Nedělní sanitarium - Reklamní masáž o ničem

rubrika: Pel-mel


Klidně jsem to mohl nazvat Reklamní masáž o Nietzschem, což by jako metafora nevyznělo až tak odtažitě. Nietzscheho filosofie by se jistě hodila nejen k interpretaci soudobých reklamních masáží, ale prakticky k čemukoli, co se dnes odehrává na kulturní, mediální či politické scéně.

Lucifer


stupidni_reklama.jpgReklamy se sypou prakticky z čehokoli; z televize, rádia, novin, internetu, ulic, obchodů, dokonce i z nejrůznějších sociálních zařízení. Otevřete konzervu a první, co na vás jukne, je reklama. Tuším, že na veřejnoprávních televizních kanálech to už utnuli, ale vím to jenom z doslechu, neboť již před časem jsem je začal ignorovat. Důvodů byla celá řada a reklama jen jedním z nich. Na komerčních televizních kanálech to však i nadále nabírá patologických rozměrů. I to však mám z druhé ruky, jelikož obzvláště těm českým, jako Nova a Prima (dnes plus Family), se také už nějakou dobu vyhýbám jako čert kříži. (Poznámka: Někdy se na obojí občas juknu, když dávají fakt dobrý film, a u případných vpádů reklamy vypnu zvuk.)

Představte si, že se díváte na velmi kvalitní film a nějaký jeho dramatický okamžik, který leckterému diváku vžene do očí slzy, je náhle surově přerušen mnohem hlasitější reklamou na nějaký odporný konzumní paskvil. Na scéně umírá vznešený hrdina, který chtěl osvobodit svět od útlaku a tmářství, a prásk! reklama na prací prášek nebo na syntetický jogurt s kousky nějakých ovocnářských odpadků. Ještě nedávno se na zpravodajských serverech dalo reklamám šikovně vyhnout. Zkrátka jste je nespustili nebo urychleně ukončili. Na některých to ještě funguje, postupně se však objevují reklamy, které se spouštějí samy a nejdou zastavit.

V poslední době jsem se už několika lidí ptal, jestli jim ty reklamy vůbec něco říkají, natožpak jestli je inspirují k nákupu reklamou propagovaného výrobku. Bez ohledu na profesi či vzdělání jsem se ještě nesetkal s nikým, koho by zaujaly či přímo k nákupu inspirovaly. Většina naopak prohlásila, že je obtěžují, a dokonce jsem se setkal i s názorem, který je i mým vlastním, že zrovna takový výrobek by si dotyčný nekoupil ani náhodou. Reklama na něj totiž působí jako červený hadr na býka.

Možná jsem si vybral specifický vzorek obyvatelstva, který reprezentuje menšinový názor, zatímco většina se nechá reklamami nadšeně masírovat. Domnívám se však, že tenhle efekt, který jistě dříve efektivně fungoval, už téměř do ztracena vyčpěl. Ve věku internetu není problém najít si během několika málo minut výrobek, který by našim potřebám nejlépe vyhovoval. A navíc, drtivá většina těch stupidních a odevšad se valících reklam je na běžné ptákoviny, které potenciálního konzumenta buď nezajímají, nebo si už na ně díky svých každodenních zkušeností dávno udělal názor. Kupříkladu pivaři, který z jakéhosi vlastního či svým okolím implementovaného principu upřednostňuje Budvar, je reklama na Gambrinus naprosto ukradena.

Do reklamních agentur tečou od firem obrovská kvanta peněz, která jsou vynaložena na nesmyslné opruzování jejich potenciálních zákazníků. Stačilo by mít příslušný televizní informační kanál a na internetu ještě lépe organizovaný server, kde by se nacházely databáze s výrobky firem, které by za to zaplatily poplatek, jenž by byl zanedbatelný ve srovnání s tím, co zcela zbytečně vyhazují do reklamních agentur. A kdo nemá na internet vlastní přístup, našel by ho v každé prodejně. Nejenže by firmy snížily své náklady, zároveň by ušetřily své potenciální zákazníky nechat se odevšad masírovat stupidní reklamou.

Z čeho budou svůj provoz financovat média, která nejsou veřejnoprávní? Stejně jak to kupříkladu funguje u filmových či populárně naučných kanálech na kabelové televizi. Určitě by se našel způsob, jak to obecně a efektivně vyřešit i na internetu bez použití stupidních, otravných a zcela nefunkčních reklam. Firmy by mohly snížit ceny svých výrobků, aniž by snížily svůj zisk, a jejich zákazníci by si za to zaplatili přístup na ta či ona média, aniž by zvýšili svou útratu. A tak dále.

A jako dodatek k tomuto nedělnímu sanitariu přidávám citaci z příspěvku Nefunkční idioti:

Kdyby se mimozemšťanům podařilo dekódovat vysílání českých televizních kanálů a sledovali by mnohé normalizační i ponormalizační seriály, nejspíš by k Zemi vypravili tým zkušených psychiatrů v čele s mimozemským Chocholouškem. To ještě není tak zlé, ale pokud by narazili na reklamní šoty - a to je čím dál tím více pravděpodobnější - museli by vlastního Chocholouška vyhledat sami. I tohle se však ještě dá překousnout - kdyby ale navíc jako na třešničku na dortu narazili na televizní přenos z českého parlamentu, nejspíš by spáchali hromadnou sebevraždu.

Některé předchozí články na podobné téma:

Apokalyptická vize
Hrnce na hlavu

Reklama:

Bobika
Árijec
Tlama

Nevinný


komentářů: 2         



Komentáře (2)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

2
EvaO (neregistrovaný) 05.02.2012, 18:41:26
Lucifere, vše výstižné. Jako zdatný "nakupovač" a téměř zbožíznalec na reklamy taky kašlu. Je to slabým slovem otravné. A to, jak dokážou vpadnout do napínavého nebo citlivého děje během filmu je přímo otřes. Já říkám, že to je "jak když ti dá v ten moment po čuni (po hubě)". Nenávidím reklamy a taky buď přepínám, nebo vypnu zvuk. A to přepínání je taky "ošajstlich". Obyčejně to vyjde tak, že reklama je v ten moment jako naschvál všude. Byla bych pro velmi decentní reklamu mezi programy jako třeba seriozní upozornění na nové výrobky. Když ale vezmu podstatu dnešních reklam, tak o nějaké serioznosti nemůže být ani řeč. Obecně vzato,vlastní zkušenost mi nic nenahradí. Ovšem znám ze svého okruhu i lidi, kteří buhužel na reklamy dají. Ale zdá se mi, že jich není moc. Problém je ten, že pak tu reklamu stejně zaplatíme všichni. A lítají v tom těžké peníze !!! Jinak by soukromé TV nemohly ani vegetovat. Dnes je to prostě všechno jen o kšeftu, včetně zprofanovaného sportu, který už dááááááávno sportem není. Ty horentní sumy, které berou fotbalisti, hokejisti atd., to všechno je zlodějna, jaká nemá obdoby.Je to prostě neúměrné, hlavně že sponzoři snižují daně. Tak vidíš, kam až jsem se dostala od reklam.

Axina
1
Axina 05.02.2012, 04:06:58
Vysoce oceňuji doprovodné video. Stejně jako se říká, že jedna facka v pravou chvíli je lepší, než tisíc slov, tak jedna parodie na reklamu je lepší, než 10 příkladů stupidní reklamy.

«     1     »