Modern Life

rubrika: Pel-mel


V tomto článku chci upozornit na výstavu amerického malíře Edwarda Hoppera 'Modern Life' ve Whitney Museum of American Art, která začala 28. října 2010 a skončí 10. dubna 2011.

 

Zuzana


V tomto článku chci upozornit na výstavu amerického malíře Edwarda Hoppera 'Modern Life' ve Whitney Museum of American Art, která začala 28. října 2010 a skončí 10. dubna 2011.

 

edwardhopper.jpgO Hopperově životě a díle je možno se dovědět na mnohých internetových stránkách, (zejména ti účastníci, kteří čtou anglicky, jakých je v ČR, jak jsem zde byla v sobotu ujištěna, obrovské množství), tedy jen stručně. Hopper taky nedává rozletu fantazie a spekulacím prostor. Dostanete jenom to, co vidíte, přehledně, organizovaně a s neuvěřitelnou čistotou. To, řekla bych, má Hopperova práce společné s minimalismem. Hopper nenaznačuje, on to jasně říká: Cením čistotu stylu a jednoduchost, na které se např. minimalisti mohli hodně poučit. Možná taky jeho práce připomíná obrazy Maurice Utrilla. Na druhé straně Hopper neprovokoval a nepřicházel s něčím zvlášť novým, tudíž umělecký úspěch už za jeho života je celkem pochopitelný.

Edward Hopper zůstává čtyřicet let po své smrti jedním z nejznámějších amerických umělců dvacátého století. Hopperovy krajiny a strohé obrazy velkých měst i malých městeček a interiérů jsou zajímavé díky velmi zvláštní osamělosti zobrazovaných míst, emotivnímu užívání světla a výjevům, zobrazujícím vlhké ranní slunce, filtrující prázdné pláže, oslňující žárovky v hotelových pokojích a hru stínu na budovách a vylidněných ulicích. Narodil se v r. 1882 v Nyack, New York ( u Hudson River). Od dětství jevil zájem o umění a přirozený talent pro kompozici a kresbu a v osmnácti letech začal studovat u známého realisty, malíře Roberta Henriho v New York City. Mezi lety 1906-1910 podnikl dvě cesty do Evropy, včetně několika návštěv Paříže, kde se seznámil taky s fauvismem a kubismem. Nicméně - narozdíl od mnohých jiných amerických malířů - zmíněné umělecké styly nikdy nezkoušel, nenapodoboval ani nekopíroval a zůstal záměrně u svého původního stylu - kvintesenčního amerického umění.

V polovině dvacátých let minulého století Hopper maloval vylidněné přímořské scenérie a drsné městské prostředí - pro Ameriku tak typické. Pocit izolovanosti prostupuje celou Hopperovu uměleckou práci. Figury na obrazech, procházející denním životem v kancelářích, restauracích, kinech, hotelech i venkovských domech, jsou buď osamělé, nebo psychologicky distancované od dalších lidí na témže místě. Hopperovy akvarely, především obrazy krajin a moře, poskytují o něco optimističtější svět. Se svojí ženou Jo strávil hodně času a pobřeží New England a jeho obrazy majáků, lodí a námořních výjevů a lokální architektury, stěží kdy zahrnují lidské postavy. V těchto obrazech se Hopper soustředil téměř výhradně na sluneční světlo a dramatické stíny v přírodě i na budovách.

Hopper vždycky uměl uhodit na strunu amerického publika a jeho malby měly na výstavách obrovské úspěchy i za jeho života. Po smrti v r. 1967 (bylo mu 84 let) a po smrti jeho ženy v r.1968, Hopperovo celé umělecké dílo, to jest olejové malby, akvarely, ilustrace a archivní materiály - byly odkázány Whitney Museum of American Art. Museum zorganizovalo několik posmrtných výstav, včetně hlavní retrospektivní výstavy v r. 1980 a výstavu 'Edward Hopper and the American Imagination' v r. 1995. V současnosti probíhá další výstava ve Whitney, která bude trvat déle než pět měsíců, účastní se ji i několik dalších známých umělců, (podrobnosti v odkazu), takže kdo má cestu do NYC nebo je přímo tady z okolí, nechť výstavu navštíví, stojí za to.

Odkaz na výstavu: Edward Hopper and His Time


komentářů: 11         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

11
Zuzana (neregistrovaný) 22.11.2010, 22:20:54
Jasne, to je v poradku, Milosi. Diky vrele za nazor, je vitan.

10
Miloš (neregistrovaný) 22.11.2010, 18:44:46
Vidím, že jsem si tu galerii obrazů měl nejdříve prohlédnout, i červená barva se tam najde, hlavně na těch květinách. Rozhodně ale postavy na obrazech nejsou dominantní, v tom jsem viděl hlavní rozdíl, jinak máte pravdu.
Díky za upřesnění a vůbec za vaše články o umění.

9
Miloš (neregistrovaný) 22.11.2010, 18:39:33
Zuzano, až přijdu domů, ještě se na Utrilla podívám, mám k němu menší knížečku, nevylučuji, že ty ulice úplně prázdné nejsou, ale hlavně jeho barvy byly strašně nevýrazné, nepamatuji si, že by použil výraznou červenou, samozřejmě dojem mám zúžený jen na obrazy, které jsem v ní (anebo galeriích) viděl. Souhlasím, že izolovanost a bezútěšnost mohou mít obrazy obou umělců společné.

8
Zuzana (neregistrovaný) 22.11.2010, 18:25:56
http://www.rosings.com/cover.html

Zde zrovna najdete par figurek, ale to neni dulezite, mela jsem na mysli atmosferu obrazu obou maliru (samozrejme nejsou identicke).

7 Milos
Zuzana (neregistrovaný) 22.11.2010, 18:11:03
Maurice Utrilla mi pripomina cistotou a jednoduchosti. Mimoto Utrillo nemaloval pouze nefiguralni vyjevy a Hopper na druhe strane mel delsi obdobi (viz muj clanek), kdy figury do obrazu vubec nekomponoval (viz muj clanek). Maloval v te dobe ulice, domy, stromoradi a proste nefiguralni vyjevy. ;)
A zrovna se tu divam na Utrilluv obraz ulice, kde se nachazi pet chodcu. :) Pusobi (presto, ze je jich pet) podobne podobne izolovanym dojmem.

6
Ludmila (neregistrovaný) 22.11.2010, 17:41:29
Zdravím Miloši,věděla jsem,že se ozvete.Je to téma pro Vás.

5
Miloš (neregistrovaný) 22.11.2010, 17:39:08
S krajinkami u Utrilla jsem se vyjádřil nepřesně, maloval ulice, domy, stromořadí, prostě nefigurální výjevy.

4
Miloš (neregistrovaný) 22.11.2010, 17:34:54
Maurice Utrilla moc nepřipomíná, protože ten maloval krajinky a v dost mdlých barvách. Ale z té strnulé postavy, kde nohy vypadají dost neforemně a jako ze dřeva, to spíše vypadá jako Giorgio de Chirico.

3
Zuzana (neregistrovaný) 22.11.2010, 17:09:16
http://gregcookland.com/journal/uploaded_images/picHopperMorningBlog-714627.jpg

Zde mate podobneho Hoppera - obrazy nejsou z nemocnice ani ustavu, ale atmosfera izolovanosti tam je temer vsude - vsak jsem to psala v clanku.

2
Ludmila (neregistrovaný) 22.11.2010, 16:11:27
Krásně vyjádřené světlo.Jinak je to samota z nějaké nemocnice,nebo ústavu.

Lucifer
1 Podotek
Lucifer 22.11.2010, 00:28:26
Jestli si chcete ten hezký obrázek zvětšit, klikněte na něj ]Usmívající se

«     1     »