Započal se poslední z dvanácti měsíců tohoto a venkoncem i veškerého jiného roku. Úvod jsem přenechal Stelle v podobě Katalaxie, ale jelikož již na mě přišla řada, tak bych vás chtěl znovu obohatit zajímavými poznatky z Malého Machiavelliho, z něhož se zde naposledy linuly více či méně drastické následky nesmyslných trendů a ještě nesmyslnějších módních parakotoulů. Uchopil jsem tedy do svých pazourů onu zde již bezpochyby proslavenou knížku od Franka Naumanna a svým ostřížím zrakem zakotvil na kapitolce, která se jmenuje stejně jako tento příspěvek. Musím se přiznat, že se mi ten název až tak nelíbí, ale trend této knížky hodlám zachovat. Lépe by to možná mohlo znít: Nebuďte ani pštrosy, kteří před vším strkají hlavu do písku (ve skutečnosti to tak pštrosi nedělají, ale to není podstatné), ani čmuchaly, kteří se snaží naleznout řešení svého problému v každém zrnku písku, které kdovíjak zplodil kdejaký pštros. Tak si to užijte, Vánoce jsou už na dohled, na Staromáku se tyčí docela zajímavý pštros, chtěl jsem říct, že tam vystrkuje tykadla hezky osvětlený vánoční stromek, a všude kolem, dokola a venkoncem teče medovina a kdoví co ještě.
Lucifer
Dva prodejci bot cestují středoafrickou buší a hledají nová odbytiště. Jeden pošle svému nadřízenému z nejbližšího většího města e-mail tohoto znění: „Bohužel tu nic neprodáme. Domorodci nechodí v botách.“ A druhý: „Obrovské šance! Žádný z domorodců nemá boty. Můžeme ovládnout trh. Pronajal jsem největší prázdný obchod ve městě. Pošlete, co máte na skladě.“
Tato oblíbená anekdota šéfa firmy Sony Akia Monta neprozrazuje, jestli se onomu druhému prodejci podařilo nadchnout domorodce pro ten nezvyklý oděv na nohy, ani jestli byli vůbec schopni případně ty boty zaplatit. Ale tak tomu bylo i tehdy, když Sony začal vyvíjet z diktafonu walkman nebo když Bill Gates společně se svým spolužákem Paulem Allenem v roce1975 založil softwarovou firmu Microsoft. Ani tehdy nebyl pro nové produkty ještě žádný trh.
Krize vznikají z přesycení. Navyklé způsoby chování už nepřinášejí obvyklý úspěch. Potřeby už nejsou, jsou více než uspokojeny, nebo vzrostly nároky. Je rozumné, jestliže se nehoníme za každou změnou. Mohlo by jít také o módní třeštění. Na druhou stranu nesmíme ani přechodné nálady míjet lehkomyslně zcela bez povšimnutí. Prozrazují nám, že se vítr obrací. Měly by nám v uších zaznít poplašné zvony, jakmile zaslechneme nebo sami vyslovíme věty, jako jsou tyto:
„Tak jsme to vždycky dělali.“
„V takové situaci bychom měli spoléhat na osvědčené postupy.“
„Když se všichni budeme trošku víc snažit, bude všechno zase v pořádku.“
„Stačí, když budeme úsporněji hospodařit.“
„Osobní nároky by měly na nějakou dobu ustoupit.“
Podobné výroky jsou signálem, že věci začínají vybočovat ze zaběhaných cest. Proto mluvčí přeřazuje na defenzivu, na obranu a uchování toho, čeho se dosáhlo. To je až příliš lidské, vždyť změny se podobají cestě do neznáma. Proto sotva kdo opouští důvěrně známý břeh, dokud nepřijde veliká nouze. Kdybychom dokázali v pravý čas změnit chování, nebyly by žádné krize. Život bez jakékoli nehody a neštěstí je však pouhým snem. Mnohé změny jsou nepředvídatelné, především ty, které přicházejí náhle, jako přírodní katastrofy. Jiné změny jsou naopak nevyhnutelnou součástí života jedince – puberta, smrt blízkých příbuzných nebo vážné nemoci. Takové změny můžete zmírnit, můžete předcházet některým následkům, ale docela jim zabránit nemůžete.
Profesní kariéru s hladkým průběhem, bez zlomů a náhlých obratů, považovali naši prarodiče za normu: „Chlapec se vyučí strojním zámečníkem jako jeho otec, a když bude šikovný, může z něj být brzy mistr. Tak má místo na celý život a zajištěný důchod.“ Dnes nám zní takový výrok naprosto cize. Kdo by stál o takové rutinní zaměstnání, v němž člověk už ve dvaceti letech ví, co bude dělat v šedesáti?
Krizová léta jsou velmi obtížná, v nichž se mnoha lidem vede hůř než dřív. Přesto se vždy najdou šikovní lidé, kteří právě v takových časech slaví své největší úspěchy. V čem tkví tajemství těchto lidí? Mnozí z těch, kteří toto tajemství neznají, se dělí do dvou skupin. Jedni raději nechtějí vědět vůbec nic, druzí zase chtějí mít přehled o všem. Ti, kteří nechtějí nic vědět, se chovají jako přísloveční pštrosi. Odhánějí strach. Čím méně podrobností se dovědí, tím lépe se cítí a v obrovské míře ignorují varovné signály. Ti, kteří chtějí mít přehled, to jsou lidé hledající jistotu. Na první pohled se tento styl zdá chytřejší, ale nenechte se zmást, jelikož ani tito neberou svůj osud do vlastních rukou. Delegují odpovědnost na toho či onoho odborníka, na něhož ve svém přehledném průzkumu narazí.
Indicie k tomu, máte-li před sebou člověka, který nechce nic vědět, nebo takového, který chce mít přehled, je noční spánek. Ten první spí dobře. Kdo však chce mít přehled, ten z okolí neustále očekává varovné signály. U téměř 90 procent těchto lidí se proto časem vyvine porucha spánku. První i druhý styl těsně souvisejí s charakterem. Každý z nás má své typické strategie zvládání, a to ve všem. Kdo odvádí svou pozornost od nemoci tím, že se dívá na komedie, bude to dělat, i když se mu zhroutí manželství nebo bude propuštěn z práce. Dvacet procent lidí jsou ti, kteří nechtějí nic vědět a odvádějí svoji pozornost od problémů, dvacet procent jsou lidé, kteří chtějí mít přehled. Většina z nás, šedesát procent, nemá pro zvládání krizí v tomto smyslu vyhraněný styl. Chvíli se snaží raději nic nevědět, potom je ovládne neklid a začnou se pídit po informacích, aby měli přehled. Nějakou dobu to jde, ale pak si řeknou, že takový život, který si nemohou užívat jenom proto, že mají nějaké potíže, nemá smysl. A tak si ho začnou opět užívat, odvádět vlastní pozornost jinam, dokud opět neprocitne nepokoj.
Nechtít nic vědět nebo chtít mít přehled – oba styly svádějí k pasivitě. První hledí radši jinam, druhý zírá jako králík na hada. Oba doufají, že buď krize přejde sama od sebe, nebo ji nějak vyřeší příslušný odborník. Mezi charaktery smíšeného stylu je však také malá skupina lidí, kteří se hrozby nebojí, ale vidí v ní příležitost. Právě pasivní chování otevírá odvážným duchům nové cesty.
Zdroj: Frank Naumann, Malý Machiavelli (15 osvědčených strategií pro životní krize)
04.12.2014, 00:00:00 Publikoval Luciferkomentářů: 4