Kráva na parkovišti

rubrika: Pel-mel


Jak už to tak často bývá, o víkendu jsem navštívil své oblíbené knihkupectví Academia na rohu Václavského náměstí a Vodičkovy ulice. Do rukou se mi připletla pozoruhodná knížka nevelkého formátu, jejíž název naleznete dole ve zdroji. Knížka pojednává o tom, jak překonat zlost, ba co víc, jak z té zlosti nakonec dospět až k soucitu.

Lucifer


Hlavním autorem je Leonard Scheff, který provozuje advokátní poradnu v Tusconu v Arizoně, a je praktikujícím buddhistou a stoupencem Gestalt psychologie. Druhým autorem je Susan Edmistonová, spisovatelka a novinářka, která tu knížku nejspíš redigovala a popřípadě doplnila některými údaji. Slovo však má především Scheff, který v předmluvě popisuje, jak se s tímto tématem poprvé setkal. V roce 1993 jeho známí pozvali 14. dalajlámu Tändzina Gjamccho do Tusconu na seminář o trpělivosti. Tam poprvé slyšel, že zlost je destruktivní a že by mohl žít bez ní. Scheffovi se to nepozdávalo a čím víc dalajláma dával najevo své přesvědčení, tím víc se ošíval. Říkal si: "Je to vážně příjemný člověk, ale je blázen, jestli si myslí, že se hodlám vzdát zlosti."

Když následující večer po skončení semináře Scheff jel domů, jedno auto před ním najednou udělalo myšku tak těsnou, že musel dupnout na brzdu. Scheff zatroubil a řidič toho auta se otočil na dobu dostatečně dlouhou na to, aby na Scheffa mohl vykřičet nějakou sprostotu. Scheff měl nutkání vrazit mu do auta nebo mu odpovědět podobnými výrazy. Pak se ale zarazil a napadlo ho, že když už strávil ty čtyři dny na semináři, mohl by třeba nabité poznatky využít prakticky. Zeptal se sám sebe, co ho vlastně rozezlilo, a pochopil, že to byla absolutní neúcta k jeho osobě ze strany onoho neznámého. Také mu došlo, že jeho urážka je sama o sobě neškodná a že jen o sám jí přikládal nějaký význam. Když mu to došlo, začal se smát - sám sobě. A tak si uvědomil, o kolik lepší je se zasmát než začít nadávat.

Scheff tím poprvé získal jakous takous představu, o čem to dalajláma vlastně mluvil, a začal se zabývat studiem jeho učení a experimentováním s ním. Jakmile tak učinil, zjistil, že se jeho život zlepšuje. Rázem se ukázalo, co zlost stojí a jak malý prospěch z ní plyne. Jeho praxe občanského a finančního právníka ho už tolik nestresovala a překvapivě začal být i úspěšnější. Jakmile se přestal automaticky chovat nepřátelsky, zjistil, že i jeho oponenti jeví větší vůli k dohodě, kdežto když se choval jako hlupák, měli i oni větší chuť ukázat mu, zač je toho loket.

Ve snaze podělit se o svou zkušenost s ostatními Scheff vypracoval tříhodinový seminář s názvem "Jak transformovat zlost", v němž se pokusil zpřístupnit něco z dalajlámova učení těm, kdo o buddhismu nic nevědí. Když pak kdosi navrhl, ať na základě svého semináře napíše knihu, došlo mu, že by tak mohl proniknout k širšímu publiku a snad i trošinku zlepšit svět, ve kterém žijeme. Jako zdroj mu pro svou jednoduchost posloužila kniha Freda Rohea Zen běhání, která vychází ze dvou základních idejí: chcete-li běhat, začněte pomalu, a běhejte tak, jak vám to vyhovuje. Nesnažte se uběhnout osm kilometrů hned první den. Možná těch osm kilometrů uběhnete, ale nejspíš se nestanete běžcem, protože nebudete chtít, ať již vědomě či nevědomě, dělat něco tak nepříjemného. Najděte si také pro běhání čas a místo, které vám vyhovují. Protože pokud vám nevyhovují, příliš dlouho u běhání nevydržíte.

V úvodu knížky pak Scheff píše zhruba tohle:

Žijeme dnes ve společnosti poznamenané zuřivostí na silnici, manželským násilím, profesionální zlobou televizních a rozhlasových moderátorů, vražedným běsněním adolescentů a mentalitou "my" versus "oni". Žijeme v každodenním strachu z teroristů, kteří klidně zabijí tisíce lidí, jen aby ulevili vlastní zlobě. Otázkou je, proč je zlost nejen stále přítomna, ale proč ještě sílí?

Zaprvé, zlost je běžnou lidskou emocí. Každého někdy popadne zlost. Jednou se kdosi dalajlámy zeptal, co si myslí o lidech, kteří studují buddhistické učení a potom toto vědění využívají k vydělávání peněz. Jeho odpověď byla zpočátku velmi zdrženlivá. Ale jak pokračoval, začínal rudnout v obličeji. A i když je lidským ztělesněním trpělivosti a soucitu, dalajláma sám přiznal, že má zlost. Účelem této knihy není zlost odstranit, ale zasadit ji a její projevy do jiného kontextu.

Druhým důvodem, proč je kolem nás stále tolik zlosti, je, že neexistuje žádná její očividná alternativa. Tato kniha nabízí alternativu založenou na buddhistických naukách. Není knihou psychoterapeutickou, až na to, že platí, co kdysi řekl Gestalt terapeut Fritz Perls: "Uvědomění si je terapií samo o sobě." Tato kniha se dá výstižně shrnout do věty: "Tlučete se do ruky kladivem. Když přestanete, budete se cítit lépe."

Třetím důvodem setrvávání zlosti je její návykovost. S pocitem zlosti se dostavuje fyzický a emoční "rauš". Fyzický projev je dán vylučováním adrenalinu, jehož výsledkem je zvýšení krevního tlaku. Jako za jiné závislosti i za zlost se platí, v tomto případě třeba mrtvicí, infarktem a dalšími zdravotními problémy. Dobrým důvodem, proč omezit zlost nebo se jí zcela zbavit, je, že se začnete cítit lépe již ve chvíli, kdy se rozhodnete nepropadat hněvu. Jakmile tu změnu jednou pocítíte, nebudete se již chtít ke svému návyku vrátit.

Někteří lidé mohou tvrdit, že zlost je nezbytná a má své opodstatnění. Pravda, když se zlobíme, může nám to naznačit, že v našem vztahu k ostatním lidem či k okolí není něco v pořádku. Zlost nás také může podnítit k jednání proti něčemu, co považujeme za špatné z morálního hlediska. Když vidíte, jak někdo týrá dítě, může být váš projev zlosti považován za morální rozhořčení. Ale když se pustíte do nápravy s horkou hlavou, můžete celou situaci jenom zhoršit. Když vidíte nějakou matku, jak opakovaně pohlavkuje svoje dítě, možná se vám chce fyzicky zasáhnout a snad i onu matku udeřit. Tím možná týrání zamezíte v danou chvíli, ale pro matku to může být jen dalším důvodem k týrání dítěte o něco později. Na druhé straně když se na důvody zloby podíváte s chladnou hlavou, objevíte třeba způsob, jak zasáhnout, aniž se konflikt mezi matkou a dítětem ještě více vyhrotí. Když si k nim přisednete na lavičku tak, že matka začne být na rozpacích a přestane dítě týrat, dosáhli jste dočasného řešení, na které může navázat prospěšná konverzace, aniž se tím zavdá další důvod ke zlosti na dítě.

Mnoho lidí věří, že na své pocity zloby nemají žádný vliv. Nevidí žádný rozdíl mezi "dostávat zlost" a "projevovat zlost". Věří, že zlost nelze ovládnout a jejímu projevu nelze zabránit. Jedna z lekcí této knihy pojednává o tom, že můžeme vědomě vytvořit prodlevu mezi vzedmutím zloby a jejím výsledným projevem. Je vědecky dokázáno, že životnost jakékoliv emoce je pouhá půldruhá minuta. Když se po tuto dobu přimějete nijak nejednat, pomine i pocit zloby a vy opět začnete myslet racionálně.

A jak je to s tou krávou na parkovišti, tak o tom zase někdy příště.

Zdroj: Leonard Scheff a Susan Edmistonová, Kráva na parkovišti - Zenový přístup k překonání zlosti


komentářů: 7         



Komentáře (7)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

Lucifer
7
Lucifer * 30.01.2013, 12:48:55
A ještě tady mám něco

http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/189958/jak-slouf-slavil-60-pripitek-se-zemanem-bohdalka-a-komunisticky-rad-prace.html

Začíná mě popadat zlost, tak to asi půjdu vydejchat na oběd. Zamračený


Lucifer
5
Lucifer * 30.01.2013, 12:32:43
Jak se zdá, tak video na níže uvedeném odkazu někdo stačil zlikvidovat. Ale možná že se zase obnoví.

Lucifer
4
Lucifer * 30.01.2013, 12:29:19
[2] Poslední komentář na ČPK jsem poprvé viděl na mobilu a myslel jsem si, že ho tvoří nuly, což mi připomnělo film Vyměřený čas. Ten proces od zlosti k soucitu jsem spíš prodělal já. V poslední době už několikrát. Mrkající

Mimochodem

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/212902-jiri-dedecek-mirime-do-duchovni-prazdnoty-a-plizive-rusifikace/

3
Anna Kopecký (neregistrovaný) 30.01.2013, 09:24:45
Ohledně zloby, zlosti, nevraživosti, zapšklosti, hněvu či zlé vůle držím se už dlouho zásady, že \"když nejde o život, tak jde o hovno\". Mrkající

Axina
2
Axina 30.01.2013, 09:16:37
Na ČPK se ti v dnešních časných ranních hodinách zrodil trenažér - od zlosti je možné dospět až k soucitu S vyplazeným jazykem

Lucifer
1
Lucifer * 30.01.2013, 00:30:58
Možná by se k tomu hodila tahle píseň (náhradní link v komentáři už zmizel)

http://www.neviditelnycert.cz/blog/vinarna-u-certa/612-panenka.html

Nevinný

«     1     »