Atlas mraků (Vytrženo z kontextu)

rubrika: Pel-mel


O filmu Atlas mraků se na Neviditelném čertovi diskutovalo už mnohokrát. Předlohou k filmu je velmi obsáhlé epické dílo střídající historická období a uvádějící příběhy lidí (v jednom případě klonů), kteří se nikdy nepotkali. Přesto je něco (tajemného) spojuje. Ale na rozdíl od filmu není v knize tento motiv zásadní. Mitchell má neobyčejnou fantazii, je mistrem rozvíjení děje pomocí nesčetných detailů a souvislostí. V tomto ohledu je doslova marnotratný. Jiný autor by z jednotlivých osudů vytěžil nejméně tři knihy. Ne každý by ale byl schopen rozdílného dobového vyjadřování tak, jak to dokáže Mitchell. Všechny postavy z různých časů jsou ztělesněním jedné duše, která symbolizuje věčný koloběh, ale přiznám se, že jsem úplně nepochopila, jestli má postavy spojovat ještě něco jiného, společného (kromě mateřského znaménka). Počítám-li dobře, hlavních postav je šest. „Atlas mraků“ je název skladby, sextetu, který zpravidla přinese brzkou smrt tomu, kdo jej dostane do ruky. Fundované informace o knize uvádí Wikipedie. Dnešní příspěvek přináší úryvky z dialogů, z dopisů a z deníkových záznamů.
 
Stella

Kromě níže uvedených motivů v Atlase mraků najdeme zásadní zamyšlení o sebevraždě, o stáří, o hudbě, o konzumu, o náboženském pokrytectví…

 

Moc. Co jí rozumíme? Schopnost určovat osudy jiných. Vy, mužové vědy, stavební magnáti a tvůrci veřejného mínění: můj tryskový letoun odstartuje z letiště La Guardia, a než dosedne v Buenos Yerbas, budou z vás nuly. Na vás, wallstreetští králové, volení funkcionáři a soudcové, bych potřeboval trochu víc času, abych vás srazil dolů, váš pád by nakonec byl ale tak jako tak absolutní. Jak to ale, že někteří lidé jsou schopni ovládat druhé, kdežto naprostá většina ostatních žije a umírá jako přisluhovači, jako dobytek. Odpověď nalezneme u svaté Trojice.

 

Za prvé, charisma dané od Boha. Za druhé, sebekázeň umožňující dovést tento dar k zralosti, protože i když je ornice lidstva úrodná na talenty, pouze jedno semínko z tisíce vykvete – a to jen z nedostatku sebekázně. Za třetí, vůle po moci. To je jádro tajemství různých lidských osudů. Co vede některé k tomu, že hromadí moc tam, kde většina jejich krajanů moc ztrácí, neumí ji využít, nebo se jí dokonce vyhýbá? Jde o závislost? O bohatství? O přežití? O přirozený výběr? Domnívám se, že tohle všechno jsou jen důvody a důsledky, nikoli pravé příčiny. Nabízí se jediná odpověď, a ta zní: Žádné proč neexistuje. Je to v nás. Kdo a co jdou hlouběji než proč.

 

Střety mezi velkými společnostmi a aktivisty představují konflikt mezi narkolepsií a pamětí. Firmy mají peníze, moc a vliv. Naší jedinou zbraní je veřejné pobouření… Jenomže pobouření se obtížně vyvolává a zvládá. Za prvé je zapotřebí důkladná kontrola, za druhé široké povědomí, a teprve když je dosaženo kritického množství, může propuknout veřejné rozhořčení. Každou z uvedených fází lze sabotovat…

 

Pravdu udolají nejrůznějšími výbory, těžkopádností a zkreslenými informacemi, popřípadě zastrašováním těch, kdo kontrolu provádějí. Povědomí mohou udusit tím, že lidem nasadí klapky na oči nedostatečným vzděláním, že se stanou vlastníky televizních stanic, že předním novinářům a spisovatelům zaplatí „stipendia“, nebo že si média jednoduše koupí. Právě ve sdělovacích prostředcích… vedou demokracie své občanské války.

 

Vždycky se blíží další válka… Ty se nikdy nedají úplně potlačit. Co zažene takovou válku? Touha po moci, podstata lidské povahy. Hrozba násilím, strach z násilí či skutečné násilí jsou nástrojem této strašlivé touhy. Usilování o moc uvidíte v ložnicích, kuchyních, továrnách, mezi odboráři i na hranicích států. Poslouchejte a dobře si to zapamatujte. Národní stát je čistě lidská přirozenost nafouknutá do monstrózních rozměrů. Quot erat demonstrandum. Národy jsou entity, jejichž zákony psalo násilí. Tak to vždycky bylo a vždycky bude. Válka, Roberte, je jeden ze dvou věčných průvodců člověka. Tak jsem se tedy zeptal, co je tím druhým. Diamanty.

 

Ach, diplomacie… Diplomacie likviduje válečné škody, legitimizuje její výsledky, poskytuje silnému státu prostředky k prosazení vůle nad slabším a zatím si šetří vlastní flotily a bataliony na protivníky vyšší váhové kategorie. Pouze profesionální diplomaté, nenapravitelní idioti a ženy vnímají diplomacii jako dlouhodobou náhražku války.

 

Naše touha po moci, naše věda a přesně ony schopnosti, kterými jsme se povznesli z opic na divochy a na moderního člověka, jsou tytéž schopnosti, které zlikvidují Homo sapiens ještě před koncem tohoto století. Mír patří mezi hlavní ctnosti jen potud, pokud s námi záležitosti svědomí sdílejí i naši sousedé, a to přesto, že ho náš Pán miluje. Za našich dob už zločiny nepáší zločinci, které bychom měli příhodně hned po ruce, nýbrž mazalové daleko v postmoderních ústředích ze skla a oceli mimo dosah lůzy. Jak moc je v novinařině dovoleno klamat?… Jestli jsem někdy zalhal, abych se dověděl, co potřebuju? Každý den ještě před snídaní ze mě vylezla lež jako desetimetrová věž, jen abych se dostal o píď blíž k pravdě. Naprosto nepravděpodobná pravda může člověku posloužit víc než sebepravděpodobnější lež.

 

Jako zkušený vydavatel odmítám všechny narážky na minulost, náznaky budoucnosti a jiné úskoky, ty patří do osmdesátých let dvacátého století k absolventům postmodernismu a teorie chaosu. „Sendvič s nářezem“ byly ve skutečnosti dráždivé, dobře napsané fiktivní paměti. Kulturní mrchožrouti o sociálně politických podtextech knihy hovořili nejprve v pozdně večerních televizních magazínech, potom v ranním vysílání. Neonacisti to kupovali kvůli štědrým dávkám násilí. Paničky v domácnosti to kupovaly, protože se to zatraceně dobře četlo. Homosexuálové to kupovali z loajality… Celovečerní film se měl začít natáčet ještě v průběhu práce na scénáři… Z oné nechutné nálepky „nakladatel vydávající publikace nákladem autorů“ se stal „kreativní finanční odborník“… Američtí nakladatelé, glory glory aleluja, úplně žrali, jak anglánskej aristokrat skrzevá ušlápnutýho irskýho chmatáka ke spravedlivýmu trestu přišel, a transatlantická licitace vyhnala zálohu do závratných výšin.

 

Nač se diletantsky hrabat v prosté pravdě, že ženeme tmavší rasy do hrobu, jen abychom se zmocnili jejich země i s jejich bohatstvím? Vlci také nevysedávají v jeskyních a nekonstruují teorie o rasách, jen aby ospravedlnili, že sežerou stádo ovcí! Skutečnou intelektuální odvahou je obejít se bez těchto zástěrek a připustit, že všechny národy jsou bezohledně dravé, avšak bílí dravci se svým smrtelným duetem choroboplodného prachu a palných zbraní jsou přímo vzorem dravosti par excellence… Učenci rozlišují v dějinách hnutí a formulují z nich pravidla, která řídí vzestupy a pády civilizací. Já jsem však přesvědčen o opaku. To jest: dějiny žádná pravidla nepřipouštějí, pouze výsledné závěry. Co přivozuje výsledné závěry? Činy mrzké a činy ctnostné. Co podněcuje činy? Víra.

 

Jestliže věříme, že se lidstvo dokáže povznést nad zuby a drápy, jestliže věříme, že rozličné rasy a vyznání mohou společně užívat tento svět stejně mírumilovně… jestliže věříme, že vůdcové musejí být spravedliví, násilí umlčeno, moc vysvětlitelná a bohatství země a oceánů rozděleno rovným dílem, pak takový svět bude… Pokrok složitě dosažený za několik generací lze ztratit pouhým škrtnutím pera v ruce krátkozrakého prezidenta či mávnutím meče zpupného generála. Ten, kdo se chce pustit do boje s mnohohlavou hydrou lidské povahy, zaplatí spoustu bolesti a jeho rodina bude platit s ním! Až se naposledy nadechneš, pochopíš, že tvůj život byl pouhou kapkou v nekonečném oceánu! Co je však takový oceán jiného než spousta kapek?

 

A závěrem, po výběru citátů o věcech vážných, odlehčující slova pomalu rezignujícího nakladatele Cavendishe, který v domově pro přestárlé komunikuje s obsluhující sestrou:

 

K obědu byla vlažná jehněčí kotleta. Brambory byly jako škrobové granáty. Mrkev z konzervy zvedala žaludek, protože taková už je její přirozenost. „Heleďte,“ požádal jsem robota, „přineste mi aspoň trochu dijonské hořčice.“ Nevykazovalo to pražádné známky porozumění. „Hrubě nebo středně mletou. Nejsem malicherný.“ Otočilo se to k odchodu. „Počkat! Mluvíte anglicky?“ A bylo to pryč. Jídlo se na mne upřeně dívalo.

 

Zdroj: Mitchell, David: Atlas mraků, Mladá fronta, Praha 2012

 


komentářů: 65         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 5 »

5
G (neregistrovaný) 23.07.2016, 13:02:20
Jen ještě poznámka pod čarou ponoru, než se zcela vzpamatuju, proštuduju nejméně třikrát Tebou deklarovaný text, poté třikrát celý CA, mám jej při ruce, metodou Gruberova letadlového čteni, načež pak začnu vydávat zásadní stanoviska a prohlášení, doplňující a apgrejdující Tvůj text.
Takže - čekal jsem dlouhých 3.5 roku, až nastane dnešní slavnostní chvíle, a budu mít možnost o tomto kolosálním díle s někým poplkat.
Doufám, že dnešní diskuze se nezůčastní pouze zdejší kmenová pětka aktivních jůzrů NČ, ale splkne i někdo z dalších, tento blog dosud pouze čtoucích lidiček.
A přinesou nové a neotřelé vlastní názory k tomuto dílku, a to nejen dnes, ev. zítra, ale i v průběhu budoucích časů, až na tento text někdy i třeba náhodně narazí.
Tolik k úvodu.
No a na závěr krátká citace z wiki, až řvavě aktuální v této neradostné současnosti »
Z jejího rozhovoru s Archivářem plyne, že je na konci příběhu přesvědčena, že vše, co se stalo po jejím odchodu z rychlého občerstvení bylo připraveno vládnoucí Korporatokracií a Hae-Ju i rada Mephiho jednali z popudu Korporatokracie s cílem, aby upevnila své postavení a potlačila snahy o přiznání lidských práv servantům.

GA na gaučíčkách, já též, tentokrát s Míšou v ruce, tužkou a papírkem pro podčárníky na stolečku, qečeru nashle.

https://youtube.com/watch?v=Ar6HCb-SBLY

P.S. ...a slunce v duši.
... a čekám furt na sešesti, a vono nic.
... jó, toho nega je fakt přehršel, chce to taky něco pozi.
...Theodor tu kousek pase kozy.
... Štastný to muž, děla mpampitska.
Tak zatím


Stella
4
Stella 23.07.2016, 12:37:52
Kam se hrabu na Mariku!!! :\'(

Opsat dovede každý, ne? Barvitost knihy je ve filmu, tady ne.
Hodně jsem přemýšlela, jestli sem dát úvahu o sebevraždě, ta je tam podle mne správná. Ale pochmurnosti je dost...

Dík a užívej si slunce Ellady.
Dobrou chuť.

Stella
3
Stella 23.07.2016, 12:32:57
Tahiti,
máš pravdu. Agentury mají povinnost ověřovat ze tří nezávislých zdrojů, nebo jak. Což v době hektických událostí s rychlým vývojem je dost šílené.
Ale zdá se, že je dvojí novinařina a bohužel i ta druhá je legální. Ta druhá, bulvár, se klidně spokojí i s dohadem.
A v televizních zprávách komerčních televizí se použije půl pravdy. Na půl se zapomene...Nebo se vypíchne úplně nedůležitý detail. A davy jdou!
(Téma pro St. Kocoura.)

Ludvík V. tu ještě měl být. Bylo by ho třeba. Intelekt rostoucí při pasení koz bývá nejplodnější a nejvytříbenější. Tam asi začíná ten rozdíl mezi Spisovatelem a spisovatelem. Vsákne krajinu, nebe, pole, školu.
(Píšu z hladu, já vím.)

2
G (neregistrovaný) 23.07.2016, 11:58:12
Téda Stellí...
Šok.
Pozitivní.
Nevěřil jsem tomu, že se odhodláš.
Netušil jsem, že zde přibyde nový úvodník.
Neotvírám čertí vrátka na hlavní straně, a v nových komentech.

Fákt dobrej oddíl, čo to tárám, výběr z textu, nebýt předchviličkovýho Astřinýho komentu, tak žiju v nevědomosti možná ještě večer...

Teď se zvolna vzpamatovávám z onoho šoku, a blekotám nesmysle, ale až si zformuju šišinku a nakonektojuju ji juliji šedivce, nabudím ty správné synapse, dceročíče, to budeš zírat.
Rychle kvač do stánku vedle a kup si rači rodinný balení Peder,
páž ta ústa pak nebudeš mít otevřená z těch veder,
ale z mých vývodů.
Nikoliv inkontinentálních, jak my staroušci prostopášní říkáváme.
Tak zatím, a na závěr- potěšila moc, snad víc jak Marika...
Mlčící .

1
Tahiti (neregistrovaný) 23.07.2016, 10:37:03
S dovolením si vytrhnu novinařinu a klamání. Lhát se nemá, v novinařině už vůbec. Je povolena jen lež milosrdná, ale ta moc ke sdělovacím prostředkům nepatří.

V rádiu, za dob tuhého komunistického režimu, kdy každé slovo kontrolovalo cca 28 lidí, jsme měli ale jedno nařízení, které by mělo platit vždycky, za všech režimů. Zprávy, které přinášíš, musíš ověřit na několika místech tak, aby sis byl-a jistý-á jejich pravdivostí. Nejednalo se samozřejmě o zprávy prokomunistické, tam se lhalo o 106. Ta věta visela na nástěnkách v rádiu prý odjakživa, jak vyprávěli ti, co tam zažili dobu před Únorem.

Jak jde život dál, mění se názory na všechno, i na pravdu. Tu si každý přizpůsobuje pro svoje potřeby tak, aby z toho vyšel sám nejlíp.Takže pravda už pravdou není, téměř nikdy.

Nedá mi, abych nepřipomněla dnešní VÝROČÍ LUDVÍKA VACULÍKA. Bylo by mu devadesát let. To byl PAN novinář a PAN spisovatel. Posílám mu do Brumova po větru polibek... Zamilovaný

«   1  2  3  4    5     »