Televize pro děti a DVD Baby Einstein III

rubrika: Populárně naučný koutek


V předchozí části bylo naznačeno, že stejně jako by naše potrava měla vyhovovat našemu trávení, musí také naše duševní potrava vyhovovat našemu duchu. Miminka nesnášejí vepřovou pečeni s knedlíky a kyselým zelím, a proto je krmíme kojeneckou výživou a kaší. Jaká duševní potrava se hodí pro miminka?

 

Lucifer


„Naše miminko by se jednou mělo mít lépe než my. Mělo by do života dostat všechny možnosti, mělo by být stále chytřejší, hodně toho vědět, a proto na učení není nikdy příliš brzo.“ Takto a podobně uvažují mnozí rodiče. „Proto moje dítě potřebuje stimulaci, správné hračky, spoustu kurzů už od prvního roku života, počínaje kojeneckým plaváním přes kojeneckou gymnastiku až po kojenecký kurz čínštiny.“

 

Jelikož jsou však oba rodiče často zaměstnání, mají málo času a ve svém volném čase také rádi odpočívají (například u televize), mívají právě oni špatné svědomí. Pro vystresované lidi s dítětem se v posledních letech stále častěji (i třeba v Německu) objevují pořady ušité na míru nejmenším dětem – v televizi a na videu nebo DVD. Jedna americká studie to shrnuje následujícím způsobem: „Baby videa, vytvářená pro děti od jednoho měsíce, videohry pro devítiměsíční děti a televizní show pro roční děti se dnes už staly běžnou záležitostí.“ Co si o tomto trendu myslet? Je třeba to brát vážně? Jak doložila řada vědeckých studií, situace není pouze zneklidňující, ale skutečně vážná!

 

V USA, jak již bylo zmíněno, takřka všechny děti ve věku dvou let pravidelně sledují televizi a rovněž se dívají na DVD nebo video. Děti mladší jednoho roku tímto způsobem tráví přibližně jednu hodinu denně, dvouleté děti více než hodinu a půl denně. To vše se nachází v ostrém rozporu s Doporučením amerických dětských lékařů, kteří sledování audiovizuálních médií u dětí do dvou let rozhodně odmítají a u dětí do tří let připouštějí maximálně jednu hodinu denně.

 

V jedné vědecké studii se prokázalo, co se ohledně sledování televize všeobecně ví už dlouho: děti napodobují to, co jim předvádějí jejich rodiče. Pokud se rodiče příliš dívají na televizi, činí tak i jejich děti. Je-li úroveň vzdělání či příjem rodičů nižší, dívají se děti na televizi ještě více, přičemž oba tyto efekty lze od sebe statisticky oddělit. Jinak řečeno: chudoba hloupost rodičů nezávisle na sobě způsobují u dětí větší konzumaci médií. Že tito rodiče zřejmě nevědí, co je pro jejich děti dobré, ukazuje citát z jistého příspěvku na Spiegel Online zveřejněného před pár lety: „Krize usínání v amerických dětských postýlkách: Když provozovatel kabelové televize, jež má ve své nabídce stanici BabyFirst, musel loni na pár hodin v noci svůj program vypnout, došlo v mnoha rodinách k výjimečnému stavu. Do televize volaly stovky zoufalých rodičů, kteří nevěděli, jak své ratolesti ukonejšit. Neboť děti byly zvyklé usínat s obrázky z BabyFirst, například s počítačově animovanými akvárii nebo kinetických objektů.“ V USA běží televize doslova pořád, čtyřiadvacet hodin denně od kolébky až po hrob. Tomuto trendu se však začínají blížit i jiné země, kupříkladu Německo.

 

Je tedy zcela zjevné, že mnozí rodiče používají televizor jako chůvu, jak zjistila kupříkladu jedna velká studie ohledně využívání audiovizuálních médií: „Mnozí rodiče vidí v televizi velkou výhodu a vůbec si nedovedou představit, že by s dětmi mohli strávit den bez televize, videa a DVD. Tato média děti uklidňují a rodičům poskytují čas, aby se mohli věnovat domácím pracím nebo prostě jen měli trochu času pro sebe. Rodiče zároveň vědí, že jejich děti jsou v bezpečí, tedy že si nehrají venku a netropí v domě neplechu. Několika televizory, DVD přehrávači a počítači se vyřeší sourozenecký spor o výběr programu a navíc je zaručeno, že i rodiče se mohou nerušeně dívat na to, co chtějí.“ Jak ukázala jiná studie, „téměř čtyři z deseti rodičů říkají, že podle jejich názoru se jejich děti u televize především učí, a při tomto pomyšlení na využívání médií k učení pociťují úlevu, a tudíž se cítí méně provinile…“ Ale dokážou se vůbec miminka z obrazovek a reproduktorů učit?

 

Manfred Spitzer to jednou otestoval se svojí dcerou, které bylo zrovna devět měsíců. Pokusil se s ní sledovat jeden díl seriálu Lev utekl z dílny loutkového divadla Augsburger Puppenkiste, jež je proslaveno roztomilými postavičkami s veselými pohyby a vykutálenými dialogy. Aby byl zážitek z filmu dokonalý, obstaral si videoprojektor a DVD přehrávač napojený na stereo soustavu. Posadili se na pohovku, a zatímco Spitzer si to užíval, jeho dcera Anička byla velmi zmatená: střídavě se dívala na pestré pohyblivé obrázky na stěně a na oba reproduktory, stojící po obou stranách za nimi. Nedokázala si spojit dívání a poslouchání, tedy například dát si do souvislosti řeč z reproduktoru s pohybujícími se ústy loutek. Obraz a zvuk přicházely z různých směrů, musely tedy pocházet z různých zdrojů, a proto spolu nemohly (z Aniččina pohledu) mít cokoli společného.

 

Manfred Spitzer, jenž se už po desetiletí zabývá tím, jak lidský mozek zpracovává informace a speciálně jak se vyvíjí v dětském věku, sice už dávno věděl, že malé děti ještě nedokážou současně vnímat obraz a zvuk vycházející z různých zdrojů, neboť se to musejí nejprve naučit v reálném světě (kde slyšená řeč vychází z viděných pohybujících se úst). Ale když u Aničky zažil na vlastní, co už znal ze studií, síla tohoto efektu ho velmi překvapila. Anna byla jinak velmi bystré dítě; rychle chápala, dokázala se skvěle soustředit a také se pro všechno a pro každého snadno nadchla. Jenže Augsburger Puppenkiste jí jako video nepřineslo požitek ani zábavu, nýbrž jedině zmatek! Čas, který děti do tří let stráví před obrazovkou, je čas ztracený.

 

Zdroj: Manfred Spitzer, Digitální demence – Jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum


komentářů: 21         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

Stella
21
Stella 17.06.2014, 20:23:00
Správně. Bez diskusí to nejde. Železo železem se ostří. Mrkající

Lucifer
20
Lucifer * 17.06.2014, 17:39:41
V podstatě šlo o ptákovinu. Starému kocourovi se nelíbilo, že M.S. dokazuje svou pravdu komickými argumenty. To je samozřejmě nesmysl, což jsem se snažil vysvětlit. V knížce Digitální demence ... se M.S. odkazuje na hromadu vědeckých článků a studií, nepoužívá z palce vycucaných argumentů. Ke konci knížky je na dvanácti stránkách seznam těchto odkazů. Pokud má někdo pochybnosti z mých částečně zreprodukovaných a stylisticky upravených pasáží, tak mu nezbývá, než si tu knížku koupit. G kolem téhle ptákoviny začal vypouštět chaotickou mlhu, což se dá vysvětlit tím, že se momentálně nachází pod vlivem špatného počasí. Jinak vážně nikde nevidím žádný problém, ale ta ptákovina mě přesvědčila, že zítra se tu objeví další pokračování. Úžasný

Stella
19
Stella 17.06.2014, 16:40:03
Tedy, nevím, jestli se mám smát, nebo brečet, nebo zůstat úplně mimo, což bych asi měla. Hádáte se pěkně, ale možná zbytečně.
Vidím, že jsem taky malá Anička - už zase - protože
mi vadí, když jde při sledování obrazu zvuk odjinud, než odkud bych ho čekala, a bezděčně se po něm ohlížím.

G.,klidně si utahuj, z koho chceš, jen se moc neprozrazuj, pokud jde o ten odstup - vidět všechno jako zábavné jeviště plné bizarních figurek. Ale ani proti tomu nic - když si přiznáš, že i jako jejich komentátor jsi v té komedii jednou z nejvýraznějších postav! S vyplazeným jazykem

Lucifer
18
Lucifer * 17.06.2014, 16:13:08
Inu, pokud budeš mít zítra stejnou formu jako dnes, tak se jistě máš na co těšit. S vyplazeným jazykem

17
G (neregistrovaný) 17.06.2014, 16:07:41
A prté začlo krápat a nsblhcnp (na starém bělidle atd.) jak ještě jizlivá poznámečka- včera keramické zemětřesení, dnes dementní sfázování, děsím se zítřka... :-
A to sem po ránu navrhoval pod 11 komentem u včerejší keramiky to oposumí batole... Mrkající
Njn, ale je faktem, že právě tyhle excesy činí toto nepočetné fórum zábavnější oproti jiným.
A čůrá, a čůrá, a čůrá, a tady to už vypadá po těch třech týdnech tohoto podivného června s denním přídělem vláhy od aláha, jak v amazoniji.
Mačeta nustále v akci...
Zdraví šípkově ostružinové princátko důchodové.

Lucifer
16
Lucifer * 17.06.2014, 15:51:02
G, už se v tom začínáš motat. M.S. nevařil z vody, otestoval to, co již bylo otestováno mnohými vědeckými studiemi. Jediný, kdo tady oponuje a teď už leda tak sám sobě, jsi ty. A je fascinující, kolik toho dokážeš zcela mimo mísu nažvanit. S vyplazeným jazykem

15
G (neregistrovaný) 17.06.2014, 15:45:48
k [12] > Naprosto, ale náprosto špatně pochopeno, že bych v [7] dával za pravdu Tobě.
Možná jsem měl použít jiné slovíčko, než advokát, ale z dalších mých komentů (vč. toho [2]) jasně vyplývá na čí straně stojím, ležím a i teď chodím.
K. s korelací pravděpodopodopodobnosti 0,999 uhodil na 5-ti \\\\\\\'\\\\\\\' hřebejk.
Zkus si doma přehodit vývody na reprosoustavu(né jen zaměnit levý za pravý kanálek)a nedocílíš uprostředního(tohle slovo jsem zrovínka vymyslel Usmívající se )stereoefektu ani dyby ses rozkrájej na nářezovém stroji.
Myslím i já, že autor v tomto poněkud vařil z vody, a tak buď a) šlo o doměnku
b) toto opsal s jiného, zavádějícího zdroje, nebo
c) koupil svou soupravu v bazaru, po neznámých úpravách původního majitele.
Ještě možnost d) repra obsahovaly blikátka, coby primitivní barevnou hudbu, a ta strhávala pozornost batolete, což nám autor ovšem zamlčel.
Kdo vymyslí další varianty?
Já to už balím...

Toby jeden neřek, kolik se toho dá nažvanit na thema sfázováni na fylozofyckém webu... :-P
A je to.

Lucifer
14
Lucifer * 17.06.2014, 15:11:41
StK, též se nechci hádat, ale M.S. si se svojí dcerou vyzkoušel přesně to, co v tomto případě zažívají či vnímají až na nějaké malé promile prakticky všechny děti. Běžní rodiče nejsou profesionálními zvukaři. Ale i kdyby byli a zvuk se ozýval ze středu mezi oběma reproduktory - z "plátna", jak píšeš, tak by to stále ještě nebylo to pravé ořechové. Děti do jednoho roku potřebují, aby se to ozývalo přímo ze zdroje zvuku, v případě lidí či jejich loutek z úst, které se přitom příslušným způsobem pohybují a ještě to musí být přesně synchronizované. Úžasný

13 Luciferovi:
StK (neregistrovaný) 17.06.2014, 15:00:50
Toho pána M.S. nezesměšňuji, ovšem jeho povídání o tom, že jeho holčička hledala zdroj zvuku mimo obraz je buď falešný, špatně odpozorovaný nebo tam byl jeden z těch problémů, o kterých jsem psal.

O tom opravdu pro mě jaksi nemá smysl diskutovat, to jsou věci, které mě už bezmála půl století živí. Na rozdíl od jiných věcí se tady "nedomnívám", ale bezpečně vím a mohu to kdykoliv dokázat. Psychofysiologie vnímání zvuku je moje celoživotní "parketa". Nebo profesionální deformace, berte to, jak chcete.
Mrkající
Navíc s panem Spitzerem ve většině ostatních věci souhlasím, jenom nemám tolik sebejistoty, abych mnohé z nich prezentoval tak jednoznačně, kategoricky. Takovou míru sebejistoty jako on mívají snad jen kazatelé.
Čehokoliv.
===
Ale je to moje chyba, měl jsem si opravdu dát pohov. Mlčící
===
P.S.: A opět se nijak nezlobím, jenom vysvětluji, proč nebudu v diskuzi pod tímto článkem pokračovat a obhajovat svůj názor.
Úžasný

Lucifer
12
Lucifer * 17.06.2014, 13:05:25
Zajímavé je, G, že v komentáři [2] jsi komentář [1] StK velmi pochválil, a teď to vypadá, že oponuješ prvnímu odstavci toho komentáře a jaksi přitakáváš mému komentáři [7]. Použití slova sfázování jsem už vysvětlil, s problémem, který tu řešíme, nijak nesouvisí. Takže? Úžasný

Lucifer
11
Lucifer * 17.06.2014, 12:18:15
G, to slovo jsem schválně opakoval, asi jsem to měl dát do uvozovek, netušil jsem, že to někomu nemusí být zřejmé. S vyplazeným jazykem

10
G (neregistrovaný) 17.06.2014, 12:02:11
Přípodotek proč jsem našel tu drzost oponovat.
9 let jsme v rámci neratovického hifiklubu ozvučovali veřejná prostranství, totéž i uvnitř, u příležitosti nejrůznějších sejšnů, klubů a koncertů.
Aby nebyla závislost na síťovém napětí, sestrojil jsem tehdy (1982) dost na tehdejší dobu progresivní (má koncepce v Am. radiu z toho roku, možná lze na netu dohledat) měnič 12V/230V, 50Hz, 500W ze čtveřicí KD 503 na výstupu před trafem.
Vyhrálo to krajské kolo Hifiamy v následujícím roce, zvlášt qůli koncepci řídící jednotky jež z fázováním též mch. souvisela.
Ona ta el akustika není žádná špačkárna,
Taková variabilita využití je jen v málo oborech.
Vem jen rozestupy x reprobeden, jejich SFÁZOVÁNÍ, variabilitu tvaru veřejných i soukromých poslechových sálů a místností, sloupy, příčky, povrch stěn, závěsy, ozvěny a desítky dalších parametrů.
Mluviti ovšem o sfázování při nahrávání nosiče jest jaxi mimo.
Ale stručně k thematu- já své děti v míře nezanedbatelné vychovával v audiovizuální přirodě, zoo a botanických zahradách, na TV měli vyhrazené nedělní Jů a Hele.
Takže tak, sijestáá, hezké zažití ňamů.

Lucifer
9
Lucifer * 17.06.2014, 11:59:11
Se slovem sfázování přišel StK.

8
G (neregistrovaný) 17.06.2014, 11:00:43
Nó, nechci tu dělat Kocourkovi advokáta. ale je dobré znát význam slova sfázování v elektroakustice, než se pustím do polemiky.
Sry za opruz.
GA

Lucifer
7
Lucifer * 17.06.2014, 10:45:56
K uvedenému poslechu DVD přehrávače vybaveného stereo soupravou: Pochybuji, že nahrávka dílu nějakého loutkového seriálu byla nějak profesionálně sfázována, a i kdyby, pochybuji, že by běžný rodič dokázal profesionálně sfázovat svoji audiosoupravu, v bytových prostorách to není tak jednoduché, a i kdyby, pochybuji, že by se dítě dokázalo posadit tak, aby bylo s tou audiosoupravou správně sfázováno. Tvůj argument podložený zesměšněním Spitzera je mimo mísu, Starý Kocoure. Mrkající

«     1    2   »