Nedělní chvilka poezie

rubrika: Pel-mel


Někteří z pamětníků si možná pamatují, jak se vždy nedělní podvečer objevila v normalizační televizi Nedělní chvilka poezie.

Lucifer


nedelni-chvilka-poezie.jpgNa obrazovce se nejdříve zjevil jakýsi poetický výjev, který byl doprovázen poeticky tklivou znělkou. Marně se pokouším vzpomenout, co vlastně ta čmáranice znamenala, a stejně tak trpím u mě neobvyklou ztrátou paměti, kterak ta znělka zněla. Co si však pamatuji dobře, je, že po jejím tklivém odeznění se na obrazovce objevil, na pozadí tklivé poetické dekorace, význačný normalizační umělec, zpravidla herec nebo herka. A s kamennou tváří a skelným pohledem započal do tklivě poetického ticha něco neobyčejně poeticky tklivého recitovat. Co mělo po Nedělní chvilce poezie následovat, ani to si už kupodivu nepamatuji - ale nejspíš to muselo být něco velmi závažného, že jsem televizi sledoval s takovým předstihem a s kamennou tváří a skelným pohledem přetrpěl tu úžasně tklivou a poeticky velmi inspirativní děsivost.

Poněvadž jsem nenapravitelný vtipálek a už se mi na Čertovi stýská po troše legrace, dostal jsem nápad, že bych tady každou neděli pověsil něco poeticky tklivého. Dejme tomu, že by se to jmenovalo Nedělní chvilka pekelné poezie. Touto vcelku neškodnou úvahou se však vynořila prekérně problematická situace, když jsem se jako osel mezi dvěma kupkami sena nemohl rozhodnout. Započít tento šaškovsky inspirativní projekt, a nebo na to radši rychle zapomenout a tím tak demonstrovat, že to s mou ztrátou paměti není až tak neobvyklé. Zvítězila varianta b).

Co jsem to vlastně chtěl dneska psát?

Aha, už to mám: napadlo mě, že jsme se od těch normalizačních časů nikam neposunuli. Někdy dokonce mívám pocit, že je to snad ještě horší. Mám kabelovou televizi s mnoha desítkami programů, ale už se nemám skoro na co dívat. Občas dávají zajímavý film na některém z filmových kanálů, často však nenarazím v obrovské změti kanálů na něco, na co by se dalo dívat. České televizi se vyhýbám širokým obloukem, ačkoli si ji musím povinně platit. Ještě širším obloukem se vyhýbám všem českým komerčním televizím. Želkrišna i na zahraničních filmových kanálech začala vládnout česká dabingová mafie, takže jsou tam v každém filmu slyšet téměř ty samé (a zvláště u žen dost agresivně nechutné) hlasy. A skoro všechny kanály jsou doslova prošpikované neuvěřitelně stupidní reklamou.

Byly doby, kdy na zahraničních filmových kanálech dávali filmy v původním znění, obvykle s českými titulky, někdy šlo přepnout na českou dabingovou verzi. Dnes vám to všechno nasáčkují do hlavy stále stejně se opakující dabingové hlasy.

Asi tu televizi zruším, kabel ovšem zůstane, protože se přes něj připojuji na internet. Budu nicméně nucen i nadále platit výpalné České televizi, naštěstí už jenom jedenkrát. Kabelovka mě už za televizi nebude inkasovat. Zůstane mi jenom internet, kde mohu koneckonců najít všechno, co dávají na všech televizních kanálech, ba ještě mnohem více.

Jenže už i nad internetem se normalizačně stmívá. (Jde z toho na mě zima ];-)


komentářů: 27         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

27
Honza (neregistrovaný) 28.03.2011, 16:52:47
doplňuji, že dokonce ani neargumentujeme ... poniváč nic neřešíme ... nejde nám o výsledek .. jen tu dobu popisujeme a jsme spolu ...

26
Zuzana (neregistrovaný) 27.03.2011, 18:20:24
Ale souhlasim, ze ve sporu nejsme - pouze argumentujeme, Honzo. :)

25
Zuzana (neregistrovaný) 27.03.2011, 18:02:15
Ano, ale kdyz si clovek precte ten vas predchozi text, ma pocit, ze celou vec ponekud bagatelizujete - prece dobre vite, ze i v tech krasnych momentech pokoutnich rockovych koncertu a historkach, ktere popisujete, sedeli lidi nedaleko nas ve vezeni a nekteri tam zemreli. Za politicky nazor. A v te dobe Kaja siril slavu husakova rezimu po svete.

24
Honza (neregistrovaný) 27.03.2011, 17:26:03
Zuzi, nejsme ve sporu ... žili jsme v tom všichni a nic nikomu nebylo utajený ... já sem měl z Toronta doma všecko, to nebyl problém, a zbytek zakázaný literatury dodal mladej Vaculík ... to byly ty mraky ... však já ten systém nehájil ... jen sem popsal jak se žilo ... my muzikanti sme se mnohokrát nasmáli ... když třeba název kapely byl Specific a musel bejt změněnej na Specifik, poniváč "c" bylo moc amerycký ... no, a pak sme mydlili na tancovačce veskerý rockový fláky všech dob ... jednou sme se dokonce proslavili na Svobodný Evropě a Hlasu Ameriky ... dělali sme večer jen s hudbou Beatles, měli sme secvičenejch asi 60 věcí .... a nazvali sme to Večer pro přátele seržanta Pepře, na plakátech bylo: jen pro členy Pepper´s Clubu ... nějakej fízl to čet jako Peoples clubu, představil si Plastic People of the Universe a nabonzoval to, načež nás zakázali ... a ten rozhlas to pak rozmázl ... rázem sme byli světoví!!!! Usmívající se

23
Zuzana (neregistrovaný) 27.03.2011, 16:59:18
A to neni, Honzo, argument, ze autori, vcetne Havla a Vaculika zili tak, ze jim prede dverma sedeli 24/7 fizlove a nekteri se pohybovali od jednoho uvezneni k druhemu?
A ze jedina ceska skutecna literatura vychazela u Skvoreckych v Torontu a v prekladech do anglictiny v americkych, nemeckych, francouzskych atd. nakladatelstvich? Pro vas mozna tech knizek bylo mraky, pro nas nebyly. Cetla jsem jen to, co moji rodice uchranili z tech par let jakesi svobody v sedesatych. Neco se opsalo ale bylo toho strasne malo a pak - proc se musely knizky dulezitych autoru pokoutne a s rizikem opisovat nekde na stroji nebo prevazet s rizikem kriminalu? A ze lidi, kteri chteli zit a pracovat venku (coz dneska klidne muzou), museli utect, byl jim ukraden veskery majetek dle tehdejsich komunistickych zakonu, byli v nepritomnosti odsouzeni do vezeni, utikali taky s rizikem uvezneni a cele to Ceskoslovensko, ktere popisujete, byl zadratovany koncentracni tabor v jakemsi sofistikovanejsim provedeni? A nikdo nemohl vystavovat, kdo nebyl clenem csl. Svazu umelcu, nemel prakticky moznost vystavovat, vsude byla tvrda cenzura a vyjimka byla zrejme skutecne zpatky nekdy v osmasedesatem.
Vubec ani nezminuju, ze rockovi hudebnici museli pouzivat ceske nazvy ( a jaci to byli, kteri vubec mohli vystupovat i pod temi ceskymi nazvy) atd..
Jen VOHNOUTI tam mohli bez rizika prezit...a i ti jenom dokud si na ne nekdo nedoslapnul.
S konstrukci mate pravdu.

22
Honza (neregistrovaný) 27.03.2011, 16:35:36
snad nikoliv trefná a nikoliv důležitá poznámka k normalizační éře, ve které jsem prožil více než polovinu života ...
téměř nikdo jsme netrpěli materiálně ... člověku opravdu stačí ta trocha jídla a střecha nad hlavou, a tu měla většina ... nežijeme barevnejma hadrama a plnejma talířema ... kultury též bylo dosti, byly filmový kluby, bylo divadlo hudby, byly vesnický tancovačky, kde se naživo hrál rock, kterej v telce chyběl, všichni sme chodili do skauta a do sportovních oddílů ... dalo se dělat všechno ... a šikovnej člověk si svépomocí vyrobil, postavil, vybudoval cokoliv, ve většině škol a zaměstnání se žádnej teror a vymejvání mozků nekonalo, no, a Havla a Škvoreckýho a Vaculíka sme si četli taky ... to nebyl problém, bylo toho mraky ... ... vo tom to nebylo ... ale ten pocit, že ten nesmyslnej a nelidskej systém je tu navěky, ta deziluze z tý koncentrovaný a uzákoněný nespravedlnosti ... člověk vlastně byl furt dva ... jeden si dělal, co chtěl a spokojeně žil a druhej křičel, že takhle ale spokojenej život nevypadá a nesmí vypadat ... a jelikož nelze dlouhodobě snášet tenhle schizofrenní stav, člověk si udělá v hlavě někjakou konstrukci, která to trochu všecko zjemní, vohladí výčnělky a dovolí mu to považovat celý za možný a přijatelný ... to byl ten princip a ten výsledek ...

21
Zuzana (neregistrovaný) 27.03.2011, 16:18:00
Mno, jedni vladli zeleznou pesti a druzi jim delali na chalupach elektriku jako fusky. A po sametu si otevreli vlastni business. ;) Jak ti, co vladli zeleznou pesti, tak fuskari.
Ale to uz si delam Cinu, abych to nejak odlehcila a mohla na chvili odejit od tohoto zradneho vynalezu. Ale vratim se a se mnou prijde zakon!

20
Miloš (neregistrovaný) 27.03.2011, 15:57:56
Mně kupodivu cestování nijak nechybělo, spíše jsem to bral tak, proč bych se někam trmácel a ještě za to vyhazoval peníze, když o světě si stačí něco přečíst. Přivedla mě k tomu až manželka v 2. polovině 90. let, když se čím dál více začínala ptát, zda pojedeme také někam jinam než k babičce.
Z mého pohledu na předchozím režimu vidím nejhorší rozdělení na lidi dvou kategorií, straníky, kteří měli privilegia, a demotivované ostatní. Naštěstí ta sametová revoluce přišla dost brzo na to, abych vše, co jsem ve své odborné kariéře chtěl dosáhnout, jsem ještě stihl.

19
Zuzana (neregistrovaný) 27.03.2011, 15:39:23
Ehmm, nemapatovala je sice jedinecny tvar. Opravuju na nepamatovala a prekec si dobre zamapatuju. ;)

18
Zuzana (neregistrovaný) 27.03.2011, 15:30:39
Myslela jsem to tak, ze spouste chybelo hlavne cestovani a veci, ktere videli v zapadnich casopisech.
Ptat se muzete, jsem tu sice uz dost dlouho, ale ne tak dlouho, abych si dobre nemapatovala 'leta osmdesata', ktera jsem v Cesku (necela) prozila zrovna jako Lucifer nebo vy, Milosi. Takze se nejedna o nazory ci postrehy emigranta, odtrzeneho od reality, jak nas taky v puvodnim domove dost lidi vidi, ale zazila jsem to naprosto autenticky i kdyz jako pubertak a neco po.
A taky si pamatuju, ze kdyz jsme sem v osmdesatych prisli, v New York Times byly clanky na predni strane s fotkama normalizacni Prahy, kde se prochazeli spokojeni Prazane v kozichach a vypadali vic nez normalizovane. (Clanek se skutecne jmenoval "Normalizovana Praha", nebylo to v uvozovkach ale ironie v tom byla poradna). Castecne i proto uprchlici z osmdesatych, zde nedostali pomoc jako lidi, kteri utekli v osmasedesatem - byli videni jako lidi, kteri utekli ze spokojeneho Ceskoslovenska a zadnou pomoc tedy nepotrebuji. Iluzorni dojem spokojenosti se siril po svete a Husak a Karel Gott na tom meli nemalou zasluhu.

17
Miloš (neregistrovaný) 27.03.2011, 15:08:22
Já to bez uvozovek nepoznám ;) Ale je fakt, že s tím nedostatkem materiálu a cestováním se mně to už od začátku moc nezdálo.

16
Zuzana (neregistrovaný) 27.03.2011, 14:54:45
Tusila jsem to, Milosi, proto jsem to nedala do uvozovek, spoleham na zdejsi prispevatele. :) Jisteze jen iluzorni..
Do uvozovek bych musela davat skoro vsechno, irone byla i ve zmince o dostatecnem mnozsti materialu a cestovani - jedine, co jim ( jim = tem, kerych se to tyka) k nadseni chybelo?

15
Miloš (neregistrovaný) 27.03.2011, 14:41:22
Já jsem si to, Zuzano, trochu domyslel z té "idyly stastnych normalizacnich rodinek," byť jen iluzorní.

14
Zuzana (neregistrovaný) 27.03.2011, 14:32:34
O nadseni jsem nemluvila, Milosi, k tomu lidem, o nichz je rec chybelo dostatecne mnozstvi materialu a cestovani.

13
Miloš (neregistrovaný) 27.03.2011, 14:11:03
Zuzano, nevím, jak dlouho žijete v USA (a ani se na to neptám), ale že by někdo z normalizace byl nějak nadšený, si nepamatuji. Nejlepší na ní byl věk o 30-40 nižší a na ten každý rád vzpomíná.
Kdysi jsem četl rozhovor s hercem Svatoplukem Benešem a pro něj byla nejlepší doba kolem r. 1942. Natáčel jednu salonní limonádu za druhou, hrál milovníky, se známými hvězdami měl pletky a že byla válka a Heydrichiáda, už z paměti vytěsnil, on si tehdy užíval.

«     1    2   »