Big Brothers are watching you

rubrika: Pel-mel


Jak bylo naznačeno v předchozím dílu pondělních vizionářských rozjímání, jedním z nejúčinnějších prostředků digitálních informačních technologií se stává smartphone. Chytrý telefon, který šikovným způsobem kombinuje klasický mobilní telefon a počítač s připojením na internet. Chytrá krabička, s jejíž pomocí vám celý svět takříkajíc leží u nohou. Kdykoli, kdekoli a jakkoli máte jakoby přístup k čemukoli a ke komukoli. Každá mince má však dvě strany. Druhou stranou je, že to platí i opačně s tím, že jakýkoli přístup k vám má někdo, koho vlastně neznáte a kdo si s vámi může hrát jako kočka s myší. Zdá se, že právě proto byla tato z určitého úhlu pohledu asymetrická všeobjímající komunikace stvořena. Ze stejné knížky jako v předchozím dílu vám toto pondělí předkládám některé postřehy z druhé části čtvrté kapitoly.

 

Lucifer


Lavinovitě narostl nejen sběr dat, ale i možnosti jejich vyhodnocování. Soudobé zpracování dat umožnuje vyhodnocovat data, která dodává smartphone se všemi svými senzory (mimo jiné senzory gest, pohybu, zrychlení, teploty a vlhkosti), mikrofonem, kamerami a satelitním navigačním systémem. Jen ten, kdo umí obrovská množství vznikajících dat také automaticky analyzovat, má šanci skutečně špehovat lidi na naší planetě.

 

Není tedy divu, že zhruba současně s rozšířením smartphonů došlo i k odpovídajícímu pokroku v oblasti zpracování dat. Je známé pod označením big data a deep learning. Systém big data se týká především možnosti ukládání a analýzy dat v obrovských datových centrech. Nacházejí se poblíž říčních toků nebo elektráren, protože počítače a paměťová média spotřebovávají mnoho energie. Paměti obsahují tolik dat, že se to, co někoho zajímá, musí doopravdy vyhledávat, čemuž se říká data mining.

 

Co to může znamenat, se trpkým způsobem dozvěděla jedna patnáctiletá těhotná Američanka: ještě o svém těhotenství neřekla rodičům a najednou dostala poštovní zásilku z místního supermarketu: reklamu na těhotenské šaty a přebalovací komody se spoustou obrázek miminek… jejímu otci to vůbec nepřipadalo vtipné, rozčileně zajel do obchodu a chtěl mluvit s vedoucím: „Moje dcera dostala tohle do schránky. […] Ještě chodí do školy a vy jí posíláte kupony na dětské věci a na jesle? Chcete snad moji dceru přemlouvat, aby otěhotněla?“ Vedoucí se omluvil a pár dní později sám zatelefonoval, aby se omluvil ještě jednou. Otec mu však jenom zaraženě oznámil: „Měl jsem s dcerou vážný rozhovor. […] Ukázalo se, že se v našem domě dějí věci, o kterých jsem nevěděl. V srpnu bude rodit. Musím se vám omluvit.“ Co se stalo?

 

V amerických supermarketech nabízejí už dlouho kupony, slevy a zákaznické karty, jejichž hlavní funkcí je sbírat informace o nakupujících: věk, pohlaví, rodinný stav, děti, bydliště, příjmy, používané kreditní karty a prohlížené webové stránky jsou těmto obchodům známy stejně jako oblíbená značka jablečného pyré, kávy či papírových utěrek nebo zvláštnosti ve stravě (vegetariáni, vegani, intolerance laktózy, celiakie apod.). Když jim nestačí, co vědí, přikoupí si další informace – o etnické příslušnosti, dřívějším zaměstnání, preferovaných časopisech, jestli jste byli v platební neschopnosti nebo zda jste se rozvedli, ve kterém roce jste si koupili dům nebo ho museli zase prodat, kam jste chodili do školy nebo na vysokou, o čem si píšete po síti nebo povídáte atd.

 

Target, druhý největší nákupní řetězec ve Spojených státech, byl mezi prvními, kdo se pomocí data miningu snažil zjistit, které jejich zákaznice jsou těhotné. K tomu se porovnávají nákupy tisícovek žen, o nichž se ví, že jsou těhotné, s nákupy žen netěhotných. Jak se ukazuje, těhotné ženy zhruba od začátku čtvrtého měsíce nakupují neparfémovaná tělová mléka a během prvních pěti měsíců těhotenství potravinové doplňky jako minerály atd. Tak je možné pro každou ženu na základě jejích nákupů asi pětadvaceti produktů vypočítat nejen předpovědní skóre těhotenství, ale i velmi úzké časové okno pro termín porodu. Podle takových podkladů pak lze velmi přesně zacílit reklamu.

 

Když noviny New York Times tento případ zveřejnily, ukázalo se, že to celé nebyl moc dobrý marketingový nápad. Kdo si ale myslí, že řetězec supermarketů s předpovídáním těhotenství přestal, ten se mýlí. Jenom se to teď dělá trochu chytřeji a vedle plenek se na kupon natiskne ještě sekačka na trávu, aby to nebylo tak nápadné: zákaznice se domnívá, že všichni dostali stejný kupon, a reklamu na plenky považuje za náhodu.

 

Soukromí se stává luxusním zbožím, které si může dovolit stále méně lidí. Stále více se vzdáváme soukromí ve prospěch big data. Pro tento trend je rozhodující pokrok v oblasti matematiky. Tuto vědu mnoho lidí považuje za odtrženou od světa. Že tomu tak není, dokládá britský matematik Alan Turing, který podstatně přispěl k výsledku druhé světové války, protože rozluštil kódovací metodu šifrovacího stroje Enigma, používaného německou tajnou službou. Americká tajní služba NSA je pak největším zaměstnavatelem matematiků v USA. S jejich pomocí vytváří nejmocnější odposlouchávací zřízení, jaké kdy na světě existovalo. Pocit bezmoci vůči nesmírně mocnému, všechny pohrdavě šmírujícímu státu rozčílil přesvědčeného vlastence Edwarda Snowdena. Místo aby se však nechal podobně jako skoro všichni ostatní lidé touto bezmocí zaslepit, vzepřel se autoritě všemocné tajné služby a udělal ze sebe nejhledanějšího nepřítele Spojených států na světě.

 

Ke zdůvodnění obav o ztrátu soukromí ani není potřeba číst Snowdenovo odhalení. Stačí pohled do odborné vědecké literatury. Zde je jeden příklad z časopisu Science:

 

Televizní seriál Homeland představuje stinné stránky americké „války proti terorismu“ – neustálý paranoidní strach z ohrožení. V jedno díle (z roku 2012) je zavražděn viceprezident Spojených států; nějaký hacker se nabourá do jeho internetem řízeného kardiostimulátoru a zvýšením srdeční frekvence mu způsobí infarkt. Ve zvláštním čísle Science, které vyšlo 30. ledna 2015 pod titulem „The End of Privacy“, se můžete dočíst, že tento scénář byl v reálném světě promýšlen už o pět let dříve: již v roce 2007 Jonathan Reiner z univerzitní kliniky George Washingtona ve Washingtonu, kardiolog tehdejšího viceprezidenta Richarda („Dicka“) Cheneyho, deaktivoval rádiovou kontrolu jeho kardiostimulátoru.

 

Dnes jsou nejen kardiostimulátory, ale i implantované inzulinové pumpy nebo defibrilátory připojené pomocí technologie Bluetooth, kterým se dají bezdrátově ovládat. Nebezpečí, že někdo může převzít kontrolu nad přístrojem pomocí volně prodejného hardwaru, uživatelské příručky a čísla PIN, je reálné, protože se to už úspěšně vyzkoušelo. Anebo, skoro každý malý fotoaparát dnes umí automaticky rozeznávat obličeje. Dosud však neexistuje žádný doopravdy vyspělý fotografický software identifikující obličeje. V uvedeném vydání Science se však dozvídáme, že přesně na tom pracuje největší světová internetová sociální síť Facebook. Facebook má největší databázi fotografií s identifikovanými obličeji na světě a může ji použít k tomu, aby se počítače naučily poznávat totožnost lidí zachycených na různých fotografií. Ještě před pár lety to nebylo možné, avšak díky nové metodě deep learning – takzvanému „hloubkovému učení“ – se situace změnila.

 

Zdroj: Manfred Spitzer, Kybernemoc! – Jak nám digitalizovaný život ničí zdraví


komentářů: 13         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

Stella
13
Stella 07.12.2016, 22:25:47
Když se dva perou, G se směje!
Ale fakt jsou legrační oba tři! Mrkající

12 Dva o tomtéž (2 G)
Starý kocour (neregistrovaný) 07.12.2016, 22:11:40
Slova, slova, slova - obsahu je nějak málo v těch stovkách slov. Ani s jedním z nich bych nešel do party.
Ale: Potěšily mě podobizny autorů. Přesně sedí k jejich názorům.
Zdar věřícím a rozervancům!

11
G (neregistrovaný) 07.12.2016, 17:49:03
Dyžsi načnula ta zviřátka »
Originál >

http://blog2.idnes.cz/blog.aspx?c=571598

A plagiát >

http://blog2.idnes.cz/blog.aspx?c=572324

No nezabila bysho?
Smějící se Překvapený Mrkající
GE

Stella
10
Stella 07.12.2016, 10:53:57
Zvířata jsou chytřejší, St. Kocour o tom ví svoje:
https://www.novinky.cz/koktejl/422911-medvedice-rozbila-skrytou-kameru-ktera-ji-natacela.html

Média:
Mám zkušenost z nemocnice, kde si dámy denně kupovaly každá několikero časopisů. Prolistovaly letem světem, přelétly obrázky a titulky a - do koše! Ne, že by si to ty časopisy nezasloužily, ale jednak: těch peněz, a potom, titulky v bulváru rády přitáhnou domnělým faktem, aby pak vlastní text článku tuto informaci vyvrátil. Ale veřejné mínění bylo přikrmeno, hurá do voleb.

Starokocourovský blog je ovšem velmi obsažný, názorově bohatý - vystačí si! Mrkající

9 To Stella
Starý kocour (neregistrovaný) 06.12.2016, 20:31:52
Svět reklamy a marketingu mi připadá poněkud šílený.
Poněkud hodně. Okrajově do něho sice zasahuji (točím občas reklamy do rádií), ale netvořím ho, nejsem součástí. Jen hledím, aby vše bylo řemeslně v pořádku.
Organizace větších (\"nadnárodních\") podniků je tak šílená, že se divím tomu, že ještě fungují. Způsob schvalování reklamy, když reklama lítá v mailech po Evropě i do zemní, kde neumí nikdo říct česky ani \"Ň\". Nesmyslné, protichůdné požadavky, slovosled a čeština jdou stranou. Když pan generální z Francie nerozumí nějakému slovíčku, protože si ho foneticky napsal do překladače a vyjel mu tudíž nesmysl - mělo se říkat \"blue pyramida\", protože \"modrá\" nezní Francouzi libozvučně...
=== Šlápnul vedle
Kdyby to byla pro mě převážná část práce, asi bych byl už byl v cvokhauzu, jak se krásně česky říká blázinci. Nebo v definitivním důchodu.
Nicméně to není jen svět reklamy, ale i tzv. oficiální kultury. A všechno nějak souvisí s tím, že slova, pojmy mají nyní často jiné významy, jiné citové náboje a hlavně, že ty nové významy nejsou jaksi ustálené, každý si je vysvětluje a používá, jak se mu to hodí. Nálepkování, labeling. Napadá mě biblická Babylonská věž. Třeba: Je xenofobie druh nenávisti? Co je to \"lidskoprávní\"?
=== Nerozhodný
Ale to je větší téma, budu-li mít čas a náladu, asi to sepíšu jako článek. Ale nechám si ho lakotně na svůj kocouří blog. Doufal jsem, že tam budou přispívat i \"mí štamgasti, kteří mi rozumějí\" - ale kromě Schumachera a velmi občas hvězdy Astry nikdo. A já takovou spoustu témat k diskuzi - ale tak málo času.
Zamračený

Stella
8
Stella 06.12.2016, 09:51:39
To je krásné, to je krásné! S tou energií. Usmívající se

Kalkulace cen je jedna velká záhada. V obchodním domě je veliké oddělení obuvi. Mají jen boty od dvou výrobců. Polovina bot stojí 1.200, ostatní - 1.600. Nenakupuji tam. Ostatně - mají tam prázdno, a zjevně jim to nevadí.
I nejlevnější máslo zde na venkově skočilo na 40. Mléka je dostatek...
A za co se platí 30.- za obyčejnou barevnou limonádu? Asi za její jízdenku do krámu. Jako u minerálky.
Svět plný záhad.

7 To Stella
Starý kocour (neregistrovaný) 06.12.2016, 03:00:28
Já si Stello myslím,
že si obchodníci taky hrají. Testují, nakolik už je průměrný zákazník zblblý. Kolik si toho mohou dovolit.
Vezměte "baťovské devítky na konci". Nikdo nenapíše , že litr kečupu stojí padesát korun. Ne, vždy "jen" 49,90. Také tohle slovíčko, jen! mě prudí.
Ale to jsme u obchodnického oblbování. Když vejdu do sámošky (pardon, supermarketu) tak z každé police trčí nápis "AKCE" a "nejnižším cena". Obyčejné zboží za ¨běžnou cenu nenajdeš. Tedy - co je to běžná cena?
===
Dneska zazvonil během oběda jakýsi chlápek. Mladý, usměvavý, se zapnutým laptopem pod paží a že chce mluvit s majitelem bytu, má prý pro něj "výhodnou cenovou nabídku". (Další floskule, která mi pije krev.)
===
Nebyl jsem zrovna v náladě, musel jsem odložit příbor a tak jsem mlaďochovi tiše, skoro šeptem řekl, že žádnou slevu na proud nepotřebuji, protože ho léta odebírám na černo.
Trochu jsem ho vyplašil - vyvalil na mě oči, neřekl vůbec nic, na sousedy už raději nezvonil a vydal se pomalu po schodech dolů a pryč z baráku. Myslím, že tuhle moji lež řešil až do večera. Ale lhát lháři přece není smrtelný hřích! Nebo ano?
Myslí, že "mladej" nesplní svoji občanskou povinnost a nepokusí se mě naprášit. Policii takové věci nezajímají a ČEZ-u, či kdo nám ty elektrony v drátech pohání by musel složitě vysvětlovat, jak k tomu poznatku přišel.

Ať žije absurdní divadlo!

Stella
6
Stella 05.12.2016, 17:29:25
Hodně mi vadí, že se reklama na výrobek objeví hned poté, co o něm píšu v soukromém mailu. Pokud si prohlížím kabáty, jako třeba dnes, mám jejich nabídku na monitoru okamžitě na bůhvíjak dlouho, než si začnu prohlížet zase něco jiného.

St. Kocoure, velmi často se v letácích objevuje čtvero patero potravin velice drahých, bývají zlevněné co chvíli, zhruba o polovinu. Podle mne jsou jinak neprodejné, tak nechápu, proč nezlevní trvale, na odpovídající průměr. Pravidelně si vždy počkám na jejich slevu. Naštěstí často zlevňují rum...
Oblázek - stačí kapka, aby... Mrkající

Lucifer
5
Lucifer * 05.12.2016, 16:53:43
Od samého počátku svého aktivního působení na internetu jsem intuitivně cítil, že po vzoru jiných nemám vystupovat na diskusích pod občanským jménem, ale pod internetovým nickem. Činím tak dodnes, i zde, a už také vím, proč mě k tomu ta intuice nabádala. Za svoji skutečnou identifikaci se nestydím, ale netřeba ji dávat všanc komukoli. Celá řada čtenářů NČ a především pak většina diskutérů ví, jaké je mé občanské jméno, čím se zabývám atd. Koneckonců i pod svým nickem zde o tom dávám dost náznaků. Jde o to, že nejrůznější šmírovací programy, roboti atd. zde na mé jméno nenarazí, takže se v v databázích šmírujících agentur neobjeví. Nedělám si iluze. Pokud bude ta či ona agentura chtít mou totožnost cíleně odhalit, ani kdybych ty náznaky nedával, snadno to zvládne. Nebojím se toho, je mi to v podstatě jedno. Jde jen o to, abych svojí identitou mechanicky neplnil jejich databáze...

K tématu probírané Spitzerovy knížky mám z záložkách připravený odkaz na jeden článek. Týká se však jiné kapitoly, z níž tady v budoucnu něco uvedu. Napadlo mě, že bych na něj mohl teď s předstihem upozornit:

http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/434642/epidemie-nespavosti-v-cesku-tablety-a-mobily-nici-spani-i-malym-detem.html

Lucifer
4
Lucifer * 05.12.2016, 16:52:50

3 smazat
Lucifer [147.231.36.143] * 05.12.2016, 16:51:50
Od samého počátku svého aktivního působení na internetu jsem intuitivně cítil, že po vzoru jiných nemám vystupovat na diskusích pod občanským jménem, ale pod internetovým nickem. Činím tak dodnes, i zde, a už také vím, proč mě k tomu ta intuice nabádala. Za svoji skutečnou identifikaci se nestydím, ale netřeba ji dávat všanc komukoli. Celá řada čtenářů NČ a především pak většina diskutérů ví, jaké je mé občanské jméno, čím se zabývám atd. Koneckonců i pod svým nickem zde o tom dávám dost náznaků. Jde o to, že nejrůznější šmírovací programy, roboti atd. zde na mé jméno nenarazí, takže se v v databázích šmírujících agentur neobjeví. Nedělám si iluze. Pokud bude ta či ona agentura chtít mou totožnost cíleně odhalit, ani kdybych ty náznaky nedával, snadno to zvládne. Nebojím se toho, je mi to v podstatě jedno. Jde jen o to, abych svojí identitou mechanicky neplnil jejich databáze...

K tématu probírané Spitzerovy knížky mám z záložkách připravený odkaz na jeden článek. Týká se však jiné kapitoly, z níž tady v budoucnu něco uvedu. Napadlo mě, že bych na něj mohl teď s předstihem upozornit:

http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/434642/epidemie-nespavosti-v-cesku-tablety-a-mobily-nici-spani-i-malym-detem.html

Lucifer
3
Lucifer * 05.12.2016, 16:51:50
Od samého počátku svého aktivního působení na internetu jsem intuitivně cítil, že po vzoru jiných nemám vystupovat na diskusích pod občanským jménem, ale pod internetovým nickem. Činím tak dodnes, i zde, a už také vím, proč mě k tomu ta intuice nabádala. Za svoji skutečnou identifikaci se nestydím, ale netřeba ji dávat všanc komukoli. Celá řada čtenářů NČ a především pak většina diskutérů ví, jaké je mé občanské jméno, čím se zabývám atd. Koneckonců i pod svým nickem zde o tom dávám dost náznaků. Jde o to, že nejrůznější šmírovací programy, roboti atd. zde na mé jméno nenarazí, takže se v v databázích šmírujících agentur neobjeví. Nedělám si iluze. Pokud bude ta či ona agentura chtít mou totožnost cíleně odhalit, ani kdybych ty náznaky nedával, snadno to zvládne. Nebojím se toho, je mi to v podstatě jedno. Jde jen o to, abych svoji identitou mechanicky neplnil jejich databáze...

K tématu probírané Spitzerovy knížky mám z záložkách připravený odkaz na jeden článek. Týká se však jiné kapitoly, z níž tady v budoucnu něco uvedu. Napadlo mě, že bych na něj mohl teď s předstihem upozornit:

http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/434642/epidemie-nespavosti-v-cesku-tablety-a-mobily-nici-spani-i-malym-detem.html

2 AI pruderie a j.
Starý kocour (neregistrovaný) 05.12.2016, 15:17:34
Nemusíme do USA. Když jsem v létě na chvíli deaktivoval reklamy, zjistil jsem, že mi nabízejí z 90% zboží, po kterém jsem se díval po netu pomocí strejdy Googla. A je jedno kde, jestli u nás, v zahraničí nebo v Číně. Ještě si totiž pamatuji, co jsem hledal.
Jenže: Jsem do značné míry "antireklamní". Vědomě a snad i podvědomě se vyhýbám tomu, co je mi prvoplánově nabízeno. S použitím selského rozumu: Pokud někdo chce, abych si koupil určitou věc, nedělá to proto, aby mi pomohl, ale aby pomohl sobě, svému obchodu.

Nebo slevy: Už dokážu odhadnout, kde se který výropbek sleví. U mléka, kafe, jistého kečupu nebo konzervovaných fazolí je to hra. Poku chci ale koupit foťák za 70 000.- tak mohu i deset, patnáct ušetřit. Pokud se novinka neprodá na Vánoce, bude ještě chvíli za plnou (čti přemrštěnou) cenu a v únoru nebo březnu půjde dolů. Ale v od dubna zase začne stoupat - lidi si budou pořizovat nové fotografické vybavení na dovolenou v zahraničí. Druhý pokles bude v září/říjnu, ale v listopadu opět cena stoupne - budou Vánoce. U každé komodity jen to ale trochu jiné. V případě kečupu ušetřím tak nanejvýš dvacku - ale té zábavy, kterou si při tom užiji!

Jinak -člověk neusí mít ani chytrý telefon, aby za sebou zanechával velmi čitelnou stopu. Stačí propojení několika databází, přesně jak píše Pekelník a je to.

Takže BB nad námi bdí a je se třeba chovat "mravně". Strejda Google třeba zakrývá na fotowebech fotografie aktů nebo nahoty vůbec. Tedy pokud tam majitel /provozovatel nechá Google reklamu. Je pozoruhodné, jak dokonale je program napsaný - dokonce i lidské (moje) oko má problém poznat, že modelka za žaluzií je nahá. Počítač si je tím ale jistý.
I když - občas "zašedí" i antickou sochu. Nebo je to test, kolik si toho lidé nechají líbit. Až začne mazat i kříže, šesticípé hvězdy a podobně začne to být i dosti politické.

Pruderní AI - no to nám tady ještě chybělo!
Ale je fakt, že programy píší lidé - ten počítač jen dělá to, co ho naučili.

Stát se málo viditelným lze jen tak, že se člověk začne chovat stejně, jako většina ostatních. schovat se v davu.
Oblázek na dně mořském...

Stella
1
Stella 05.12.2016, 09:22:30
No, pěkný hororový svět se klube! Když nabízejí v obchodě věrnostní kartu a chtějí u toho vyloženě osobní věci, pro nákup nepodstatné, odmítám. Např. i jedna populární lékárna.
Všichni chtějí mail, někdo věk...
Dříve podrobné dotazníky, komise... Neztratíme se!

S tou mladičkou matkou je to na mrtvici. A když na adresu nebožky přicházejí rozverné nabídky, také. Pokud jde o záhrobní oblast, má Bratr ještě mírné nedostatky.

A trochu jinak:
Išiel Macek...
https://www.seznam.cz/zpravy/clanek/stat-patra-kdo-jde-po-miliardach-petra-kellnera-7080

«     1     »