Za hranice mozku II

rubrika: Filosofický koutek


Zde je druhé a závěrečné pokračování první části: Od doby průmyslové revoluce se věda stala silou, která formuje životy lidí. Její materialistická a mechanistická orientace plně nahradila teologii a filosofii jako principy lidské existence. Historie vědy je předkládána jako postupná akumulace znalostí o vesmíru, s nadějí, že se logickou cestou dobereme konečné pravdy o podstatě existence.

 

Stella


Fyzik a historik vědy Thomas Kuhn však prosazuje názor, že vývoj vědy není lineární a že nás ani přes technické úspěchy věda nepřivádí k přesnějšímu popisu reality. Vyšel z toho, že mezi vědci humanitních oborů pozoroval neobyčejně velký počet nesouhlasných názorů, pokud jde o podstatu uznávaných problémů a přístupů. Zdálo se, že v exaktních vědách je tomu naopak. Po 15 letech studia historie vědy Kuhn r. 1962 vydává The Structure of Scientific Revolutions. Zjistil, že vývoj exaktních věd rozhodně není postupné hromadění faktů a formulování stále přesnějších teorií. Došel k závěru, že vývoj věd je zákonitý, cyklický proces, že má specifická a předvídatelná stadia.

 

Protože skutečnost je extrémně složitá, je pro vědu nezbytné paradigma - stejně, jako pozorování a experiment. Vědec musí problém redukovat na zpracovatelnou míru v duchu paradigmatu doby. Paradigmata jsou absolutně nezbytná. Po čase ovšem začnou překážet novým objevům a výzkumu v nových oblastech reality. Na počátku každé vědy stojí koncepční zmatek a velký počet protichůdných názorů. Jakmile většina vědeckého světa přijme paradigma, stává se závazným. A místo toho, aby paradigma bylo chápáno jako mapa, mění se v teritorium. Skutečně nová a radikální teorie nikdy není jen rozšířením dosavadních znalostí. Změní základní pravidla, přehodnocuje fakta. Pouze taková událost se dá označit za vědeckou revoluci. Výsledkem dopadu nových teorií bývá změna samotného chápání světa.

 

Kuhn si všiml, že vědecké revoluci předchází období pojmového chaosu. Tento stav nazývá abnormální věda. Každodenní vědecká praxe objevuje anomálie. Neočekávané výsledky se označují jako výsledky špatného výzkumu. Postupně experimentátoři začínají uvažovat o odvážných alternativách. V této fázi jsou vědci zpravidla ochotni se obrátit k filosofii. Žádná ze starých teorií nebyla opravdu chybná, pokud byla aplikována jen na ty jevy, které mohla odpovídajícím způsobem vysvětlit. Chybné bylo její zevšeobecnění na další oblasti. Starou teorii lze považovat za speciální případ nové, musí ale být přetransformována a přeformulována. Při zpětném pohledu můžeme Newtonovu mechaniku vysvětlit jako speciální případ Einsteinovy teorie relativity. V mezích své použitelnosti Newtonova mechanika dobře funguje. Ale základní pojmy, jako prostor, čas a hmota, byly radikálně změněny a nejsou navzájem srovnatelné. Podle povahy a rozsahu paradigmatu může trvat i déle než jednu generaci, než se nový pohled na svět mezi vědci plně stabilizuje. Jak říká Max Planck, nová vědecká pravda zvítězí spíše tím, že její protivníci vymřou.

 

Nové paradigma je pak vtěleno do učebnic. Učebnice zpravidla pomíjejí existenci vědeckých revolucí. Je dáno povahou učebnic, že se nezmiňují o tom, jak chápal Newton Boha. Že Einstein, Bohm, Heisenberg, Schroedinger, Bohr, Oppenheimer shledávali svou práci slučitelnou s mystickým světovým názorem.

Svým způsobem do mystické sféry vlastní prací pronikli.

 

Filosof Philipp Frank v práci Philosophy of Science, 1974, nabídl rozbor vztahu mezi pozorovanými fakty a vědeckými teoriemi. Podle Franka je vědecký systém založen na malém počtu axiomů o skutečnosti - tato základní tvrzení jsou považována za evidentní. Ovšem - pravdivost axiomů není objevována uvažováním, ale přímou intuicí. Jsou víc produktem představivosti mysli než logiky. Výsledná teoretická soustava je postavena na logických základech - sama sebe potvrzuje a její pravdivost je principiálně nezávislá na fyzikálním dění ve světě. Rozdíl mezi filosofickou hypotézou a vědeckou hypotézou je v tom, že vědeckou hypotézu je možno testovat. Vědecká teorie nemusí souhlasit se "zdravým rozumem". Pokud je možné ji otestovat na úrovni obecné zkušenosti, může být klidně fantastická i absurdní. Jakékoli prohlášení o podstatě vesmíru, které nemůže být podrobeno experimentálním testům, je čistě metafyzickou spekulací. Do této kategorie patří i tvrzení: "Všechny existující věci jsou materiální povahy a neexistuje žádný duchovní svět." Nebo: "Vědomí je produktem hmoty."

 

Paul Feyerband v knize Against Method: Outline of an Anarchistic Theory of Knowledge, 1978, tvrdí, že věda je v podstatě anarchistická. Pro pokrok vědy bylo porušování gnoseologických pravidel nutností. Nejúspěšnější bádání nikdy nepostupovala podle racionálních metod. Podmínka konzistence, která vyžaduje, aby nová hypotéza souhlasila s tou, která byla přijata před ní, působí protitvůrčím způsobem. Platí, že jednou přijatá teorie je chráněna proto, že je starší, ne proto, že je lepší. Některé skutečnosti lze odhalit jen s použitím alternativ k zavedeným teoriím. Neexistuje jediná myšlenka nebo myšlenková soustava, ač stará a absurdní, která by nemohla zlepšit naše znalosti. Staré duchovní systémy a primitivní mýty se zdají být nesmyslné jen proto, že jejich vědecký obsah není znám, nebo je zkreslen antropology a filology, kteří nemají fyzikální, astronomické atd. znalosti. Argumenty nemohou být ve vědě univerzální a iracionalitu nelze zcela vyloučit.

 

Výsledný proces smrti a znovuzrození je spojen s otevřením duchovních oblastí lidské mysli. Tyto oblasti jsou nezávislé na časových, kulturních a vzdělanostních předpokladech jednotlivce. Toto se jeví být velikým teoretickým problémem. Ukázalo se, že lidé, kteří dosud neznali nic z mytologických témat vzdálených kultur, prožívají symboliku umírání a zrození shodnou se starými mýty těchto kultur.

 

Nejkritičtější a nejvážnější problém z poslední kategorie psychedelických jevů: Zážitky transpersonální. Je jim vlastní pocit, že člověk překročil hranice vlastního ega a překročil omezení časem a prostorem. Často jde o regresi v historickém čase a zkoumání vlastní biologické, kulturní a duchovní minulosti. Mnoho lidí popisuje scény na buněčné úrovni vědomí, příběhy ze života svých předků, najdou se i zážitky ztotožnění se zvířaty v druhovém rodokmenu. Objevují se vzpomínky na minulé životy. S detaily z oblasti architektury, odívání, náboženských praktik - do té doby pro jedince neznámých. Pokusné osoby přesvědčivě popisují fylogenetické vzpomínky, mají hluboké pochopení pro chování zvířat. S překvapivě přesnými postřehy lidé popisují identifikaci s minerály, vodou, ohněm.

 

Po zážitcích pod vlivem LSD lidé vypovídají o tom, že vědomí není produktem centrální nervové soustavy. Chápou je jako primární charakteristiku existence, která nemůže být na nic jiného redukována, nebo z ničeho jiného odvozena. Uznáme-li existenci transpersonálních zážitků, mizí zřetelná hranice mezi psychologií a parapsychologií. Dynamické propojení mezi vnitřními zážitky a konsensuální realitou naznačuje, že rámec psychedelického procesu nějakým způsobem překračuje fyzické hranice jednotlivce.

 

Když se během psychedelického procesu vynoří z nevědomí subjektu jistá transpersonální témata, jsou často doprovázena vysoce nepravděpodobným výskytem vnějších událostí, které se zdají být ve vztahu k vnitřnímu zážitku, a to velice specifickým a významným způsobem. V životě takové osoby se v tomto období projevuje nápadná kumulace nanejvýš neobvyklých náhod. Zdá se, jako by tento člověk žil dočasně ve světě ovládaném spíš synchronicitou ve smyslu termínu Carla Gustava Junga než ve světě s jednoduchou lineární kauzalitou. Ve velkém počtu případů se stalo, že v životě osob, které se při LSD sezeních začaly přibližovat zážitku smrti ega, docházelo k objektivnímu hromadění různých nebezpečných událostí a okolností. A na druhé straně, jakmile byl tento proces ukončen, nebezpečné události zmizely téměř jako mávnutím kouzelného proutku. Zdálo se, jako by ti lidé měli z nějakého důvodu podstoupit zážitek zániku, ale mohli si vybrat, zda se to stane symbolickým způsobem ve vnitřním světě, anebo ve skutečnosti.

 

Podrobný popis psychedelických zážitků a způsobů Grofovy práce najdeme např. v Grofově Dobrodružství sebeobjevování. V knize Za hranice mozku je zásadní kapitola o holonomním přístupu - jako novém chápání skutečnosti. Grof se podrobně zabývá otázkou smrti a zrození. Polemizuje s dosavadními klasiky psychiatrie a psychologie. Klade si otázku, zda jsou psychotické zážitky nemoc nebo transpersonální krize. Jaká jsou kritéria duševního zdraví, jaká je úloha spirituality v lidském životě. Epilog shrnuje vše podstatné o krizi současného světa, vysvětluje např. vznik koncentráků.

 

Zdroj: Stanislav Grof, Za hranice mozku - Narození, smrt, transcendence. GEMMA 89, Praha 1992


komentářů: 35         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

Stella
35
Stella 21.08.2013, 08:52:53
Axino, jako byste se loučila - načas - tak připomínám, že píseň je Love Story! Ať se daří.

Lucifer
34
Lucifer * 20.08.2013, 23:56:36
Když je někdo mimo, tak je to mimoň. Pocit, že má dobré fyzické i psychické zdraví, je pouze jeho mimoňská autosugestivní televize. Úžasný

33
m (neregistrovaný) 20.08.2013, 23:32:53
http://www.novinky.cz/koktejl/122669-cesky-zavodnik-zacal-po-urazu-mluvit-anglicky.html

To samozřejmě naprosto neukazuje na to, zda znalost byla či nebyla získána nějak mimosmyslově, ale rozhodně podobné případy (a není jich málo) poukazují na úžasné možnosti, které na nás "tam uvnitř" čekají. Přičemž naše pochopení / podmanění-si těchto vnitřních principů je pouze otázkou času.

Axina
32
Axina * 20.08.2013, 22:58:27
Glosolálie je verbální formou automatického psaní, o kterém tu na blogu také byla řeč. Zkrátka: Duševní zdraví je čím dál tím vzácnější!

Všem přeji dobrou noc, dobrý den, dobré dny následující a pevné zdraví fyzické i psychické.
Zamilovaný

http://www.youtube.com/watch?v=Mj4QZRfrlwc

31
Neregistrovaný (neregistrovaný) 20.08.2013, 22:45:19
Wikipedia heslo Glossolálie, poznámka:
Tento článek potřebuje úpravy.

Přečtěte si raději jinou verzi, v angličtině, ruštině nebo italštině, co je to vlastně ta glossolálie a mluvení v jazycích.

Stella
30
Stella 20.08.2013, 22:39:34
No, dobrý večer!

Zajímavé, zajímavé, lidé zde jsou velmi přemýšliví... Vypadá to, že každý máte kus pravdy, a pokud bychom k něčemu konkrétnímu měli dojít, pak bychom také museli sedět u konkrétního stolu a někdo by musel debatu usměrňovat - protože se téma rozbíhá doširoka.
Dodám jen tolik: Původně zněl název příspěvku: Kameny nemohou padat z nebe.
To je symbolicky vyjádřený můj postoj...

A ještě - když Grof konal své první pokusy,byl konec 50.let. O internetu atd. nikdo neměl zdání - a co asi občan Československa znal o východních filozofiích?
Kamarád, který se o pár let později propůjčil k pokusu s LSD, vyprávěl, že nejúžasnější byl pocit, že je celým vesmírem, že cítil, jak skrz jeho tělo vane vítr. A on zase nevěděl nic o Grofovi!

Jsem ráda, že existuje ta nepochopená a možná navždycky nepochopitelná oblast tajemství. Mně to stačí.
A těším se na další, zase jiné, články.

Axina
29 Kdo je extrémní charismatik?
Axina * 20.08.2013, 22:37:24
http://www.icmck.cz/oldweb/index.html?sek.html&sek_o07.html

Vyjímám:
Co je křesťanskou vyšší cestou u extrémních charismatiků?
Život člověka je viděn na třech stupních. Nejprve je člověk nevěřící, potom se stává křesťanem a na třetím, nejvyšším stupni pak stojí ten, který je pokřtěný Duchem Svatým (jak tomu pojmu oni rozumějí) a u něhož se projevuje tzv. glosolálie.
Glosolálie (mluvení jazyky) je modlitba v nesrozumitelném nebo neexistujícím jazyce. Je považována za vyšší způsob modlitby a je spojená se zážitkem apoštolů o latinských (Sk 2). Tento způsob modlitby se vyskytoval i v biblických dobách a byl tolerován jako výraz neschopnosti vyjádřit např. chválu Pánu Bohu běžným existujícím jazykem. Avšak glosolálie není vůbec záležitostí pouze křesťanskou. Vyskytovala se vždy a v nejrůznějších náboženstvích. A ještě v minulém století ji např. velice praktikovali moderní nebo v nedávné době Rodina lásky. Specifikem chrismatických skupin je to, že glosolálii považují právě za znak vyššího křesťanského života, který nabízejí.
V biblickém dopisu do Korintnu apoštol Pavel mluví o glosolálii, dává jí jistá omezení.
Např. je zakázáno, aby se při sejití modlilo "v jazyku" několik lidí zároveň Smějící se
Ale to je právě to, v čem si tyto skupiny libují. Skupina lidí, jeden přes druhého, se společně modlí nesrozumitelná slova, čímž se vytváří zvláštní atmosféra napomáhající k zážitkům, které je možno interpretovat jako náboženské.

Axina
28 Kdo je extrémní charismatik?
Axina 20.08.2013, 22:33:49
http://www.icmck.cz/oldweb/index.html?sek.html&sek_o07.html

Vyjímám:
Co je křesťanskou vyšší cestou u extrémních charismatiků?
Život člověka je viděn na třech stupních. Nejprve je člověk nevěřící, potom se stává křesťanem a na třetím, nejvyšším stupni pak stojí ten, který je pokřtěný Duchem Svatým (jak tomu pojmu oni rozumějí) a u něhož se projevuje tzv. glosolálie.
Glosolálie (mluvení jazyky)je modlitba v nesrozumitelném nebo neexistujícím jazyce. Je považována za vyšší způsob modlitby a je spokojená se zážitkem apoštolů o latinských (Sk 2). Tento způsob modlitby se vyskytoval i v biblických dobách a byl tolerován jako výraz neschopnosti vyjádřit např. chválu Pánu Bohu běžným existujícím jazykem. Avšak glosolálie není vůbec záležitostí pouze křesťanskou. Vyskytovala se vždy a v nejrůznějších náboženstvích. A ještě v minulém století ji např. velice praktikovali moderní nebo v nedávné době Rodina lásky. Specifikem chrismatických skupin je to, že glosolálii považují právě za znak vyššího křesťanského života, který nabízejí.
V biblickém dopisu do Korintnu apoštol Pavel mluví o glosolálii, dává jí jistá omezení.
Např. je zakázáno, aby se při sejití modlilo "v jazyku" několik lidí zároveň Smějící se
Ale to je právě to, v čem si tyto skupiny libují. Skupina lidí, jeden přes druhého, se společně modlí nesrozumitelná slova, čímž se vytváří zvláštní atmosféra napomáhající k zážitkům, které je možno interpretovat jako náboženské.

27 Glosolálie
m (neregistrovaný) 20.08.2013, 22:07:47
http://cs.wikipedia.org/wiki/Glosol%C3%A1lie
\"Dr. Newberg pomocí mozkového skenu potvrdil, že během modlitby v jazycích je mozkové řečové centrum víceméně \"vypnuté\", neaktivní, což vzhledem k faktu, že člověk zjevně, artikulovaně a nahlas mluví, je poměrně těžko vysvětlitelným jevem.\"

Lucifer
26
Lucifer * 20.08.2013, 20:02:08
Neregistrovaný, o tom, co se dá zdědit, zde již byla taky řeč (viz články na téma Biologie víry - do Googlu zadat: "neviditelný čert" biologie víry), znalost jazyků určitě ne!

Axina
25
Axina 20.08.2013, 19:54:54
[23] Jaké jiné nástroje? Buď halucinogeny (jsem neobyčejně ráda, že to nepovažuješ za nástroj) nebo holotropní dýchání. A to je prakticky totéž, protože mozek je při něm vystaven záměrně vyvolané chemické bouři.

Nesmírně mne zajímá, zda je člověk skutečně schopen telepaticky předávat či přejímat informace, obecně zda je schopen zatím vědou nevysvětlitelného "mimosmyslového" vnímání.

Stavy změněného vědomí dosažené chemicky (případně fyzikálně) však považuji za nezodpovědné hazardování s fyzickým i psychickým zdravím lidí. Závěry vyvozované z takových experimentů považuji za účelově dezinterpretované, zkrátka za podvod a balamucení lidí.

24
Neregistrovaný (neregistrovaný) 20.08.2013, 19:50:15
O těch jazycích jsem našel něco na stránkách o hypnoze.
http://www.pnl-nlp.org/courses/ebooks/index.php?bid=160
Hypnoterapeut Joe Keeton to vysvětloval jako dědičnost po předcích.

Lucifer
23
Lucifer * 20.08.2013, 19:18:15
Neregistrovaný, já to chápu. Jak to vysvětluje Grof, je jedna věc, druhou věcí je, že fenomény tohoto druhu existují. Kupříkladu bylo zaznamenáno, že nějaký člověk začal z ničeho nic hovořit zcela jinou řečí, o níž až do té chvíle neměl ani páru. Nikdo dnes zcela jednoznačně neví, kde se to bere. Stella zde reprodukovala Grofovu knížku ne proto, abychom rozebírali samotného Grofa a jeho názor k tomuto tématu, ale proto, že tohle téma je velice zajímavé a Grof se jím zcela poctivě zabýval.

Už jsem zde několikrát naznačil, že drogy za nástroj k vyvolávání skrytých hlubin našeho podvědomí (včetně představy, že toto podvědomí může být nějak spojeno s jiným podvědomími atd., což nelze ani nejmodernější fyzikální vědou vyvrátit a ostatně teorie superstrun si zahrává s mnohem šílenějšími věcmi) nepovažuji. Jsou i jiné nástroje, o nichž tu už byla řeč.

Lucifer
22
Lucifer * 20.08.2013, 19:17:24
Neregistrovaný, já to chápu. Jak to vysvětluje Grof, je jedna věc, druhou věcí je, že fenomény tohoto druhu existují. Kupříkladu bylo zaznamenáno, že nějaký člověk začal z ničeho nic hovořit zcela jinou řečí, o niž až do té chvíle neměl ani páru. Nikdo dnes zcela jednoznačně neví, kde se to bere. Stella zde reprodukovala Grofovu knížku ne proto, abychom rozebírali samotného Grofa a jeho názor k tomuto tématu, ale proto, že tohle téma je velice zajímavé a Grof se jím zcela poctivě zabýval.

Už jsem zde několikrát naznačil, že drogy za nástroj k vyvolávání skrytých hlubin našeho podvědomí (včetně představy, že toto podvědomí může být nějak spojeno s jiným podvědomími atd., což nelze ani nejmodernější fyzikální vědou vyvrátit a ostatně teorie superstrun si zahrává s mnohem šílenějšími věcmi) nepovažuji. Jsou i jiné nástroje, o nichž tu už byla řeč.

21
Neregistrovaný (neregistrovaný) 20.08.2013, 19:01:09
Lucifere, píšete: "Nenašel jsem nic, co by bylo v rozporu z transpersonální psychologií, která nedělá nic jiného, než že se snaží z podvědomí vydolovat něco, co tam bylo před tím nějak vloženo."
Problém je právě, jak se to tam dostalo. Sám Grof není schopen formulovat jednoznačnou odpověď na tuto otázku, jak je možno soudit z tohoto úryvku jeho práce "Dobrodružství sebeobjevování":
„Samotná existence a charakter transpersonálních zážitků boří některé nejzákladnější předpoklady mechanické vědy. Vedou k takovým zdánlivě absurdním pojmům, jako je relativnost a proměnlivost všech fyzikálních hranic, nonlokální vztahy ve vesmíru, komunikace prostřednictvím dosud neznámých prostředků a kanálů, nelineárnost času, nebo schopnost vědomí spojit se s veškerými živými organismy (včetně živočichů nižších řádů, rostlin, jednobuněčných organismů a virů) a dokonce s anorganickou hmotou. – Mnoho transpersonálních zážitků se týká mikro– a makrokosmu – říší, které lidské smysly nemohou obsáhnout přímo, nebo událostí z dob, které historicky předcházejí vzniku solárního systému, vzniku planety Země, objevení se živých organismů, rozvoji centrální nervové soustavy a vzniku Homo sapiens. To ukazuje, že každá lidská bytost nějakým zvláštním, dosud neobjasněným způsobem obsahuje informace o celém vesmíru či o veškerém bytí, má schopnost prožitkově vstoupit do všech jeho oblastí a v určitém slova smyslu je celým kosmickým systémem, stejně jako je jeho nekonečně malou částí, separovanou a bezvýznamnou biologickou jednotkou.“ Stanislav Grof: Dobrodružství sebeobjevování. Praha 1992, s. 133–134
citováno z: http://www.jolana-polakova.cz/Knihy/Perspektiva-nadeje/Relativni-transcendence
Lidská bytost je tedy buď v komunikaci s okolním světem prostřednictvím dosud neznámých kanálů anebo v sobě již dědičně obsahuje informace o celém vesmíru.
Grof považuje znalosti prvků a symbolů východních náboženství u pacientů, kteří s nimi nepřišli do přímého styku, právě jako úkaz nebo spíš důkaz transpersonality. Buď vrozené anebo získané prostřednictvím dosud neznámých kanálů komunikace.
Já jen poukazuju, že se dotyční mohli o těchto poznatcích informovat přímo, televizí, radiem, novinami nebo internetem. Anebo mohli někde něco zaslechnout. Což není totéž, co o tom říká Grof.

Podívejte se pro zajímavost na stránky italské New Age.
http://www.solonewage.it/libreria-scienza-cervello.htm

«     1    2  3   »