V návaznosti na předchozí pojednání o orientaci v prostoru v souvislosti s hipokampem dnes přicházím se sanskrtskými školami. Proč? Protože absolventi sanskrtských škol mají kromě jiného neuvěřitelný smysl pro orientaci v prostoru, jenž je založený na velmi náročném a pozoruhodném výcviku ve vnímání reality, z čehož se můžeme poučit.
Lucifer
Schopnost orientace časem, místem a osobou patří k našim základním kognitivním funkcím; u pacientů s demencí tato schopnost mizí přesně v tomto pořadí – čas, místo, osoba. S přibývajícím psychickým rozpadem se ztrácí snaha udržet si kontrolu nad sebou samým a nad svým životem, jakož i vědomí toho, do jakých souvislostí je zasazena situace tady a teď: kdo je dementní, tomu na datu a čase méně záleží. Taková osoba stále hůře rozumí svému prostředí – bezprostřednímu okolí i celému širému světu – a občas už příliš dobře nechápe ani sebe, protože dokáže sebe samu stále méně vnímat. Nakonec zbývá už jen slupka, vnějšek člověka; ztrácí se však jeho duch, jeho nezaměnitelná osobnost, jeho zvláštnosti až svéráz, jeho životní příběh.
A „ztrácí se“ nejen osoba, nýbrž i veškeré okolnosti s ní spojené. Kdo trpí demencí, neví už ani, o co jde; zapomíná, co chtěl dělat, spoustu věcí dělá vícekrát a ani to nepostřehne. Rovněž jeho vztah k ostatním lidem se pomalu rozpadá, nejprve ke známým v nedávné minulosti, nakonec už ale nepoznává ani manželského partnera nebo vlastní děti. Současně vyhasíná také jeho smysl pro minulost a budoucnost: dementní pacienti netrpí prostě jen dezorientací v čase (raný symptom), nýbrž naprostou ztrátou veškerého smyslu pro čas. To znamená, že žijí už jen od jednoho okamžiku k druhému, přičemž jejich vědomá období nejsou propojena permanentním vědomím, nýbrž se odvíjejí disparátně jedno za druhým.
Do jaké míry závisí právě schopnost prostorové orientace na učení, ukazují nejen londýnští taxikáři. Také u naprosto normálních dětí rozdílného původu lze velmi pěkně ukázat, že orientaci v prostoru zvládají více či méně dobře – v závislosti na tom, jakého se jim dostalo výcviku. Děti a mladiství, kteří vyrůstali v indických sanskrtských školách, dopadají v testech prostorové orientace obzvlášť dobře. Proč tomu tak je? Stejně jako latina, i sanskrt je mrtvý jazyk z rodiny indoevropských jazyků, v Indii je však stejně jako v minulosti jedním z celkově dvaadvaceti uznávaných národních jazyků a ve většině indických škol druhého stupně se vyučuje jako třetí jazyk po hindštině a angličtině. Sanskrt je starý více než tři tisíce let, byly v něm napsány různé spisy a byl systematizován už několik staletí před Kristem. Pro Hindy představuje posvátný jazyk a dodnes se využívá v rámci náboženských rituálů, neboť všechny důležité náboženské spisy (védy a upanišady) jsou sepsány v sanskrtu.
Nejstarší ze čtyř véd je Rgvéda, náboženský spis o bozích, mocnostech, silách a přírodě, v níž je prostor – ostatně jako ve veškeré sanskrtské literatuře – rozdělen do deseti prostorových směrů: spolu s nahoře a dole existuje osm světových stran, tedy nejen sever, jih, východ a západ, nýbrž také severovýchod, severozápad, jihovýchod a jihozápad. Psychické kódování prostoru se tedy u lidí, kteří získali zevrubné vzdělání v sanskrtu, utváří schématem osmi světových stran. To má do jisté míry za následek dobrou kvalitu kognitivní mapy, a hraje taky důležitou úlohu při určování vlastního místa ve světě. Lidé socializovaní v tomto „světovém názoru“ nahlížejí na prostor, na svůj svět, naprosto specifickým způsobem – podobně jako šachisté nahlížejí specifickým způsobem na figurky na šachovnici nebo jako hudebníci zvláštním způsobem vnímají své nástroje. V této souvislosti rozhodně nejde pouze o pár názvů pro prostorové směry: geocentrické sanskrtské pojetí prostoru navíc podstatně ovlivňuje množství každodenních činností – jak ve škole, tak i v rodinném prostředí –, jež si jeho účastníci osvojují, a tudíž se jim intenzivně kolektivně učí prostřednictvím náboženských a kulturních praktik.
U dětí v sanskrtských školách je získání povědomí o osmi světových stranách velmi aktivní proces. Učí se nejen směrům v prostoru a jejich kulturnímu významu; jsou vedeny také k tomu, aby je v každodenních cvičeních – jako například při ranní nebo večerní modlitbě – aplikovaly, a učitelé nebo starší žáci je při tom velmi přesně řídí. Chybující žáky opravují a následně poučují, jak se mají chybnému určení světové strany do budoucna vyhnout. Pokud dáte deseti- až čtrnáctiletým žákům sanskrtských škol za úkol určit světové strany ve volném prostoru, ba dokonce i v uzavřené místnosti, 87 % z nich je určí přesně, z jejich spolužáků učících se v hindštině to však zvládne jen 43 %.
Jedna studie to potvrdila ještě působivěji: nejprve bylo 51 indických školáků ve věku od jedenácti do patnácti let dotazováno na světové strany – napřed ve volném prostoru a potom v místnosti – a všichni poskytli správné údaje. V rámci podobné studie, provedené v Ženevě, nedokázalo v testovací místnosti určit světové strany ani jedno dítě. Potom byl experiment ještě znesnadněn: dětem zavázali oči a asi třikrát je otočili dokola. I poté bylo stále ještě 80 % sanskrtských žáků schopno správně udat světové strany- Potom byli – stále ještě se zavázanýma očima – odvedeni s několikerým odbočením do jiné místnosti, opět třikrát zatočeni dokola a znovu dotázáni na světové strany. (Ve všech případech se dbalo na to, aby děti po zatočení nestály obličejem stejným směrem jako předtím a aby vedoucí pokusu, který dětmi otáčel, mluvil s nimi a poté se jich také vyptával na světové strany, nezůstával stát na stejném místě.) I potom dokázalo ještě 56 % dětí úkol splnit.
Kdo strávil svá školní léta v sanskrtské škole, ten si nese světové strany ustavičně v sobě, a sice rozčleněné do výsečí přesně po 45 stupních, takže se dokáže velmi přesně orientovat. Tyto experimenty prokázaly to, co si v neurovědě cvrlikají vrabci na střeše: „Duše navždy přijímá barvy tvých myšlenek,“ jak postřehl už římský císař Marcus Aurelius. I když nic nevěděl o neuroplasticitě – měl pravdu!
Zdroj: Manfred Spitzer, Digitální demence – Jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum
09.05.2014, 00:11:27 Publikoval Luciferkomentářů: 5