Uvědomování si a původní mysl

rubrika: Filosofický koutek


Satori je v zenu vysvětlováno jako „oslepující záblesk očividného“. Často různým situacím a lidem přičítáme něco, co jsme si v naší fantazii zcela nesmyslně vyfabulovali. To, co víme, je to, co vidíme v daném okamžiku. Zbytek je jenom interpretace založená na filtru minulých zkušeností, které mohou, ale nemusejí mít pro současnou situaci žádný význam. To, co se v zenu nazývá „myslí začátečníka“ (původní myslí), znamená být si vědom toho, co se děje, v současném okamžiku, a nahlédnout to s postojem „no, nevím“ (viz Zenový přístup k překonání zlosti - Vážně?, třetí zenové podobenství).

 

Lucifer


Nepotřebujeme se se řídit naším osobnostním založením nebo konvenčním očekáváním. Můžeme ke každému okamžiku přistoupit se svěžím pohledem a bez předsudků. Naše těla by mohla reagovat na pouhý dojem uvolněním a přijetím kontaktu s cizími lidmi. Můžete si zvolit stejnou proměnu i ve svém životě tak, že se zastavíte a zeptáte se: „Hele, co se to tu vlastně děje?“

 

Větší uvědomění – prosté zaznamenání našich navyklých vzorců bez nějakých soudů – může zmírnit zlobu v našich životech, a tak se můžeme osvobodit a snáz přijímat různé životní situace a události a přichystat se na změnu. Samotnou podstatou buddhismu je uvědomování si, aktivní prožívání a bdělé bytí v přítomnosti. Mnohdy, když „přemýšlíme“, myslíme na to, co se stalo v minulosti nebo co se stane v budoucnosti, ale nikoliv již tolik na to, co zakoušíme právě teď. Manipulujeme abstraktními pojmy, píšeme si svůj seznam úkolů, nebo kalkulujeme, jak dosáhnout dalšího cíle. A to, co se děje teď, nám protéká mezi prsty.

 

V jednom klasickém experimentu byly pokusné dospělé osoby vyzvány ke sledování videa, na němž si několik lidí házelo míčem, přičemž měly počítat, kolik hodů konkrétní lidé uskutečnili. Uprostřed videa začal skupinou hráčů procházet kdosi v gorilím převleku. Překvapivé množství subjektů bylo k vlastnímu úžasu tak ponořeno do svého úkolu, že si nečekaného výskytu gorily vůbec nevšimlo.

 

Alison Gopniková z Kalifornské univerzity v Berkeley ve své stati o inteligenci dětí vysvětlila slepotu dospělých vůči gorile skutečností, že vyrůstáme a vyvíjíme se, učíme se zaměřovat na cíl, a proto se soustředíme pouze na to, co je pro nás z pragmatického hlediska užitečné. Děti na druhé straně ty nejneočekávanější události fascinují, jsou přitahovány něčím novým a neobvyklým, z čeho se mohou poučit. „Děti objevují, dospělí těží“, shrnuje Gopniková. Z buddhistického pohledu dospělí ztratili to, co Sunrju Suzuki nazývá „původní mysl“. V knize Zenová mysl, mysl začátečníka píše:

 

Naše „původní mysl“ obsahuje všechno sama v sobě. Je vždy bohatá a soběstačná. Měli byste si soběstačný stav své mysli udržet. Tím se nemíní mysl uzavřená, ale spíš mysl prázdná a připravená. Je-li vaše mysl prázdná, je vždy připravená na cokoli; je otevřená všemu… V mysli začátečníka je mnoho možností, v mysli zkušeného jich je jenom pár.

 

Když jsme přišli o „původní mysl“ a náš mozek se naplnil kategoriemi, klasifikacemi, předsudky a podmíněnými odpověďmi, naše reakce na rozličné události nebo na střet s ostatními nebudou pravděpodobně spontánní. Vztekáme se automaticky a ani vlastně nevnímáme, co se nám děje, a proto nejsme schopni naučit se něco nového nebo neotřele reagovat na aktuální okamžik.

 

Zoketsu Norman Fischer, básník a dříve jeden ze dvou opatů Sanfranciského zenového centra, píše ve své eseji Zatímní:

 

Většina z nás neví, jaký je to pocit opravdu žít. Známe své problémy, touhy, cíle a úspěchy, ale o svém životě nevíme skoro nic. Obecně naší mysl dokáže pro daný okamžik probudit k životu pouze významná událost, rovná zrození či smrti – okamžik, který je doslova „zatímní“, protože jak přijde, tak odejde… Opravdu žít znamená přijmout, že žijete „prozatím“, a daný okamžik prožít naplno. To je žití, nikoliv budování identity nebo utváření úspěchů či vztahů, ačkoliv i to samozřejmě také děláme. Ale žít v prvé řadě, ve své podstatě, znamená využít každého okamžiku, jako kdyby to byl první, poslední a vůbec jakýkoliv okamžik času.

 

V buddhismu jsou jednou z hlavních praktik pro překonání našeho založení vzestupným uvědomováním si, neboli „správnou bdělostí“, dlouhá období meditace vsedě, tedy zazenu. Americký buddhistický mnich Bikkhu Bodhi vysvětluje tento proces následovně:

 

Mysl je záměrně držena na úrovni holé pozornosti, odděleného pozorování toho, co se děje v nás a kolem nás v přítomném okamžiku. V praxi správného uvědomění se mysl trénuje, aby zůstala v přítomnosti, otevřená, tichá a bdělá, a aby rozjímala nad přítomným okamžikem. Všechny úsudky a interpretace se musejí potlačit, anebo pokud nastanou, jenom zaregistrovat a potom odvrhnout.

 

Zdroj: Leonard Scheff a Susan Edmistonová, Kráva na parkovišti - Zenový přístup k překonání zlosti


komentářů: 12         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

Lucifer
12
Lucifer * 09.10.2013, 18:48:16
Inu, h, proč ne. Jenže tenhle příspěvek nesměřoval k nějakému antagonismu, ale ke zcela prosté pravdě, že lidé by si měli především hýčkat ten okamžik, ve kterém žijí, nenechat si ho vzít ničím, ani přemíláním minulosti či budoucnosti, přičemž obojí může být jistě velmi přínosné (o té minulosti ještě bude řeč); aby zkrátka žili naplno právě teď a vnímali ten svět takový, jaký skutečně je. Naše zkušenosti a rozumné plány do budoucnosti jsou jistě velmi přínosné, ale obojí je třeba použít právě teď, a to tak, aby nám nezastínily skutečnou realitu naší současnosti.

h
11
h * 09.10.2013, 18:25:50
Stella nakousla taktrošku (sic) starý filosofický problém, rozvahu o vhodnosti toho či onoho modelu světa.
Totiž to, zda jest pouze přítomnost, nebo naopak, jest jen minulost a budoucnost. Jde o fikce, týkající se jednak diferenciálního počtu (což jsou jen počty, poměrně triviální), jednak zásadních postojů ku světu a dokonce ku druhým lidem.
Ve skutečnosti je úplně jedno, jak to jeden (či dva :)) bere. Pokud mám dva vzájemně neslučitelné modely světa, je nesmysl je dávati do antagonistického vztahu. Dar, který jsme dostali Stvořitelem, je ten, že tyto modely mohou fungovat paralelně.

Lucifer
10
Lucifer * 09.10.2013, 18:02:33
Stello, pokud máš pocit, že jsem naznačil, že ti uniklo skoro všechno, tak to naznačení beru zpět. Když jsem viděl první dva komentáře, tak jsem měl pocit, že všechno, co jsem chtěl tímhle příspěvkem s pomocí Leonarda Scheffa a Susan Edmistonové říci, bylo postaveno na hlavu. Nevinný

Lucifer
9
Lucifer * 09.10.2013, 18:01:25
Stello, pokud máš pocit, že jsem naznačil, že ti uniklo skoro všechno, tak to naznačení beru zpět. Když jsem viděl první dva komentáře, tak jsem měl pocit, že všechno, co jsem chtěl tímhle příspěvkem s pomocí Leonarda Scheffa a Susan Edmistonové, bylo postaveno na hlavu. Nevinný

Lucifer
8
Lucifer * 09.10.2013, 17:54:46
Stello, s tím něčím společným mezi dětmi a umělci, no, možná Mrkající

Skuteční umělci jsou však tvůrci, děti pouze objevitelé, ale abys měla radost, tak to neotřelé vidění beru v potaz. A nelep si, prosím tě, pusu leukoplastí, ani rezy to nedělá Smějící se

Stella
7
Stella 09.10.2013, 17:44:02
Vždyť to říkám: ignorant se ptal. Je to beznadějné. Ale neztotožňuji buddhisty s dětmi a umělci. Jen mluvím o neotřelosti vidění, kterou mají děti a skuteční umělci společnou.
Přiznávám, že mně by uniklo skoro všechno, ale možná bych nakonec zjistila, že vím víc, než ti, kdo si myslí, že jim neuniklo něco úplně podstatného... Mlčící

Astra
6
Astra * 09.10.2013, 14:48:02
Na tyhlety filozofický hlody mě neužije. Sama v sobě se celkem vyznám, horší je to s tím, abych se akceptovala, ale i tak to nějak vždycky jde. Totiž protože musí. Kdyby v tom nebyl ten mus, který se člově musí naučit, tak by to nešlo.Lucifer má periferní vidění, já zase mám pocit, že vidím dozadu a mám taky pro sebe dost důležitou vlastnost, že dokážu dokonale pochopit detail. S tím si hodně vystačím, protože detail není vůbec nic jednoduchého. Z dobře zažitého detailu se dá vyjít ze světa snů do světa reality s optimismem. S vyplazeným jazykem

Lucifer
5
Lucifer * 09.10.2013, 13:41:27
add [4]: nečetl jsem komentář [3], čtu si ho teprve teď... Ano, rezy tu podstatu nakonec našel. Mrkající

Lucifer
4
Lucifer * 09.10.2013, 13:39:32
Želflanďák, oba jste zcela mimo téma článku. Scheff s Edmistonovou vás nenabádají, abyste ze své hlavy zcela vymazali své cíle, koneckonců jejich knížka se dobře doplňuje s knížkou od Loyda, kde se praví, jak si svůj cíl máte vytýčit a realizovat. Proto ty knížky tady prolínám. Zde je pouze řečeno, že kromě přemítání o minulosti a plánování budoucnosti máte také vnímat přítomnost, jinak vám proteče mezi prsty, jako byste ani nežili. Nic víc, nic míň. Stello, buddhisté nejsou umělci, ani děti, takže to srovnání je zcela mimo. Meditace je nejen hezká, ale pomůže nám vyrovnat se s prostředím. Čili opět zcela mimo. Rezy, neměl bych problém spočítat, kolikrát se který hráč dotkl míče, aniž by mi unikla gorila. Mně by bez přerušení úkolu neunikla ani myš, o čemž možná brzy napíšu. Máme periferní vidění, nejsme počítače ani roboti, i když někteří k tomuto stavu evidentně spějí.

rezy
3
rezy 09.10.2013, 13:29:27
ale abych tu nebyl za kverulanta, sám mám pocit že sdělenému rozumím. Samozřejmě musíme sami u sebe dohlížet na to, abychom nebyli po zuby vytížení hlavní ulohou a neunikal nám ten zbytek reality který může být velmi důležitý. Jde toho dosahnout dvěma rozdílnými přistupy. První spočívá v tom, že se na nic rači moc nesoustředíme a furt budeme koukat kolem sebe jesli se jako něco děje. Tedy snízíme tu soustredenost na uroven, kdy nám zbyde spoustu času na ostatní vedlejší kanály. Druhá možnost je naopak ze soustředění neubírat ale samotné soustředění zefektivnit. Tím se nám uvolní zdroje na sledování toho okolí. Tahle druhá možnost se běžně děje a člověk ji zřejmě využívá víc, než byste na první pohled čekali. Například řidič začátečník nedokáže sledovat situaci před sebou a za sebou v tak širokém úhlu, jak to dokáže starej Voda co je možná starší než sám čas. Praxi se řidiči rozšiřuje uhel sledování a po určité praxi je kromě schopnosti sledovat radio a schopen klábosení a přemýšlení o hovadinkách. Takže to bych viděl jako východisko.. Nevinný

rezy
2
rezy 09.10.2013, 13:19:45
já si myslím, že v okamžiku, kdy se člověk naučil zaměřit na cíl dosáhl vyšší kvality činnosti. Můžeme si vybrat, bud blbě spočítané míče s gorilou, nebo správný výsledek. Výkon mozku při zpracování obrazového vstupu je obdivuhodný, počítat počet hodů několika lidí s několika míči je asi jedna z největších zátěží, které sí umím přestavit. Muž je sice trénovaný na sledování kořisti při lovu, ale to je zpravidla jedna kořist,a ne dvacet míčů, které lítají pro pozorovatele zcela náhodně. Mít otevřený binako kanál na cokoli je spíš doména žen, které jsou schopny sledovat tři děti a ještě dohlížet jesli do tábora nelezou vlci. U počítačů v RTE systémech je obvykle pro komunikaci se servisem vyhrazený nejméně prioritní demon, který tenhle kanál obhospodařuje jen tehdy, když má procesor volno. Programátoři to okopírovali od lidí hlavně proto, že to má smysl. Jeslliže procesoru naložíte program pro řízení soustavy pohonů pěti elmotoru, deseti hydromotoru, desítky vstup etc, pak je vůbec div, že se do toho ten komunikační kanál na sledování gorily u klavesnice vůbec vejde.

Stella
1
Stella 09.10.2013, 08:44:36
Ignorant se ptá: Čemu má být mysl otevřená, když ne úkolům, cílům atd..? Abstraktnímu vnímání bytí - jako existencionálnímu momentu? Ale k tomu jsme nebyli utvořeni a mysl k tomu nemáme zřejmě ani určenou. To je prostě sváteční, prchavý okamžik...
Neznamená to totéž, jako získání nadhledu, odstupu, z "pozice věčnosti"?Tedy - uklidnit se, nepřeceňovat vyhrocenou situaci? Naučit se sebeovládání? Autosugescí?
Dále: Co je to přítomnost? Vždyť není!
A jsme "omezeni" tím, že žijeme ve společenství, takže naše meditace je sice hezká, ale - co ti druzí? Konvence, plány, cíle nás drží mezi nimi - vyrovnáváme se s prostředím.
Z textu vyplývá známé: děti a umělci jedno jsou.

Odcházím, abych přehodnotila pozitivně negativně
postup při vaření brambor...

«     1     »