Chiropraxe a podvědomá mysl

rubrika: Populárně naučný koutek


Sedmá kapitola knížky Biologie víry - … od Bruce H. Liptona se jmenuje Uvědomělé rodičovství – Rodiče jako genetičtí inženýři. Lipton hned v úvodu konstatuje, že rodiče se mohou již od prenatálního věku svého dítěte stát jeho genetickými inženýry. Schopnost jednotlivců reagovat na podmínky prostředí, jež vnímají jejich matky před jejich narozením, těmto jedincům umožňuje genetický a fyziologický vývoj tím, jak se přizpůsobují tomu, co prostředí naznačuje. Oba rodiče pak pokračují ve své práci genetických inženýrů i po narození dítěte. Po tomto úvodu se Lipton začne zabývat sílou podvědomí a zahájí to svým zážitkem s chiropraktikem.

 

Lucifer


O chiropraxi můžete na internetu najít celou řadu zajímavých informací. Ocitoval bych zde pouze první větu pasáže věnované chiropraxi ze Slovníku esoteriky a pavěd, jenž se nachází na stránce Českého klubu skeptiků SISYFOS: „Chiropraxe je léčebná manuální metoda, která se snaží pomocí páčení a manipulací páteře a končetin odstranit nemoci pohybového systému i vnitřních orgánů. Vyvinul a zavedl ji do praxe v r.1897 Američan D.D. Palmer, dřívější magnetopat a osteopat.“ Zbytek této pasáže, která se o chiropraxi nevyjadřuje nijak lichotivě, si tam pod heslem Chiropraxe můžete dočíst.

 

Onen Liptonův chiropraktický zážitek mě velmi zaujal, takže se ho zde pokusím nastínit. Nejdříve je však třeba říci, že právě tento zážitek přiměl Liptona, aby se začal zabývat silou svého podvědomí a začal zpochybňovat svoje zakořeněné domněnky o rodičovství. Jeho přehodnocování bylo inspirováno vlastní motocyklovou nehodou. Stalo se to tak, že když jednoho dne jel Lipton na přednášku, tak ve vysoké rychlosti najel na obrubník a motorka skončila koly nahoru. I když měl na hlavě helmu, tak se po dopadu motorky na silnici udeřil do hlavy tak silně, že byl půlhodiny v bezvědomí a jeho studenti i kolegové si chvíli mysleli, že je mrtvý.

 

Několik následujících dní Lipton sotva chodil a připadal si jako ukňučená verze Quasimoda. Když jednoho odpoledne kulhal z posluchárny, jeden z jeho studentů mu navrhl, aby navštívil jeho kolegu a spolubydlícího, který se věnoval chiropraxi. Lipton nikdy předtím u chiropraktika nebyl a jeho alopatická společnost ho naučila, aby se chiropraktikům vyhýbal jako šarlatánům. Navzdory tomu však Lipton tuto nabídku přijal. Jak to probíhalo a k čemu Lipton dospěl? Zde je doslovný a lehce zkrácený přepis jeho návštěvy u chiropraktika:

 

V provizorní „ordinaci“ na kolejích jsem se poprvé dozvěděl o kineziologii, lidově nazývané testování svalů. Chiropraktik mi nařídil, abych zvedl ruku před sebe a kladl odpor tlaku, který na paži vyvíjel směrem dolů. Lehkému tlaku jsem odolával bez problémů. Pak mě požádal, abych znovu natáhl paži a kladl mu odpor a u toho se mu představil „Jmenuji se Bruce“. Opět mi nedělalo obtíže odolávat jeho tlaku, ale už jsem si začal myslet, že kárání mých akademických kolegů bylo namístě – „Je to blbost!“ Pak mi chiropraktik znovu řekl, abych natáhl paži, bránil se jeho tlaku a u toho soustředěně říkal „Jmenuji se Mary“. K mému překvapení paže klesla navzdory tomu, že jsem se snažil tlaku vší silou odolat. „Počkejte minutku,“ řekl jsem, „asi jsem se nebránil dost, zkusíme to znovu.“ Zkusili jsme to znovu a tentokráte jsem se ještě usilovněji soustředil na to, abych tlaku odolal. Nicméně když jsem zopakoval „Jmenuji se Mary“, paže žuchla dolů, jako by vážila tunu. Tento student, který byl nyní mým učitelem, mi vysvětlil, že když je vaše vědomá mysl přesvědčená o tom, že se dostala do rozporu s dříve poznanou „pravdou“ uschovanou ve vaší podvědomé mysli, projeví se tento intelektuální konflikt navenek oslabením svalstva.

 

K mému údivu jsem si neuvědomil, že moje vědomá mysl, kterou jsem tak sebejistě používal v akademickém prostředí, mě neřídila, když jsem vyslovil názor, jenž se lišil od pravdy ukryté v podvědomé mysli. Ohromilo mě zjištění, že existuje ještě další „mysl“, další síla, která spoluřídí můj život. Ještě více šokující byla skutečnost, že tato skrytá mysl je dokonce mocnější než moje vědomá mysl, tak jak o tom mluvil už Freud. Dozvěděl jsem se, že chiropraktici dokáží poklepem probudit vrozenou hojivou sílu tak, že využijí kineziologii k tomu, aby se zaměřila na nesprávné nastavení páteře. Z kolejí jsem dokázal vyjít jako nový člověk po několika jednoduchých úpravách obratlů na „šarlatánově“ stole… to vše bez užití jakéhokoliv léku. A co bylo nejdůležitější, seznámil jsem se s oním „mužem za oponou“, se svou podvědomou myslí!

 

V příští části z této série bude vztah mezi vědomou a podvědomou myslí – „deus ex machina“ versus „jukebox“ – rozvinut ještě dále.

 

Zdroj: Bruce H. Lipton, Biologie víry - Jak uvolnit sílu vědomí, hmoty a zázraků

 

Poznámka: Zajímalo by mne, do jaké míry ten efekt s paží pod tlakem při vědomém konstatování nepravdy skutečně funguje. Sám jsem ho zatím ještě s nikým nevyzkoušel, ale určitě si to s někým vyzkouším. Zkuste si to taky a o svém výsledku dejte vědět.


komentářů: 16         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

h
16
h 16.05.2013, 21:23:25
Ono nemá cenu se přít a být v oposici. Poznání je jen jedno a jest sice omezené (to my fysici víme), ale stejně nekonečné. Jde o to, abychom se s různými názory inspirovali a doplňovali, ne se mastili klackama po hlavách. Jedno jisté je: většina fysických obtíží má psychosomatický charakter. Člověk je jediný žijící tvor na planetě, který si dokáže usmyslet umřít ... a umře. Tedy si i dokáže občas usmyslet to, že se občas z něčeho vyléčí.

Wai
15
Wai * 16.05.2013, 20:43:34
Luci, máte pravdu. Já EFT studuji a používám a kromě pojednání na Sysifovi existují i seriozní vědecká vysvětlení mechanismu, který za technikou je. Sám jste psal články o srdeční koherenci (kniha Uzdravení bez lékú a lékařů - David Servan-Schreiber) a autor je renomovaný lékař.

Celé to skeptické hnutí mi příjde komické, protože sami vědci spočítali, že náš vesmír obsahuje kromě maláho procenta hmoty a energie také větší procento temné hmoty a temné energie. Tudíš se sami nachtali v tom, že umí pracovat jen s tím menším procentem vesmíru, nejen kolem nás ale i v nás. Temnou hmotu a temnou energii spočítali, ale neví oni vůbec nic.

Lucifer
14
Lucifer * 16.05.2013, 18:32:00
SYSIFOS je druhá strana téže mince. Na jedné straně jsou podvodníci, cvoci a fanatici nejrůznějšího druhu, na druhé straně jsou dogmatici, kteří ustrnuli v jakémsi vědeckém "středověku" a nejsou ochotni o svých dogmatech ani náhodou pochybovat, a podobní zabedněnci. Obě strany mince pak do sebe buší jako fundamentalisti různých náboženství. Samozřejmě s výjimkou skutečných podvodníků, to nejsou fundamentalisti, ale "obchodníci s deštěm". Skutečná věda je o tom, že každá teorie může být vyvrácena, což v některých případech znamená, že je zcela mylná, v jiných že platí jen za jistých okolností. Každá teorie či musí být podložena experimentálními důkazy. Kupříkladu Lipton, který propaguje novou biologii, tyto důkazy jednoznačně shromažďuje a předkládá.

Skepticismus je samozřejmě velmi důležitým nástrojem vědeckého i nevědeckého myšlení. Nesmí se však obrátit ve fanatismus či fundamentalismus. Když vynecháme podvodníky, tak obě strany téže mince upadají do fundamentalistického stavu.

Axina
13
Axina 16.05.2013, 18:01:47
Informace uvedené na webu SYSIFOS považuji za přínosné a objektivní. Šla jsem se na web poučit, co obnáší ona EFT psychoterapie. Počtěte si sami:
http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=1223886991

Pobavil mne závěr pojednání:

Zmatený nešťastník, který potřebuje seriózní pomoc, radu nebo léčbu, se zmítá mezi naočkovanou nedůvěrou k vědě, medicíně, školství, chrlením protichůdných informací z médií, propagací desítek nejrůznějších „psychických“ metod nabízejících léčbu, radu, výchovu i vzdělávání, a třeba i provokujícím varováním ze strany skeptiků. Kdo má jen trochu labilnější nervovou soustavu, musí se z toho dnešního psychoterapeutického útoku zbláznit.

Souhlasím Usmívající se

Lucifer
12
Lucifer * 16.05.2013, 16:00:39
Ještě bych rád podotkl, že pokud byste ten pokus chtěli vyzkoušet, tak si vyberte osobu, která netuší, o co v něm kráčí. Dle mého laického úsudku totiž není vyloučeno, že si to se svým podvědomím již dopředu vyříká. Mrkající

Lucifer
11
Lucifer * 16.05.2013, 15:55:18
S Tím pokusem je to trochu jinak. Pokusný objekt neříká nepravdivou informaci proto, že by ho k tomu někdo nějakými výhrůžkami nutil. Říká ji proto, že ho k tomu v rámci pokusu navedla osoba, která ten efekt testuje. Pokusný objekt ve skutečnosti vědomě nelže, protože ví, že druhá strana ví, jak se skutečně jmenuje. Jeho podvědomí však tímto způsobem neuvažuje. Ve skutečnosti neuvažuje vůbec, reaguje pouze na základě „nahraných programů“, čímž se s vědomím dostane do sporu. Vědomí ten spor začne vnímat zcela nepřipravené, protože si bylo jisto, že nic špatného neudělalo, že jen poctivě plní úkoly v rámci jakéhosi psychologického testu.

V tomto případě by ten spor mohl probíhat efektivněji než v případě hrubého nátlaku, kdy není vyloučeno, že si s tím sporem vědomí nějak poradí. To ale nemohu posoudit, nejsem psycholog či biolog. V některé další části této série však bude naznačeno, že vědomí není schopno zápasit s podvědomím, tak jako nemá smysl kopat do jukeboxu, aby hrál něco jiného, než je v něm naprogramováno. Jediná cesta je ten „jukebox“ přeprogramovat, a to není tak snadné a rozhodně se to nedá udělat okamžitě.

Axina
10
Axina 16.05.2013, 14:37:58
[9] Možná ano. Je otázkou, jak tato okolnost ovlivní testovanou osobu.
Je možné, že lhaní, ke kterému bude přinucena, pro ni nebude představovat žádnou velkou psychickou zátěž. Vnitřně bude vědět, co je pravda a co lež a své počínání si sama před sebou ospravedlní. Ona nelže. Ona jen říká to, k čemu je nucena, aby nevystavila nebezpečí sebe nebo blízkou osobu (například byla svědkem zločinu, pachatel vyhrožuje, že ublíží jí nebo někomu z rodiny).


Lucifer
9
Lucifer * 16.05.2013, 14:19:11
Asi bude nějaký rozdíl v tom, jestli někdo chce lhát, anebo je k tomu přinucen.

Axina
8
Axina 16.05.2013, 14:11:13
Jsem k pokusu spíš skeptická. Kdyby bylo tak jednoduché rozeznat, zda zkoumaná osoba lže nebo ne, nebyly by potřeba složité detektory lži, případně by ty stávající byly mnohem spolehlivější.
Připojuji odkaz na článek "Detektor lži usvědčí každého. Pravda nebo lež?"
http://technet.idnes.cz/detektor-lzi-usvedci-kazdeho-pravda-nebo-lez-f3k-/tec_technika.aspx?c=A080421_144406_tec_technika_kuz

Lucifer
7
Lucifer * 16.05.2013, 11:05:01
Máte pravdu, zmátl mě ten obrázek, který jsem našel, už ani nevím jak. Je pod ním napsáno developer, tak jsem si myslel, že byl zároveň i founder, odkaz jsem četl nepozorně.

Axina
6
Axina 16.05.2013, 10:43:44
[2] Chiropraxí se zabývali oba dva. D.D.Palmer i jeho syn B.J.Palmer. Jablko zkrátka nepadlo daleko od stromu. (Je to pod tím odkazem, který jsi uvedl v komentáři.)

Axina
5
Axina 16.05.2013, 10:28:17
[3] Sorry, ale po přečtení komentáře mne napadlo "kdyby tady byla taková panenka, která by mě chtěla"... Mrkající

http://www.youtube.com/watch?v=p2wBU4Es0Co

h
4
h 16.05.2013, 10:24:43
D.D. byl otec B.J.. Asi mysleli jeho.

3
rezy (neregistrovaný) 16.05.2013, 08:23:58
toto téma mě zajímá hlavně proto, že mám sám problémy, které by snad chiropraktik vyřešil. Kdyby tu tedy nějaký dobrý byl.

Lucifer
2
Lucifer * 16.05.2013, 00:42:50
h, jsi evidentně online...

Mimochodem, všimněte si, že mentálně zdecimovaný SISYFOS píše o D. D. Palmerovi, ačkoli ten Palmer je fakt B. J.

http://en.wikipedia.org/wiki/B._J._Palmer

Úžasný

«     1    2   »