Vincent van Gogh a technika jeho malby

rubrika: Pel-mel


Pávek


Úvodník Zuzany o Vincentu van Goghovi z 8.3.2010, ke které, jak známo, pociťuji duševní spřízněnost, mj. souvisí s někdejší mou připomínkou významného expresionisty Kandinského, který vytyčoval cestu k modernímu malířství XX. stol., na původním Podrbání. Ze společného zájmu, který sdílím se zmíněnou rodačkou, léta již sídlem v metropoli za Velkou Louží, se ještě vracím k hrdinovi jejího úvodníku s následujícím, podle mne relevantním, doplněním.

 

Vincent van Gogh /1853-1890/ ve velké míře samouk, vyšel z impresionismu, osobitým způsobem ho přešel a transformoval do expresionizmu, jehož se stal uznávaným předchůdcem. Byl posedlý malováním, avšak trpěl nesmírnými vnitřními pochybnostmi a depresemi. Za svého života neprodal jediný obraz. Po hádce s obdivovaným Paulem Gauguinem si uřízl ucho a věnoval ho své známé prostitutce /1888/. V r. 1889 dobrovolně nastoupil psychiatrické léčení v sanatoriu, kde hekticky tvořil podle předloh klasických malířů /především Rubens a romantik Delacroix/, avšak především vlastní expresionistické krajiny. V květnu 1890 odešel ze sanatoria a léčil se pouze ambulantně. Vytvořil ještě asi 70 expresivních obrazů, zejména krajin. 27.7. 1890 se postřelil ranou z pušky a o dva dny později zemřel u svého mladšího bratra Thea.

 

Pokus o sondu k Vincentově nitru:

 

V Antverpách se Vincent nadchl pro Rubensovo dílo, avšak r. 1886 přešel z rodného Holandska do Paříže, kde navázal styk s impresionisty. Zde začal experimentovat s barvami, se štěpením světelného spektra a s vytvářením homogenních barevných ploch z vibrujících barevných čárek. Namaloval zde svých 23 známých autoportrétů. Nesnášel ale hlučnou a snobskou Paříž a proto se začátkem r. 1888 odstěhoval na jih Francie, na venkov do Arles, kde nalezl svůj originální výtvarný styl, kterým se po smrti proslavil. Rychlými, širokými tahy štětce nanášel zářící, přehnaně pestré barvy a vytvářel barevné prostory v intenzivních barevných kontrastech, bez respektování zásad hloubkové perspektivy a s deformovaně zobrazovanými předměty, či postavami.

 

Od renesance je známo, že vzdušná, čili barevná perspektiva způsobuje, že s přibývající hloubkou barvy blednou, avšak Vincent van Gogh maloval blízké i vzdálené objekty se stejnou barevnou intenzitou, tedy plošně, avšak se zaměřením na zdůraznění kontrastů mezi použitými barvami. Ignorováním zákonů perspektivy docílil u svých obrazů jejich plošnost v rozporu s přirozeným viděním, avšak ignorancí zákonitostí nejen perspektivy, nýbrž i reálnosti barev, zároveň sugestivně, s geniální originalitou vyjádřil obrovské vnitřní napětí, které prožíval. V Arles, kde maloval jako posedlý, před zmíněným dobrovolným odchodem do sanatoria, vytvořil své nejslavnější obrazy - proslulé modré slunečnice a známé expresionistické krajiny s padacími mosty, stromy, či domy.


komentářů: 22         



Komentáře (22)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

22
Martina (neregistrovaný) 22.03.2010, 14:38:03
jelikož se Lenka odvážila, přidám se taky. Bylo mi líto od samého začátku, jak se s Pavlem zacházelo. Je smutné, že lidé hloupí, závistiví či nevzdělaní se vždycky rychle spiknou proti někomu, kdo je převyšuje. Já jsem Pavlovy příspěvky vždycky četla ráda a také jsem mu to dala na jeho stránkách najevo. Lenko, vydržíme!!! Pavel si to zaslouží!!!

21 Demokracie je diskuze
lenka (neregistrovaný) 22.03.2010, 14:16:30
Jsem skoro čtyřicátnice a pracuji ve výzkumu jako vy. Jsem absolventka VŠCHT v Praze a momentálně si zvyšuji odbornou kvalifikaci v zahraničí. Pokládám se za slušnou občanku ČR, schopnou posoudit úroveň českých diskuzních fór a své spoluobčany na nich vystupujících. Idolovy příspěvky často převyšovaly všeobecnou úroveň znalostmi, formou i vtipem. Samozřejmě se dostával do názorových střetů, avšak vždy je řešil s grácií a vtipem, ne primitivní sprostotou, jak bývá v netových diskuzích časté. Na Psím podrbání si proto s řadou lidí nerozuměl, avšak rozuměl si se slušnou a chytrou češkou Zuzanou z New Yorku a jako jediný. O vás, Lucifere, mnozí často na Psu psali, včetně Zuzany, velmi nelichotivé osobní komentáře. Nechci je zde připomínat - znáte je sám a všichni bývalí účastníci Psa také. Nejprve mne udivilo, když jsem 22.3.2010 zjistila z Idolova blogu /www.idol.estranky.cz/, že jste ho ze svého fóra vybanoval. Neuvedl vůbec nic nevhodného, co by poskytovalo skutečný důvod k vybanování, naopak. Uvedl zde zajímavý příspěvek o Vincentu van Goghovi a sliboval dodat další zajímavé příspěvky o malířství. Dokonce se zde vysloveně distancoval od osobních výpadů vůči sobě i jiným a uvedl, že existují zajímavější témata, než osobní výpady a probírání názorů na něj. Těšila jsem se na jeho příspěvky o umění i jiné, které sem dodá, byť ne jako Idol, nýbrž jako "Pávek", k čemu jste ho donutil a on vám vyhověl. Těšila jsem se i na vyjasňování názorů mezi ním a Zuzanou na van Gogha a na malířskou techniku. Vy jste ale Idola /Pávka/ vybanoval! Když jsem nad tím vaším překvapivým a neodůvodnitelným krokem více přemýšlela, pochopila jsem proč. Bojíte se Idola, protože na něj nestačíte! Protože sám jste opravdu takový, jak o vás na Psu uváděli staří známí a i Zuzana, která vás zná osobně z New Yorku, jak psala, že jste jí lidsky zklamal. Můžete můj názor vymazat a mne také vybanovat, ale určitě to, co já, si tady již uvědomilo více lidí. Lepších, než vy a než ti, kteří na vašem i Adminově fóru o Idolovi lžou a pomlouvají ho a kterým na vašem fóru vystupovat nebráníte. Jsem z vašeho fóra kvůli vybanování Idola zklamaná. Asi nemá cenu ho ani číst, jako ubohé Adminovo fórum, kde jsou za hvězdy Luna, Čulibrk a podobní, kteří Idolovi nesahají ani po kotníky. Lenka.

20 Annonce
pávek (neregistrovaný) 20.03.2010, 08:57:56
Zuzanina polemická poznámka ke zmínce o barevné perspektivě k úvodníku z 19. 3., mne inspiruje. Pokládám to za vhodný námět pro nový úvodník, o který se se vší skromností pokusím.
PS Pramenem mi nebude skvělý životopisný román /snad nyní se mi o něm podaří vše správně/ Irving Stone: Žízeň po životě, nýbrž především "Dějiny malířství", v originále "Geschichte der Malerai von der Reneissance bis Heute", Konemann, 1996, a případné další prameny /odborné a technické/.

19 Doplnění PS
pávek (neregistrovaný) 20.03.2010, 07:56:17
Irving Stone: Žízeň o životě

18 K Zuzanině comment ad 16 a 17)
pávek (neregistrovaný) 20.03.2010, 07:22:40
Dobrý den Zuzano! Dovolte mi, pls, několik poznámek, či spíš dotazů k Vašim dvěma komentářům. Především nejsem úplně jist, jsou-li určeny autorovi úvodníku, pouze z logiky souvislostí, se domnívám, že nejpravděpodobněji ano. Pak tedy Vámi zmíněný "děs to číst", se týká úvodníku? Jestli ano, v čem spočívá jeho uváděná "děsivost"? Uvítal bych vysvětlení, protože to nechápu. Pokud jde o barevnou perspektivu v malířství, co je o ní uvedeno v úvodníku, je technicky pravda, souhlasím však jistě s tím, že by se o této záležitosti dalo pojednávat podstatně obšírněji. Nerozumím však Vámi uvedenému "vyvracování věty po větě" /pokud jsem ovšem dobře pochopil, komu a čemu je Váš komentář určen/. Uvítám Vaši reakci. Díky! Přeji do NYC Hezký den!
PS Není to podstatné, ani bych to nebral jako výtku, ale skutečně jsem nečerpal z vynikající Irvingovy "Žízně po životě" - četl jsem to někdy jako středoškolák - pamatuji se, že se mi to dosti líbilo, ale opravdu si již nic z obsahu nepamatuji

17
Zuzana (neregistrovaný) 19.03.2010, 23:20:22
For starters - perspektiva je jedna z nejabstraktnejsich veci v malirstvi, nahlednete do predrenesancni doby. Vzalo by vic casu vyvratit vetu po vete a ten si s tim nedam. Jen to, ze ze 'Zizne po zivote' se neda cerpat, je to velmi volny vyklad.

16
Zuzana (neregistrovaný) 19.03.2010, 22:54:25
Je des to cist, ale kdo nechce, at to necte. ;)

15
Snicker (neregistrovaný) 19.03.2010, 22:31:20
Asi tak... Usmívající se

Lucifer
14
Lucifer 19.03.2010, 21:46:07
[9]
Asi jste měl na mysli, že o úspěchu díla toho či onoho tvůrce druhdy rozhodovalo, zda si ho všimne pár vlivných měšťáků nebo uměleckých akademiků. Dnes, a to neplatí jen o výtvarném umění, ale ještě víc o literatuře, se díky internetu může každý publikovat do aleluja. Přináší to sebou jednak nadprodukci "lidového umění" - každý, kdo má ambice, si to může hodit přinejmenším na blog, mne nevyjímaje ]Mrkající - ale také neocenitelnou možnost svobodně a bez "odborného" dohledu zkostnatělých "akademiků" a samozvaných uměleckých kritiků oslovit kohokoli na světě.

Je to tak?

13 Padám se židle
Mgr.Milda (neregistrovaný) 19.03.2010, 14:32:01
Na Raťafákovi se uživatel Pája dušoval, že nemá s nějakým idolem nic společného, až na sympatie. A tak se dožívám opět překvapení Pája je přece jenom idol!
Ale věcná diskuze je mi milejší. Tenkrát ti teoretikové měli už barevnou kameru s RGB- výstupem, tak jsem jim udělal křížový spínač, aby mohli třeba modrou dát na červenou obrazovku a atd.

«     1    2  3   »