Konzumerismus a analfabetismus moderních lidí

rubrika: Filosofický koutek


Původně jsem měl v plánu Milana Machovce na nějaký čas opustit a vrátit se k pozoruhodnému líčení cesty ke kvantovému vesmíru od Marcelo Gleisera anebo ještě k něčemu úplně jinému. Pod předchozím článkem jsem však byl vyzván, abych uvedl konkrétní příklady "konzumních hraček", s jejichž pomocí jsou lidé manipulováni a odpojováni od reality. Zkusím se k tomu několika větami vyjádřit, a potom zreprodukuji jednou úvahu od Milana Machovce, která se nazývá Tisíce knih... A analfabetismus moderních lidí.

Lucifer


Ve své poznámce, v níž jsem zmínil vědeckotechnické výdobytky v podobě konzumních hraček, jsem navazoval na předchozí Machovcovy závěry ohledně výdobytků moderní vědy a jejich antihumanistickému zneužívání. Milan Machovec se soustředil především na globální sebezničení naší civilizace a celé planety, čemuž dopomáhá dekadentní forma individualismu jak u etablovaných kruhů či podobných lidských uskupení, jež v tomto procesu vidí pouze své stupidní obohacení na úkor čehokoli, tak u jejich konzumentů, kterým je tato vlastnost vtloukána do hlavy pomocí reklam a všech možných dalších prostředků.

Jde tedy o zneužití vědeckotechnických výdobytků v podobě "konzumních hraček", ne o jejich využití v zájmu pozitivního obohacení všech lidí. Třeba takový mobil. V podstatě na tom není nic špatného. je to velice efektivní a užitečné zařízení, které nám umožňuje spojit se s kýmkoli na této planetě, aniž bychom museli hledat nějakou telefonní budku či psát dopis, zanést ho na poštu a několik dní čekat na odpověď. Mobil je určitě skvělý vynález, který nám neobyčejně zkvalitňuje určitou část našich společenských projevů. A výsledek? Valná část populace nedělá nic jiného, než s ním od rána do večera žongluje za účelem nesmyslného blábolení, hraní her apod. Tito jedinci začínají být odpojování od reality, protože svůj mozek už skoro k žádnému zamyšlení nepoužívají, jen mačkají čudlíky, popřípadě klevetí se svým protějškem o ptákovinách. Oni ten mobil bezpochyby tu a tam použijí k důležitému kontaktu, jehož by bez mobilu tak snadno a rychle nedosáhli, ale místo aby pak tento užitečný nástroj odložili, často ho ani na pár minut nepustí z ruky. Mobil však neslouží pouze k praktické komunikaci, jsou v něm zabudovány a další nástroje. Kupříkladu takový, který vás sleduje, kde se nacházíte, co vás zajímá atd., což je pak použito k nejrůznějším způsobům manipulace vašich konzumních potřeb a nejen tomu.

Nechme však mobil stranou. Řadím ho mezi příklady vědeckotechnických vymožeností, které lidi odpojují od reality především proto, že na tak urychlený technický rozvoj není drtivá většina lidských jedinců připravena, protože jejich geny byly po staletí až tisíciletí naprogramovány na něco úplně jiného. Jsou tady ještě mnohem horší nástroje. Protiargument, že tady odjakživa existovalo jakési nezanedbatelné procento lidských jedinců s nízkou inteligencí či vzděláním, neobstojí. Už jednou jsem tady psal, že zhruba před třiceti lety, za totalitního času, jsem se běžně setkával s prostými lidmi, kteří však od reality odpojení evidentně nebyli. Žili prostě, o fyzice třeba neměli ani páru, zároveň však neměli žádný problém vypořádat se s běžnými lidskými záležitostmi, o nichž dokázali sice prostě, ale přirozeně a logicky přemýšlet. V dávnějších dobách by bez téhle elementární adaptace na okolní svět moc dlouho nepřežili. V současné populaci vídám čím dál tím víc jedinců, kteří, kdyby se náhle ocitli někde ve středověku či pravěku, nepřežili by zřejmě ani den. Narůstá počet lidí, kteří jsou na těchto "konzumních hračkách" závislí jako narkomani. Čas na normální přemýšlení, představy, duševní a citové rozpoložení atd. už skoro žádný nemají.

A teď úvaha Milana Machovce o literatuře a analfabetismu, která s tím poněkud souvisí:

Dovedou "moderní lidé" vůbec ještě číst v pravém slova smyslu, tj. z hodnotných knih si osvojovat hodnoty, z moudrých knih moudrost? Už sám styl života "moderních lidí" - a právě v zemích, jež představují typ dnešní civilizace - je takový, že k tomu u zdrcující většiny lidí prostě dojít nemůže, neboť tento "moderní člověk" už vůbec žádnou knihu opravdu prožívat neumí a nic takového od ní nečeká a nežádá. (Poznámka: Totéž platí o filmu, hudbě a jakýchkoliv jiných kulturních projevů.) Ve většině evropských zemí se sice čte velmi mnoho - a nejen v kruzích tzv. inteligence. Nicméně způsob, jak se zde čte, je dalekosáhle narušen postupující devastací duchovního života, ztrátou víry v pevné hodnoty, vždy více zející nesmyslností všeho. "Moderní člověk" čte ne proto, aby hledal respektive prohluboval smysl svého života, ale aby se opět na pár okamžiků odvrátil od doléhající nesmyslnosti.

S nesmyslností se nebojuje, ale hraje se s ní jakási dětinská hra na schovávanou. Tím se před ní ovšem kapituluje. Proto kvantitativně i intenzitou zájmu v tomto lidstvu převažuje zcela a naprosto vše, co má ráz hry s jejím napětím a priori neškodným, a proto orgie sportovního fanouškovství, pasivní zmrtvění lidí u televizorů při pohledu na to, jak jiní žijí, proto kult pohybu a motorismu, dodávající životu lidí velmi lacino výplň pro celé plochy času, iluzi změny, ovšem zase změny povahy laciné, vcelku únikové a nenáročné. A na tento způsob je pak pojímána i role knihy v rámci "moderního stylu života". Tento člověk čte ne proto, aby se koncentroval, aby vnitřně a mravně rostl, aby zrál pro náročnější řešení problémů svého skutečného života, ale aby z toho života utekl, aby se rozptyloval, aby se bavil, aby zase nějak pohodlně zabil pár hodin.

Nemyslící lidé běžně říkají, že "milují knihy", protože prý v nich "přijdou na jiné myšlenky" - jako by myšlení vůbec mohlo být jiné než o problémech života lidskému jedinci nejvlastnějších. Jako lidé dnes dovedou i nejvážnější, filosoficky hluboké hudební drama poslouchat na způsob vídeňské operety, dovedou se někteří i "bavit" virtuozitou Platonových dialogů. Ale tak se zajisté životní moudrost nerodí. V tzv. "civilizovaných", respektive "kulturních" zemích jsou denně vrhány na trh sta a sta nových knižních titulů, knihy se prodávají nejednou ve statisícových nákladech - a státníci těchto zemí se pak chlubí kulturností obyvatelstva...

Ale výsledky jsou ubohé, i o bestselerech za pár let často již nikdo nic neví, i lidé, vlastníci knihovny o tisících svazcích a opravdu je čtoucích, zůstávají velkou většinou kulturně podvyvinutí a mravně nízcí - to vše proto, že i sám princip knihy a četby se v posledních desetiletích dalekosáhle odcizil svému původnímu poslání: formovat člověka, prohlubovat lidství... Ne náhodou obrat "o něčem mluvit" byl v posledních letech zatlačen výrazem "o něčem (se) bavit".

Zdroj: Milan Machovec, Filosofie tváří v tvář zániku


komentářů: 21         



Komentáře (21)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

Axina
22
Axina 20.10.2012, 09:36:27
[18] Už jsem ho stihla přečíst. Zapomněl jsi v něm zmínit, že když se do husy trefíš, tak začne kejhat.

Lucifer
21
Lucifer * 20.10.2012, 00:23:52
Dík Anno za doplnění.

20
Anna Kopecký (neregistrovaný) 20.10.2012, 00:19:00
Omlouvám se za prodlení, dneska blbě schlo prádlo, až teď jsem dosušila a musela povlíkat cejchy;)
Mýlíte se, Axino, Machovec nebyl zatrpklý, byl humanista a jeho studenti ho velmi milovali. Nepíše to jako zatrpklý muž, ale jako člověk, který "ví"; a netřeba si jeho slova brát osobně, jestli se Vás kritika čtenářských schopností netýká. Přečtěte třeba Rozhovory s Machovcem, tam popisuje, jak se dostal k Marxovi, a také k Masarykovi, Platonovi, Ježíšovi, Augustinovi, Pascalovi a dalším filosofům, kteří jej ovlivnili, co pro něj znamenala zkušenost války či debilního husákovského režimu. S Marxem polemizoval a kritizoval jej, nebyl jeho idiotský papoušek. Byl člověk, jakým se říká "renesanční".

Historie je nesdělitelná. Vždycky budete znát jenom útržek. O době, ve které jste nežila, nemůžete s určitostí říct, bylo to takhle a takhle a ten a ten se měl zachovat takhle a jestliže se zachoval jinak, tak ho odsoudím. Vaše poznámka "s typickou minulostí marxisty a posléze chartisty" je hloupá.

EvaO
19
EvaO * 20.10.2012, 00:18:45
(15) Máš pravdu Axino, já jsem profesní knížky nechala stranou ... Na článek se podívám zítra, už je pozdě, ještě jednou dobrou noc.
Lucifere, hranice mezi pesimismem a realismem je kde ? Možná se v ní odráží u každého jednotlivce "podle sebe soudím tebe", tudíž osobní pohled každého z nás. Takže s tím ignorantsvím to zas tak moc nepřeháněj. Děkuji. Ospalý Ahoj

Lucifer
18
Lucifer * 20.10.2012, 00:01:55
Už vyšel a je o husách Nevinný

Axina
17
Axina * 20.10.2012, 00:01:06
[14] EvoO, nepočkáš na půlnoc? Zřejmě už záhy vyjde na NČ nový článek. Ovšem zítra je taky den. Dobrou noc Usmívající se

Lucifer
16
Lucifer * 19.10.2012, 23:59:46
To je všechno hezké, EvoO, a jistě velmi podnětné a pravdivé, ale tady řešíme něco úplně jiné, totiž to, co popisuje Machovec, na což jsem navázal, a co evidetně popisuje stav naší současné lidské společnosti. To není pesimistický pohled - ani Machovec či já nejsme pesimisty ani náhodou - to je jen pohled realistický, a strkat před tím hlavu do písku je pohled ignorantský. Úžasný

Axina
15
Axina * 19.10.2012, 23:59:04
[12] EvoO, tvůj tatínek nepochybně přečetl mnohem více knih. Už jenom v rámci vzdělávacího procesu. Ale tahle ho zřejmě oslovila.

EvaO
14
EvaO * 19.10.2012, 23:57:37
Jo, a pryč jsou ty doby, kdy knihy vycházely ve statisícových nákladech. Snad opravdu jen výjimečně, často proto, že to letí a své sehrála i patřičná reklama.
Žádná kniha byť sebelepší není schopna zabránit úpadku mezilidských vztahů, úpadku morálky ve společnosti, kriminalitě atd. To všechno má totiž úplně jinou podstatu. Stačí se podívat kolem sebe, jak zloději kradou a nejsou potrestáni, korupce kvete až hanba atd. Je taky nejvýš načase přestat strašit komunismem, který tu ostatně ani nikdy nebyl. Je to už trapné a lidi začínají chápat - viz výsledky komunálních voleb. Všechno souvisí se vším, dobrou noc Ospalý

Axina
13
Axina * 19.10.2012, 23:54:58
[11] Termín deformace osobnosti použila Anna. Ne já. Já jsem hovořila o deformaci názorů. Faktory, které jsem uvedla, (de)formují každého člověka. A na názorech, které pak zastává, to je vidět.

EvaO
12
EvaO * 19.10.2012, 23:45:52
Pesimistický náhled na svět se zde opět zevšeobecňuje. Co je to knižní betseler? Co teď právě frčí? Nebo kniha, ke které se člověk vždycky rád vrátí? A právě takové zřejmě mají tolik do sebe, že stojí za přečtení i vícekrát. Není ani účelem, aby toho člověk přečetl "metry" a nic si z toho pak samozřejmě nevzal. nemyslím si, že lidi by dnes měli tolik času nazbyt, aby četli kde co a nic to na nich nezanechalo. Přece si můžu vybrat a když čtu, co mě zaujme, pak mě to určitě obohatí. Humor potěší, osvěží, knížka může mít napínavý příběh, může být "citová", jinak zajímavá (třeba cestopis) a ať mi nikdo neříká, že je to čtení jen tak do větru. Lidi jsou různí, ale ve velké většině čtou, aby jim to něco přineslo. Proč by to jinak dělali? Tak padlý na hlavu snad nikdo není.
To, jak je kdo "kulturní a mravný", nezáleží přece jen na tom, co čte. Souhlasím s Axinou(7), že je spousta dalších faktorů, které člověka formují a utvářejí a ty jsou mnohem víc rozhodující pro jeho osobnost. Můj taťka přečetl jedinou knížku - Bídníky od V.Huga. A přitom to byl nesmírně citlivý, inteligentní člověk, kterého si KAŽDÝ vážil a on sám prožil krásný rodinný i profesní život.

Lucifer
11
Lucifer * 19.10.2012, 23:42:49
Milan Machovec nebyl zatrpklým člověkem ani náhodou. Nebyl ani marxistou, jen tu teorii po nějaký čas vnímal kladně, pak ji však odhodil do odpadků, což se mnohým lidem, kteří se dnes hrají na postotalitní revolucionáře, evidentně nepodařilo. Chartistou zřejmě byl, což je z pohledu konzumních zoufalců evidentně velmi těžký zločin. Tři uvedené body nejsou deformací Machovcovy osobnosti. Úžasný

Axina
9
Axina * 19.10.2012, 23:19:29
[8] Sice jsem vám Anno ještě nezapomněla, jak je vám šumafuk, co si myslím, ale odpovím. Následující názory vyslovil starý a zatrpklý člověk. S typickou minulostí marxisty a posléze chartisty:

1. Moderní člověk už vůbec žádnou knihu opravdu prožívat neumí a nic takového od ní nečeká a nežádá.
2. O bestselerech za pár let často již nikdo nic neví.
3. I lidé, vlastníci knihovny o tisících svazcích a opravdu je čtoucích, zůstávají velkou většinou kulturně podvyvinutí a mravně nízcí.

8
Anna Kopecký (neregistrovaný) 19.10.2012, 23:07:44
Axino, kterou deformaci osobnosti pana Machovce máte konkrétně na mysli?

Axina
7
Axina * 19.10.2012, 22:47:30
A ty si zase sám zapřemýšlej nad tím, zda to, jaký život člověk žije, co ho potkalo, do jaké rodiny se narodil, jakého se mu dostalo vzdělání, jak se dokázal postavit k závažným životním situacím apod. ovlivňuje či neovlivňuje charakter člověka a jeho názory. Já jsem přesvědčena, že ano. Jsou to faktory, které člověka formují.
A jak je vidět na komentovaném článku, někdy přímo deformují.

«     1    2   »