Úžasná

rubrika: Slovo Neviditelného čerta


Možná si myslíte, že bude pohádka, ale nebude. Kdyby to byla pohádka, tak by se jmenovala Úžasněnka, ale o takové princezně jsem zatím neslyšel. Tohle totiž bude takové lehce zmatené zamyšlení nad velmi důležitými věcmi. O velmi důležitých věcech často přemýšlíme zmateně. Ani já se tomu nevyhnu, ale doufám, že alespoň z tohohle zamyšlení něco rozumného přece jenom vyplyne.

Lucifer


Byly doby, kdy jsem především o víkendech dokázal odpočívat a nemyslet na nic jiného než na to, že se mi chce odpočívat. Lehl jsem si třeba na pohovku, nechal hlavou volně plynout myšlenky téměř o ničem, a moje tělo i duše v poklidu regenerovaly.

Po svém návratu z vinohradské nemocnice jsem nic takového nezažil. Dostal jsem novou šanci a měl jsem pocit, že nesmím promrhat ani jediný okamžik, tedy kromě těch okamžiků, které jsem musel nevyhnutelně prospat. Od samotného počátku mého návratu z hranic říše neživých, z kraje propasti, to samozřejmě takhle ještě nefungovalo. Nejdříve jsem byl rád, že vůbec žiji, a klidně jsem si i přes den podřimoval u televize. Netrvalo to však dlouho, definitivně jsem se začal probouzet a znovu objevovat věci kolem sebe, včetně toho, co jsem už před tím znal, ale postupně jsem to začal přehlížet.

Byly to úžasné okamžiky, kterým jsem říkal znovuzrození, a každý den jsem se těšil na to, že objevím nové světy, že doženu to, co jsem díky předchozímu skomírání začínal zanedbávat. Když si to tak rekapituluji, začínám mít pocit, že jsem zřejmě zase doplul do slepého ramene své životní řeky. (Něco jsem už naznačil v Principu neurčitosti podruhé.) Jako bych zase vypadl z rytmu, a kupodivu se zcela nečekaně cítím hůř než před dvěma lety, kdy jsem se nacházel ve stavu krátce po návratu z umělého spánku.

Problém však zřejmě není jen v mém niterném stavu, ale i ve stavu okolní reality. Opouštím tedy své nitro, abych se věnoval tomu neustále narůstajícímu úžasu nad tím, jak se to kolem mne vyvíjí.

Když jsem vyrůstal v předchozím paranoickém režimu, tak jsem to zpočátku skoro vůbec nevnímal. Prostě jsem se narodil jako lidská bytost a navzdory vší té režimní stupiditě, která mě obklopovala, jsem dospíval do stadia normální dospělé lidské bytosti. Postupně jsem samozřejmě objevoval náznaky, že žiji v jakémsi deprivačně manipulovaném světě, tu a tam jsem byl tou stupiditou i nějak zasažen, ale i přesto jsem zcela přirozeně přemýšlel, objevoval a tvořil svůj normální lidský svět, svoji budoucnost.

Ačkoli mám k předchozímu režimu silně negativní vztah, obzvláště proto, že jsem časem pochopil, co všechno mi vzal, jak se mnou stupidně manipuloval atd. - přesto všechno musím říct, že v té době jsem poměrně často potkával inteligentní a kultivované lidi bez ohledu na jejich vzdělání. Mezi nimi byli nejen vysokoškoláci, ale i jedinci, kteří nedokončili ani střední školu a dokonce i tací, co měli problém s dokončením základní školy. Především se jednalo o jedince zhruba mého věku a podobného intelektuálního ražení, což s absolvováním vzdělávacích institucí občas nekorespondovalo. Někteří z nich se pohybovali na hranicích tehdejšího undergroundu, někdy až s kontakty na režimní disent, v té době jsem to však až takhle nevnímal.

Mí rodiče v 69tém na tento režim totálně zanevřeli, a od té doby se u nás nic o politice nepřetřásalo. Chtěli, abych přes všechny ty nesmysly něco užitečného vystudoval a aby do toho nic neužitečného nezasáhlo. Takže jsem vyrůstal v zemi nikoho, občas jsem do jejich zdí narazil a divil se proč, ale nakonec jsem vyrazil do fyzikálních luhů a hájů. Nakonec jsem samozřejmě pochopil, která tady bije. Stalo se tak však až v době, kdy jsem se přemístil do Prahy a kdy se ten režim už nacházel v posledním tažení.

Nehodlám tady všechny ty peripetie, do čeho všeho jsem ještě před pádem totality narazil atd., rozebírat. Nebyl jsem nijak politicky aktivní a do těch totalitních zdí jsem narážel díky své téměř dětské naivitě a ideálům, které jsem do sebe vstřebal především z pěkné řádky hezkých knížek. Podstata mého zamyšlení spočívá v tom, že tehdy, v tom totálně absurdním režimu, jsem potkával mnohem více inteligentních a kultivovaných lidí, kteří sice tu a tam byli tím režimem nějak zasaženi, avšak ne tak, aby si svoji přirozenost do značné míry nezachovali.

Když vynechám kolegy ze své instituce a některé oázy, virtuální i nevirtuální, tak ve veřejném prostoru, na ulici, v tramvaji, v metru atd. narážím na čím dál tím větší počet stupidně deprivovaných a idiotsky zmanipulovaných tvorů, na paranoidní konzumenty možná ještě většího ražení než za bývalého totalitního režimu. Někdy se mi stává, že jedu metrem, čtu si knížku, ale ta stupidita mé obranné hráze prorazí, rozhlédnu se a marně hledám jednu jedinou tvář, v níž bych viděl alespoň náznak přirozené inteligence, což se mi ještě před deseti, dvaceti lety běžně stávalo. Hledím do prázdných ciferníků, kteří se krmí jako opice v pavilonu opic, mačkají ciferníky na mobilech, a když se dají do pohybu, tak mě zcela bez uzardění naberou batohem nebo nohou, zkrátka takové pseudoopičí panoptikum. Abych to nepřeháněl, musím uznat, že tu a tam zahlédnu jedince, který si také čte knížku. Tihle tvorové jsou však téměř neviditelní.

Čím dál tím větší množství lidí se, bez ohledu na věk a někdy i na vzdělání, chová jako tvorové po extrakci mozku. Zastaví metro, jsem připraven u dveří, abych z vozu vystoupil, čudlík na dveřích je buď aktivovaný, nebo zcela vypnutý, a z druhé strany se ke dveřím přikýbluje nějaký tvor, který ten čudlík zvenku začne zuřivě mačkat, i když se dveře už otvírají, a pak se pokouší skrze mé tělo vsáknout dovnitř. Tohle je ale ještě sranda. Denně si přečtu ve virtuálním tisku, že nějaký jiný tvor se v automobilu vřítil rychlostí blesku do zatáčky za účelem omotat se kolem nejbližšího stromu, jiné individuum se zase z neznámých příčin nakýbluje do protisměru, aby se radostně nasáčkovalo pod těžkotonážní vůz za účelem spáchat něco jako novodobé harakiri, no a mnozí motorkáři, kteří jezdí jako kamikadze a znechuceně pohrdají jakýmikoli fyzikálními zákony, jsou na jídelníčku téměř nonstop.

Nedávno jsem tady psal o ztrátě identity, což s tím také souvisí. Jenže tady už nejde jenom o ztrátu identity, ale i o ztrátu mozku. A zdá se, že tenhle proces narůstá neuvěřitelně úžasnou rychlostí, čím dál tím větším tempem.

Když vidím, co se kolem mne děje - od nejvyšší úrovně, kde se pohybují mafiáni, kmotři a političtí paraziti, po tu nejnižší, kde se v ulicích válí tlupy zdegenerovaných lidských trosek, valná část z nich totálně sjetých levnými patoky a toxicky jedovatými drogami, kteří s pojmem Homo Sapiens nemají společného prakticky nic, proti nimž mají Křováci oblasti poblíž Kalahari v jižní Africe neskonale inteligentnější a kultivovanější úroveň - tak se mě zmocňuje tak nesmírně neskonalý úžas, že nějaká fyzikální teorie superstrun je proti tomu nuda na dávno opuštěné plovárně.

Dospěl jsem k závěru, že tohle, milá a vážená čertí čeládko, tolerovat nehodlám. Netoleroval jsem ani tu předchozí totalitní paranoiu, ačkoli převážně naivně a dětsky. Už jsem dospěl a nechci mít s jakýmkoli hnojem tohoto typu nic společného. A pokud si myslíte, že jsem to zamyšlení poněkud přehnal, tak vězte, že jsem se držel ještě velmi hodně umírněně.


komentářů: 29         



Komentáře (29)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 2 »

Lucifer
14
Lucifer * 29.08.2012, 21:30:07
EvoO, mé zamyšlení bylo především o tom, že se zdaleka nejen já domnívám, že s kultivovaností, inteligencí, vzděláním atd. to v naší společnosti jde s i z kopce. V poslední době jsem většinou zaneprázdněn svou prací a NČ a rozhodně mě nebaví zkoumat a rozebírat, jak se kdo chová. Všímám si toho pouze tehdy, když mě to nějak obtěžuje. Kromě toho mám pozorovatelskou odchylku a některé divné jevy mi zkrátka neuniknou. Těch jevů si všímám v kteroukoli denní dobu, s mou pracovní dobou to nijak nesouvisí. Když mám ráno v práci poradu nebo seminář, tak tam vždy včas dorazím. Normální lidé dnes mají nejrůznější pracovní dobu, dnes už všichni nestojí ráno v šest u píchaček, aby to v půl třetí zabalili. V naší instituci rozhodně nepřicházím ani neocházím poslední. Kromě toho mi cesta do práce trvá třičtvrtě hodiny a někdy ještě před ní řeším své soukromé záležitosti, k nimž bych se jinak přes den už nedostal, anebo dostal, ale svůj pracovní čas bych více omezil.

A ještě k těm bezďákům, feťákům a podobné lůze, jež se válí v ulicích. Ona se tam válí skutečně celý den, Axina nemá pravdu. Oni se přes den nikam nevypaří, jsou tam pořád a mraky pražáků by to tady přišlo dosvědčit. Kupříkladu u Anděla, kde včera za bílého dne nějaký takový týpek pobodal nožem tři bezďáky

http://www.novinky.cz/krimi/277247-utocnik-pobodal-v-centru-prahy-tri-lidi.html

Přečti si pod tím tu diskusi. Podle Axiny tam asi píšou magoři, kteří trpí stihomamem Úžasný

\"... udělat něco pro druhé, pochválit, udělat radost a jen třeba upřímně \"poklábosit\", lidsky, bez mentorování, projevit zájem, umět naslouchat, pochopit, být tolerantní - v tom je umění vztahů mezi lidmi, které pak obohacuje samotného jedince.\" Ano, a to je také to, co z těch lidí rychle mizí. Rozhodně kolem sebe nevidím všechno špatné, ale když vidím, že se něco kazí, tak mám právo se k tomu ozvat. Nejsem policajt či revizor nebo metor, ale také nejsem pštros, který strká hlavu do písku. A ještě jednou opakuji: mí kolegové pozorují totéž a v drtivé většině případů se mnou souhlasí. Koneckonců sama píše, že ta dnešní prohnilost už předčila tu předchozí. Nesrovnával bych to takhle, ale mohou s tím v podstatě souhlasit. A není to jen ta politická prohnilost, je to i kulturní dekadence a konzumní deprivace. Nejsem pesimista, věřím, že se s tím dá něco dělat a že se s tím nakonec něco udělá, protože už to jinak ani nepůjde.

Axina
13
Axina 29.08.2012, 21:21:02
EvoO, formulovala jsi svůj názor (spíš životní krédo) krásně, výstižně. Se vším souhlasím. Osobně jsem dospěla ke stejným závěrům. Jen poznámka: poznání je často vykoupeno bolestí. Až po smrti obou rodičů jsem plně pochopila cenu mezilidských vztahů.

EvaO
12
EvaO * 29.08.2012, 20:53:19
Celý den jsme byli na výletě. Tady se zatím odehrála diskuze, která se mi jeví jako hodně vážná - adekvátně k hlavnímu článku.
Obecně lze říci, že je hodně věcí, které mohou člověka-pozorovatele rozčílit, se kterými nesouhlasí. Troufám si zde říci, že byť se na minulý režim nadává, tak dnešní prohnilost už jej dávno předčila. Rozebírat to nebudu, bylo by to na dlouhou stať. Bohužel nevím, jak to změnit. Ale nemůžu vidět kolem sebe jen všechno černě. Myslím si, že člověku se vrací to, co sám vyzařuje. Doma mezi blízkými i v širším okolí. A vyzařuje-li kolem sebe pozitivně, většina ohlasů se mu také tak vrací. Pořád tvrdím, že člověk nesmí být zahleděný jen sám do sebe. V tom - udělat něco pro druhé, pochválit, udělat radost a jen třeba upřímně "poklábosit", lidsky, bez mentorování, projevit zájem, umět naslouchat, pochopit, být tolerantní - v tom je umění vztahů mezi lidmi, které pak obohacuje samotného jedince. Pak nevidí kolem sebe jen to špatné a nachází radost a uspokojení i sám v sobě.
Pokud jsou kolem nás jevy, se kterými nelze hnout, je to ten nejhorší pocit - bezmocnost. Ale nemohu se trápit tím, co změnit neumím a nemohu. Musím obrátit svou pozornost a konání tam, kde mi síly stačí.

Lucifer
11
Lucifer * 29.08.2012, 20:06:12
To myslím vážně.

Axina
10
Axina * 29.08.2012, 18:50:23
A propos: "Inteligentní a kultivovaní lidé... kteří měli problémy s dokončením základní školy..." To myslíš vážně?

Kdybys napsal lidé, kterým režim zabránil ve studiu střední nebo vysoké školy, to by bylo něco jiného. Tací opravdu byli. A stačilo málo. Třeba jenom být potomkem živnostníka. Ovšem v 50-tých letech. Ne v době, kdy jsi studoval.

9
Lucifer na Slapech (neregistrovaný) 29.08.2012, 13:23:28
Dík za další kádrový posudek. Já i normální lidi se v metru či na ulici vyskytujeme v kterukoli dobu. Za to, že lidi degerují, je třeba ukřižovat každého pozorovatele.

Axina
8
Axina * 29.08.2012, 13:10:59
Lucifere, a v kolik hodin tím metrem jezdíš...? Jestli pozdě dopoledne a před půlnocí, pak se nediv, že vidíš víc atypických jedinců. Většina lidí chodí do práce ráno, vrací se z práce odpoledne a snaží se být doma tak, aby aspoň část dne mohla věnovat rodině nebo aspoň práci na domácnosti.
Cituji: "Marně hledám jednu jedinou tvář, v níž bych viděl alespoň náznak přirozené inteligence." To je patologické, nezlob se na mne. Ne všichni lidé jsou vzdělaní, charakterní, na první pohled sympatičtí a empatičtí a já nevím, co ještě. VĚTŠINOU JSOU NORMÁLNÍ.
Už tě trochu znám. Jak s tebou někdo (v tomto případě já) v něčem nesouhlasí, tak máš pocit, že se do tebe "naváží". Nenavážím se do tebe. Nechci ti ublížit. Říkám jen svůj názor. S tématem diskuse jsi přišel ty.
Cituji: "V ulicích se válí tlupy zdegenerovaných lidských trosek, valná část z nich totálně sjetých levnými patoky a toxicky jedovatými drogami, kteří s pojmem Homo Sapiens nemají společného prakticky nic." Není tomu tak. Možná, že před půlnocí lze na ulicích metropole vidět opilce častěji, než během dne, ale tlupy jich rozhodně nejsou. I já jsem z Prahy a někdy se vracím (třeba z kina) také před půlnocí.

Vidíš svět příliš černě. Nebudu se pouštět do spekulací, proč tomu tak je. Zkus to analyzovat sám.

Axina
7
Axina 29.08.2012, 13:07:38
Lucifere, a v kolik hodin tím metrem jezdíš...? Jestli pozdě dopoledne a před půlnocí, pak se nediv, že vidíš víc atypických jedinců. Většina lidí chodí do práce ráno, vrací se z práce odpoledne a snaží se být doma tak, aby aspoň část dne mohla věnovat rodině nebo aspoň práci na domácnosti.
Cituji: "Marně hledám jednu jedinou tvář, v níž bych viděl alespoň náznak přirozené inteligence." To je patologické, nezlob se na mne. Ne všichni lidé jsou vzdělaní, charakterní, na první pohled sympatičtí a empatičtí a já nevím, co ještě. VĚTŠINOU JSOU NORMÁLNÍ.
Už tě trochu znám. Jak s tebou někdo (v tomto případě já) v něčem nesouhlasí, tak máš pocit, že se do tebe "naváží". Nenavážím se do tebe. Nechci ti ublížit. Říkám jen svůj názor. S tématem diskuse jsi přišel ty.
Cituji: "V ulicích se válí tlupy zdegenerovaných lidských trosek, valná část z nich totálně sjetých levnými patoky a toxicky jedovatými drogami, kteří s pojmem Homo Sapiens nemají společného prakticky nic." Není tomu tak. Možná, že před půlnocí lze na ulicích metropole vidět opilce častěji, než během dne, ale tlupy jich rozhodně nejsou. I já jsem z Prahy a někdy se vracím (třeba z kina) také před půlnocí.

Vidíš svět příliš černě. Nebudu se pouštět do sekulací, proč tomu tak je. Zkus to analyzovat sám.

6
Lucifer na Slapech (neregistrovaný) 29.08.2012, 12:51:03
Astro, nikdy jsem nepsal, že mě néco irituje, iritovat se jen tak snadno nenechám, furt mícháš hrušky s jabkama. Když mě někdo kope, tak asi nemá smysl plesat radostí. Místo, aby ses zamýšlela nad výsledky mého pozorování, píšeš na mě kádrový posudek.

Astra
5
Astra * 29.08.2012, 12:28:40
Promiň, Lucifere, že tě vidím, jak tě vidím. Protože vždycky čtu, co tu píšeš, a celkem si i pamatuju, tvoje pozorování a postřehy na šoufl pocity jsem četla též. Takže jsem stran tvých různých odporů i souhlasů v obraze. Z některých jsem ovšem vyrozuměla, že tě iritovaly. Dítě, které tě kopalo do nohy, jedlíci v metru atdatd. Víš, že já tady píšu všechno bez nějakých přetvářek, nijak se nestylizuju. Myslím si, tedy, že si můžu dovolit i to, co jsem si dovolila ti napsat,jako odpověď na tvůj příspěvek. Ty si myslíš to, já zase ono. Nikdo není dokonalý. Já se snažím naslouchat ti!

Lucifer
4
Lucifer * 29.08.2012, 11:37:30
A ještě k tomu spasiteli. Nikdy jsem si na něco takového nehrál. Každý máme nějaké nadání. Troufám si říci, že to moje spočívá ve schopnosti pozorovat, vnímat a analyzovat okolní jevy, procesy a náznaky vývoje. Na spasení světa jeden člověk skutečně nestačí. Lidé s různým nadáním si musí vzájemně naslouchat.

Lucifer
3
Lucifer * 29.08.2012, 11:29:20
Astro, sebeuvědomění, sebeovládání a obratnost ve společenském styku jsou pilíře, o které jsem nepřišel já, ale zřejmě narůstající počet okolních jedinců, včetně sebevrahů a zdrogovaných zoufalců. Kam jsi na toho samotáře přišla, netuším, v textu to není a osobně mě neznáš. Problémy začínají a končí tam, jak jsem to popsal v tomto článku a v sérii Šílenství doby I-IV, nejsou to však mé problémy, já tady o svých prakticky nepíšu a pokud nějaké mám, tak je vždy energicky řeším. Nikde nepíšu, že mě něco irituje. Pouze popisuji, co vidím, a jako pozorovatel mám za sebou 25 let své profese. O věcech, které vidím, jsem už mnohokrát debatoval se svými kolegy, ti se mnou obvykle souhlasí a doplňují svá podobná pozorování. Jak ovlivňuji sám sebe, tak o tom je na Čertovi, myslím, už docela dost informací, například zrovna v předchozím článku, no a samozřejmě v první části Úžasné.

Promiň, ale po pozorovateli nemůžeš chtít, aby se tvářil, že vidí něco úplně jiného, než co vidí, natožpak aby strkal hlavu do písku. V Úžasné jsem nashromáždil pár útržků svého pozorování na jedno téma. Mohl bych k tomu dodat ještě několik stránek dalších pozorování a postřehů, ale z toho by se už jednomu fakt mohlo dělat šoufl. Takže přiměřeně a umírněně. Co píšeš, má jistě něco do sebe, ale brilantní analýza Úžasné to není. Jak se říká: pláčeš hezky, ale na nesprávném hrobě.

Úžasný

Axina
2
Axina 29.08.2012, 09:07:15
[1] Astro, smekám. Máš můj obdiv. Tomu říkám brilantní analýza a pravá slova v pravý čas. Děkuji.

Astra
1
Astra * 29.08.2012, 07:38:25
Základními pilíři emoční inteligence jsou sebeuvědomění, sebeovládání, obratnost ve společenském styku. Ten poslední pilíř má v sobě hlavní náplň - vytvářet vazby s druhými. - Jsi velký samotář, Lucifere, a tam začínají i končí tvoje problémy. Všichni a všechno ti samozřejmě nemusí být po chuti, ale přece jen - každý si musíme kolem sebe dokázat vypěstovat prostředí, kde se cítíme dobře, kde najdeme oporu, porozumění, lásku. Kdo to nedokáže...
Předposlední odstavec tvojí úžasné (užaslé) zpovědi svědčí o tom, že tě iritují lidi, věci, situace, na které nemůžeš mít vliv. Nikde ale nečtu ani slovo o tom, jak kladně ovlivňuješ sám sebe. Chceš spasit svět. Promiň, ale na to je jeden člověk malý. Byť by to byl Lucifer Ahoj




«   1    2     »