Tři mudrci z Matoušova evangelia

rubrika: Pel-mel


Dnes mají svátek Kašpar, Melichar a Baltazar. Jsou to postavy z Matoušova evangelia, které se přišly poklonit Ježíši krátce po jeho narození v Betlémě a přinesly mu dary: zlato, kadidlo a myrhu. Původně se jednalo o tři mudrce z východu. Později vznikla tradice, že to byli králové.

 

Lucifer


V katolických zemích se o svátku Zjevení Páně (6. ledna) píše posvěcenou křídou na dveře domů a chlévů iniciály Třech králů K † M † B † nebo latinský ekvivalent C † M † B † jako formule požehnání. Tři křížky symbolizují Nejsvětější Trojici, tj. Otce, Syna a Ducha Svatého. Nejsou to tedy znaménka plus mezi iniciálami. V první polovině 20. století vznikla myšlenka, že CMB je zkratka latinského Christus mansionem benedicat (Kristus ať obydlí žehná).

 

Kašpar (varianta je Kaspar nebo Jasper) je mužské jméno aramejského nebo perského původu. Vykládá se jako nosič, strážce pokladů, pokladník v perštině (ganzabara). Melichar je mužské jméno hebrejského původu. Vykládá se jako obměna jména Melchior, což znamená král světla, případně král je světlo. Baltazar je mužské jméno babylónského původu. Další variantou jména je Baltazár. Vykládá se jako „ochraňuj život králi“, popřípadě jako „Bůh ať ochraňuje krále“. Jména Tří králů však nejsou v evangeliích zmíněna, jde až o středověkou legendu.

 

Křesťanská mytologie je poutavá a zaujala mě. Stejně jako třeba hinduismus či buddhismus, taoismus atd. V leckterých věroukách, z nichž některé se blíží spíš filosofii, jde najít mnoho podnětů k zamyšlení. Do jaké míry jsou některé mytologické vize pravdivé, lze těžko soudit. Faktem je, že Ježíš Kristus existoval, a protože hlásal myšlenky, které odporovaly současné židovské víře, byl ukřižován. Jestli se narodil v betlémském chlévě, kde ho navštívili tři Mudrci z východu a přinesli mu dary, nelze jednoznačně doložit.

 

Pokud bych se chtěl stylizovat do jednoho z těch tří mudrců, kteří byli časem povýšeni na krále, vybral bych si Melichara, krále světla. Kašpara a Baltazara bych ponechal v záloze, kdyby bylo nejhůř. Někdy si připadám jako Kašpar, který furt něco nosí, ale jako pokladník jsem nesmělý. Ochraňovat život krále mě zatím nenapadlo. Zřejmě proto, že žádného krále, který by mě zaujal, kolem sebe nevidím. Ani když si posvítím baterkou.

 

V nejstarších řecky psaných rukopisech Matoušova evangelia se píše, že z Východu přišli mágové. Samotné použité řecké slovo mág (magos) je odvozeno ze staroperského a babylónského maguš a z avestského magavan. Tento termín odkazuje na kastu kněží Zoroastrismu, následovníků perského proroka Zarathustry, kteří v rámci svého náboženství věnovali také zvláštní pozornost hvězdám, výpočtům nebeských úkazů a astrologii, která v té době byla uznávanou vědou, čímž si získali mezinárodní věhlas.

 

Magie je nejasně definovaný fenomén spojovaný s ovlivňováním světa skrze okultní, tedy skryté síly v přírodě, nebo skrze kontakt s duchovními bytostmi, a s těmito praktikami svázaný světonázor a způsob myšlení. Její cíle mohou zahrnovat získání znalostí, moci, lásky či bohatství, ale také léčení nebo ochranu před nebezpečím nebo naopak způsobení škody, někdy však také duchovní proměnu a rozvoj. Často je vymezována vůči náboženství a vědě, přičemž jak náboženství, tak věda se vůči ní staví zpravidla negativně. Zároveň je však magie někdy chápána jako náboženský fenomén a taktéž věda byla od magie dlouho těžko rozlišitelná.


komentářů: 0         



Komentáře (0)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_