Théseova loď aneb Osobní identita

rubrika: Filosofický koutek


Zdá se, že bychom si mohli zase rozpitvat některou další z padesáti filosofických myšlenek, které by nám neměly uniknout. Už jsme tady pitvali Mozek v kádi a Pozitivní a negativní svobodu, takže do třetice všeho dobrého i zlého. Vypadá to spíš zle, neboť ten dnešní filosofický oříšek bude téměř nerozlousknutelný, jelikož se týká samotné podstaty naší identity. Přesto nám nezbývá, než se o to pokusit, neboť žití bez identity je jako pivo bez pěny či automobil bez kol. Pitvání bude započato automobilovou verzí filosofického myšlenkového experimentu, fiktivním příběhem, jenž se v originále nazývá Théseova loď.

 

Lucifer


Že ale Theo měl problémy s tím auťákem, co koupil u Joea! Začalo to drobnostmi – zámek u dveří potřeboval vyměnit, odpadly nějaké špatně přidělané kousky ze závěsu zadní nápravy, celkem normálka. Pak se to začalo zhoršovat – nejdříve spojka, potom skříň převodovky a nakonec celá převodovka. Při jízdě se ozývalo pořád nějaké rachocení, prostě to auto bylo věčně v servisu. Tak to šlo pořád dál – a dál… Neuvěřitelné. „Ale ne tak neuvěřitelné,“ pomyslel si Theo, „jako fakt, že to auto je jen dva roky staré a už na něm byla vyměněná jedna každá součástka. Ale měl bych se na to dívat z té lepší stránky – vlastně mám teď nové auto!“

 

Má Theo pravdu? Nebo je to pořád to samé auto? Příběh o Theově autě – či spíše o Théseově lodi, jak se mu běžně říká – je jednou z mnoha hádanek, které filosofové používají k přezkušování intuitivních představ o identitě věcí či osob v průběhu času. Zdá se, že naše intuice v této věci jsou sice silné, ale často si protiřečí. Příběh o Théseově lodi vyprávěl anglický filosof Thomas Hobbes, který ho rozvedl ještě dále. Vezměme si opět Theovu verzi…

 

Poctivý Joe se podle svého jména moc nechoval. Většina součástek, které na Theově autě vyměnil, fungovala dobře, a ty, které nefungovaly, opravil. Všechny ty staré součástky si schovával a montoval je dohromady. Po dvou letech z nich postavil přesnou kopii Theova auta. Myslel si, že je to kopie. Nebo to bylo Theovo auto?

 

Které auto je originál? To Theovo, sestavené teď ze samých nových součástek, nebo to Joeovo, postavené jen z těch původních? Bude nejspíš záležet na tom, koho z nich se zeptáte. A ať už se zeptáte kohokoli, otázka identity auta v čase není věcí tak přehlednou, jak bychom si mohli přát.

 

Není to jen problém aut a lodí. I lidé se v průběhu života neobyčejně mění. Fyzicky i psychologicky mají dvouleté batole a sešlý devadesátiletý stařík, který je na jeho místě o 88 let později, jen málo společného. Jsou toutéž osobou? Pokud ano, co jejich identitu zakládá? Na tom hodně záleží – je spravedlivé trestat devadesátiletého za něco, co udělal o 70 let dříve? Co když si to nepamatuje? Má lékař nechat zemřít devadesátiletého člověka, protože 40 let předtím vyjádřil toto přání někdo, kdo byl (pravděpodobně) jeho předchozí verzí? Tento problém – problém osobní identity – zaměstnává filosofy už po staletí. Jaké jsou tedy nutné a postačující podmínky toho, že nějaká osoba z určitého času je o něco později stále toutéž osobou?

 

Osobní identitu nejspíš budeme považovat za biologickou záležitost: jsem nyní tentýž, kým jsem byl v minulosti, protože jsem tentýž živý organismus; jsem vázán k určitému tělu, které je jedinou a souvisle existující entitou. Ale představme si na okamžik transplantaci mozku – operaci, kterou třeba budoucí technologie umožní – při níž je váš mozek přenesen do mého těla. Intuitivně to budeme chápat tak, že vy máte nové tělo, ne že mé tělo má nový mozek; a pokud tomu tak je, pak mít konkrétní tělo není nutnou podmínkou přežití osoby.

 

Tato úvaha vedla některé filosofy, že se tu vzdali těla ve prospěch mozku – svázali identitu nikoli s celým tělem, nýbrž s mozkem. Tento krok uspokojuje naši intuici ohledně hypotetického příkladu transplantace mozku, ale svůj úkol přesto tak docela neplní. Náš zájem se týká toho, čeho je – jak předpokládáme – mozek zdrojem, ne samotného tělesného orgánu. I když si nejsme jisti, jakým způsobem dává činnost mozku vzniknout vědomí či mentální aktivitě, jen málokdo pochybuje o tom, že podkladem této aktivity je mozek. Když uvažuji o tom, co mne činí mnou, zajímá mě „software“ mých zkušeností, vzpomínek, přesvědčení atd., nikoli „hardware“ konkrétního objemu šedé hmoty. Můj pocit, že já jsem já, by nebyl příliš otřesen, ani kdyby celá suma mých zkušeností, vzpomínek atd. byla zkopírována do syntetického mozku, nebo kdyby mozek někoho jiného byl rekonfigurován tak, aby pojal mé vzpomínky, přesvědčení atd. Jsem svou myslí; jdu tam, kam jde má mysl. Na základě tohoto názoru není moje identita na mé fyzické tělo, včetně mého mozku, vůbec vázána.

 

Zaujměme k otázce osobní identity postoj psychologický, spíše než biologický či fyzikální, a předpokládejme, že každá část mé psychologické historie je vázána ke starším částem pouty přetrvávajících vzpomínek, přesvědčení atd. Ne všechny musejí nutně přetrvávat od začátku až do konce (to nejspíš žádná); ale pokud existuje jednotná souvislost překrývajících se prvků tohoto druhu, trvá tak má historie. Já zůstávám sám sebou. Myšlenka psychologické kontinuity jako hlavního kritéria osobní identity v čase pochází od Johna Locka. Mezi současnými filosofy je to dominantní teorie, ale také má své problémy.

 

Přestavte si například systém teleportace jako ve Star Treku. Předpokládejte, že zaznamená vaše tělesné složení do posledního atomu a pak tato data přenese na nějaké vzdálené místo (například z Londýna na planetě Zemi na Měsíční základnu 1), kde vytvoří přesnou repliku vašeho těla (z nové hmoty) přesně v tentýž okamžik, kdy je staré tělo v Londýně anihilováno. Všechno je v pořádku – pokud se kloníte k tezi psychologické kontinuity: proud vzpomínek atd. je nepřerušený, plynule přechází z individua v Londýně do toho na Měsíci., takže psychologická kontinuita je zachována a s ní i osobní identita. Jste na Měsíční základně 1.

 

Ale co když přenosové zařízení selže a neprovede anihilaci v Londýně? Najednou jste tu „vy“ dvakrát – jednou na Zemi a jednou na Měsíci. Podle nauky o kontinuitě jste oba dva vy, protože psychologický proud byl zachován v obou případech. V takovém případě bez velkého váhání řekneme, že vy jste ten jedinec v Londýně, zatímco ten na Měsíci je kopie. Ale zdá se, že pokud je tato intuice správná, nutí nás to vrátit se od psychologického pojetí identity k biologickému: zdá se, že to staré „maso“ v Londýně má větší váhu než to nové na Měsíci.

 

Takové smíšené intuice jsou možná důsledkem kladení nesprávných otázek nebo používání nesprávných pojmů pro odpověď na naše otázky. David Hume upozornil na prchavou povahu já, když prohlásil, že ať už na sebe sama hledíme sebepečlivěji, nic jiného než jednotlivé myšlenky, vzpomínky a prožitky neodhalíme. I když je přirozené představovat si reálné já, které je substrátem těchto myšlenek, Hume tvrdí, že tato představa je nesprávná – já je pouze specifický úhel pohledu, který propůjčuje smysl našim myšlenkám a prožitkům, nic, co by se nám v nich samo dávalo.

 

Myšlenka, že „já“ je samostatná „věc“, kterou považujeme za svou podstatu, způsobuje zmatek, když si přestavíme sebe sama při transplantaci mozku nebo při tom, že nás anihilují a na jiném místě znovu zhmotní. Máme za to, že přežití naší osobnosti při těchto myšlenkových experimentech jakýmsi způsobem závisí na tom, že toto já má stále někde své místo. Ale když své myšlení oprostíme od pojmu takového samostatného já, věci se projasní.

 

Přestavte si například, že teleportér anihiluje vaše tělo v Londýně, jak má, ale na Měsíci vytvoří dvě kopie. Ptát se, která z nich jste vy (což je totéž, jako ptát se „kde skončilo mé já?“), znamená prostě klást nesprávnou otázku. Faktem je, že teď tu jsou dvě lidské bytosti, obě vybavené přesně stejnou výchozí zásobou myšlenek, prožitků a vzpomínek; půjdou si každá svou cestou a jejich psychologické historie se od sebe také odkloní. Vy (totiž tato zásoba myšlenek, prožitků a vzpomínek) nyní přežíváte ve dvou nových jedincích – pozoruhodná forma osobního přežití, i když dosažená za cenu vaší osobní identity!

 

Zdroj: Ben Dupré, Filosofie – 50 myšlenek, které musíte znát


komentářů: 17         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

17
David (neregistrovaný) 16.04.2019, 14:56:14
Hezký článek. Myslím, že stojí zato doplnit (po tolika letech;) pár postřehů, které mohou vytvořit ucelenější pohled na věc.

1. K té teleportaci. Startrek vytváří dojem, že teleportér má etický problém a proto je nucen některá těla anihilovat, což se (bez té etiky) jeví jako plýtvání. Naštěstí v reálném světě pomůže kvantová mechanika. Různé principy, jako princip neurčitosti, nám říkají, že nemůžeme vědět vše o něčem, aniž bychom to procesem získání těch informací nezničili. Takže anihilace je v teleportéru věcí nezbytnou a přirozenou. Ne že by to problém řešilo, ale aspoň ho to prakticky zjednosušuje.

Kvantová teleportace, popsaná v odkazu, je ta část procesu teleportace, která za cenu zničení původní částice přenese zbytek informace o její struktuře do vznikající cílové částice tak, že nikdo jiný tu informaci nemůže využít, ani pochopit. Děje se tak kolizí dvou polovin páru kvantově provázaných částic s originálem a teleportační \"kopií\".

https://www.aldebaran.cz/bulletin/2004_31_tel.php

2. K \"já\". C. G. Jung definuje vědomí jako soubor psychyckých faktů, které vstoupily do vztahu s \"já\". Do té doby plavaly kolem v oceánu nevědomí, ale jakmile jsme si všimli, že \"já\" toto prožívám, prožíval, pozoroval, atd. staly se vědomými, staly se naším vědomím, stal jsem se vědomým, atd. Takže s tím \"já\" to bude složitější a možná bychom ho neměli zatracovat.


16
Fannda S. (neregistrovaný) * 26.11.2013, 12:04:58
A)Život je racionální odpovědí na racionální působení tzv.tvořivé energie(Boha).
B)Fauna i Flóra dokazují racionální podstatu čili záměr.
C)Galaktické postavení planety-země vyvrací jakékoliv pochybnosti o náhodě.
Lidé velmi rádi fantazírují,jako odpovědí na svou neznalost-hloupost a potom také,že jim to dělá dobře(život po životě,převtělování aj.)Hlavně se předvést-ovládat lidi,jako znalec a zanechat stopu v dějinách viz galérii tzv.velikánů doby(a co zůstalo jen kecy).A život je při tom tak krásný i bez těch blábolů a výmyslů.

h
15
h * 14.11.2013, 21:05:53
Anihilace těla a jeho duplikace na dvou místech je kravina. Pouhá hra. Ovšem dětinská. Je potřebí filosofovat, nejen inženýrovat. Nevěřím, že by nějaká bytost, živý tvor, chtěl/a ovládat dvě materiálně vzato identická těla najednou. Jde o záměry a směřování živých bytostí. Na světě jest několik miliard těl, další se tvoří, resp. dávají se k disposici každou sekundu. Zároveň jest na světě neznámý počet duší, já to odhaduji na desetinásobek. Některé se vtělit chcou, jiné nikoliv. Výběr (a možnosti párování) je velký/é.
Proč tu neběhá množství lidí, žijích ve dvou tělech? Inu proto, že to není tak zábavné. Nasrat. Lépe být jedním a naplno.
Schíza plynoucí z možnosti vtělení se do dvou či deseti teleportovaných duplikátů vlastního těla nehrozí.

Lucifer
14
Lucifer * 14.11.2013, 19:01:49
Ty vaše roztomilé komentáře mě vyprovokovaly k sepsání jakéhosi pamfletu na téma teleportace lidské duše. Do jaké míry to strávíte, netuším, ale předem prohlašuji, že se bude jednat o velmi horkou jehlou narychlo spíchnutou „slátaninu“, za kterou si nicméně budu stát jako sentinel. K tomu, čemu zítra vystavím vaší centrální nervovou soustavu, se nejvíce přiblížil h. Takže se máte na co těšit a do svých duševních skladišť začněte navážet dostatečně razantní střelivo.

Úžasný

Lucifer
13
Lucifer * 14.11.2013, 19:00:50
Ty vaše roztomilé komentáře mě vyprovokovali k sepsání jakéhosi pamfletu na téma teleportace lidské duše. Do jaké míry to strávíte, netuším, ale předem prohlašuji, že se bude jednat o velmi horkou jehlou narychlo spíchnutou „slátaninu“, za kterou si nicméně budu stát jako sentinel. K tomu, čemu zítra vystavím vaší centrální nervovou soustavu, se nejvíce přiblížil h. Takže se máte na co těšit a do svých duševních skladišť začněte navážet dostatečně razantní střelivo.

Úžasný

h
12
h * 14.11.2013, 18:50:17
Teleportace člověka je směšná představa. Pouhé duševní cvičení, resp. hra, pro malé děti. Pokud nedokážeme člověka stvořit, pokud nedokážeme stvořit sebemenší život, jednu jedinou živou buňku, nemá symslu vůbec o teleportaci hovořit.
Člověk je především duše, život, nikoliv shluk částic. Replikace nějaké pistolky možná jest, ostatně já pistolky vyrábím .... a jsou skoro všechny stejné a dokonce mají velmi podobnou funkci. Mají jen jednu vadu - nežijí. A já nevím jak na to.

Axina
11
Axina * 14.11.2013, 17:53:36
rezy, já souhlasím Usmívající se
Víc se mi líbí jiné pojetí teleportace ve sci-fi: Objekt (neživý ale i živý, což se mi jeví mnohem složitější) se nechá rozložit na částice (molekuly?), ty se transportují ve formě paprsku do cílového místa a tam se zase poskládají do původního objektu. Tady je smrt živé bytosti diskutabilnější. Ovšem objem informací o všech částečkách, ze kterých je složena, by byl tak ohromný, že by bránil uskutečnění procesu v reálném čase.
Osobně bych si představovala řešení: Neživé věci vytvořit v cíli cesty z nových stavebních kamenů. Nikomu to vadit nebude. Živé bytosti poskládat v cíli z původních kamenů.
Dovedu si živě představit reklamace chybně provedené teleportace Usmívající se
Pokud lidstvo neučiní nějaký zásadní objev, je tohle všechno jen duševní gymnastika...


rezy
10
rezy 14.11.2013, 17:30:04
ona ta rychlost tisku je dneska jedna pistolka za dvě hodiny, takze si myslím, že i když teleportace bude vyřešena, tak, pokud to nebude zrovna moc daleko, rači to dojdem pěšky. Nastupovat tímhle způsobem do letadla by byla pěkná zdržovačka.

rezy
9
rezy 14.11.2013, 17:28:07
Axino, to se dozvíme, až budeme schopni teleportovat. Jestli duše je, pak se ozve, pokud není, bude to obyčejné cestování. Vzhledem k tomu, jak je teleportace složitá, tak to nebude hned tak brzy. Zatím dnešní 3D tiskárny dokáží spékat kovy a plasty, ví Lucifer, kdy dojde na organické molekuly.

mefistofeles
8 Chybí Vám tak málo...
mefistofeles * 14.11.2013, 15:35:22

„Když se svévolník odvrátí od své zvůle, jíž se dopouštěl, a jedná podle práva a spravedlnosti, zachová svou duši při životě.“ (Ez 18,27)

Leonard Cohen - The Gypsy's Wife

http://youtu.be/1drdq7MX28Y

S vyplazeným jazykem

Axina
7
Axina 14.11.2013, 15:01:29
teleportace
http://cs.wikipedia.org/wiki/Teleportace

Mám ráda Star Trek (mám na PC všechny epizody všech sérií všech seriálů s výjimkou animovaných).
Teleportace je elegantní způsob přemisťování, ale vždycky mne napadá, když ho ve filmu sleduji, že první teleportace danou osobu zabila. Další a další teleportace zabíjejí další a další identické kopie té osoby... Pokud existuje duše, co se s ní stalo?

duše
http://cs.wikipedia.org/wiki/Du%C5%A1e

h
6 Ale hovno tenkej led
h * 14.11.2013, 14:24:03
Ony se v určitých způsobech zkoumání světa nepočítají ani tak ty informace jako spíše postoje ke světu. Např. L. si hraje s materií a snaží se ji co nejméně ovlivňovat v tom smyslu, že z ovlivněné pak ví úplné hovno. Neovlivňovat se mu nemůže podařit. Na druhou stranu, snažit se neovlivňovat vede k tomu, že ovlivňuji tuplem. Tím, že si představuji a usilovně myslím, ono to má nějaké materiální důsledky. Má to i důsledky v tom, že si myslím, to, co si myslím. Na to ovšem sere pes. To nikdo neuzná. Ani chytrý člověk sám sobě.

mefistofeles
5 Dostáváme se na tenký led?
mefistofeles * 14.11.2013, 13:44:28

Je dobré si uvědomit, že odhlédneme-li od statistické interpretace informace jako takové (Norbert Wiener), pak informace má hodnotu gnozeologickou, a ta se může projevit svojí dualitou (aditivností či multiplikativností).

Více viz.

Pavel Kovanic - Gnostická teorie neurčitých dat

Gnostical modelling of uncertainty, Conference Paper (international conference),Akademie Verlag, (Berlin 1994), International Symposium MTNS '93 /10./, (Regensburg, DE, 02.08.1993-06.08.1993)

Mrkající


Lucifer
4
Lucifer * 14.11.2013, 13:00:41
h šel přímo ke kořenu věci. Identita člověka je obsahem jeho duše, je totožná s duší. Co je to duše, bych si teď nedovolil nějak rozpitvávat. Rozhodně ale není obsažena v dokonalé replikaci atomové struktury lidského mozku, ani celého těla. V té replice bude něco chybět, něco, co ani nejmodernější kvantová fyzika nedokáže popsat, ačkoli stavební prvky „hardware“ a svým způsobem částečně i „software“ umí popsat už poměrně dokonale. „Hardware“ se teoreticky dá do puntíku oskenovat, zakódovat do nějakého signálu, signál s kompletní informací „hardware“ odeslat na nějaké jiné místo, a tam podle něj sestavit jeho přesnou kopii. K tomu se, dejme tomu, dají přiložit všechny mozkem vysílané informace originálu přečtené dokonalým elektroencefalografem, a ty pak do hardwarové kopie nějakým způsobem nahrát. Už tohle mi přijde téměř nemožné, ale dejme tomu. Přesto si myslím, že to podstatné, co tvoří identitu originálu, tam bude chybět. Duše se technicky teleportovat nedá.

Na druhé straně vznikne něco jako naše dvojče, v němž nějakým způsobem „vykrystalizuje“ jeho duše, jeho identita, která bude vázána na totožnou replikaci našeho hardware a bude obsahovat základní informace našeho software, vázané k okamžiku, kdy byly zaznamenány. Pokud se potkáme, budou naše duše velmi provázané, podobně jako u jednovaječných dvojčat, i když zřejmě ještě mnohem více. Budou to však dvě entity se dvěma různými identitami.

h
3
h * 14.11.2013, 10:52:44
Je potřebí si udělat model člověka - lidské bytosti. Ty modely se mohou lišit.
Pokud vezmeme ten model, resp. ty modely, které člověka dělí minimálně na dvě slupky, tedy tělo a duši (já preferuji slupek nejméně pět, spíše sedm, ale to je fuk), pak vám pravidelná obnova tělesných buněk či dokonce dorůstání celých tělesných částí nepřijde zrovínka jako obnova člověka ve smyslu novosti či dokonce jinakosti. Identitu člověka IMHO tvoří duše, ať si sídlí v jakém těle chce ....

«     1    2   »