Filosofie vína (Chvála bláznivosti)

rubrika: Filosofický koutek


Včera se mi stala taková zvláštní věc. Venku bylo sice krásné a slunečné předjarní počasí, ale v mé duši bylo temno jako v jednom Jiráskově díle. Temno a pusto. Tenhle stav byl navíc umocněn tím, že jsem musel vykonat spoustu téměř byrokratické práce. A tak když jsem odpoledne, to už se na nebi začaly honit mraky, vyrazil do nedaleké nákupní Galerie, musel jsem kolemjdoucím připomínat zombie. V naprosté duchovní otupělosti jsem však místo do supermarketu, kam jsem měl namířeno, zamířil do knihkupectví, o němž jsem vůbec neuvažoval. Jako někým na dálku řízený zoufalec jsem doklopýtal k jednomu regálu a s elegantní bezmyšlenkovitostí jsem uchopil útlou brožovanou knížku. Nejspíš mě na názvu zaujalo víno, můj nejoblíbenější nápoj. Když jsem do toho dílka pohlédl a přelouskal pár řádků, v mé duši se začalo náhle vyjasňovat a z pustiny se stávala kvetoucí zahrada. Jeho autorem je maďarský spisovatel a filosof Béla Hamvas.

 

Lucifer


Překladatelé tohoto pozoruhodného dílka, Barbála Csosma a Ondřej Lebeda, se k němu v Předmluvě vyjádřili takto:

 

Filosofie vína svou povahou i vznikem poněkud připomíná jiné dílo evropské literatury, jež je u nás podstatně známější – Chválu bláznivosti od Erasma Rotterdamského. Navzdory čtyřsetletému rozdílu v čase nalézáme mezi oběma mnoho pozoruhodných analogií. Obě byla napsána během krátké doby, takřka jedním dechem, a to ve šťastné chvíli vnitřní pohody a klidu, které však předcházela bezprostřední a nesmazatelná zkušenost s lidskou špatností.

 

I mezi oběma autory nalézáme jistou podobnost. Erasmus stojí mezi Římem a reformátory, obě strany usilují o to, aby se k jedné z nich bezvýhradně přiklonil, a když odmítne, věren jen svému nenásilnému hledání pravdy, stane se terčem nevybíravých útoků. I Hamvas v jistém smyslu pohoršuje dvě zdánlivě nesmiřitelné strany: fanatické ateisty a podobně fanatické či jen úzkoprsé vyznavače náboženství. Rád by očistil křesťanství od pozdějších nánosů nesmlouvavé askeze, prázdného moralizování a ztráty schopnosti radovat se z pozemských darů. Hamvasův duch je totiž také renesanční, miluje hmotu a Hamvas sám se prohlašuje za „duchovního materialistu“. Vždyť hmota je posvěcena zcela samozřejmě jakožto dílo Stvořitelovo, a tím už v sobě nese duchovní obsah, který má člověk nejen objevovat a uchovávat, nýbrž také pěstovat a rozvíjet.

 

Erasmus promýšlí své dílo po cestě z Itálie, země rozvrácené neustálými boji mezi knížaty, nestálými, věrolomnými a krutými vládci, země plné bídy chudáků, k níž v protikladu stála tehdy jako nestydatý výsměch světská nádhera papežského dvora a církevních hodnostářů. A napsal ho v Anglii, v zátiší venkovského sídla svého přítele Thomase Mora, na jehož počet vetnul do názvu slovní hříčku Moriae encomium (Chvála bláznivosti), během neuvěřitelných sedmi dní.

 

Hamvas píše Filosofii vína v tichu vinic nad Balatonem v létě 1945, rovněž během několika málo dní. Za sebou má tragédii 2. světové války a zkušenost se surovou bezohledností a tupostí jednoho totalitního režimu, před ním se rýsuje temná budoucnost komunistické diktatury. Skládá toto okouzlující dílko jako hluboký nádech zdravého vzduchu poté, co se člověk vynořil z ošklivé a kalné vody, do níž se bude muset znova ponořit. A jako varování, výkřik bolesti nad strašlivou lidskou schopností mučit, zabíjet a ponižovat druhé, pro osobní zisk a z přesvědčení, které je samo o sobě nejisté a neprokazatelné. Proto lze pochopit a přijmout Hamvasova ostrá slova, adresovaná ateistům, puritánům a pietistům, neboť z nich nemluví nenávist k člověku, nýbrž obava z jeho zlých sklonů a moci opírající se o „špatné náboženství“, které vrhá ostatní i je samé do neštěstí.

 

 

Béla Hamvas se v úvodní části svého dílka přiznává, že se rozhodl napsat modlitební knížku pro ateisty. Nesnáze svého úkolu viděl v tom, že slovo Bůh nesmí vyslovit. Rozhodl se, že místo něj musí užívat jiných slov, jako například polibek, opojení nebo čerstvě vyuzená šunka. Klíčové slovo, pro které se nakonec rozhodl, je víno. Proto se jeho kniha jmenuje Filosofie vína, na jejímž začátku se skví motto: Nakonec zbydou dva – Bůh a víno.

 

A dále píše:

 

K tomuto kejklířství mne donutily okolnosti. Ateisté jsou totiž politováníhodným způsobem ješitní. Stačí, aby jim v knize padl zrak na jméno Boží, a už ji odhazují na zem. Stačí, aby se někdo dotkl jejich utkvělých myšlenek, a začnou zuřit. Budu-li mluvit o jídle, pití, tabáku a lásce, použiji-li tato skrytá Boží jména, myslím, že bude možno ošidit. Neboť kromě toho, že jsou ješitní, jsou rovněž hloupí. Takový způsob modlitby například vůbec neznají. Jsou přesvědčeni, že modlitba je možná jen v kostele nebo tak, že člověk mumlá jakási kněžská slova.

 

Ateisté jsou naši chudí duchem. Jsou to děti našeho věku, děti, které potřebují nejvíce pomoci. Nemá smysl proti nim bojovat, stejně jako zdraví lidé by neměli bojovat s kulhavými a slepými. Jelikož jsou postiženi, musíme se k nim přibližovat s dobrými úmysly. Nejenže je nesmíme o ničem přesvědčovat, ale sami nesmí ani v nejmenším tušit, co se s nimi děje. Musíme je pokládat za lidi s opožděným vývojem a chatrným rozumem, třebaže si právě na něm velmi zakládají a myslí si, že ateismus je dokonalé vědění. Proč by se proti nim nemělo bojovat? Především proto, že ateismus by jako duchovní invalidita a nedostatek ušlechtilosti v povaze nikdy nic nezískal, kdyby se mu nedostalo odškodnění jinde. Přílišná aktivita proti němu vede nutně k násilí, a proto museli ateisté usilovat o světovládu. Skutečně ji získali. Ti, kteří proti nim bojovali, jim však začali závidět, což byla chyba. Když ateisté viděli, že jim ostatní závidí, zpyšněli ještě více. Co bychom mohli závidět postiženým, i když jsou velmi mocní? Kdybychom jim záviděli, znamenalo by to, že jim dáváme za pravdu; zdálo by se, že toužíme po tom, co mají. Je třeba je spíše litovat.

 

Ateisté nejsou bezbožní, ale tím, že jsou duchovními invalidy, nabývá jejich víra rysu směšnosti. Nejenže věří, ale jsou navíc až do posledního náramně bigotní. Ateistická bigotnost se nazývá materialismus. Toto náboženství má tři dogmata: není ducha, člověk je zvíře, smrt znamená zánik. Ta tři dogmata mají ve skutečnosti jediný význam, totiž že se ateisté velmi hrozí Boha. Neznají jiného než hněvivého Boha: proto se ukrývají a proto lžou. Když si říkají: Bůh není, domnívají se, že už se nebudou bát. Bojí se však ještě víc. Ateista je domýšlivý člověk a ani být jiný nechce, netíhne ani k pokoře, ani k lásce, jinými slovy řečeno je tak bezmocný, že k nim ani tíhnout nedokáže. Raději setrvává ve svém strachu, jejž zapírá, chvěje se, ukrývá a lže, je čím dál tím víc nadutý. Z této beznadějné šlichty, v níž se spolu s popíráním vaří strach, lži, domýšlivost a bigotnost, vznikl materialismus jako náboženská náhražka.

 

Násilně přesvědčovat ateisty nejenže nelze, ale ani se to nesmí. Jsou zbloudilí, plni starostí a sebeklamů, a proto se s nimi musí zacházet velmi obezřetně. Naštěstí duše není jako tělo. Narodí-li se někdo se zmrzačenou nohou, hluchoněmý, anebo se zmrzačí v průběhu života, nemůže to lidská moc změnit. Svět duše je jiný. Všichni se rodí s celou duší, která svou zdravou celistvost nikdy neztrácí. Z duchovní bídy se mohou všichni uzdravit. A není k tomu třeba ani zázraku.

 

 

Dodatek renesančně duchovního materialisty Lucifera:

 

Netíhnu k žádné náboženské věrouce, ačkoli z těch, které se víceméně podobají přírodní filosofii, jako třeba buddhismus či rané křesťanství, dokážu bez jakéhokoli dogmatismu čerpat životu podnětné myšlenky. Nejsem ani zapřisáhlým materialistickým ateistou, jelikož se domnívám, že pod touto visačkou se zpravidla nacházejí duchovně omezení lidé, kteří si díky primitivnímu odporu k jakékoli víře v sobě vybudovali či nechali vybudovat jakousi náhražkovou víru, jež je nezřídka mnohem bigotnější.

 

Někdy se říká, že víno je božský nápoj. Proto ho možná Béla Hamvas použil jako tajnou přezdívku Boha, aby svým způsobem opil ateisty. Někdy se též říká, že ve víně je pravda zakleta. Materialističtí cynikové to však vysvětlují tím, že opilý člověk dokáže na sebe vykecat skoro všechno. Vtip je v tom, že pokud chceme ve víně najít skutečnou pravdu, nesmíme se jím opít. A to platí i o jakékoli věrouce či filosofii.

 

Zdroj: Béla Hamvas, Filosofie vína – Průvodce po Onom světě, nakladatelství Malvern v edici Lahvice, Praha 2008


komentářů: 58         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 3 »

28
Z. imho (neregistrovaný) 20.02.2019, 21:48:51
file:///C:/Users/Eva%20Novotny/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/618TL30R/jackson_lottery.pdf

uštvali do blázince nebo i k smrti

I ukamenuji a nejde přimo o víru, ale 'jen' o pověrcivost, nebo antipatii, nebo jen nenávist, která se v lidech hromadí a stači maly podnět. Na internetu, kam se ted život přesunul, to vidíme běžně.
Proto jsem se ozvala k 'metafoře', mohlo by mi to být fuk, ale má-li ukázka z literatury něco podstatného říct, pak to takové 'metafory' zlikviduji jako nevěrohodné.
Nejde o hádku.

27
xxx (neregistrovaný) 20.02.2019, 21:39:11
G,

https://www.youtube.com/watch?v=RFEy8S6OEEI

26
Gogo (neregistrovaný) 20.02.2019, 20:04:15
Ještě mi napadla(detajlnějc) při usínání vestoje jedna záležitost, kerou sem opomňel napsat.
Otázka exkomunikace.
Ateistu, či agnostika nigdo ze společnosti nevyloučí...
Ze spolků vjeřících je tato skutečnost fšak velmi reálná...ze fšemi negativními důsledky, ztoho vyplývajícími...
Nechci zde uvádět případy ze středovjeku, končící mnohdy fatálně, obješením, či upálením, tenkrát prakticky bezvjerci neexistovali...
Z mých známých se to přihodilo e.g. jednomu pisálkovi ze srílanky(englikánci-exkom za povídku X mil božích jmen, jakáž to malichernost přitom).
V případech scienťáků, či jehováků je po vyloučení známo mnoho případů, kdy dotyčného(-ou) uštvali do blázince nebo i k smrti...
Jj, bůch je láska, základní motto víry...
Fuj to sem se zas namích, snat to zaspím, mňejte se, brou

25
Z imho (neregistrovaný) 20.02.2019, 19:41:27
22/Ok. Úžasný Usmívající se


23
Gogo (neregistrovaný) 20.02.2019, 18:41:13
[19] S vyplazeným jazykem

Právje se Ti zjevil matrix...
Zívačka(má).
Důkaz pro nevjeřicí tomáše...
Ostatně predikce byla již v[9].
Dyž človjek dokáže zmňenit směrovku času, lec sos je brnkačka...
Ale vyžaduje to dost usilovnou vynaloženou energii, kerá jednoho dost vyčerpá...

Nevjeříš?

Zkus to též, máš na to i Ty, jen váháš, páč NEVĚŘÍŠ SOBĚ!

A vo tom to fšecko je.

Chtít, a důvjeřovat si, jak prosté a matrixofské...

Tak zatim, bando, neska je to tu supr, více podobných dní...

GN

22
xxx (neregistrovaný) 20.02.2019, 17:55:10
Navrhuji domluvit se na tom, že invalida je v tomto
kontextu jen metafora.
I když teda u H. asi není - ale abychom se neprali.

Video 11 je výmluvné! A pěkné.
Když ne Pl., tak Sladký čtvrtek, Skilosi! Vyšlo kdysi spolu v jednom svazku.

Já myslím, že existují lidé úplně bez víry - úplně prázdní. Masky.

https://www.vira.cz/texty/glosar/vira

21 Lucifer
Zuzana imho (neregistrovaný) 20.02.2019, 17:21:13
"Srovnání s nemocnými není imho v pořádku. Jako není ok víc jeho prohlášení, uvedla jsem to konkrétně."
Dle mne neni v pořádku, máš pravdu. Názor je můj, nikoliv tvůj, sousedův ba ani autorův.

Asi zmenim nick a budu se podepisovat IMHO. Úžasný Smějící se Smějící se

20 Lucifer
Zuzana (neregistrovaný) 20.02.2019, 17:15:04
18/ Ateismus - za komunistů po celou dobu. I my, co jsme chodili do evangelické
nedělní školy, jsme měli problémy. Jenže - jak víš, skutečný ateismus to u nich
nebyl. Ve skutečnosti šlo o psychopatické diktátory, kterým se to hodilo do
ovládacího 'konceptu'.

(Ale k mému koment. 13. Srovnání s nemocnými není imho v pořádku. Jako není ok
víc jeho prohlášení, uvedla jsem to konkrétně.

19/ - to bude tim, ze jsme dvě těla a jedna duše. Úžasný Smějící se


Lucifer
19
Lucifer * 20.02.2019, 17:01:47
Tak tohle jsem tady ještě neviděl. Zuzana a Gogo odeslali komentář ve stejnou sekundu a systém jejich čísla prohodil. Nejdřív 16, pak 15. Chybějící sedmnáctka byl můj nepovedený komentář, který jsem smazal Překvapený

Lucifer
18
Lucifer * 20.02.2019, 16:57:53
Jistěže, Zuzano, přistupuji k debatě s dobrými úmysly, ty snad ne? Ne však dle autora, ale dle sebe. Chtěl jsem jenom, aby při posuzování autorova textu nedošlo k omylu.

Béla Hamvas psal svoji modlitební knížku pro ateisty v době, kdy se zhroutila Hitlerova Třetí říše a k moci se dral Stalinův Sovětský svaz vybavený totalitní ideologií, která se mimo jiné zaštiťovala ateismem. Tím se dá vysvětlit jeho přístup k ateistům a použitý sarkasmus.

Spousta lidí si myslí, že jsou ateisti, ale většina z nich, aniž si to často uvědomuje, podvědomě či přímo vědomě věří v něco, co je mimo rámec totálního ateismu. Hlasatelé totální ateistické ideologie jsou zpravidla psychopati z kategorie duchovní invalidity.

Lucifer
17
Lucifer * 20.02.2019, 16:55:14
Jistěže, Zuzano, přistupuji k debatě s dobrými úmysly, ty snad ne? Ne však dle autora, ale dle sebe. Chtěl jsem jenom, aby při posuzování autorova textu nedošlo k omylu.

Béla Hamvas psal svoji modlitební knížku pro ateisty v době, kdy se zhroutila Hitlerova Třetí říše a k moci se dral Stalinův Sovětský svaz vybavený totalitní ideologií, která se mimo jiné zaštiťovala ateismem. Tím se dá vysvětlit jeho přístup k ateistům a použitý sarkasmus.

Spousta lidí si myslí, že jsou ateisti, ale většina z nich, aniž si to často neuvědomuje, podvědomě či přímo vědomí věří v něco, co je mimo rámec totálního ateismu. Hlasatelé totální ateistické ideologie jsou zpravidla psychopati z kategorie duchovní invalidity.

16 Lucifer, Stk
Zuzana (neregistrovaný) 20.02.2019, 16:31:24
"Bez víry nefungují ani psychopati. Ti věří, že jsou předurčeni k
ovládnutí jiných.
Sami sobě Bohem."

Souhlas. Současný prikad nad příklady: Dotík.
Nevím ale, proč by tohle mělo být pro mne stravitelnější? Doufám, ze přistupuješ - dle autorova vzoru - k debatě s cobrými umysly, Lucifere. Úžasný Mrkající
Však píšu, že ti, kteří nevěří a ní v čerta, namlouvají sami sobě, že jim
svinstvo projde. Nebo - v př. Dotíka a jak píše StK, 'jsou sami sobě Bohem'.


15
Gogo (neregistrovaný) 20.02.2019, 16:31:24
Dobřes to podal, kocoure, osobní bůch ruléz...
A co nato Mr.Lennox?
Je to dost dlouhá, brejvošinková přednáška, ale zkuste vydržať, následně by to imho mohlo obohatit zdejší diskuzi o další, dosud nepojmenované prfky »

https://youtu.be/x-HkEKrs9Os

GE

Stary kocour
14 Víra
Stary kocour * 20.02.2019, 16:12:34
Víra je cosi, co postihuje člověka, když neví kudy kam. Nebo nerozumí. Tak tedy věří - protože něčemu se věřit musí.
Ateismus je opravdu víra. Víra v to, že žádný Bůh není. A on přitom je. Každý si v hlavě udělá nějakou tu autoritu. Víru v to, že se další den probudí. Svého Boha.
Každý má v jinou autoritu - víru. Problém vidím jen v tom, že se někteří pokoušejí svou víru vnucovat jiným. Monoteismus.
Ať nahoře vidíme Boha, Alláha, Buddhu, Hospodina nebo Marxe, Lenina nebo Mao Ce Tunga či Hitlera, nemáme právo ho vnucovat komukoliv jinému. Ani ho nějak přesvědčovat.

I na pustém ostrově si člověk vytvoří svého Boha. Počtěte si Pána much. Nebo jiné knihy,kde je člověk bez opory své kultury/civilizace vystaven nějakému tlaku. Obvykle si v hlavě "nějakou víru" vytvoří. A zosobněním té víry je "nějaký Bůh".
Nás osobní Bůh, naše víra v "něco", ve věci budoucí.

Bez víry nefungují ani psychopati. Ti věří, že jsou předurčeni k ovládnutí jiných.
Sami sobě Bohem. [Mrkající

«   1  2    3    4   »