Nové myšlenkové proudy, nová hnutí, nové církve… Vynoří se, chvíli okouzlují domnělou originalitou: Vždyť to je přesně to, co hledám! Než člověk pochopí, že mu předkládají znovu a znovu totéž, jen v pestřejším a lesklejším obalu. Jako by i pro hledání smyslu lidského bytí platilo, že nic nového pod sluncem – jen pár věcí dosud nemá jméno… Ale představitelé myšlenkových alternativ nabízejí tak přesvědčivé odpovědi! Koncem první republiky měl prý u nás spiritismus půl milionu přívrženců. Snad každý znal jméno jeho vůdčí osobnosti, Karla Sezemského, právě tak jako jméno Břetislava Kafky – parapsychologa, který vyrostl z podobného zdroje. Spiritisté působí dodnes…
Stella
V době před listopadem 1989 všechny noviny přinášely stejné informace. Rozdíly mezi tituly nestály za řeč. Ale každou sobotu po čtvrté ráno se z chodby činžáku ozýval dupot lidí spěchajících do trafiky, aby se jim podařilo koupit Lidovou demokracii a Svobodné slovo. (Vypravujte dnes někomu, že do osmé hodiny byly noviny a časopisy vyprodané!) V Lidové demokracii a Svobodném slově totiž v sobotu bývaly zajímavější články než v Rudém právu, a hlavně – jiné inzeráty.
Dlouhá léta se opakoval inzerát, jímž někdo sháněl Jitro kouzelníků od Jacquese Bergiera a Louise Pauwelse. Tato kniha vydaná v Paříži r. 1960 vyšla v českém překladu podruhé v roce 1990, v nákladu 250 000 výtisků. (Pokud mám správné informace, poprvé vyšla česky r. 1969.) Znamenala velký objev - svět záhad viděný očima vědce, který připouštěl jiné než jednoznačné, materialistické odpovědi. A pak už zaplavila trh ezoterika všech barev a odstínů. Kdosi časně po převratu opsal např. i Drbalovy - Rejdákovy Perspektivy telepatie a klidně je vydal pod svým jménem… Seznámili jsme se s osudy úspěšných léčitelů, za nimiž potají dojížděli i soudruzi ve vysokých funkcích. Doba získala nový rozměr.
Léčitelé žili zpravidla mimo větší centra. Jako by představovali symbol dosud žijící tradice hledačů pravdy o životě a Bohu. Takových hledačů, jaké předkládá čtenářům venkovská próza z přelomu 19. a 20. století. Určitě každému něco říkají Děti čistého živého od Terézy Novákové nebo Blouznivci našich hor Antala Staška. Jaképak idylické chaloupky pod horami! Nesnášenlivost mezi rodinami různých vyznání, tajné (a vysmívané) spolky, pohrdání jinověrci a podivíny – to byla realita. O to tíživější, že víra nebyla něčím, co by se neodráželo v každodenním životě. Rozhodně se nepovažovala za soukromou záležitost.
Spiritismus se začal v Čechách šířit v druhé polovině 19. století. Toto hnutí prý vzniklo na farmě nedaleko New Yorku. Členové rodiny farmáře Foxe slýchali ve svém domě klepání duchů. Duchové prozradili farmářovým dcerám, kde najdou utajený hrob zákeřně zabitého kupce. Pozůstatky se prý na udaném místě našly. Roku 1850 v USA působilo 30 000 médií, roku 1856 už jich byly 3 miliony. Vyvolávání duchů se rozšířilo do Velké Británie, do Francie a do Německa. Se spiritismem se v Anglii seznámil také továrník z Horního Starého Města u Trutnova, Ignác Etrich (1839 – 1927). V 80. letech 19. století pořádal každý týden pro dělníky ze své textilky spiritistická sezení. Pomáhal mu Američan Slade a místní dívka Lotty Wihanová. (R. 1898 vznikl v Maršově spolek německých spiritistů, Harmonische Gesselschaft . Po 1. světové válce vydávali časopis Die Glocke a v červnu 1930 (!) byl slavnostně otevřen Glockenheim, spolkový dům s modlitebnou ve Svobodě nad Úpou.)
Vůdčí osobností českého spiritismu se ovšem stal KAREL SEZEMSKÝ (1860 – 1936), zakladatel Sdružení českoslovanských spiritistů. Sezemského edice Spirit vydala 200 spisů (Zločiny v hypnóze, Magnetismus…) V letech 1900 – 1936 vycházel časopis Posel záhrobní. Po smrti Sezemského ve vydávání časopisu pokračovala jeho žena, a to až do změny politické situace v roce 1939. Sezemský ovšem nebyl jediný. Různá spiritistická uskupení vydávala vlastní tiskoviny.
Jaký byl oficiální postoj k tomuto hnutí? Zprvu prý bylo zakazováno, protože tzv. mediáni vystupovali z církví. Později byl spiritismus prohlášen za neškodný. Za protektorátu se zdálo, že činnost ustala. Ale oficiálně nebyla zakázána ani po komunistickém převratu 1948. Nepochybně se vyvolávání duchů jevilo něčím naprosto absurdním. Slavné shromaždiště přívrženců spiritismu bylo ve skalním bludišti Kalich v Českém ráji. (Původně sloužilo českým bratřím.) Podle vzpomínky pana Věroslava Kunce z Jablonce nad Nisou se zde scházeli ještě v 60. letech, vždy 9. 5. a 6. 7. Pan Kunc si pamatuje, že r. 1966 paní Horáková ze Staré Paky předpověděla, že posledním komunistickým prezidentem bude Gustáv Husák. (Předpověď je tedy z doby, kdy prezidentem byl Ant. Novotný, po něm následoval Ludvík Svoboda…) Několik osob zde bylo uzdraveno vkládáním rukou. Na shromáždění, jehož byl pan Kunc svědkem, vystoupila také žena, která mužským hlasem promlouvala několika cizími jazyky. Pan Kunc navštívil shromaždiště ještě roku 1978, ale našel jen několik lidí, kteří debatovali o politice.
Údajně se spiritistické spolky scházejí stále, ale jejich členové nestojí o publicitu. Prý se hnutí přesunulo do jižních Čech a na jižní Moravu. Podle dostupných údajů za své centrum považují Uherský Ostroh. (Na stránkách města Uherský Ostroh se dá přečíst nejedna zajímavost o programu pravidelné akce Bylinkové dny aneb Cesta za poznáním. Jde o festival alternativní kultury a medicíny, ve spolupráci s Městem Uh. Ostroh… Zajímavý je výčet aktivit přenášejících.) Roku 1995 byla otevřena expozice spiritismu v Nové Pace.
Zpravidla se uvádí, že důvodem rozšíření spiritismu v Podkrkonoší byl charakter krajiny. Každodenní nepřetržitá dřina na poli nebo u tkalcovského stavu. Práce od tmy do tmy, vyhlídky na zlepšení života žádné. V neděli lidé v kostele pospávali a, jak říká jeden z hrdinů Terézy Novákové, ani člověka na Vysočině nezajímalo příliš, jak farář stále znovu odříkával, co se kdysi naučil. „Každej ať sám vod sebe všecky věci poznává a rozumu nabejvá vode škod svejch. Ani farář, ani manželka mě nepřinutí sloužit Nejvyššímu ináč, než mě otec učil a než před svědomím zodpovědít můžu. Rozumem svým Jeho poznávám ve všem, co je kolem mě a co je ve mně, tím ho uctívám v duchu a v pravdě. Světlu čistýmu a jasnýmu se přiblížíme, když věci porušitelný a pozemský pořádem budem zdokonalovat.“
Tak se zrodila například víra v nové božstvo: Rozum. Přesvědčení, že zlepšování každodenní praxe je nejlepší cestou ke změně. Pro jiného bylo řešením to, co šířila autorita, pan továrník – spiritista. Další naslouchali anarchistům nebo propagátorům socialismu. Ale cítili, že nikdo z nich nepřináší odpovědi na konkrétní otázky a že nabízená řešení pro ně nejsou přijatelná. Teréza Nováková jako nejmodernější z dobových prozaiků si nedělá iluze o žádné víře a žádné teorii – její hrdinové snad bez výjimky končí stejně špatně, protože o jejich životě nakonec rozhodl zákeřný osud. Nováková končí svůj román Děti čistého živého slovy: „Vždy odpor, vždy vzdor, jednou zděděný, jindy přivátý – věru, tito lidé nepřestanou nikdy býti disidenty!“
Antal Stašek začal roku 1895 publikovat povídky později vydané pod názvem Blouznivci našich hor. Jeho syn, Ivan Olbracht, výstižně zformuloval charakter spiritismu: Spiritismus převzal dogmata křesťanských církví a přidal k nim: 1. Bůh Otec přestal vládnout, když přišel Kristus. Bůh Syn vládne dosud, ale brzy přijde Bůh Duch Svatý a nastane království boží. 2. Duchové mrtvých mohou komunikovat se světem. Olbracht ve spiritismu vidí nové křesťanské náboženství, které vzniklo z touhy po štěstí a spravedlnosti.
(Proč u tohoto tématu využívám dobovou beletrii? Protože mě srdce bolí z toho, jak se podceňuje poznávací charakter literatury. Vždyť zajišťuje ukotvení, tvoří článek řetězu, vysvětluje, odkud jsme vyšli. Historie poučí o faktech, nepoučí o vztazích a cítění…)
BŘETISLAV KAFKA
Z kraje písmáků, lidových myslitelů a hledačů pravdy pochází také parapsycholog Břetislav Kafka (1891 – 1967). Jeho hypnotizérské schopnosti odhalil náhodou ředitel školy, spiritista z Bílé Třemešné. Kafka, vyučený řezbář a sochař z Červeného Kostelce, se začal zabývat nejen hypnózou, sugescí, telepatií, ale také přírodním léčitelstvím. Pro svou činnost si vybíral jedince – citlivce, jež nazýval subjekty. Přes jejich podvědomí určoval postup léčení. Léčil bezplatně. Prostředky získával vydáváním knih. Postupně vyšla Experimentální psychologie, Parapsychologie, Svítání v duši – přejmenované na Nové základy experimentální psychologie. Svítání v duši bylo poprvé vydáno roku 1925. (V únoru 1948 vyšlo už 11. vydání a dva další dotisky, v lednu 1949 další dotisk.) Dalšími díly jsou Člověk zítřka a Kultura rozumu a vůle.
Kafka byl hluboce věřící. Byl přesvědčen o tom, že v člověku jsou skryté obrovské duševní síly, které neumíme využít. „Naše tělo, složené ze sitonových částic, nemůže ani vidět, ani slyšet, ani usuzovat. Toho všeho je schopen jen lidský duch, který pokračuje za hranice života – nikde není zánik, nýbrž jen změna, vše je podrobeno vyšší božské moci.“ Zhypnotizovaní subjekti určovali např. energii potravin. A tak Kafka začal doporučovat co nejvíce syrové potravy, především zeleninu, dále ovesné vločky a naklíčené obilí. Po roce 1945 Kafku pozvali přednášet do Ameriky a do Austrálie. Odmítl a po r. 1948 toho litoval. Byl mu vysloven zákaz veškeré činnosti a zakázána byla i všechna díla. Zažil výslechy, prohlídky, vyvlastnění…
Několik poznámek ke Kafkově PARAPSYCHOLOGII:
Jasnovidectví považuje za novou poznávací vědeckou metodu. Odvolává se na Kanta, Schopenhauera, Bergsona, Lodge. Popisuje neuvěřitelnou činnost polského telepata Wolfa Messingera – jeho únik z nacistického vězení, pokusy, jež prováděl v SSSR, jeho setkání se Stalinem… „Já pravím, že silný duch z duševních konfliktů a duševních otřesů neonemocní, neboť má sílu reflexe nad svou činností, ví, co chce a co chtít může. Slabý duch tuto sílu postrádá a podléhá neurózám… Každá chorá myšlenka má být vyvážena myšlenkou zdravou, a to se děje opakováním nových, zdravých představ… Vtíravé myšlenky musí být ignorovány. Je nutné být k nim lhostejný a apatický. Nebát se jich. Každé ráno a večer, během dne, si volit vhodné představy, jako: Nemám strach…“
Kafka podrobně popisuje vlastní zkušenosti s opouštěním hmotného těla. „My všichni jsme duchy a jediný rozdíl mezi živoucími a takzvanými ’zemřelými‘ je, že první mají hmotné tělo s hmotnými smyslovými orgány, kdežto druzí svou zevní schránku již opustili.“ Při smrti se od hrubého těla oddělí energotvorné tělo. Smrti a umírání Kafka věnuje mnoho místa. „Zemřít znamená probudit se se všemi bývalými schopnostmi a vzpomínkami, neboť celý náš pozemský život přešel do paměti duše, do duševědomí.“ „Činnost ducha nepodléhá zákonům, které platí o činnosti hmoty.“ Kafka přináší i vlastní odborné pojmy, stanovil jednotlivé fáze odcházení duše z těla… Ale to už, jak zde bylo kdysi moudře (nebo mazaně) řečeno, si přečtěte sami…
Zastánci divokých i méně divokých teorií považují Kafku za „Největšího Šamana.“ V každém případě je řazen k zakladatelům tzv. psychotroniky. (Toto slovo použil Zdeněk Rejdák, aby jím nahradil zprofanovaný termín parapsychologie.)
Závěrem:
Člověku je hledání odpovědí vlastní. A ze všeho nejraději hledá jakousi třetí cestu… Je neuvěřitelné, kolik prapodivných skupin, spolků a menších sdružení u nás v současnosti působí. (Viz internet.) Jen si tak říkám, kolik opravdovosti a často i zoufalství stálo u touhy najít pravou cestu před sto lety. Kolik ochoty k sebeobětování, odříkání, pro myšlenku a víru. A kolik z té opravdovosti najdeme v dnešní podobě alternativních proudů všeho druhu? Vždyť z mnohých čiší módní potřeba výlučnosti a snadného živobytí! Ti opravdoví jsou tiší…
Zdroje:
Časopis Krkonoše – Jizerské hory č. 8, 2010 (Dušek, Libor: Tajní spiritisté)
Časopis Krkonoše – Jizerské hory č. 1, 2013 (Tichý, Antonín: Glockenheim…)
Klub psychotroniky a UFO v okrese Semily (Článek Lad. Loutchana a Jindřicha Kalvacha)
Kafka, Břetislav: Parapsychologie, ROAD Praha, EDICE PSÝCHÉ, 1992
Nováková, Teréza: Děti čistého živého, ČS, Slunovrat, Praha, 1979
17.09.2013, 00:00:10 Publikoval Luciferkomentářů: 31