Galantnost (Svévolné výpisky)

rubrika: Pel-mel


Ve zdejších komentářích se několikrát objevilo slovo „galantní“. Není to slovo úplně obyčejné. Je starosvětské a lehkomyslné. Jen si je vyslovte. Zaoblené „l“, v pase přeštípnuté „g“, a slovo ukončí svou otočku dlouhým vysokým „í“. Prostě je – elegantní. A skoro zapomenuté. Opravdu patří do jiného světa. Když jsem na stránce NČ toto slovo uviděla poprvé, nejdřív mě napadlo: galantní poezie. Sborníček s tímto názvem milovali spolužáci (kluci). Protože v něm nehledali vyznání lásky nedosažitelným paním (jak by měli), ale to hlavní. Neboť tato poezie jest francouzská. Povídá se přece, že za války byli francouzští letci jediní, kteří si helmou nechránili hlavu.

 

Stella


Zdálo by se, že v knize Claude Habibové Francouzská galantnost nemůže být nic nového, natož převratného. Ale ukázalo se, že je v ní tolik faktů a zajímavých souvislostí, že volím ústup a místo reprodukování obsahu dám slovo autorce předmluvy. Protože předmluva je samostatnou a fundovanou esejí, navíc je obohacena o fakta z českého prostředí.

 

MILENA LENDEROVÁ: PŘEDMLUVA ANEB ČECHY TAKÉ GALANTNÍ…

 

V úvodu se dozvíme, že autorka knihy, profesorka Claude Habibová, je literární historička a přednáší na univerzitě v Lille. Jejím oborem je především literatura 18. století. Habibová sleduje proměny galantnosti od klasicismu přes odpůrce galantního chování (Rousseau, Diderot), až po Prousta a Bluma.

 

Adjektivum galantní má tři významy. První: pozorné a citlivé chování k ženám, druhý: něžný cit, který směřuje k lásce, a za třetí – jde o synonymum slova erotický. I u nás máme výrazy galán, galánečka, dokonce i galanteřička – označení pro drobnou ozdobu nebo medailonek. Odtud už je krůček ke galanterii. V 17. století se ideál francouzského šlechtice změnil z podoby čestného hrdinného aristokrata v galantního kavalíra. Dopomohla tomu politika Ludvíka XIV. S novými zvyklostmi – kultem rozmařilosti a flirtování, s tancem, zpěvem, se zvýšenou erotizací.

 

Vyvstává otázka, proč se galantnost rozvinula právě ve Francii. Skutečně, jen ve Francii se zformovala pravidla společenského chování s ohledem na ženy. Asi to souvisí se salony počátku 17. století. V salonech se diskutovalo o postavení žen a o jejich právu na lásku i na vzdělání. Objevil se fenomén dosud v Evropě nevídaný – píšící a diskutující intelektuálky, PRECIOZKY.  Klasicismus jejich dílu upřel umělecké kvality, ale aktivní Francouzky už ve společenském životě zůstaly. K nelibosti cizinců: Hume - Angličan, Rousseau - Švýcar - a také český šlechtic Václav Antonín Kaunitz. Ženy neměly politická práva.  Ale vedly salony a byly považovány za motor společnosti.

 

V 18. století začala být šlechta napodobována měšťanstvem. A to už znamená krok k vulgarizaci galantnosti. Spontánní erotika se přesouvá do nevěstinců. Ztrácí dráždivost a tajemství. Ale stále platí, že ještě v době napoleonského Code civil, který ženám nepřeje, není muž tím, kdo by používal výhradně svou vlastní hlavu… Je zajímavé, že v době klasické galantnosti 17. a 18. století platilo bez výhrad, že manželství je politickou záležitostí, a proto jsou mimomanželské čertí hrátky naprosto samozřejmé. Měly jasná pravidla a jasné hranice. (Mimochodem, jak se věc odráží v jazyce: Z tohoto manželství vzešel syn. Jak často se podobná formulace použije o dětech z podzámčí? Pozn. Stella) Až Rousseau přišel s kultem lásky vážné a odpovědné. Romantismus pak přinesl bolestnou nenaplněnou lásku a její kult přetrval až do 1. světové války. Přesto galantnost žije i mezi válkami, ač se setkávají dva světy: STANDARD OF LIFE s americkou přímočarostí a francouzský SAVOIR VIVRE – s elegancí a požitkářstvím.

 

Je omylem radikálního FEMINISMU považovat galantnost za podvod patriarchátu, za maskování ženské podřízenosti.  Naopak – galantnost předpokládá určitý stupeň ženské emancipace. Ženskou intelektuální svobodu, svobodu společenského vystupování. Galantní konverzace je možná jen tam, kde je volnost na obou stranách. Co je tedy nového? Zmizela bezvýchodná manželství. Muž – sobec se u ekonomicky nezávislé ženy neprosadí. Biologická odlišnost ženy a muže existuje stále. Erotické napětí se nikam neztratilo!! A verbální složka k němu patří – to znamená, že prostor pro galantnost je otevřený. Že je stále žádoucí duchaplná konverzace. Dvorné chování muže, letmé a nezavazující doteky, které lze vtipně a duchaplně odmítnout. Právě Francouzi dali tomuto „stýkání a potýkání“ erotický obsah. Především pak možnost elegantního ústupu.

 

A toto vše se z Francie šířilo do střední Evropy. Třebaže u nás vznikala literatura plná spravedlivého rozhořčení nad tím, že ďábel se obrátil nejdřív k ženě a je to znát dosud (Šimon Lomnický z Budče), je známo, že šlechtici jezdili na exkurze do zahraničních nevěstinců a doma se věnovali především děvečkám a služkám. Mladí kavalíři se pilně učili francouzsky, aby se dohovořili v Paříži a ve Versailles o „věcech zajímajících obě strany“, nepochybně. Domácí prostředí příliš galantním hrátkám nepřálo. Nebo je možné, že svými dobrodružstvími v Čechách se chlubili jenom cizinci – např. na dvoře Rudolfa II. Němci žijící na českém území už vůbec ke galantnosti blízko neměli. Občas se objeví zmínka o návštěvě nevěstinců – ale s galantností to nemá nic společného, naopak jde o značně vulgární zmínky o sexuálních zážitcích.

 

(Stella: obvykle se uvádí, že u nás byl vývoj renesance, tedy i volnějších mravů, brzděn reformací. Přitom k renesanci bylo hodně blízko. Důkazem je erotická báseň Májový sen od Hynka z Poděbrad (1452 -1492). Hynek z Poděbrad přeložil 11 novel z Dekameronu a proslul jako veliký prostopášník. Je prý první historicky známou obětí syfilidy u nás. Syfilidě se v Evropě dlouho říkalo francouzská nebo galantní nemoc – zní to lépe…)

 

Naše výkladové slovníky někdy směšují dvorské (středověké, rytířské) a galantní chování. M. Lenderová s tímto pojetím polemizuje. Ale je skutečností, že gotická dvornost i novověká galantnost mají nemálo společného. Ottův slovník naučný dodává, že slovo se stalo také eufemismem pro označení dame galante – záletnice. V Praze se až do druhé světové války s úspěchem prodávaly francouzské knihy plné erotiky.   Ovšem byla to díla, jež si z galantnosti brala právě jen erotično – a český čtenář byl tomu rád.  Nemálo za tento přístup mohly populární spisy o správném chování z konce 19. století. Označovaly ženy za zlá, popudlivá stvoření, k nevydržení je prý s ženami učenými, muž má být silný, rozhodný, jemné chování k ženě není žádoucí.

 

Autorka předmluvy soudí, že právě v tomto zakořeněném deficitu galantnosti je příčina toho, že novinové stánky jsou v současnosti obloženy pornočasopisy. Zatímco ve Francii erotika není přímočará, neřve na ulicích stovkami necudných fotek. Časopisy se tam nevystavují, erotika „vede přes esprit“. „Duchaplná, lehce erotická konverzace se i dnes většině českých mužů jeví zbytečnou, stejně jako ubrousek k utírání úst při jídle.“ (str. 20) Postmoderní galantnost hledá svou podobu. Zdá se, že mizení ženskosti je daní za vstup ženy do veřejného života. Snaha o deerotizaci vedla k rozmachu pornoprůmyslu.

 

Tolik z předmluvy M. Lenderové.

 

Některé postřehy CLAUDE HABIBOVÉ. Ženy musí přijmout pocty a bdít nad nimi, ale nevěřit v ně, tedy nevěřit v ně tak, aby je vyvedly z rovnováhy. Platilo pro dobu galantní. A dnes:

 

Je nutné se ptát, zda je rozumné přenechat státu OCHRANU občanek do té míry, že se cítí úplně zbavené veškeré odpovědnosti za ni a že pokládají za oprávněné nevšímat si dojmů, které vyvolaly… Předpokládáme-li, že ženy svěřují policii péči o svou ochranu, komu přenechají POVINNOST CIVILIZOVAT MUŽSKOU TOUHU? Pokud jim feminismus diktuje svět, kde budou všichni muži samovolně humánní ve vztahu k ženám, pak tento feminismus lže. Ženy mohou způsobit, aby byli muži pozorní a uctiví, ale ještě je nutné, aby to chtěly a aby uznaly, že jim tato povinnost přináleží. Jemnost mravů nepadá z nebe. (str. 300)

 

Je možné, že galantnost je kulturní, ale neobnovitelný zdroj, odsouzený k tomu, aby byl vyčerpán jako fosilní zdroje. Dnešní dívky neví nic o svých pravomocích, a to tím více, čím se jejich pravomoci omezují na očividné: nadávka jim připadá vhodnější - „je nutné se bránit“ - jejich milostná kultura pochází z videoklipů, jež jsou vábidly, k nimž dívky přilétají jako skřivánci zrození v tomto světě. Pokud neotevřou romány, nepoznají nic jiného. ZNOVUOBJEVENÍ CITOVÉ KULTURY vyžaduje návrat k literatuře: ne proto, aby byl formován občan (celá tato občanská uvědomělost obsahuje upejpavost, která ignoruje samu sebe), ale proto, aby byla LITERATURA objevena jako svůdná KONZERVATOŘ UMĚNÍ MILOVAT A VYJADŘOVAT LÁSKU. Bez této otevřenosti budou dnešní dívky omezeny na to, aby milostnou svobodu pokládaly za podobu touhy, která jim připadá pravdivější, neboť příliš zvýrazňuje tělesné křivky. Nevynalezli jsme dráždění, ale lykru, streč a latex. Naše filmy příliš odhalují tělo, vystavují na odiv i to, čeho se neodvážila žádná civilizace, a zároveň tělo odcizují vztahu i kontaktu. Film je jako prezervativ: exhibuje a odcizuje. Dovoluje pohled bez doteku a dotek bez znečištění (se), což je vlastní klientům v nákupním centru. (str. 301)

 

Ženy jsou stále ještě v nejlepším postavení, aby cítily, co je přijatelné a co ne ve vyjádření touhy. Ony jediné pomohou mužům nalézt cesty společného potěšení. (str. 301) Muži občas mluví proto, aby byli popřeni. (str. 302)

 

…neexistuje žádný důvod, proč bychom se měly vzdát ženské role, jež spočívá v rozeznávání toho, co je v rozkoši degradující brutalitou a co je zdrojem štěstí a energie. (str. 304)

 

Znovu najít galantnost znamená pozměnit svůj pohled: dovolit svým očím spočinout na trávníku či ohni, jak dlouho to bude nutné a až do chvíle, kdy se forma i základ pozvolna přemění. Otázky života a smrti přejdou do pozadí, zatímco štěstí, jež se zdálo nicotné i vzácné zároveň, se znovu objeví: štěstí, jež existovalo před Potopou a bude existovat i po našich tsunami. (str. 306)

 

Zdroj: Habibová, Claude - Francouzská galantnost, Academia, Praha, 2009


komentářů: 52         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

52
Anna Kopecký (neregistrovaný) 06.01.2014, 14:18:33
" v živote nedokážeme len tak zmeniť náš "model správania sa" ... Evo, každý je nějak "naprogramován"... výchovou, prostředím, v němž vyrůstal, genetickými dispozicemi... každý životem táhne své ego, kufr, na jehož dno nedohlédne ani on sám... a pak... vlastní stín se překračuje jen ztěžka, jde-li to vůbec.

Už bych téma ukončila... anebo ho nechala koňům, mají větší hlavu. Úžasný

Aha, ještě přibyl komentář 51... no, z dnešního pohledu si myslím, že jsem tehdy jednala zbaběle, dnes bych se bránila jinak, i když bych možná ničeho nedosáhla, už proto, že si dnes umím víc vážit sebe sama.

Eva
51
Eva 06.01.2014, 14:12:10
A ešte k tej galantnosti...

V robote smem mali jedného šéfa, krásny chlap, galantný, šarmantný, milý , pozorný vždy sa usmievajúci.... no proste pre nás ženy takmer ideál.

Až raz dostal výpoveď. A až vtedy sa jedna kolegyňa priznala, prečo dala ešte dávnejšie výpoveď. Dokonalý šéf od nej požadoval prácu navyše - povedané slovami p. Anky - že mu má patriť se vším všudy (sry ale toto som nevedela preložiť do SJ Ahoj
Bola zbabelá? Podľa mňa nie, dobre vedela, že by nič nedosiahla, keby sa išla na neho sťažovať.

Sexuálne harašenie na pracovisku - toť ďalšia samostatná a opäť kontroverzná téma....

Eva
50
Eva 06.01.2014, 14:01:54
Emancipácia - zrovnoprávnenie žien v spoločnosti. Téma, ktorá sama o sebe je dosť kontroverzná - každý ju inak chápe a realizuje v praxi. Ja sama som síce ako prvá použila toto slovo, ale v spojitosti s galantnosťou.
Anka, ja sa NIKDY nechem úplne vyrovnať mužom a určite to nebudem dokazovať zdvíhaním pytle cementu Smějící se
Ja som len chcela poukázať vo VŠEOBECNOSTI na to, že veľa žien (a poznám také aj osobne) si veľmi zakladajú na emnacipácii, ale zas chápanú ich očami. V praxi sa to o.i. prejavuje stratou "ženskosti". A také som mala na mysli, keď som sa pýtala, či aj my ženy nemáme zásluhy na miznutí galantnosti. V tomto kontexte je teda slovo "zásluhy" chápané ako činnosť žien o dosiahnutie emancipácie.

Skôr by som povedala, že otázka je, kde sú hranice emancipácie. Ale to je už iná téma, tak to tu nebudem rozoberať.

Len ma tak napadlo, že o vzťahu žien a mužov som sa veľmi dobre pobavila ale najmä poučila z kníh od Allan a Barbara Pease. V týchto knihách sa nás snažia skutočne veľmi vtipnou a zábavnou formou poučiť o tom, že ženy a muži sú si rovní (alebo by to tak malo byť), ale nie rovnaký!!! Nevýhodou je to, že o vzťahoch táto manželská dvojica napísala viac kníh, ale sa dosť opakujú (čítala som od nich tri). Pre mňa asi najlepšou bola tá prvá, ktorú som čítala - "prečo muži nepočúvajú a ženy sa nevyznajú v mapách" (btw v mape sa vyznám dokonale, pokiaľ nie je "hore nohami", t.z. že podľa takejto mapy mám ísť doprava, tk samozrejme pôjdem doľava :) ďalšia vec je, že aj keď si niekto ich knihy prečíta, a veľa vecí pochopí, alebo si bude myslieť, že pochopil o tom druhom pohlaví, v živote nedokážeme len tak zmeniť náš "model správania sa"..... nevieme? nechceme? chceme ale nevieme? Sama neviem Nerozhodný

49
Anna Kopecký (neregistrovaný) 06.01.2014, 12:53:32
Evo, Vy bojujete o to, abyste se vyrovnala mužům? To se mi zdá být poněkud bláhové. Můj muž zvedne pytel cementu, to bych nedokázala, i kdybych bojovala jako lev. A moje orientace při cestování autem oproti jeho? Škoda mluvit... Úžasný

Ptala jsem se včera Stelly, jak si představuje takovou \"kultivaci\" mužů, o níž hovořila. Odpovědi jsem se nedočkala. Pokusím se tedy odpovědět si sama. Ženy a muži mohou se navzájem \"kultivovat\" jedině tak, když obě strany přijmou, že jsou si rovnocennými plnohodnotnými svébytnými bytostmi. Takových mužů znám dost a jsou to oni, kdo kultivují ženy, které se stále cítí být mužovým žebrem. Naopak, když je taková žena-žebro ve vztahu s mužem, který ženu chápe v lepším případě jako svoji ozdobu, v horším jako vychovatelku jeho dětí, pomocnici v domácnosti a uspokojovatelku jeho sexuálních tužeb, pak vzájemná \"kultivace\" prostě nastat nemůže, protože oba se nechtějí vzdát své nadřízené resp. podřízené role.

Galantnost, o níž píše pí. Habibová, je zdvořilost/pozornost/projev úcty a chápe-li ji autorka jako projev erotiky, pak je v permanentní sexuální nouzi či co. Podrží-li mi muž zdvořile dveře, je to podobné, jako podržím-li já dveře staršímu muži, ženě, mamince s kočárkem nebo těhotné ženě. Usměju se na něj a pěkně poděkuju.

Jaká má být žena, aby si \"zasloužila\" pozornost muže? No, na to by měl odpovědět spíš muž, ne? Podle mě by taková žena neměla být pokrytecká, falešná, hrající \"hry\" čili přetvařující se. Měla by být čestná, empatická... atd viz definice ideálního muže. Plus sebe-vědomá tzn. taková, která si váží sebe sama.

(Použila jste slovo \"zasloužila\", možná má ve slovenštině jinou konotaci, mně se za zásluhy vybaví medaile. Že bych prahla po udělování medailí, nemůžu říct. Mrkající )

Ještě k Stellině \"nahatým obrázkům\". Dovedu si představit, že muži, kteří jedou v byznysu s \"nahatými obrázky\", pornografií, nedej bože i dětskou, jsou ke svým ženám galantní. Bavila by Vás taková galantnost?

A ještě k Stellině \"ženy si v Americe stěžují\". Za mlada měla jsem šéfa, který si myslel, že mu patřím se vším všudy. \"Kultivovala\" jsem ho tak, že jsem ho hlasitě poslala do p... (no, tam) a dala výpověď (vlastně zbaběle). Co myslíte, že by se stalo, kdybych zašla za šéfem nejvyšším a stěžovala si? Typuju, že by mě starostlivě vyslechl a pak by spiklenecky zamrkal na svého podřízeného ve smyslu: nojo, ať se vykecá, my chlapi víme svý...

Tož asi tak.

h
48
h * 06.01.2014, 12:36:49
Anna, tak nám to porno neberte. Dokud neprzníme děti nebo ty nahé ženy nenutíme k nahotě nějakými hrozbami, tak snad o nic nejde. Vám se také líbí nazí muži.
lindin heřmánek jistě nebude špatný a vřele doporučuji, mi ovšem již roky ordinuje ostropestřec mariánský. A čekanku a smetanku, list i kořen, nelze jinak.
Sestra je opravdu ta hodnější. :)

Eva
47
Eva 06.01.2014, 10:38:09
a ešte k tej galantnosti:
V príspevkoch sa párkrát objavilo spojenie : "stačí muž čestný, empatický, moudrý a se smyslem pro humor, který vztah chápe jako soužití dvou svébytných osobností.".
Ja síce tiež s tým súhlasím, znie to priam ideálne, takže mne sa automaticky natíska otázka - koľko takých reálnych mužov poznáte??? ja asi ani jedného .....
A teraz položím opačnú otázku - aká má byť žena, aby si zaslúžila mužovu pozornosť a galantnosť? Na jednej strane my samotné ženy bojujeme o našu emancipáciu, chceme sa vyrovnať mužom, ale potom sa čudujeme, ako sa k nám väčšina mužov správa.

Takže ak sa pomaly ale iste vytráca mužská galantnosť (ja ju zjednodušene chápem najmä ako zdvorilosť a pozornosť k ženám), nie je to náhodou aj našou ženskou zásluhou?

Dámy ma snáď neukameňujú Nerozhodný

Eva
46
Eva 06.01.2014, 10:12:19
[44] Astra, krásny, romantický Mrkající sen (až na ten zvláštny záver).

Eva
45
Eva 06.01.2014, 10:10:37
[42] Ďakujem, teším sa a som zvedavá Líbající

Astra
44
Astra * 06.01.2014, 08:14:02
S těmi růžemi jste mi dali! Zdál se mi na dnešek sen,že mi můj milý donesl sto růží, potom mě vezl kabrioletem v metalíze barvy mých vlajících vlasů po Václavském náměstí. Házela jsem ty růže ženám, které jsme míjeli a když jsme dojeli až na Staroměstské náměstí, vyšlápli jsme schody do patra a měli zde svatbu. Tu růži už jsem měla jen jednu a v hlavě zmatek. Proč jen jsem se vdala? Vždyť jsem to udělat už nikdy nechtěla! S vyplazeným jazykem Zamračený

43
Anna Kopecký (neregistrovaný) 05.01.2014, 23:37:50
Stello, nebaštěte tolik tu propagandu! Úžasný Byla jsem v Americe podvakráte, muži tam dveře přidržují, aj židli v restauraci mi místní muži odsouvali a nedívali se vystrašeně kolem, aby je kvůli tomu někdo nezažaloval. Na přechodech dávají velmi galantně přednost chodcům, v tom jsou bohužel mnohonásobně galantnější než řidiči čeští (moravští a slezsští).

Stello, myslíte si, že každý muž pochopí, že "prostě nesmí být hulvát"?

"...že se nebudou vystavovat na každém rohu nahaté fotografie..." Apropó veškerý byznys (velmi dobrý byznys) s "nahatými fotografiemi", prostitucí, pornografií, dětskou pornografií je v rukou mužů. Až budete mít čas, napište mi, jak tyto muže hodláte (obecně coby žena) kultivovat.

Lucifer
42
Lucifer * 05.01.2014, 23:12:10
Evo, zítra vás nenápadně zmíním v poetickém příspěvku. Vězte, že to bude poklona. Nevinný

Stella
41
Stella 05.01.2014, 22:58:54
Teprve teď jsem přišla k PC. Spor by byl o slovech a míře zobecnění. Nepřirozenou rolí rozumím, že bych se měla urazit kvůli tomu, že mi nějaký muž pochválí šaty nebo podrží dveře. Mně se to líbí! Vím, že toto je v Americe už nepřípustné. Považuje se to za ponížení ženy a ženy si tam stěžují.
A povinností žen kultivovat muže myslí Habibová to, že se nebudou vystavovat na každém rohu nahaté fotografie, že se mu nebude žena levně podbízet - žena obecně! Každá! Že nebude celá pryč z toho, že má jakéhokoli chlapa, jen když ho má. Že muž pochopí, že před ní prostě nesmí být hulvát.
Ale myslím, že tomu rozumíte.
Dobrou noc.

Eva
40
Eva 05.01.2014, 22:53:33
btw celkom zaujímavý článok (miekedy sú aj komentáre k nim celkom dobré - tieto som nečítala, takže neviem aké su) Mrkající
http://miroslavmikulas.blog.sme.sk/c/218986/Galantnost-nosi-sa-to-este.html


Eva
39
Eva 05.01.2014, 22:49:09
Krásne komentáre, ktoré môžem zhrnúť zhruba takto:
galntnosť
ruže
vinica
bylinky
heřmánek

A aké z toho plynie ponaučenie????

Ženy majú rady kvetinky - v hocakej podobe a určite im vôbec nebude vadiť, ak ich galantne dostanú od muža Líbající

38
linda (neregistrovaný) 05.01.2014, 21:50:43
Dík.Tuhle mám moc ráda..... Ospalý

«     1    2  3  4   »