Záhadný Karel Hynek Mácha I

rubrika: Pel-mel


Jednou z nejzáhadnějších postav české literatury je bezpochyby Karel Hynek Mácha. Většina z vás si jistě okamžitě vybaví jeho slavnou lyrickoepickou skladbu Máj, která vyšla v roce 1836. Byla to jediná kniha, která vyšla za jeho života, a to přesně v roce kdy zemřel. Už to samo o sobě působí mystickým dojmem. Mnozí z těch, kteří se s Máchovým Májem setkali už někde na základní škole, si nejspíš přestaví něco jako „lásky čas“, jenž se odehrává v romantickém rozpuku jara na počátku května čili máje. Ve skutečnosti je však Máchův Máj úplně o něčem jiném, co s rozpukem láskyplného jara nemá nic společného - je to totiž velmi chmurná vize odněkud z pomezí dvou různých světů.

 

Lucifer


Karel Hynek Mácha se narodil r. 1810 v Praze v pochmurném domě na Újezdě, v dost stísněných poměrech. Odmalička se zajímal o četbu fantastických a romantických knih a jeho fantazie byla ještě živena prostředím, v němž trávil dětství. Staré domy a jejich temná zákoutí vyvolávaly v chlapcově mysli ponuré myšlenky. Velkou inspirací byla pro něho četba Byronových knih. Na podzim r. 1836 pomáhal s nasazením vlastního života hasit v Litoměřicích požár, prochladl přitom a 5. listopadu 1836 umírá ve věku šestadvaceti let. Záhadná je už samotná Máchova smrt. Oficiálně se sice tvrdí, že zemřel následkem nachlazení či na zápal plic, ale tradují se i fámy, podle nichž se prý Mácha napil při hašení požáru ze stoky a zemřel na jakousi ošklivou horečku. Čteme-li některé Máchovy básně, musí nás napadnout, že tragický život i smrt měl umělec vepsány do knihy svého osudu.

 

Společnost Máchu příliš nelákala, byl podivínský a lidí se spíše stranil. Miloval ideál člověka, který si vybudoval sám v sobě, ale trpěl rozporem mezi svým ideálem a skutečností. Ve společnosti nenalezl to, co hledal, a proto se uzavíral do samoty, hledal útěchu v přírodě. Uvědomoval si rozpor mezi vlastní touhou po dosažení absolutního ideálu krásy a svobody a protichůdnou, osudově tragickou skutečností zmaru a smrti. Máchova duše byla naplněna zvláštním světobolem, rozervaností a deziluzí. Lákaly jej rozvaliny starých hradů a opuštěná místa, romantické přírodní scenérie a divoké rokle, popraviště a bizarní zákoutí. Dalo by se říct, že se uměl vcítit do genia loci těchto míst, do jejich atmosféry (energie) – podobně jako senzibilové. Přímo se nabízí hypotéza, že sám vládl určitými parapsychologickými schopnostmi.

 

Mácha byl fascinován tématem smrti a zániku: „Já miluji květinu, protože uvadne, zvíře, že zahyne, a člověka, že zemře a nebude; poněvadž cítí, že zhyne navždy; já miluji, ba co více než miluji, já se kořím Bohu, protože není!“ Dalším zvláštním rysem Máchovy povahy bylo to, že neměl rád sluneční světlo, ale miloval měsíční svit, stejně jako noční vytí meluzíny či zpěv labutí, když umírají. Rád také navštěvoval v noci hrobky, o nichž tvrdil, že mu voní po růžích. Tak jako jsou pochmurná místa, která vyhledával, pochmurné jsou i rekvizity, jež ve svých básních používá. Často se v nich objevuje motiv lebky a rakve.

 

Existuje jakýsi náznak toho, že Mácha měl nějakou spojitost se svobodnými zednáři. Na souvislost Máchovy básně Aniž křičte, že vám stavbu zbořím se zednářským rituálem upozornil v roce 1935 Otokar Fischer. V několika verších této básně jako by zaznívala ozvěna starého zednářského ritu:

 

pak na místo mistra zesnulého

některý z učňů jeho vstane,

ten přikročí v dráze znamenané

k ukončení stavení nového.

 

Ve verších se promítala symbolika příběhu o zavraždění Chírama, stavitele Šalomounova chrámu, ústřední legendy svobodných zednářů.

 

Zmíněná legenda o staviteli Chíramovi vychází z biblického příběhu o králi Šalomounovi, který toužil vybudovat nádherný chrám, a proto povolal stavitele Chírama z Tyru. Chíramovi učedníci na svého mistra žárlili a snažili se jej donutit, aby vyzradil tajemství svého stavitelského umění. Když odmítl, zavraždili ho. I když Mácha využívá motiv lebky jako symbol touhy po znovuzrození stejně jako svobodní zednáři, nemůžeme z toho ještě usuzovat, že zednářem skutečně byl. Je možné, že ho přitahovala právě ona mystická atmosféra a pochmurné rekvizity. Další inspiraci načerpal spíš z děl básníka Byrona.

 

Zednářské motivy bychom našli i ve druhém zpěvu Máje, jehož děj se odehrává ve vězení. Vězeň-adept rozjímá v temné kobce o existenci své i celého světa. Nabízí se i další interpretace. Vězení můžeme ztotožnit s tělem. Vězeň je duše, která z vězení může uniknout pouze smrtí. Jako bychom zde slyšeli ozvěny starých gnostických učení.

 

Vědci se původně domnívali, že gnostické učení vzniklo z učení křesťanského, avšak díky pozoruhodnému nálezu gnostických textů v Nag Hamádí došli k závěru, že gnose je mnohem starší a že z ní křesťanství do jisté míry vychází. Jejím žákem byl pravděpodobně i Kristus. Gnosticismus lze tedy interpretovat jako myšlenkový a náboženský proud pozdní antiky vzniklý prolínáním mysterijních náboženství a filosofie. Jeho základem je myšlenka vysvobození či záchrany lidské duše z vězení hmoty a těla skrze poznání vztahů mezi lidským a božským. Pozoruhodné jsou některé detaily, které zaznamenáváme jak u gnose, tak u buddhismu. A tak nás možná ani nepřekvapí spekulace některých badatelů, kteří původ křesťanství situují do Indie a Ježíše pokládají za studenta východní moudrosti. Snad právě proto byla gnose v očích katolické církve vždy tou nejstrašnější herezí. Nikdy ji však nedokázala úplně vymýtit a nahradit vlastní křesťanskou variantou. Zčásti byli jejími vyznavači například také jihofrancouzští kataři – čistí. Součástí jejich rituálů byl i temný obřad smrti, kdy dotyčný zemřel v lázni po otevření žil.

 

Není zcela přesvědčivě prokázáno, že by Mácha znal gnostické nauky stejně jako zednářské učení, i když rozbor jeho díla tomu nasvědčuje. Avšak co když Mácha šel svou vlastní (třeba iniciační) cestou, na níž objevoval mysteria a podstupoval zasvěcení? Ostatně ezoterní (skrytou, tajnou vnitřní) stránku obsahují i díla jiných umělců. U některých jsou tyto skutečnosti známé – připomeňme Mozartovu operu Kouzelná flétna, která je prokazatelně ovlivněna zednářskou symbolikou. Známe však díla ještě mnohem nenápadnější, v nichž by ezoterní informace nehledal ani zasvěcenec.

 

Zdroj: Aleš Česal, Tajemná místa Čech


komentářů: 9         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

9 [;>)
StK (neregistrovaný) 22.10.2013, 22:14:47
Humor fyziků:
...že součin frekvence a vlnové délky je konstanta...
Dokonce krásná konstanta, když platí, že lambda = 1/frekvence.[;>)

Stella
8
Stella 22.10.2013, 21:21:33
Lucifere, musím dodat aspoň, že výraz stellivo pochází ode mne, aby si hoši správně nemysleli, co si myslí.
Máchu musím hájit, když to nedělá zde výše(níže) přispívající jeho kolega.
O zednářství u Máchy mi nejde, mohl k němu dospět, nestihl. Ale o stále tradovaná nepravdivá fakta.
Mizím!!! Žádný strach.

Lucifer
7
Lucifer * 22.10.2013, 17:42:14
Stello, šetřte st(ř)ellivem, druhá část bude ještě děsivější. Jinak závěry, které z Máchovy tvorby vyvodil Česal, nejsou zdaleka jen jeho. Usmívající se

Stella
6
Stella 22.10.2013, 17:20:04
No, diskutabilní zde není Máj - ten má velikou sílu obraznosti a chce to jenom se po letech na něj podívat dospělýma a znalýma očima a s úplně jiným vnímáním než v letech školní četby - budete překvapeni.
Sporná jsou mnohá tvrzení A. Česala, dokonce zavádějící. Také vyšly za M. života německé verše...
Oni surrealisti věděli, proč se k Máchovi hlásí: viz sborník: Ani labuť, ani lůna.
To je první verš básně, která pak pokračuje:"...oblaky neoře, ale bílá kaple stojí na zelené hoře." U Máchy se nepohybují oblaka, ale stojící kaple...
Vždyť toho Ignáce Máchu, pánové, zajímaly naprosto stejné věci, jako vás!A velmi se omezenou možností POZNÁNÍ trápil! TO je v Máji. Nějaké vlastenectví - je zde zcela druhořadé. I láska je námětem pouze v úvodní části!! Pak od ní úplně uteče!
Např. věnování úmyslně napsal tak, aby zmátl cenzuru - když vysvětluje, co je hlavní"oučel" básně. A stejně měl po vydání velice zle! Čtenáři zhusta pochopili.
Je to filozofická poéma! O čase, o vesmíru, o smyslu bytí!
A dobře by si ten velmi společenský, fyzicky zdatný, zvídavý mladík, jednoznačně materialista s vámi popovídal. (Viz i korespodenci. Ta socha na Petříně by ho asi rozesmála hodně.)
Nebuďte mi tady na něj tak oškliví!
" Temná noci,
jasná noci!
Obě k želu mě budíte.
Jasná noc
mě vzhůru vábí,
temná noc
mě v hloubi tiskne..."

Pohov. Mrkající

anarchista
5 Tak si někdy tak říkám,
anarchista * 22.10.2013, 15:47:10

že s Kristem to je hodně, ale hodně podobné jako se Sokratem.

Někteří autoři (např. Patočka) se domnívají, že Platón stvořil Sokrata jenom proto, aby řadu svých krásných myšlenek a úvah (dialektika) přežil se zdravou koží.

Nápodoba u apoštolů je svůdná. Koš neřešených sociálních problémů se střetl s revolučním řešením (v té době revolučním).

A oni měli před očima celé řady ukřižovaných. Tedy proč nepřipsat své krásné, revoluční myšlenky již ukřižovanému, vždyť ukřižovat někoho dvakrát je proti lidské přirozenosti.

A Jidáš, to bude podobná pohádka. Vždyť soupeření dobra se zlem je stará, ale hodně stará perská představa.


Wonderful Lounge Music India AND Arabic Balance

http://youtu.be/BUdjqbMVJMs

Mrkající

h
4
h * 22.10.2013, 15:03:17
Přestože jsa básník, na Máchu sere pes. Nezdá se mi, že by byl tak důležitý.
Odkazy na zednářství ve spojitosti s ním odmítám.
Na druhou stranu, zednářství má zcela jistě starobabylonské a staroegyptské kořeny, ostatně jako vše v Ježíšově době.
Je potřebí si ale uvědomit, že Ježíš nebyl ani křesťan, ani katolík. To jsou věci, které vznikly později a mají přímou návaznost na zánik římské říše (rozpadla se vlastní vahou) a její znovuzrození v podobě křesťanství a hlavně katolické říše. Máme to tady dodneška.
Poznatelnost světa je velmi zajímavá věc, ostatně proto mnozí z nás studovali matfyz, resp. četli mnoho knih na toto téma. Jde o základní otázky lidství - jak moc je duše, tedy Já, provázáno s tělem, jak moc interaguje "hmotný" svět s duší, "jak moc" je vše objektivní či subjektivní, zda se pohybujeme ve světě ideí či ve světě "šutrů".
Ideální model světa je ten, který poznatelnost a nepoznatelnost skousne tak, že fungují paralelně. Takový model lze vytvořit a mít. Dle mé zkušenosti se svět tak chová.
Já preferuji nepoznatelnost v tom smyslu, že mi to těší, neb básník, muzikant a romantik.
Na druhou stranu mi hodně baví svět poznávat jako fysik, řemeslník, filosof, materialista.
Filosofie a matematika jsou velmi materiální vědy, skoro zedničina, opravdu si šahají na podstatu světa a leccos občas i přemísťují, tvoří ten svět. Je potřebí se krotit a nechtít vše vědět či přetvářet. Vždy mi vadilo zbytečné kácení stromů. Poznávání světa do detailu je velmi zábavné, ale ..... leckdy zbytečné.
Lucík je příkladem člověka, který jede sice v tom disco, čumění na telku, ve smyslu tom, že poznává jako technik svět opravdu do nějakých detailů, živí ho to, ale zároveň má potřebu i dar "ujíždět", tedy psát (resp. zapisovat, to přece netvoří on) pohádky a básně.
Mefisto zmínil čísla. Čísla (zmíněná Mefistíkem) sama o sobě jsou velmi opojná.S hrátek s nimi někdy běhá doslova mráz po zádech.
On zmínil iracionální čísla. Už to je velmi zajímavé. A většinou naprosto převyšuje ochotu většiny lidí se tím zabývat.
Další věc jsou myšlenky ty, že každé číslo představuje určitou třídu objektů, tedy určitou vlastnost světa.
V matematice jsou určité objekty trošku jinak než ve fysice. Planckova konstanta se od čísla "pí" nebo "éé" kvalitativně liší. Neb se její hodnota neustále mění. Takový je svět.
Který mám moc rád.


Lucifer
2
Lucifer * 22.10.2013, 00:40:43
mefistofele, spolu s Karlem Hynkem Máchou a Mikem Oldfieldem přeji krásnou měsíčním světlem prosycenou noc

http://www.youtube.com/watch?v=e80qhyovOnA

Nevinný

mefistofeles
1 Nejenom u gnostiků mi scházejí
mefistofeles * 22.10.2013, 00:25:01

nejen slova, ale i někdy poznání poznaného...

Uvažujme následující ekvivalenci v Planckově
škále pro elektromagnetickou interakci:

Energie je úměrná hmotnosti a obé je úměrné
frekvenci.

Vezmeme-li v úvahu, že pro elektromagnetickou interakci platí, že součin frekvence a vlnové
délky je konstanta, pak dosazením vlnové délky
rovné Planckově délce a dalších Planckových jed-
notek do výše uvedené relace můžeme získat
nejenom veličinu reprezentující energii, ale i další veličiny, které jsou rozdílné od Planckových jednotek.

Trochu se pokusím vysvětlit, jak je to s budoucností a iracionálními čísly.

V teorii poznání se školy dělí obvykle na gnostiky (svět je poznatelný) a agnostiky (svět je nepoznatelný).

Je zajímavé, že mezi rodičovskou škálou
(Planck) a dětskou škálou (elektromagnetismus)
je posunutí algebraické iracionální číslo (Je velmi snadné si spočítat poměr např. Planckovy hmotnosti a hmotnosti elektromagnetické).

Posunutí škál lze ale zjistit pouze s pro nás technicky dostupnou přesností, a tudíž svět je poznávatelný.

Tedy řečeno hezky česky svět můžeme poznávat, ale nikoliv poznat, což v důsledku znamená,
že Jsoucno je poznávatelné ale nikoliv poznatelné
(a to jsou ta algebraická iracionální čísla).

Důsledkem je i to, že Jsoucno (např. reprezentované už zmíněnými čísly) není nepoznatelné!

Z hlediska dialektiky je to jen instance jevu,
při kterém přerůstání rozporů (kvantity) porodilo novou kvalitu a nový rozpor.

Více viz. www.procesing.cz/kosmos.pdf


LOVE SECRET Vám přeje krásné tajuplné sny...

http://www.youtube.com/watch?v=bSSHWdHv0Sk&feature=share&list=PL916548B33E8B5A09

Mrkající

«     1     »