Podprahová poselství

rubrika: Pel-mel


Všímejte si ukrytých poselství všude kolem sebe.

Lucifer


pepek_vyskoc.jpgAmerická ekonomika v 50. letech 20. století stagnovala a za nemalé peníze se bádalo, jak lidi donutit, aby chtěli nakupovat. V této atmosféře jeden expert na marketing, James Vicary, oznámil obvykle vyrovnaným Američanům, že se mu právě podařilo přesvědčit diváky v jednom kině, aby si během přestávky koupili o 20 % víc Coca Coly a o neskutečných 60 % víc popcornu. A to jen tím, že během filmu nechal na plátno na okamžik promítnout sdělení "Pijte Coca Colu" a "Máte hlad? Dejte si popcorn". Tím filmem byl, což možná není úplně nepodstatné, Piknik (Picnic) s Kim Novakovou. No, ale jelikož obrázky trvaly pouze 1/300 sekundy, což je tak krátká doba, že je nemohl nikdo vědomě zaregistrovat, zdálo se, že je to nejen podloudné, ale i účinné...

Po tomto experimentu se spousta lidí snažila přijít na to, jak více či méně rafinovaně prostřednictvím "podprahových" poselství ovlivnit myšlení lidí. Rozhlasové stanice vysílaly "šeptaná poselství" jako "Kupujte olej Oklahoma", zatímco KTLA v Los Angeles přesvědčila (a není už to samo o sobě triumf techniky?) radnici, aby jí zaplatila 60 000 dolarů za to, že bude vysílat podprahová poselství veřejných služeb. V supermarketech se instalovaly kamery na sledování pohybů očí zákazníků (a zjistilo se, že spousta nakupujících je během nakupování v jakémsi transu) a v nejoblíbenějších televizních pořadech se začaly objevovat údajně náhodné záběry na výrobky nebo značky - na auta, nápoje či rtěnky - které do nich producenti umisťovali nikoli z kreativních důvodů, ale ze "zeleně papírových" důvodů.

Od té doby se podprahová poselství typu "Mám velkou sebedůvěru a respektuji sám sebe" objevují i na výnosných kazetách o sebezdokonalování, zatímco jiní poselství ukrývají všude možně bez nějakého konkrétního důvodu, snad kromě toho, aby bylo poselství "skryté". Popové skupiny, včetně Beatles, ukrývaly na obaly desek a do písniček různá drogová poselství, zatímco heavymetalová kapela Judas Priest skončila před soudem za to, že prý vybízela k sebevraždám, když do své písně ukryla dvouslovné poselství "Udělej to". Během voleb v USA v roce 2000 obvinili demokraté Republikánský národní výbor za to, že ve své kampani využíval podprahová poselství, která měla voliče přesvědčit, že Al Gore je zrádce. (A spousta lidí si to od té doby myslí... jak pozoruhodné!)

V 50. letech minulého století se skutečně zdálo, že podprahová poselství mají takovou moc a jsou rafinovaná, že se zákazníci vzbouřili. New Yorker se postavil na odpor s tím, že se "rozbíjí mysl a vstupuje se do ní", zatímco jindy rozvážný Newsday popsal fígl, který Vicary použil (a prodal) k vkládání podprahových poselství do filmů, jako "nejděsivější vynález hned po atomové bombě", což očividně vypovídalo o tom, že mysl lidí už tehdy rozbitá a prolomena byla.

Nikoho tedy asi nepřekvapí, že Kongres se tuto marketingovou techniku pokusil hned dvakrát zakázat. Pokaždé neúspěšně, bezpochyby vinou důmyslných marketingových technik, anebo možná proto, že Vicarymu se nepodařilo "zopakovat", anebo alespoň odůvodnit svůj předešlý ohromující úspěch (což vyvolalo jisté podezření, že si to celé vymyslel). Nicméně v roce 1973 poněkud hysterická kniha Podprahové svádění od dr. Wilsona B. Keye odhalila desítky reklam plných skrytých poselství a tajných symbolů - včetně notoricky známého příkladu slova S-E-X v kostkách ledu v jedné reklamě na whisky. To dokazovalo vývoj v názorech na snahy ovlivnit podvědomé myšlení, které se v té době začaly soustředit na více freudovské, neřkuli "plazí" otázky. Toto nepříliš poučné téma nakonec vyprovokovalo k činnosti vynervovanou Federální komisi pro komunikace. V roce 1974 vydala prohlášení, že techniky "podprahového vnímání" odporují "veřejnému zájmu" a zakázala je v rozhlase i v televizi.

Inzerenti a marketingoví odborníci si tak museli vystačit jen se všemi dalšími metodami na ovlivňování veřejného mínění...

Zdroj: Martin Cohen, Hrátky s myslí - Jak za 31 dní znovu nalézt cestu k vlastnímu mozku

Podprahová poznámka:

A co na to říkáte vy, milí čtenáři podprahově Neviditelného čerta? Byl ten zákaz používání technik "podprahového vnímání" ve Spojených státech zbytečný a hystericky nesmyslný? A jak je to u nás? Ať tak či onak, tak můj názor na to, jak je to u nás, je takový, že u nás se na masírování lidského myšlení používá úplně všechno. Jak v tomto směru pokročili ve Spojených státech, to si vážně nedovolím odhadnout. Jisté je, že ty další metody na ovlivňování veřejného mínění jsou čím dál tím propracovanější. Konzumního člověka lze dneska téměř do slova a do písmene ulovit na vařenou nudli.

Martin Cohen končí první část tohoto pojednání otázkou: "Tak či onak, jaké poselství se ukrývá v této kapitole?" Musím se přiznat, že se mi to nepodařilo odhalit, ale pokusím se to aspoň odhadnout. To skryté podprahové poselství mělo možná za cíl mě přinutit, abych vám ihned po přečtení této kapitoly tady o tom poreferoval. Něco jako "Pošli to dál." Doufám, že i vy jste to poselství vyslyšeli.

No, a mně teď nezbývá, než se po vzoru Martina Cohena otázat: "Jaké podprahové poselství se ukrývá na Neviditelném čertovi?" To by mě vážně zajímalo, protože ani tohle se mi nepodařilo odhalit, ani odhadnout (a nezapomeňte si kliknout na obrázek) devil


komentářů: 10         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

10
t149jd (neregistrovaný) 21.02.2013, 02:52:57
Poslední věta >
Jj, je to tak.
Nejste slepá...

GEM, GN?

9 podprahove vnimani
vanda (neregistrovaný) * 21.02.2013, 02:16:28
Vsechno, co je oznacovano za podprhove je doslova nebezpecne prave tim, ze nas ovlivnuje, aniz si tuto skutecnost uvedomujeme.
V lidske psychice jsou bohuzel, ci bohu dik veci, ktere jdou jaksi mimo nas.
Jako priklad lze uvest pusobeni napr. hypnozy. Dale celou radu uspesnych psychologickych terapii, ktere zvadnou jen opravdovi mistri na lidskou psychiku.
Pusobi-li nam na psychiku stejne mistrne, ale s opacnym zamerem nekdo jiny, ohrozuje nas vice, nez si myslime a jsme ochotni si pripustit.

8
EvaO (neregistrovaný) 15.05.2012, 10:10:42
Jé, omlouvám se, samozřejmě NENECHALI ! Dělám tu takové kázání a pak se utnu jak dřevorubec. Sypu si popel na hlavu ...

Axina
7
Axina 15.05.2012, 10:08:35
[6] EvoO, nechtěla jsi napsat "Hlavně aby se NENECHALI podprahově i nepodprahově ovlivnit." ?

6
EvaO (neregistrovaný) 15.05.2012, 09:59:44
Vyvolení jsou bohužel nejen "veverky", ale všichni, kteří tam nahoře nepokrytě kopou jen za vlastní zájmy a zájmy svých sponzorů. Korupce a rozkrádání ve velkém, toť jejich denní chleba. A čím větší zloděj, tím větší imunita. Už jsem to tu psala mockrát. Ale pokud lidi na náš web chodí a komentáře si čtou, ať to mají stále na mysli, až budou zase příště o něčem rozhodovat. Hlavně aby se nechali podprahově i nepodprahově ovlivnit.

Axina
5
Axina 15.05.2012, 09:38:56
[4] Já VV čtu stále jako VyVolení Usmívající se To byla nějaká TV reality show. Vždycky pracně doluji z paměti, že jde o Věci veřejné.

4
EvaO (neregistrovaný) 15.05.2012, 09:33:37
(2)Souhlasím, pokud si zachovám zdravý selský rozum, tak veškeré snahy podprahové i jiné mi můžou být ukradené. Názorný příklad z Česka - poslední volby. Kolik lidí se nechalo zlákat na VV ? Kam dali rozum ? A co "TOPka" ? Staří matadoři v novém kabátě ... Je to děs, jak se lidi nechají zblbnout. Takže znovu opakuji: zdravý selský rozum !!! pro posouzení všeho, co se nám tak vtíravě a někdy i mazaně nabízí, počínaje zbožím a politiky konče. Děkuji za vyslyšení Usmívající se, protože potom pozdě bycha honit. Ta vypráskaná vláda vzešlá z min.voleb se svých koryt nepustí, teď se jen sklízejí plody nerozumné volby. Toť příklad nejmarkantnější ...

Axina
3
Axina 15.05.2012, 09:12:51
Jak básníci přicházejí o iluze
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=OFmTFXH2KOI" rel="nofollow">https://www.youtube.com...mTFXH2KOI</a>

Od 0:46:00 Usmívající se

Axina
2
Axina 15.05.2012, 08:46:52
Já myslím, že to nebude s tím podprahovým ovlivňováním lidí tak horké. To by potom už nebyly v TV zapotřebí rozsáhlé reklamy. Vím, že jsou podprahové reklamy zakázány, ale jak už jsem tady psala v souvislosti s jiným nosným tématem (trest smrti), nedělám si o fungování společnosti žádné iluze. Když se chce, tak (s penězi) jde mnohé.

Domnívám se, že podprahově lze ovlivnit jen senzitivní jedince. Zdravý, soudný, sebevědomý člověk nepochybně podprahovou informaci zaznamená, ale nic to s ním neudělá. Taková informace se u něj zařadí mezi mnohé další, které k němu proudí jinými, klasickými cestami. Svým rozumem kriticky zhodnotí obsah informace. Neovlivní ho tak, aby dělal to, co nechce.

Poznámka: Když si ani majitel webu NČ není vědom, že by na jeho webu bylo nějaké podprahové poselství, tak tam zřejmě žádné není. Není to ani technicky možné. Jde jen o bonmot.
Něco jiného je, že už jen svou existencí vysílá blog Neviditelný čert poselství všem svým čtenářům: Svět je neskonale zajímavé místo k bytí a všechno se za peníze koupit nedá! Usmívající se

1
Astra (neregistrovaný) 15.05.2012, 07:11:29
Podprahová poselství fungují, v reklamě to znám , ale používat je ve vztahu s milým člověkem, to už je jejich povýšení na umění. Těžko se takové akce vysvětlují, je to zřejmě dovednost nesdělitelná, ale existuje.Její výsledky přicházejí tak rychle a nebo tak pomalu, jak si to vysilatel předem nastaví. Mám ověřeno! Usmívající se) A tady na NČ? Možná, že to vím, ale podprahově nesdělím!

«     1     »