Gravitace jako sémantický konstrukt?

Jak zde již bylo několikrát řečeno, naposledy v Hledání teorie všeho se Stephenem Hawkingem, fyzika rozeznává čtyři základní (fundamentální) interakce (síly): gravitační, elektromagnetickou, silnou a slabou. Před pár dny se mi do rukou zcela náhodným způsobem dostala knížka od úspěšného autora zhruba sedmi knižních bestsellerů Chucka Klostermana, který pochází ze Severní Dakoty a v současnosti žije se svou ženou v newyorském Brooklynu. V této knížce, jejíž název naleznete na konci příspěvku, Klosterman vtipným způsobem na mnoha příkladech ukazuje, jak jepičí život mají „věčné pravdy“ a jak často vycházíme při svých úvahách z předpokladů, které jsou od začátku chybné. A hned v úvodu svého čtivého elaborátu si bere na paškál gravitaci.

V úvodu knížky píše Chuck Klosterman toto:

„Jako většina lidí, i já s oblibou považuji sebe sama za skeptika. Přesto do značné míry nepochybuji o gravitaci – o této externě působící síle, kterou považujeme za ústřední pro všechno, co víme o čemkoli jiném. Pokud by nějaký v jiném ohledu dobře podložený a zdůvodněný argument nebyl v souladu s principem gravitace, byl by nevyhnutelně pozměněn tak, aby tomu tak nebylo. Skutečnost, že nejsem fyzik, činí moji podporu konceptu gravitace, mé lpění na něm obzvláště neochvějným; zůstávám mu ´věrný´, protože o gravitaci vím jenom to, co jsem se dozvěděl od někoho jiného. Moje důvěra v něj je bezvýhradná a naprostá; jsem přesvědčen, že bude platný i v den mého odchodu z tohoto světa (a že moje mrtvé tělo, pokud by ho někdo vyhodil z okna, bude padat se zrychlením 9.8 m/s2).

A nejspíš se pletu.

Možná ne zcela, ale částečně. Možná ne dnes, ale nakonec tomu tak bude.“

Brian Greene, teoretický fyzik působící na Columbia University, autor publikací nesoucích názvy jako Icarus at the Edge of Time (Ikarus na okraji času) prohlásil:

„Možnost, že za pět set let budeme na gravitaci nahlížet a chápat ji jinak než dnes, je skutečně velká. Ve skutečnosti je to právě ta aréna, v níž, jak se domnívám, jsou naše současné důkazy podružné a podmíněné okolnostmi; náš pohled na gravitaci – to, jak o ní uvažujeme – se výrazně změní.“

Brian patří k těm fyzikům, jež jsou natolik známí, že by mohli vystupovat jako hrdinové v nějaké situační komedii vysílané na CBS – za předpokladu, že by se jednalo o pořad typu The Big Bang Theory (Teorie velkého třesku).

„Isaac Newton zformuloval gravitační zákon, který jsme dvě stě let, až do roku 1907, interpretovali téměř beze změny. Jenže pak přišel Einstein a během let 1907 až 1915 radikálně pozměnil náš pohled na gravitaci. Gravitace nadále již nebyla pouze síla; je to důsledek zakřivení časoprostoru. Dnes si uvědomujeme, že kvantová mechanika má nutně vliv na to, jak charakterizujeme gravitaci v případě velmi malých vzdáleností. V 80. letech se proto objevuje mnoho studií přinášejících nové, neotřelé myšlenky o působení gravitace v mikrosvětě. O něco později na scénu vstupuje teorie strun, jež se pokouší pochopit působení gravitace v malém měřítku; pojetí gravitace, jež přináší – a o němž nevíme, zda je pravdivé či není – známe jako teorii kvantové gravitace. Ta operuje s větším počtem dimenzí než je tomu při našem běžném vnímání časoprostoru. Toto pojetí gravitace tudíž s sebou nese potenciálně radikální důsledky pro naše chápání reality. Všechna tato zjištění vedou některé teoretiky k tomu znovu uvažovat a promýšlet současný koncept gravitace; mají totiž pocit, že gravitace možná není elementární, univerzálně působící přírodní silou, ale tzv. emergent force. Proto si myslím – a řekl bych, že mnoho lidí se mnou bude souhlasit – že gravitace je z pojmů, které používáme, tím nejméně stabilním, zralým pro podstatný posun v jeho chápání.“

Pravil Brian Greene.

Výše zmíněný pojem „emergent force“ představuje myšlenku, že gravitace může být pouze projevem jiných sil – že sama o sobě žádnou silou není, a tudíž je nepříliš významným důsledkem něčeho jiného. (Luciferova poznámka: Tímto způsobem uvažuji už delší dobu a několikrát jsem se o tom zde již zmínil, kupříkladu v poznámce u příspěvku Na křídlech levitace.) Green používal analogii s teplotou: Když je horký den, pociťujeme (naše kůže) teplo; „teplo“ ale není nějaká nezávislá věc, existující sama o sobě. Teplo je důsledkem velmi rychlého pohybu pro nás neviditelných atomů, jež vytváří fyzický pocit tepla. Cítíme ho, ale ve skutečnosti není. Kdyby gravitace byla emergent force, znamenalo by to, že není hlavní silou, jež přitahuje věci k zemskému povrchu, ale tangenciálním důsledkem něčeho jiného, co zatím nedokážeme vysvětlit. Pociťujeme ji, ale ve skutečnosti není. Myšlenka „gravitace“ by pak byla sémantickým konstruktem. (Luciferova poznámka: A nemohou být sémantickým konstruktem i tři zbývající elementární síly?)

Zdroj: Chuck Klosterman, A co když je to jinak – „Věčné pravdy“ mají krátký život, Management Press ve společnosti Albatros Media a.s., Praha 2018

Lucifer * 20.04.2019, 19:08:28
Vzhledem k tomu, že už jsem zase zpět v brance (viz Čertí poklábosení), cítím potřebu zareagovat na mefiho odkaz v komentáři číslo [8]. Faktem je, že o Verlindeho gravitaci jsem netušil, jelikož v oněch dobách jsem byl plazmově zaneprázdněn. Moje představa, zmíněná v tohle článku v odkazu Na křídlech levitace, vznikla zcela nezávisle. Jsem rád a částečně překvapen, že už to napadlo jiného odborníka, a domnívám se, že tahle myšlenka míří správným směrem Úžasný

xxx (neregistrovaný) 20.04.2019, 17:50:20
Gogo, přeháníš! Holt někteří jsou myšlenkami a především aktivitou také jinde - to píšu o sobě.
A na tvé přání jsem zapomněla.
Z toho přece nemusíš dělat takové závěry!
Měj se tam! Ahoj

Lucifer * 20.04.2019, 14:07:47
G, želkrišna se ti momentálně nemohu věnovat, jelikož k nečekané poruše mého hardware a následkem částečně i software jsem si musel na Velikonoce naordinovat proceduru detox-relax, takže jsem téměř úplně nepoužitelný Plačící

Gogo (neregistrovaný) 20.04.2019, 09:49:13
No a páč nastal čas se s tímto fórem(to není kundežert) načas rozloučit, jelikož došlo k nevyslyšení mého přání, potřkráte úpěnlivě zopakovaného, o rezervaci komentu č.9, podle, odvedením pozornosti k počítání breberek, na což jsem najivně nalítnul, Překvapený dovoluju se gravitačně odpoutat z NČ tímto snímkem, zapamatujte si, prosím, poslední větu z něj »

Tak se tu opatrujte, na podzim, pokud to tu ještě bude fungovat, se vrátím...

GM,D,W,M

xxx (neregistrovaný) 19.04.2019, 18:21:28
Čím dál rozšířenější názor! Jenom z bezradnosti?

8 Verlindeho gravitace
mefi * 19.04.2019, 17:29:48
Co nového ve Verlindeho gravitaci?

xxx (neregistrovaný) 18.04.2019, 15:10:32
G střídá asi osm tisíc škrabošek.
Je ale umíněně zaťatý!
Ten příběh je reálný, proč ne? Překvapený S vyplazeným jazykem

Gogo (neregistrovaný) 18.04.2019, 13:20:35
Helaj, čertíkojc, zametou si přetsvou prahou, jů... S vyplazeným jazykem

Nefšimli si náhodou, že vdvojkotrojce není o g ni zmínka?
Dvojí metr?
A uvjedomili si vůbec něgdy, že není přitažlivost jen vertykální, ale i horyzontální?
A genyální i genytální?
A o tom ten dnešní můj nevylhaný příbjeh je...!
Tágže prrr, čehý!!!
Zato ta pjetková okrasa německé trubky, to teda fakt k thématu je...áchjó

Tak ná, do druhé nohy, ať nekulháš, a máš ftom vjetší guláš »

Ani né mňesíc staré poznatky, vem si na to gravydní čočky, ať ňeco nefotošopovje nepřehlédneš, naše bystré butovické kukátko S vyplazeným jazykem
...ale thx za pochvalu, že dyž to vypiluju, tak ze mne bude lojza...
Jirásek.
Zatím jedu styl Hrabparsvob, ale pracuju na sobje, a ta šestá kniha, téš pod pseudomymem, bude doufám opět v nákladu 49 t. ...
A jako vždy rozebrána...
Dybys tak vjeďel, co eště nevíš...
Tak pá, a to rezervé devítky stále platí, přinese novou, nedávnou, podobnou, zde zámňerňe dosut nezmíňenou příhodu z natáček...
Pokut bude(ta 9) ukradena jinou entytou vocaszdejší máte se mnou utrumm.
Jasný?
Bb

Lucifer * 18.04.2019, 12:07:55
Napsal jsi to hezky Gogo (Géčko). Je evidentně vidět, že jakýsi literární talent v sobě bezpochyby i když s chybami máš. Časem bys mě tady mohl nahradit, jelikož mám pocit, že mi dochází resveratrol. Jenže řeč tady je o gravitaci, takže tady ji máš

Gogo (neregistrovaný) 18.04.2019, 11:55:04
Vně začlo lechce krápat, mam mamuty splňený, a tak chťe nechťe si tu du cintat pentli pod G čtyřkou, zamlouvám si qečeru ještě SVOU devítku S vyplazeným jazykem

Nůže můžete vyposlechnout mé názory k dolče dvojce aš trojce, vzácná to příležitost pro obé...

V [2] autor kocour zmiňuje jakýsi matrix...
Co to doboha je?
Nevím, neznám, já prožívám fše v tvrdé realitě...
Co si nevybojuju, to nemám...
Včera večer jsem sem náhodně prsknul martu.
Sténá g raf ický záznam události dnes v 7,41hod.
Sedím sám na zastáfce busu č.1...
Přichází drobná tmavovlasá(sic, přecedo) asi dvanáctiletá dívenka s batůškem a zdraví mne.
Viděl jsem ji poprvé.
Odpovídám...
Já: Jášu, pů pas, me éna i tria?
{Zdar, kam jedeš, jedničkou, či trojkou?}
Ona: Do školy, hudební.
Já zaostřím na její profil a koho nevidím: Marta A., né z argentýny, ale z kavaly...
Já : Na co hraješ?
Ona : Piáno
Já : Znáš čejkovskýho no.1
Ona : Samozřejmně
Já : A dovedeš ho zahrát?
Ona : Jó, žádnej problém!
Já : Já ti ho teď pustím, a jukni kdo tam na něj hraje, jů
Vyhledávám v záložkách, spustím, přijíždí bus...
Uvnitř ji podavám mobil, ať se koukne na interpretku...
Vidím její údiv a nevjeřícné, opakované pohledy na mne, vzádu...
Hbitě po pár minutách poslechu přepisuje do svého mobilu údaje pod vídejem, pak kopčí jméno do vyhledávače a po zbytek cesty, cca 14,9 min, lačně sjíždí údaje a fota merty za mlada...
Opčas se s ohýnkami v očích ke mne otočí a nevjeřícně vrtí hlavou...

Té dívce bylo umožněno spatřit svou budoucnost...
Tak jako mňe.
Ve správný čas, na správném místě.
Nic víc to nechce...
Toto nebylo poslední naše setkání, brzy ji spatříte, zde, při \"výkonu\" svého budoucího povolání...
Neboť tak se to má stát!

Dixi

Stella 18.04.2019, 09:07:44
Také mi to občas tak připadá. Že jsme stále na začátku. Ale buďme spravedliví: v oblasti poznání se toho za posledních sto let událo tolik! Možná, že se pohybujeme v kruhu. Ale za to dobrodružství to stojí. Usmívající se

Stary kocour
Stary kocour * 18.04.2019, 08:29:41
Vím, že nic nevím a ani to nevím.

Hmota světa (věs mir) taky může být Matrix, počítačová simulace reality. Co je realita? Mrkající

Moderní fyzika se dostává na hranici nové dimenze pochopení: Stejně jak to bylo při objevu Newtonových zákonů. Stejný jev vysvětlujeme zcela jinak.

Nejsem fyzik, ale hledání některých kosmologických konstant mi začíná připadat jako šamanství při výkladu Bible nebo Koránu. Nebo trestního zákoníku. To je jedno.
Kdo ví, co má najít - vždycky najde.

Gogo (neregistrovaný) 18.04.2019, 06:04:21