch. Nemůžeme přeci za stupiditu označit nějaký debakl, který byl ovšem naplánovaný seriózně, pečlivě a s nejlepšími úmysly. To bychom si v životě nemohli naplánovat už vůbec nic. Třešničkou na dortu byla potom diskuze se studenty. Hned první, logická otázka zazněla: a jak se tedy máme vyhnout stupidnímu chování ? (když všechno převzaté konání je stupidní). Odpověď: budou volby, jděte k volbám! Bomba. Větší stupiditu abys pohledal.
Abych Koukolíkovi nekřivdil, pustil jsem si od něj ještě pár přednášek na dané téma. Vše stejná bída a zmar. Na jedné třebas označuje za stupiditu to, že si obyvatelé Velikonočního…."



dal to nepokracuje, zatim tedy cast slibeneho komentare. ?

11
Zuzana (neregistrovaný) 04.01.2019, 15:50:24
St.Kocoure, děkuji za vysvětlení. ;) Úžasný

Lucifer: Blogare na idnes sem tam čtu, ne často (včetně těch dvou zmíněných s nimiž ale
souzním taky jen sem tam, ne často).;)
Když byl čert první dva roky na bloguje.cz, přispívala jsem do čerta články
coby autor a imho to bylo tak, jak popisuješ. Pamatuju si, jak to probíhalo. Vstupy nesleduji moc, ale taky se mi zdá, ze se na počítadla neni spoleh.


Z Vodvářky jsem z debaty stáhla
jeden komentář, imho zajímavý, (možná pošlu později).


Stary kocour
10 2 Zuzana a 2 důvody
Stary kocour 03.01.2019, 22:28:53
proč si občas odněkud odsedám.
Fotbalu, hokeji nebo autům prostě nerozumím - i když autem jezdím. Jen mě nebaví poslouchat nekonečné diskuze o tom, která značka a model je lepší než ten jiný a jak "vydrbat" s policajty, když tě zastaví.

U divadla mi naopak vadí, že ho půl století dělám a jsem často přímo u zrodu "díla".
Ale když po premiéře začnou v kavárně mudrovat mladí intoši ve svetrech, s dredy nebo mastnými vlasy a intošky s děťátlem, přivázaným šátkem na chudobnén hrudníčku, tak když poslouchám jejich vysvětlování, "jak by se to mělo správně brát a co tím chtěl autor nebo režisér říct", "berou mě mory" (jak říkala moje babička.)
Musím jít pryč, protože neudržím obličej ani bránici v klidu. Mrkající
Tady naštěstí není vidět, kde právě sedím...

Lucifer
9
Lucifer * 03.01.2019, 20:33:29
Vodvářkův blog se nachází v systému blogů na iDNES. Je jich tam docela velké množství, ale zdaleka ne všichni mají takovou návštěvnost jako Vodvářka nebo třeba Markéta Šichtařová. Je to takové blogerské hnízdo, jehož členové se různě navštěvují a někdy reagují svým příspěvkem na jiný příspěvek z téhož hnízda. Příspěvky Šichtařové a Vodvářky bývají někdy přebírány Neviditelným Psem. Vodvářka tam mívá podstatně menší počet komentářů než na svém blogu, přičemž návštěvnost NP je bezpochyby mnohonásobně větší než návštěvnost jeho blogu.

Každé počítadlo počítá poněkud jinak. Ne každé počítadlo zaznamená každý přístup. Kupříkladu RevolverMaps zaznamenává častý přístup z Chicaga, ale odmítá ho brát jako novou návštěvu, ačkoli mezi jednotlivými přístupy uplynula dost dlouhá doba (minimální je patnáct minut). Hlavní počítadlo zaznamená jakýkoli přístup včetně přístupu internetových automatů. Počítadla tedy nelze brát příliš vážně, ale k jakési orientaci přece jenom slouží.

Neviditelný čert se v prvních dvou letech existence též nacházel v blogovém systému na adrese bloguje.cz. Občas se na něm objevil komentář od některého tamějšího blogera. Ostatní komentáře pocházely od známých z NP. V té době bylo mnohem více komentátorů, přičemž hlavní počítadlo zaznamenalo zhruba sto tisíc přístupů ročně.

Někdy v létě roku 2012 bylo bloguje.cz zrušeno a NČ se osamostatnil. Už není v nějakém blogerském hnízdě. Počet komentátorů se zřetelně zmenšil, přičemž hlavní počítadlo zaznamenalo loni tři miliony přístupů. Desátý milion padl brzy ráno na Silvestra. Teď tam přibylo už skoro padesát tisíc nových přístupů Úžasný

8 Gogo
Zuzana (neregistrovaný) 03.01.2019, 19:36:23
Brno je sice 'odbočka do Vídně' ;), ale taky je bylo tam - a dokonce i za totality
- dost velmi dobrých konceptualistů, napr. Jan Steklik o němž jsem tu
psala nejmíň dva články a spoustu příspěvků, Jiří Hynek Kocman, velmi dobrý
konceptualista, který tento předmět vyučuje a dost dalších.
Když jsem byla v Brně naposledy,v Domě umění měl retro ystavu právě Jan
Steklik, který, bohužel, už přes rok nežije a byla jedinečná. Zmínila jsem se na čertovi o tom z Brna, kdy tam probíhala.
á
Ale o tom tento článek není, ( a o uměni sice je, ale jen částečně), reaguju na Gogův odkaz. Tim se omlouvám StKocourovi v obavách, aby si neodsedl. ;)
.

7
Z. (neregistrovaný) 03.01.2019, 17:09:36
Jen rychle, mrknu se, Gogo, dik!

6
Gogo (neregistrovaný) 03.01.2019, 17:04:00
...ale bývaly též obdivovatelky jednoho jediného obrazu, dokud se jim tento nezhmotnil...
Jak nazvat tuto úchylku? Smějící se »

https://youtu.be/dJAXYDY9eYU

Min.> 2.30
Ták, mam pro dnešek splníno, můžu otqačit fdál.
MteSetuF1


«     1    2   »