Místa, která by neměla být

rubrika: Pel-mel


Před dvěma lety žil světový tisk předpokládaným koncem světa, jehož datum mělo být stanoveno mayským kalendářem. I to je jedním z témat Gregga Bradena, autora knihy Hluboká pravda. Braden vypráví „lidský příběh“, jak ho chápe on: geolog a vedoucí projektant počítačových systémů. (Zabývá se mimo jiné bezpečností internetu.) Napsal několik knih o vlastních archeologických objevech, luští staré texty… Jeho názory jsou ovlivněny příslušností k hnutí New Age. Přiznávám, že po zjištění tohoto faktu se mi do četby nechtělo. Ale když jsem si ověřila pravdivost skutečností, které Braden uvádí, také z jiných zdrojů, přečtení nelituji. Zásadně s autorem nesouhlasím v jednom názoru. V pohledu na nejstarší dějiny v tom smyslu, že podle Bradena PŮVODNĚ člověku nebylo vlastní násilí. Ale v tomto článku se chci podělit o nové poznatky získané na základě archeologických nálezů posledních let.

 

Stella


Braden předpokládá, že nezbytnost nasytit sedm miliard lidí povede k rozšiřování ploch pro zemědělské účely, a tím také k častějším objevům starověkých památek. Upozorňuje na nutnost vzdát se jednou provždy představy, že známe dějiny civilizace. Hovoří o dějinných CYKLECH, které zahrnuje tzv. doktrína světových věků. Doktrína vychází z toho, že civilizace se během historie vyvinula už mnohokrát. Její vývoj probíhal cyklicky a vždy byl vzestupný. Poslední (současný) cyklus zahrnuje asi 5 000 let. Jak Braden několikrát v knize opakuje, tento cyklus právě končí - vykazuje stejné znaky, jako konec cyklu předešlého. Má na mysli především klimatické změny, zvyšování mořské hladiny, způsob života, ale také přirozené změny pozice Země ve vesmíru, k nimž dochází jednou za 5 125 let.

 

Předešlé civilizace disponovaly technickými dovednostmi, které dnes nedokážeme napodobit. V současnosti je nejstarší známou civilizací kultura Göbekli Tepe - asi 9 500 let př. n. l. Nikoli tedy sumerská, datovaná do doby 3 500 let př. n. l. Je nutné znát historii cyklů (dějiny nejsou lineární), abychom si uvědomili, že jejich střídání je přirozený proces, a abychom se vyhnuli tomu, že do nového cyklu vstoupíme za cenu světové války - jako prostředku řešení vyhrocené soudobé krize, jejíž možný dosah si raději si vůbec nepřipouštíme…

 

GÖBEKLI TEPE, Turecko

 

Jde o nejstarší doloženou civilizaci na Zemi. Hmotné důkazy byly vědecky datovány do období před 11 500 lety. To by znamenalo, že civilizace je nejméně dvakrát tak stará, než jsme se dosud domnívali. Roku 1964 území „Pupeční hory“ zdokumentoval americký tým. Okolní pahorky archeologové považovali za pohřebiště. Ale později se ukázalo, že uvnitř kopců se skrývají chrámy. Zásadní objevy zde v 90. letech učinil německý archeolog Klaus Schmidt. Bylo zjištěno, že chrámy vznikly zhruba o 6 000 let dříve než kamenný kruh Stonehenge.

 

Göbekli Tepe představuje větší počet kruhových chrámů různé velikosti. Do roku 2010 byly odkryty čtyři. Podle radarových údajů zůstává skryto 15 – 20 kruhů. Uprostřed každého chrámu stojí dva vysoké pilíře ve tvaru T. Kolem nich jsou kruhovitě uspořádány menší pilíře. Nejvyšší měří až 5 metrů. Na pilířích jsou výrazné reliéfy zvířat - lišky, lvi, krávy. Nikdy lidé. Glyfy se zachovaly ve výborném stavu, protože někdy před 8 000 lety byl celý chrámový komplex z neznámých důvodů zasypán. Protože datace pomocí radiouhlíkové metody se prováděla pouze při určování stáří materiálu z nejvyšších vrstev a spodní část naleziště dosud nebyla odkryta, dá se předpokládat, že místo bylo obývané mnohem dříve… Komplex Göbekli Tepe je bohatě zastoupen na internetu, slovem i obrazem. Teď už jen zbývá vzít jeho existenci na vědomí. A to i při studiu dějepisu.

 

KHAMBÁTSKÝ ZÁLIV

 

Hmotné důkazy ztracené civilizace byly nalezeny také ve vodách Indického oceánu. Jde o město skrývající se 40 metrů pod hladinou moře, poblíž západního pobřeží Indie, ve státě Gudžarát. Na prehistorickou lokalitu (nachází se nedaleko dnešního poutního místa) se přišlo náhodou, při testování kvality vody. Při zjišťování míry znečištění přinesly sonarové mapy obraz pravidelných tvarů.

 

O městech pod hladinami jezer a oceánů přicházely zprávy v průběhu celého 20. století. Cesty a zdi byly objeveny např. v 60. letech u Baham a u Bimini. U pobřeží Japonska stojí pod vodou veliké objekty pyramidovitého vzhledu. Ale město v Khámbátském zálivu je jedinečné tím, že se rozkládá na místě, kde by ho nikdo neočekával. Dále – je výjimečné svou velikostí. Jeho rozloha představuje celé kilometry. Jeden zachovalý pás ruin měří víc než 3 km, druhý 8 km. Nejde tedy např. o ojedinělý chrám. Stáří vyzvednutých artefaktů bylo určeno na 9 500 let. Tedy o 5 000 let více než stáří tajemných míst v Mohendžó Daró a v Harappě v údolí řeky Indus.

 

Protože se nedá předpokládat, že město bylo postaveno pod vodou, (nevím proč, ale ani toto autor nevylučuje), musíme vzít v úvahu klimatické změny. Poslední doba ledová skončila před 12 000 lety. Poté stoupla teplota a nastalo období intenzivních srážek. Intenzivně pršelo 4 000 let. Hladina oceánů stoupala, zmizelo mnoho níže položených oblastí na pobřeží. Město tedy muselo vzniknout někdy v průběhu doby ledové. A změny podnebí odráží i nejznámější z objevů,

 

VELKÁ SFINGA v Egyptě.

 

Doba jejího vzniku je podle egyptologů úplně jiná než podle geologů. Podle geologů nejstarší část sfingy musí pocházet z doby, kdy bylo velmi odlišné, drsnější podnebí. Hluboké stopy na těle Velké sfingy nebyly způsobeny navátým pískem, jak se dosud traduje, ale jsou jednoznačným výsledkem vodního zvětrávání. Svislé trhliny ve stěnách skalního podloží musely vzniknout působením srážek a přívalových dešťů. Jak hluboké jsou stopy zvětrávání, zjišťovali geologové pomocí seismických sond. Sondy ukázaly v podzemních částech velkou intenzitu podpovrchového zvětrávání.

 

Je známo, že v Egyptě nastalo před 12 000 lety období silných dešťů. Skončilo asi před 8 000 lety. Sfinga je stará nejméně 7 000 let, možná až 11 000 let. Geologové - stratigrafové - a paleontologové o tom nepochybují, historikové ano. Přitom je zajímavé, že v chrámovém komplexu sfingy, stejně, jako ve Velké (Cheopsově) pyramidě, nebyly dosud objeveny žádné písemné záznamy o jejich historii. Žádné papyrové svitky v hrobkách, nikde hieroglyfy. Přímé důkazy tedy nejsou, pracujeme s nepřímými. Geologická komunita nová fakta o stáří sfingy přijala jednoznačně.

 

CARAL, Peru

 

Braden dochází k závěru, že na této planetě žijeme mnohem déle, než jsme se dosud domnívali. Že není náhodou, že psané dějiny vznikly s koncem poslední doby ledové. Že se odehrálo cosi, co ukončilo existenci všeho, co předkové vybudovali. A připomínají nám to příběhy, jako biblická potopa, Gilgameš, Mahábhárata… Není přece možné, aby si každá z relativně dobře známých starověkých civilizací náhle osvojila vysoce sofistikované znalosti matematiky, astronomie, architektury… Sotva najdeme odpověď na otázku, kdo byl první. Ale aspoň bychom měli, jak navrhuje Einstein, přemýšlet jinak.

 

Bude nutné přepsat i dějiny Severní, Střední a Jižní Ameriky. V severní části peruánského území se na ploše 150 akrů nachází archeologické naleziště města Caral. K roku 1996 bylo odhaleno a zrekonstruováno 5 pyramid a dvě kulatá náměstí. Není vůbec známo, kdo mohli být stavitelé a obyvatelé. Dosud se např. nenašla žádná keramika. Jen flétny vyrobené z kostí. Flétny jsou ozdobené obrázky ptáků, opic a jiných zvířat. Tato zvířata ovšem žijí v amazonské části Peru, vzdálené několik hodin cesty autem. Stáří naleziště bylo vědecky potvrzeno. Každá z nezávislých laboratoří se shodla na tom, že Caral je o 5 000 let starší než mayská civilizace (Yucatán, Mexiko). Rozhodně jde o zatím nejstarší známou americkou civilizaci. Caral vzkvétal někdy v letech 4 900 př. n. l. až 3 000 př. n. l.

 

V mayském kalendáři je možná klíč k pochopení toho, proč byl Caral před 5 000 roky opuštěn – končil cyklus, v němž vrcholila krize soudobého světa, a začal cyklus nový – jinde. Braden vyslovuje velké přání – aby se dobové vrcholné krize neřešily násilnou cestou. Aby nový cyklus začal mírově. On sám věří, že jsme schopni poučení. Věří, že stopy starých civilizací najdeme brzy v Antarktidě… (Země tančí II, Záhadná Antarktida může být domovem nejstarší civilizace na Zemi, Antarktida bývala slunná jako Kalifornie) Tradiční pohled na minulost nedoceňuje starobylé globální dědictví. A pokud něco nedává smysl, je to jen kvůli nedostatku informací.

 

Braden je přesvědčen, že příkladem takové mírové existence může sloužit společenské a obřadní centrum s čtyřpatrovými budovami v kaňonu CHAC O v Novém Mexiku. Vrcholný rozkvět této civilizace spadá do 12. stol. našeho letopočtu. Odkudsi sem přišli lidé, o kterých nevíme nic. Postavili město pro 4 000 obyvatel. Vybudovali nejen nádrže na vodu, ale také silnice dlouhé stovky kilometrů a táhnoucí se všemi směry. (Potvrzeno záběry z misí Apollo v 70. letech.) Ale - ve městě nejsou žádné obranné hradby, nenašly se žádné poškozené kostry. Braden soudí, že tito lidé nepotřebovali válčit – poučili se. Město snad bylo opuštěno kvůli období velkého sucha. Faktem je, že toto město se nachází na místě starších měst…

 

Ovšem my, kteří čteme nesmrtelné příběhy o Rouper a Rouser, víme o tom, kam potomci civilizace Chaco odputovali, svoje!

 

Zdroj: Braden, Gregg: Hluboká pravda, Oživení vzpomínek na původ, minulost, úděl a osud lidstva, Metafora, Praha 2012


komentářů: 28         



Komentáře (28)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 2 »

Lucifer
13
Lucifer * 28.04.2014, 21:24:25
Asi bych do této debaty měl taky zasáhnout, přičemž ten zásah by spíš nahrával Stelle (už jsem o tom tady něco měl), ale má současná zaneprázdněnost mi to zatím neumožňuje. V dohledné budoucnosti se k tomu však vrátím. Úžasný

h
12
h * 28.04.2014, 21:00:47
Stello, o historii matematiky a fysiky vím docela dosti. Není to tak, jak si myslíš. Mezopotamie, Indie, Amerika a jiné starší kultury než je evropská sice používaly i třeba jiné než desítkové soustavy (kterážto je velmi nepraktická, v podstatě nelogická, ostatně píšeš na compu, který nemá z principu desítkového nic.
To tvé zásadní - Eukleides - se světa, tak jak funguje, vůbec netýká. Svět nefunguje podle Eukleidovské geometrie. Se zlou se potáže každý, kdo na to spolehne. Stejně tak nefunguje dle Newtonovy mechaniky.
Většina staveb ve starověku se nepočítala, stavělo se intuitivně, zkušeností. Vše naddimenzováno.
I gotika byla metodou pokus - omyl.
Prý algoritmy.
Algoritmus jsou počty, nikoliv matematika (tedy filosofie a poznání podstaty světa).
Středověká Evropa žádnou matematiku nepotřebovala, byly jiné priority.

Stella
11
Stella 28.04.2014, 20:26:40
rezy, já se kvůli tobě musím vzdělávat: tak jsem koukla do dějin. To, co píšeš o starých stavbách bez výpočtů, by snad platilo pro neolit - tak 10. tisíciletí př. n. l. Ale už od té doby vznikají chrámy...
Mezopotámie - 3.a 2. tisíciletí př. n. l.. Zachovalo se mnoho matemat. tabulek s algebrou a geometrií, znali algoritmy. Řešili soustavy rovnic různého druhu. Myslím, že s aplikací výpočtů to souviset bude.
Egypt od 4. tis. př. n. l. - jsou spíš praktičtí, počítají obsahy rovinných obrazců, ale jejich architektura od 3. tis. ovlivňuje řeckou a později římskou arch..
Řecko: Pythagoras - 6. st. př. n. l.. Naprosto zásadní: EUKLEIDES - 4. a 3. st. st. př. n. l.,
jeho Základy - 13 knih - sloužily ve středověku jako učebnice pro ARCHITEKTY .
Archimédes - 3. st. př. n. l. - statika, páka...
K tomu islámské země se starověkou matemat. a architekturou, stará Čína, Indie...
On i takový mnohem novější Angkor by se podle mne bez výpočtů sesypal hodně dávno.

Evropa - až do 16. století matematika nedosáhla ničeho, co by nebylo u starých Řeků...

rezy
10
rezy 28.04.2014, 17:35:30
Stello, ty výpočty jsou spíš jen naše zbožné přání. Nikde jsem neviděl, že by se zaznamenaly výpočty kterékoli staré (tedy takhle staré řekněme dva tisíce let staré stavby) Podle toho jak to dělali bytelné bych řekl, že se vlastně jen sychrovali a stavěli spíš podle citu a podle toho jak se báli nepřátel. Kamení bylo dost, pevnost v tlaku měl a má velkou, k šetření důvod nebyl, tak se stavěly zdi 4m i víc tlusté a nic to nikoho netrápilo. Prokazatelně počítat se začlo až někdy kolem 9. stolení n.l.
Podle mě se dlouho stavělo podle citu, odhadem a zkušeností. Pokud se někde dochovaly výpočty nějaké staré stavby, pak bych rád viděl jaké parametry uvažovali. Myslím, že i modul průřezu je dost nová věc.

Stella
9
Stella 28.04.2014, 16:52:23
Možná máš, rezy, pravdu, ale říká se, že oblouk atd. pochází až z Mezopotámie, pak je tu otázka přesunu toho obrovského materiálu. Pořád se uvádí, že např. ti indiáni atd., neznali kolo - nevěřím. A někdo musel vyprojektovat, znát statiku, počítat. Prostě - abstrakta. Z novější doby - kambodžské památky...
Údajně v depozitářích muzeí leží věci, které nikam nezapadají, tak tam prostě jen tak jsou.
Možná naši civilizaci chemie nakopla a taky ji rozkopne. Uvidíme, uslyšíme. Bum. Je veliká bouřka.

rezy
8
rezy 28.04.2014, 14:48:11
ten 5000 letý cyklus je shodný s cyklem Sahary, takže samotný cyklus tu funguje, na druhou stranu nevěřím na nějak moc vyspělé staré civilizace. Ne že bych je chtěl nějak pomlouvat, ale to co tud je, to určitě vydrží dvacet tisíc let i déle, aniž by se to dalo nějak zamaskovat. Například plasty tu budou minimálně třicet tisíc let. Ono se nevíce argumentuje znalostmi cyklů roků etc etc, ale to nic moc není na to, jak moc času měli na pozorování. Totéž bych řekl o stavbách. Ano, jsou to velké rozsahem stavby, ale co se v těch stavbách dá najít? Předepjatý nostník? Ne, kovové nosníky? Ne, jen klasické přírodní stavební prvky, základní finty (oblouk ) ale nic co by dokazovalo nějaké mimořádné znalosti. Civilizaci, tu naši nakoply teprve znalosti v chemii, do té doby to nebylo nic moc. Pokud by některé z předešlých civilizací rozvinuly chemii, tak by se jejich existence dala bez problémů dobře zmapovat. Kdo první vyrobil hliník z bauxitu ?

Stella
7
Stella 28.04.2014, 13:56:55
Jsem opravdu ráda, že se k tématu vyslovují chytří lidé. Mého tam, mefi, není vůbec nic, jen uvedení Br. názorů i z druhých kapitol. (I tak ti děkuji.) Kvůli představě o jeho chápání světa. On věří v božský plán - matrix. Je dobře, když sem někdo dá ty filoz.odkazy. Nihil novi....
Jak vidí i St. Kocour věčně toužící dobrat se nadhledu - zastřešení. Což Braden svým definitivním způsobem udělal. To slovo \"rukolapný\" je, St. K., vlastní vynález?
Astro, jednou s tebou nesouhlasím, v pohledu na tělo. Mně se zdá zbytečně složité, komplikované. Předpokládaný soulad všeho v něm je ovšem fascinující...
Tajůplnosti milujeme asi všichni, ještě krásnější je, že realita bývá někdy překvapivější. Když člověk sleduje dokument o Machu P., musí ho napadnout, kam se poděly ty vysoce sofistikované vědomosti nutné k inženýrským pracím. Vždyť jen zavlažovací terasy s promyšlenými způsobem filtrování v každém stupni - myslím, že zkrátka z nějakého důvodu přežili vždycky ti primitivní.
Legendy, eposy vypravují o lidech z nebes asi všude na světě. Ale je to zase odsunutí odpovědi o kousek dál. Astro, vtip je v tom, že tady budeš! Nezažila jsi? Bez fantazie - mrtvo.
Ráda bych uznávala jenom rozum - ratio, ale zkušenost říká něco jiného.
Dodatek: Braden soudí, že myšlenkou lze změnit skutečnost.
Hezké tajemné odpoledne!

Astra
6
Astra 28.04.2014, 11:09:07
Tyhlety tajůúplnosti (ta ůú jsou tam schválně) mě fascinují. Vždycky za nimi ale hledám zásah z vesmíru, zásah bytostí dokonalejších než dokonalých. Když se člověk zamyslí nad svým vlastním tělem, jak je v něm všechno dokonale vytvořené, jak se všechno prolíná se vším, jak už se dá i ledacos opravit a nahradit - neztrácím naději na lepší příští. Celého lidstva. Proto mám ráda fantasty, jsou to otevírači mojí představivosti, proto si lebedím, když tady čtu co zase Rouper a Rouser, proto na mě má vliv třeba sborový zpěv, kdy se prolínají hlasy a vytvářejí hlasy nové, složité a složené. Svět je nádherný zmatek jednoduchostí, které přicházejí jako ty největší objevy. Bude mi líto, až tady nebudu S vyplazeným jazykem

5 The Truth is Out There
St. Kocour (neregistrovaný) 28.04.2014, 09:43:22
Ovšem na druhé straně - vytváření jiných verzí reality, "bylo-nebylo", je oblíbené dodnes.
===
Vše vychází z toho, že neexistuje jedinec a ani instituce rozumných rozměrů, které by nějakým "rukolapným způsobem" potvrdila JAKOUKOLIV jednoduchou skutečnost. Tedy skutečnost, která je jednoduchá, pochopitelná a přirozená pro ty, kteří žijí v ní nebo blízko ní. Kteří si ji mohou "ohmatat".
Stejné důkazy, stejné artefakty se dokonce používají i na protilehlých stranách sporů. (Dialektika?)
===
Zajímavé je, že nelžou jen lidé a primáti, jak by se dalo čekat, ale podvodná jednání jsou patrná i u mnohem jednodušších tvorů. Když to vezmete šířeji - co jsou to mimikry?

Takže heslo ze SF sériálu Akta X - "Pravda je tam venku!" je sempre viva.

Ze života:
Jeden velmi dobrý, ale už mrtvý režisér si přál nahrávku "zpěvu lidu v obrovské katedrále". I nahnaly se dva sbory do největšího dostupného kostela, domluvilo se s VB zastavení automobilního provozu před kostelem a v kruté zimě se těch pár minut natočilo.
Druhý den se v režii zjistilo, že "to nic není". Žádná "!obrovská zvuková klenba". Prostě zpěv v kostele. I pustila se nahrávka dvojnásobnou rychlostí přes tehdejší nejmodernější výdobytek - echodesku EMT, pak se zase zpomalila a smíchala s původní nahrávkou. Nádhera - "zvuk sborů přímo letěl prostorem vzhůru, narážel do klenby chrámu kde se tříštil a v lesklých kaskádách zvolna padal na hlavy posluchačů - a přesto byla všechna slova husitského chorálu srozumitelná".
Popis: StK Usmívající se
Ale: Vykládalo se už po několika letech, že se to tajně nahrávalo ve Svatovítské katedrále v Praze dokonce se svolením ÚV KSČ. A tohle lidem nevymluvíš... Šlápnul vedle

4 Lépe hovořiti o spirále...
mefi (neregistrovaný) 28.04.2014, 08:34:54

... či překonávání rozporů

Neb nestoupíme do jedné řeky dvakrát(třikrát, čtyřikrát, ..., či-li téměř vše už tady bylo).

Z Hérakleitova učení je pro moderního člověka největší inspirací učení o změně jako podstatném rysu vesmíru:

http://cs.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9rakleitos

A tu opět zakopáváme o Sokrata (Platóna) a jejich největší lidský(?) objev - dialektiku:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Dialektika

Jak jinak, gratuluji Stello, zdařilá úvaha odrážející, že nikdy nic nikdy nic nemáme mít za definitivní:

Voskovec Werich Jezek - Nikdy nic nikdo nemá

http://youtu.be/axoX9GKhKRs


Mrkající



Stella
3
Stella 28.04.2014, 08:32:39
Právě proto vybírám jen fakta o nových nálezech. O nich se pochybovat nedá. Všechna nová hnutí mají společnou vlastnost: vyhovují potřebě útěchy, naděje, uklidnění.
Ten sobotní rozhovor v LN - dělala jsem mu zde reklamu - Krauss - byl užitečný i odvahou toho vědce jít proti obecnému trendu. Např. se vyjadřuje i k tomu, proč někteří naši členové Sisyfos -u jsou věřící...


1 dějinné cykly
St.Kocour (neregistrovaný) 28.04.2014, 01:51:32
Fascinuje mne snaha mnoha autorů svá pozorování, ať už objevná nebo ne "zapasovat" do nějakého univerzálního systému. Stejně jako kdysi astronomové vymýšleli nekonečně složité soustavy, aby vysvětlili třeba "couvání planet a podobně - než aby jednoduše přiznali, že geocentrismus je učení mylné tak se astrofyzikové i jiní pokoušejí o dokoanalý systém. A dělají kvůli tomu podivné kotrmelce ve svých teoriích.
Lpění na systému vede často k falšování nesystémových jevů. Víra v oteplování planety, předtím víra, že nastává další doba ledová. Všichni měli dobré a průkazné řady výsledků pozorování. Ale Universum není kámen padající z věže.
Mrkající

«   1    2     »