Boëthius: Útěcha z filozofie (Věčné, tedy aktuální)

rubrika: Filosofický koutek


Boëthius přišel na svět roku 480, právě když skončila sláva Západořímské říše. Měl tedy to štěstí, že se narodil do doby, kdy mohl ještě bez omezení vstřebat všechno dostupné antické vědění. Byl křesťan – ale na samém počátku středověku, a tak jeho myšlení nepoznamenala církevní dogmata. (Netušil, že bude prohlášen za svatého…) Poznal světskou slávu a byl mu nabídnut i podíl na moci. Jeho přijetí vedlo k Boëthiusovu občanskému pádu i tragickému konci. Je obdivuhodné, jak tomuto teologovi a filozofovi pomáhá překonat nejtěžší chvíle nejenom pevná víra v Boha, ale také víra v možnosti hrdého, sebevědomého člověk. Kromě jiných děl nám zanechal spisek Filozofie utěšitelka, jenž shrnuje to nejlepší z antického myšlení – a to velmi srozumitelně.

 

Stella


Filozofie utěšitelka

 

K uvězněnému, apatickému Boëthiovi přistupuje žena, ve které poznává svou živitelku, svoji kojnou, která mu dala v mládí zbraň, jíž se člověk stane nepřemožitelným. Je to Filozofie, bytost sahající od země až do nebe. Přišla, aby mu pomohla najít příčinu jeho zármutku, a tím vyléčila jeho nemocnou duši. Nejdřív ale Filozofie odežene Múzy, „prodejné herečky“, které člověka vrhají do zmatku a sladkého, jedovatého smutku, až jejich oběť nezapomene na bystrý rozum. Léčitelka Filozofie klade Boëthiovi otázky a pomáhá mu formulovat odpovědi. A tak jemu i čtenářům tato utěšitelka pomáhá dobrat se smyslu věcí oblíbenou sokratovskou metodou.

 

Nejprve si vězeň musí ujasnit, proč se cítí nešťastný. Neměl by se ale divit, že námi zmítají vichřice, když se toužíme zalíbit lidem, kteří toho nejsou hodni. Takoví lidé proti nám vytáhnou do boje. Avšak pokud v našem nitru stojí pevný hrad, hloupost nad námi nezvítězí.

 

Kdo si klidně a vyrovnaně žije,

kdo si podrobil, zkrušil pyšný osud,

správně neštěstí vážil jako štěstí,

může vítězně nosit hlavu vzhůru.

Kdo však zmaten jsa strach má nebo přání,

ježto nestálý, nesamostatný je,

štít svůj zahodil, z místa vytlačen byv,

provaz plete si, na němž bude vlečen.

 

Boëthius vyčítá osudu, že jakkoli po celý život všechno podřizoval „obecnému blahu všech“, přesto: „… vznikaly těžké a nesmiřitelné různice s nešlechetníky, a to, co je známkou svobody svědomí – na obranu práva jsem nikdy nedbal, zda snad neurazím mocné.“ Jmenuje lidi, které uchránil před ztrátou majetku i před ztrátou svobody. Vždy vystupoval na obranu spravedlnosti a těžce nesl, když se někdo chystal ublížit bezmocným a okrádal je.

 

Za všechny činy vykonané s nejlepším svědomím a ve jménu morálky byl odsouzen ke ztrátě majetku i hodností a byl odsouzen k smrti. Poslední záminkou byla jeho obhajoba senátu před králem, „… když král, dychtivý zahubit všecky, chtěl na celý senátorský stav převalit obvinění z urážky majestátu…“. Vždyť Boëthius stále dodržoval sokratovskou zásadu, že nelze zatajovat pravdu, ani připouštět lež.

 

Filozof odmítá sebechválu, vždyť: „Kdykoli totiž někdo vychloubaje se svým činem přijímá za odměnu vnější slávu, zeslabuje jaksi vnitřní hodnotu svědomí, které se chválí samo.“ Deptá ho, že mínění většiny nepřihlíží k podstatě věci, nýbrž ke konečnému výsledku a za dobré považují lidé to, co je potvrzeno úspěchem. Dále to, že většina věří, že odsouzený trpí právem. Zločinci se radují a chystají se k dalším zločinům, jsouce podněcováni odměnami. Dobří leží poraženi. A kde je Bůh, když existuje tolik zla? Kde je Bůh, když existuje tolik dobra? Odpovídá otázkou Filozofie.

 

Filozofie připomíná Boëthiovi, aby se rozpomněl, v jaké zemi žije. V ní neplatí vůle lidu, ale vůle králova. Za vrchol svobody se považuje poslušnost a lidé bez zásluh dostávají nepřiměřené odměny. Ale nehledě na Boëthiovy šlechetné skutky, vyhostil se sám. Vyléčit se z pocitu křivdy bude obtížné.

 

Co může být příčinou pocitu osobního neštěstí? Boëthius nepochybuje, že na počátku věcí stojí boží rozum. Ale domnívá se, že Bůh některé lidi vyňal ze své přízně. Filozofie tedy hledá skulinu, kterou se do B. duše vplížil zmatek. A nachází ji: on sám sebe jako člověka považuje – za nic. On totiž zapomněl, co on sám je. Nerozumí změnám v životě a považuje je za nahodilé.

 

Lidé už jsou takoví: když odvrhnou správné mínění, okamžitě zaplňují mysl nesprávným. Nevyčkají, až se rozptýlí mlha. Každá nenadálá změna způsobí duševní otřes. Člověk touží po dřívějším blahu a po dosavadním duševním klidu. Ale: od Boëthia se životní štěstí neodvrátilo! Štěstí je přece takové ze samé podstaty! Je nestálé, nevěrné, věrolomné, je stále na odchodu! „Je hlasatelem budoucí pohromy.“ Prozíravý člověk se nepokouší zadržet kolo osudu, na to se kolo otáčí příliš rychle. A někdy je dobré nechat se unášet větry, aby se člověk dostal dál. Také v přírodě se přece střídají léta úrodná a neúrodná.

 

Kdo zná pravou povahu osudu, není překvapen, když se nenadále ocitne dole. Nám přece nepatří nic: hodnosti a majetek s osudem přicházejí a odcházejí. Nevlastníme je. Rány osudu jsou dokonce základem všech dramat. Proč tedy máme zapomínat, že když jsme o vše přišli, můžeme jít už zase jenom nahoru? Taková je podstata osudu. Nikdo z nás se nemůže považovat za nenadálého, výjimečného hosta. Lidské věci nejsou stálé a „Jistá jest a zákonem věčná pravda: co se zrodilo, umírá.“ I nám se tak stane.

 

Citliví lidé nejhůře nesou vědomí, že byli šťastni. Právě je sklátí každá maličkost. Nevšímají si, že stále ještě mají mnohé z toho, co je pro ně dobré. Vždyť blaho je zdrojem stálého nepokoje a úzkosti! Ale: pokud si je člověk vědom sám sebe, jako toho nejdražšího, dokud sám sebe neztratí, když se mu podaří najít duševní klid, osud jím neotřese.

 

Člověk se liší od zvířete tím, že sám sebe poznává. Ostatní živočichové se spokojují s málem. A člověk, rozumem podobný Bohu, se ponižuje pod zvířata, když myslí, že zazáří bohatstvím. Je nepochybné, že se nadbytečnou hojností snaží zahnat nedostatek něčeho důležitějšího: nedostatek vnitřního klidu. Zapomínáme, že být bohatý přece znamená žít v trvalém nebezpečí. V majetku, v hodnostech, v moci nad druhými – v tom všem není nic přirozeného, nic z hlediska přírody žádoucího. Nic, co by v sobě neslo přirozené dobro. Proč těmto věcem tedy podléháme?

 

Protože nazýváme falešnými jmény věci z podstaty jiné. Ale naše sláva sotva přesáhne hranice naší země a z pohledu hvězd není ničím ani náš svět. Náš věhlas skončí v našem hrobě. Sláva bývá klamná a ponižující. Nejmocnější se bojí nejvíce. Ti, kteří touží po slávě, touží po uznání od lidí nehodných. Tak úzký je náš prostor: žádáme odměnu z tlachavých úst cizích lidí. Skutečný filozof se však nepodbízí. Klidně a trpělivě snáší urážky. Ví, že se jeho duše s klidným svědomím jednoho dne zbaví pozemskosti a ocitne se ve věčné blaženosti.

 

Nepříznivý osud nepochybně znamená zisk. Odnese, co chtěl, co bylo jeho, ale zanechá, co patří nám. Zůstanou nám skuteční přátelé a skutečné poznání: konečným cílem všeho na světě je dobro. Všichni touží po dobru, po své představě blaženosti, ale dopouštějí se té chyby, že vytrhávají z dobra jednotlivé součásti a jim podřizují svůj život. Ale dobro je v jednotě. Jádrem pravdy je ono jediné, celistvé. Bez této jednoty není jsoucna.

 

Cokoli je to, čím založený svět trvá a je v činnosti, já to nazývám jménem všem obvyklým: Bůh. Taková je totiž podstata, že se nerozšiřuje na nic vnějšího, ani sama do sebe nepřijímá nic z vnějšku, nýbrž, jak o ní praví Parmenides: podobna bezvadné kouli je ze všech stran zcelena všecka“. Pohyblivým světem otáčí, sebe zachovává v klidu.

 

Proč existuje zlo, když po dobru touží opravdu všichni? Počátkem zla je, když chybí jeden ze zdrojů lidského konání: buď vůle, nebo moc. Kde chybí moc, je vůle marná a naopak. Dobří jsou mocní proto, že se nesnaží dosáhnout nejvyššího dobra cestou osobních žádostí. Nejslabší jsou lidé zločinní. Nic zločinného neujde trestu, i kdyby jím bylo jen to, že se lidé zařadí mezi nejhorší nebo že se cítí nešťastní. Kdo se vědomě dá na cestu zla, ztrácí se sám sobě a ztrácí spojení s podstatou bytí. Sám přestává být, protože opouští společný cíl veškerenstva, opouští přirozenou podstatu, přirozený řád.

 

Zlí sice mají moc, ale ta pramení z jejich slabosti, nikoli ze síly. Zločinci přestávají být lidmi a mění se v netvory, neboť se vzdálili své božské podstatě. Protože síla člověka je uvnitř, zlí lidé mají nitro rozežrané jedem neřesti. Jejich potrestání přijde zákonitě, stává se také, že zasáhne nečekaná náhoda a přijde náhlý konec.

 

„Ať si tedy zlí řádí, jak je jim libo, moudrému přece věnec z hlavy nespadne a ani neuvadne.“ Dobrý a šlechetný člověk nepotřebuje odměnu zvenku: on sám se odměnil tím, že se zařadil k lepším. A nevadí, že dav právě obdivuje jiného, toho, kdo opustil světový řád a vsadil na podružnou jednotlivinu.

 

„Všechno na světě dostává své příčiny, svou úpravu i tvar ze stálé božské mysli.“ Ta spočívá v božském rozumu a, sama jednoduchá a čistá, stvořila rozmanitý a složitý řád. Tato celistvost se nazývá boží prozřetelnost. Prozřetelnost obsahuje vše, co existuje. Svými zákony všechny věci spojuje. Pohyb jednotlivostí podle místa, času a tvaru se děje podle řádu, jenž se nazývá osud.

 

„Člověku není dovoleno ani rozumem poznat vše ústrojí božského díla ani jazykem o tom vykládat.“ Musíme se spokojit s vědomím omezenosti našich smyslů a s poznáním, že Bůh vede svět k dobru. Zlo ve skutečnosti neexistuje. Kde se nám zdá být, tam Bůh zasahuje cestou osudové nutnosti. (Nejsou ani náhody: jsou jen námi nepoznané příčiny náhod.)

 

Člověk pak se má držet střední cesty a má využívat svobodnou vůli i svobodu rozhodování. Obojího jsme od Boha obdrželi dostatek a svůj osud máme ve svých rukou. Tak doslova píše Boëthius.

 

Tam vrací se všechno, kam náleží,

a z návratu těší se každá věc.

Jen jeden je zděděný pevný řád:

by s začátkem spojil se konec, kde

by s koncem též spojil se začátek.

To stálý je koloběh dění.

 

Poznámka Stella: Nevím, jestli jsem četla tak nepozorně. Ale v celé knize nebyla žádná zmínka o Kristu nebo o hříchu. Domnívám se, že slovo filozofie by mohlo místy být nahrazeno slovem moudrost.

 

Zdroj: Boëthius, Anicius Manlius Severinus: Filosofie utěšitelka, Votobia, Olomouc 1995


komentářů: 51         



Komentáře (51)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 2 »

Stary kocour
36 2 Světlonoš
Stary kocour 10.03.2019, 09:16:06
Co se týče "lepšolidí" tak ti jsou opravdu VŠUDE. U nás v Ústavu stejně jako třeba na Hradě. Kolem "nejnižšího šlechtice" je jich taky pěkná sbírka - a jakých - a o samolibosti hradního pána taky nemám sebemenších pochyb. Navíc jsou na obou (všech) frontách "dealu národa" žijícího v Kotlince. S tím se nedá nic dělat. I já musím vyjít s místními "lepšolidmi". Přiznávám - jde mi o možnost dělat to, co mě baví.
Ono se nedá nic dělat ani s jevem, který mě osobně irituje mnohem víc - to jest s krajní nepoctivostí sdělovacích prostředků od netu počínaje až po oficiálně vydávané knihy. Takže nápis na presidentské standartě považuji za těžký sarkasmus. Pravda totiž nevítězí, pravda dostává na prdel. Kdysi i dnes. A těžko se to někdy změní.
Tak co? Tak nic. Beru různé názory na vědomí, jsem smířen s tím, že někteří prostě mají "kamarády v rádiu" a někteří ne. Ti druzí mají smůlu. Ale za sebe se odmítám zúčastnit nějakého "boje" proti jinak smýšlejícím spojeného s nenávistí. Ta nenávist, moje nenávist, by mi otravovala život. Už ho před sebou nemám tolik, abych si tohle mohl dovolit.
Takže "Mír s Tebou Světlonoši, hádky se nezúčastním." Téhle ani jiných. Úžasný

Lucifer
35
Lucifer * 09.03.2019, 23:39:13
Á propós, Starý kocoure, pro mě je Zeman naprosto nevěrohodným představitelem prezidentského úřadu. Můžeš si mě klidně zaškatulkovat mezi "lepšolidi", ale do "pražské kavárny" mě necpi. Především proto, že netuším, kde se nachází, a navíc dle tebe, se vlastně může nacházet všude v Česku, přičemž z některých jejích charakteristik, které jsi tu naznačil, bych ji mohl hledat i na Pražském hradě Úžasný

Lucifer
34
Lucifer * 09.03.2019, 23:29:05
Jasně, Starý kocoure, ale tím vrchním majitelem nezpochybnitelné pravdy, který pohrdá kýmkoli, kdo ji zpochybňuje, tím absolutním "lepšočlověkem" se nám tady prezentuje především Zeman. Před 26 lety pohrdal polovinou národa, protože to jsou hlupáci
http://jdem.cz/ewbcn6
Když se ukázalo, že v přímé volbě prezidenta by ho ti "hlupáci" mohli zvolit na Hrad, převlékl kabát a začal pohrdat zase těmi z opačného konce.

Tvoje definice mě, jak vidíš, vůbec neuráží. Dokonce si myslím, že jsi, ač zřejmě nechtěně, praštil hřebíček přímo do hlavy. Neuráží mě ani "lepšolidi" či "pražská kavárna. A nepovídej doprčic, že jsou pražské kavárny i v jiných městech. Lidé v těch městech jsou nesvéprávní, či co? Chceš snad říct, že ti samozvanci z pražských kaváren jako virus migrovali do dalších měst? Pražský kavárenský virus?

Začínáš se v tom poněkud motat. Víš, kolik špíny bylo vylito na hlavu Václava Havla, a pokračuje to i dnes, ačkoli už je dlouho po smrti? A přitom Havel, ať už si na něj uděláme jakýkoli názor, bezpochyby naši zemi reprezentoval mnohem lépe. Ty antihavlovy hnojaře bys zařadil do jaké kavárny "lepšolidí". Havel přitom nevystupoval jako majitel absolutní pravdy a svými kritiky nepohrdal, přinejmenším ne veřejně, jak to činí Zeman.

Máš spolu se Shakespearem pravdu v tom, že růže jinak zvaná, voní stejně. Ačkoli v tomto případě by se spíš hodilo biblické "po ovoci poznáte je".

33
Z. (neregistrovaný) 09.03.2019, 23:24:50
Omluva za mnozstvi preklepu ve 29 (atd..),, z nedostatku casu a nutnosti opatrovat text hacky nekontroluji prispevek pred poslanim. O to vic casu mne pak vezmou omluvy. Úžasný

32
Zuzana (neregistrovaný) 09.03.2019, 23:17:47
"Takže vlastně o politice. "

Děkuji. Potvrzujete můj názor. Politika je obsažena ve všem. 'Vlastně'. Úžasný

Stary kocour
31 2 Světlonoš
Stary kocour * 09.03.2019, 22:39:23
Jistěže "pražská kavárna" není jen v Praze. Je určitě i v Brně, Ostravě, Českém Krumlově nebo Zlíně.
A neschází se po kavárnách. Spíše na síti sítí. To je jenom terminus technicus. Můžeme tomu úkazu říkat jakkoliv jinak, abychom se neopičili po presidentovi. On jenom jev pojmenoval. A termín "lepšolidi" myslím poprvé použil TV kapitalista Soukup.
Růže, jinak zvána voněla by stejně!" (Shakespeare)
Já ale pořád nepíšu o politice, ale o informacích, jejich výrobě, šíření a dopadech. O (ne)možnosti získávání skutečných, platných informací. A o namyšlenosti. Úžasný
Takže vlastně o politice. Tam jsou totiž ty ingredience obsaženy.
Filosofie je krásná věc, ale když nevychází z odrazu skutečnosti, nepopisuje ji, nevyvozuje důsledky je jenom rétorickým cvičením typu "Kolik andělů vejde na špičku jehly."

(Omlouvám se, že jsem použil zprofanovaných výrazů "pražská kavárna" a "lepšolidi" a diskuze se obrátila na nenáviděného presidenta a jeho okolí.)

Takže znova: "Samozvaní majitelé jediné nezpochybnitelné pravdy", pohrdající "nevzdělanými, jednoduchými a svedenými".
Doufám, že tahle definice je lepší a nebude nikoho urážet.


Lucifer
30
Lucifer * 09.03.2019, 20:39:33
„Pražská kavárna“? Zeman si takhle zaškatulkoval jistou sortu inteligentnějších a vzdělanějších lidí, kteří si ho dovolují kritizovat, a přidal k nim visačku „lepšolidi“, aby jasně naznačil, že jimi pohrdá. Ačkoli jsem už dvaatřicet let Pražákem, nedomnívám se, že „lepšolidi“ žijí jen v Praze, a to i přestože mi tento pojem připadá poněkud vágní. Copak se nevyskytují kavárny s „lepšolidmi“ v Brně, Ostravě, Plzni či v Humpolci? Já být Humpolákem, tak mě to uráží. Považoval bych totiž představu, že jenom v Praze mohou „lepšolidi“ navštěvovat kavárny, za téměř rasově motivovaný pražský centralismus, a to i přesto, že jeho autor byl po léta zvyklý objímat stromy na Vysočině.

Ačkoli nejsem pravidelným návštěvníkem kaváren, za těch dvaatřicet let jsem jich přece jenom už pěknou řádku navštívil, ale ani v jedné jsem nenarazil na „lepšolidi“, jak je definuje Zeman. Ne že bych tam, anebo kdekoli jinde v Praze, nenarazil na lidi, kteří si připadají být takovými „lepšími“ (podnikavějšími, úspěšnějšími, bohatšími, svalnatějšími atp.), ale s inteligencí či vzděláním nebo vztahem k Zemanovi to nijak výrazně nesouviselo.

Zeman zastává prezidentskou funkci. Je v podstatě úředníkem, ale i když jedním z nejvyšších jeho povinností je zastávat tento úřad dle zcela jasně definovaných pravidel. Hlavní pracovní náplní je reprezentovat Českou republiku v zájmu jejích občanů. Jeho výsledky v tomto směru jsou velmi bídné a někdy i ostudné. Ve vyspělých zemích ho buď ignorují, anebo z něho mají maximálně legraci. Zajímavý je pouze v Rusku a Číně, jelikož z jeho aktivit mají jakýsi užitek, což ale nemusí znamenat, že si i tam za jeho zády z něho nedělají legraci.

S vyplazeným jazykem

29 Gogo
Zuzana (neregistrovaný) 09.03.2019, 20:37:31
Kdyby to bylo poprvé a u příležitosti L. namožených ramen, pochopila bych. Ale
Gogo, Vy jste ale nesnase některé debaty i předtím, si L. ramena namohl.
Pořád okřikujte prispevaele čím mají přispívat a zároveň pochybujete, jestli
by vůbec měli přispívat.

Podle Vás by neměli přispívat ti, kteří mají jiné
názory ez vy, jiná témata než Vy a tudiž nevzbuzují Vaše sympatie. Při té
příležitosti vždy poukazujete na to, jak bylo dobře, kdy jste byli s L. sami
dva, jak mohutná návštěva tehdy byla na NC a vůbec, kdyby se lidí soustředili
hlavně na to co píšete sám, bylo by a světě dobře. Mrkající

Proč to píšu? Stellu I Kocoura povazuju z inteligentní, solidní přispěvatele a
jestli někdo může být tomtuo blogu nápomocný a prospěšný, jsou to zrovna ti
dva. Posílat lidí s politikou na Kocourův blog ničemu nepomůže.

Zkuste trochu tolerance a nechte svobodnou sebatu žít, už ji je stejně jako
šafránu.
A ne, že bych neměla řada Vaše příspěvky, nebo Vaše odkazy na hudbu i jiné.
Jen se mi nelíbí ta Vaše dejme tomu neuróza s moderováním něčeho, co moderování
vůbec nepotřebuje.


28
Gogo (neregistrovaný) 09.03.2019, 20:05:20
Naprostý souhlas s jejich vyjádřením, jenže mám zato, dyž si teť přeceda léčí inkurantním framykojnem ty bolavá ramena, voni ty vlečná lana vachofskejch se dovedou pjekně zaříznout, to by voni nevjeřili...;
A tak sem sebestředně zatáh za záchranou brzdu, abych posléze dostal očekávaný sprdunk o jakési zámořské dežurné...!

Neboť, imho, tyhle hovory na téma hejtynku toho či onoho vedou pouze dopekel, né neviditelných...!

Přeberou si to jak je cťená libost, mi egál...!

Bb, sw ivn

27 Gogo
Zuzana (neregistrovaný) 09.03.2019, 19:40:52
'Jakási Stella:' (Vaše výrazy, gogo) jsem poslala prostřednictvím
majitele blogu - a jistě s jeho souhlasem - článek o útěše z folozofie a
vyzvala
nás, abychom kladli otázky, máme-li jaké.
Kladli jsme je, včetně pociťované vsuvky, kterou poslala St. Kocour.Zároveň Kocour
vyjádřil k citatu svůj názor a Stella na něj reagovala se svými názory.

Zcela normální výměna slušné vyjádřených protichůdných názoru, jako se to děje
na každém solidním blogu.

Jestli máte pocit, že sem tato výměna nepatřila, pak jse imho neporozuměl ani
článku, ani výměně. Naprosto k veci je i moje reakce. A majitel by měl, kdyz už, předevšim zakázat určovani místa, kde žije který přispěvatel. Co je komu do toho?
Imho:
Pokud debatu někdo má právo korigovat, nebo dokonce zakazovat, je to majitel
blogu. Kterého jste, mmch. nedávno sprášil za to, že si dovoluje držet na levé
straně v odkazech taky odkaz na příspěvky blogu. Začíná to být mimo... Nerozhodný



26
Gogo (neregistrovaný) 09.03.2019, 19:19:40
Ale houbeles, klíďo píďo votravuj, Tvé rozumné názory, a vidění světa si každý rozumný človjek rád přečte(a že jich je tu spousta, cgrt), kua, ale nezatahuj do toho současnou polityku, což to besní nejde?

Zde nezataženo, tma jak vranci, slunce denní na 491kW, nabírám polonahý deficitní dé vitamín, odpoledne na 20°, supr

Papá S vyplazeným jazykem

Stary kocour
25 2 GoGo
Stary kocour * 09.03.2019, 18:43:15
Ten uvedený citát nebyl o politice. Ba ani o Bohu. Ani filosofii. Byl o namyšlenosti. Nadutosti. Tu prostě nemám rád. A taky nemám neomylné hlasatele jediní správné pravdy. Užil jsem si jich tady za skoro celý život dost. Víc než 4 dekády.
A teď se vynořují znova. Jiný převlek, stejné uvažování. A zase jsou "ti ostatní" nedovtipní pitomečkové. Vhodní tak leda k obsluze panstva.
Neříkají to tak zhurta. Ale patrně si to myslí.
Zase máme držet hubu a krok?!

Už nebudu otravovat Gogo. Nějak se zatáhlo, asi bude sněžit. Zatím papa.

24
Gogo (neregistrovaný) 09.03.2019, 18:19:28
Komisař modrej kluzó zasahuje...
Fšichni sme gogo, a dialektika rulééz, dva neochvjejné protikladné i protirakovnické názory, ale toto není politycký vebík, kolikrát to mám, děti, opakovat, přesuňte se ke kocourum, tady jakási Stella prskla vejcuc o vnímání božího svjeta, pokutstese nevšimli, nedávno sem zde avízoval, v souvislosi s periodickým hejtyngem doníka jistou džerzejskou, mýšlénku o tom, že polityka jen znesvařuje pod argonem dřívjejší kámoše...
A zas to je...

Tož výhypka přehozena ze slepé koleje na průjezdnou, a tak slyšte, slyšte, 4,91dní staré čtvrtihorní poudání o nás a našem životě >

https://youtu.be/fiPyYB8I3cE

Hezký večer u Ordynace.

23 St.Kocour Stella vymena nazoru
Zuzana (neregistrovaný) 09.03.2019, 18:13:26
Cituji St. Kocoura:

" Nenávist ničí víc toho, kdo nenávidí."


A toto jsou slova bývalého prezidenta Nixona:

“Always remember, others may hate you, but those who hate you don't win unless you hate them, and then you destroy yourself.”

― Richard Nixon

(Mějte na paměti, ze druzí vas mohou nenávidět, ale nemohou nad vámi vyhrát, dokud nezačnete nenávidět je a nasledně nezničíte (tou nenávistí)sebe sama.)

Stella: srovnání s komunisty a jejich podvodnými taktikami a praktikami sedí. Imho přesně.
Tady je ted podobný problém..

Stary kocour
22 Je mi líto Stello.
Stary kocour * 09.03.2019, 16:21:28
Teď nesouhlasím já. Neposlouchám našeho "nejnižšího šlechtice" Zemana, nečtu ani jemu nakloněné články. Občas si naopak přečtu prohlášení lidí, kteří jsou obecně označováni za "pražskou kavárnu". Pozorně. Jsem zvyklý číst a poslouchat i to, to není explicitně vyřčeno, je skryto "mezi řádky". Ještě lepší je taková prohlášení poslouchat. Tonalita hlasu, temporytmus a dikce mluvčího také prozrazuje mnohé o něm samotném.
Ale i pokud zůstaneme u psaného textu je tam dost markantů na to, aby člověk věděl, jakého druhu sebevědomí ten člověk má a jaké má mínění o ostatních, těch mimo jeho kastu.
Mám to vlastně denně - pracuji s umělci. Vím, jak mluví o mě, vím jak mluví se mnou. Vím co říkají do rádia. Nepopouzí mě to, jen to vím.
S intelektuální elitou to je stejné. Protože ta část inteligence, která se v žádném případě jako "pražská kavárna" označit nedá je jiná. Nemá ten pocit automatické nadřazenosti.
Nebrojím proti vzdělancům, ani nápad. Ani proti hypersenzitivním umělcům. Znám je dobře. Ale ty rozdíly vidím, slyším vnímám. Není možné mě přesvědčit. Umlčet, to ano. Nemám už sílu nazbyt na nějaké rozsáhlejší spory. Život na to není dost dlouhý. Nehodlám nikoho přesvědčovat o své pravdě. Ať si každý najde tu svou.

* Páter Piťha versus páter Halík.

Co tohle má společného se Zemanem?

Nenávist ke zvolenému presidentovi: Je v tom i pohrdání těmi, kdo ho volili. "Hlupáci, spodina". Nebo intelektuálnější synonyma. Zeman se mi nemusí líbit, nemusím s ním souhlasit. Je ale presidentem ČR.
Rýma se mi taky nemusí líbit. A taky je třeba počkat, až přejde.

>> Nenávist ničí víc toho, kdo nenávidí.

«   1    2    3  4   »