Léčení duchem II

rubrika: Pel-mel


Oné odosobněnosti a dokonalému odlidštění lékařské vědy, jak bylo popsáno ve druhé polovině první části, se široké masy skutečného lidu odjakživa bránily sice nevědomky, ale přece v jakési předtuše. Stejně tak jako před tisíciletími vzhlíží dnes primitivní, dosud nedostatečně „vzdělaný“ člověk k nemoci v bázni jako k něčemu nadpřirozenému, stále ještě proti ní staví duševní akt naděje, obav, modlení a příslibů, stále ještě je jeho první asociační myšlenkou bůh, nikoliv infekce nebo zvápenatění cév. Žádná učebnice, žádný učitel jej nikdy nebude moci přesvědčit, že nemoc vzniká „přirozenou cestou“, tedy zcela nesmyslně a nezaviněně; a proto předem nedůvěřuje žádné praxi, která slibuje, že nemoc odstraní střízlivou, technickou, chladnou – to znamená bezduchou – cestou. 

 

Lucifer


Odmítá-li lid akademicky vyškoleného lékaře, vyvěrá jeho chování z hlubiny přání – z dědičného davového instinktu – po univerzální jednotě „přírodního lékaře“, spřízněného se zvířaty i s rostlinami, znalého tajemství, který se stal lékařskou autoritou ze své vlastní přirozené podstaty, ne tím, že složil státní zkoušky; lid chce stále ještě místo odborníka, který má o nemocech znalosti, „medicinmana“, který má nad nemocemi „moc“. Baba kořenářka, pastevec, zaříkávač a hypnotizér právě proto, že vykonávají svoje léčebné poslání ne jako vědu, nýbrž jako umění a navíc jako zakázané, černé umění, vyvolávají hlubší důvěru vesničanů než řádně vystudovaný obvodní lékař pod penzí. Čím víc vniká do lékařství technika, rozum, lokalizace, tím prudčeji se brání instinkt širokých lidových mas.

 

Věda cítí tento vzdor již dlouho a bojuje proti němu, leč marně. Akademické vědě však nevyrostli její opravdu nebezpeční protivníci v selských světnicích a cikánských táborech, nýbrž v jejích vlastních řadách. Tak jako Francouzská revoluce i každá další si nevybírala své vůdce z lidu, ale byli to vlastně šlechtici, kteří se bouřili proti nadvládě šlechty a otřásali jí, tak i ve velkém povstání proti přehnané specializaci školské medicíny byli nejrozhodnějšími mluvčími vždy jedinci mezi nezávislými lékaři.

 

První, kdo bojuje proti odlidštění, proti odhalení tajemství uzdravení, je Paracelsus. Řemdihem své selské neomalenosti napadá „doctores“ a obviňuje jejich papírové knižní vědomosti, že chtějí mikrokosmos v člověku rozložit a zase sestavit jako umný hodinový strojek. Potírá povýšenost a dogmatickou autoritárnost vědy, která prý ztratila veškerou souvislost se vznešenou magií „natura naturans“, která netuší ani nevzývá elementární síly a necítí proudění, jež prýští z duše jedince stejně jako z duše světa. A jakkoli dnes jeho vlastní recepty vzbuzují pochyby, duchovní vliv tohoto muže sílí dál pod povrchem doby a počátkem devatenáctého století pak proráží na povrch v takzvané „romantické“ medicíně, která směřuje jako odvětví filosoficko-básnického hnutí opět k sjednocení tělesna a duševna na vyšší úrovni.

 

V bezpodmínečné víře ve všeobecně oduševňující vliv přírody obhajuje přesvědčení, že příroda sama je nejmoudřejším lékařem a že potřebuje člověka nejvýš jako pomocníka. Tak jako krev si dokáže – bez chemických pouček – vytvořit antitoxiny proti každému jedu, tak organismus, sám se udržující a sám se proměňující, dovede se většinou zcela sám vyrovnat se svou nemocí. Proto se musí stát hlavním smyslem veškeré lidské medicíny, aby běh přírody svévolně nekřížila, nýbrž aby v případě nemoci vždy posilovala v nitru dřímající vůli uzdravit se. Tato snaha však může působit často stejně důrazně prostřednictvím ducha, duše, náboženství jako za pomoci hrubé aparatury nebo prostředků chemických; k vlastnímu působení dochází ve skutečnosti přece výhradně zevnitř, nikdy zvenčí. Romantická medicína prvně opět chápe nemoc, organismus a problém uzdravení jako jednotu.

 

V devatenáctém století vyrůstá z této pradávné myšlenky o vlastním odporu organismu proti nemoci celá řada systémů. Mesmer zakládá svou magnetickou nauku na „vůli ke zdraví“ v člověku, Křesťanská věda zase na tvořivé síle víry ve vlastní poznání, a tak jako tito mistři léčby používají vnitřních přírodních sil, tak zase jiní uznávají vnější síly přírody: homeopati látky jednotné, s ničím nesmíšené, jiní učitelé přírodní léčby živly regenerující, vodu, slunce a vzduch. Všichni se však jednotně zříkají léčiv chemických, všech přístrojů a tím i rozhodujících vymožeností novodobé vědy. Zatímco ve vědecké medicíně je nemocný „léčen“ jako objekt, požaduje duševní léčebná kúra na nemocném, aby se především sám duševně na ní podílel, aby rozvíjel jako subjekt, jako nositel a hlavní uskutečňovatel kúry nejvyšší možnou aktivitu, namířenou proti nemoci. V této výzvě, aby se nemocný sám duševně vzchopil, aby soustředil svou vůli a napřel jednotu své bytosti proti jednotě nemoci, tkví skutečný a jediný lék všech psychických kúr a pomocný zásah jejich mistrů se většinou omezuje jen na pronesené slovo.

 

Kdo však ví, jaké zázraky je schopen způsobit logos, tvůrčí slovo, tento kouzelný záchvěv rtů v prázdnu, který již nesčetné světy vybudoval a nesčetné zničil, toho nepřekvapí, že i v umění léčebném jako ve všech ostatních oblastech byly nesčetněkrát uskutečněny opravdové zázraky pouhým slovem, že pouhou domluvou a pohledem, těmito projevy poselství ducha od osobnosti k osobnosti, bylo často možno v orgánech zcela zničených ještě jednou obnovit zdraví. Taková neobyčejně podivuhodná uzdravení nejsou zázrakem ani jedinečností, nýbrž jasně zrcadlí dosud nám utajený zákon hlubších souvislostí mezi tělem a duší, které snad budoucí doba prozkoumá jasněji; pro naši dobu je dost na tom, že již nadále nepopírá možnost léčení ryze duševní cestou a přiznává s jistými rozpaky úctu jevům, jež dosud nelze čistě vědecky vysvětlit.

 

Zřetelně lze u nejmoudřejších a nejhumánnějších osobností mezi lékaři rozpoznat jistý stesk po starém univerzalismu, touhu vrátit se od patologie výlučně lokální k terapii konstituční, k vědění nejen o jednotlivých nemocech, které člověka přepadají, ale o celé osobnosti, kterou jedinec představuje. Nové vědy – nauka o typech, fyziognomika, nauka o dědičnosti, psychoanalýza, individuální psychologie – se snaží opět posunout so popředí právě to, co není druhovým znakem každého člověka, tu jedinečnou jednotu každé osobnosti, a výsledky mimoakademického učení o duši, jevy sugesce, autosugesce, poznatky Freuda a dalších zaměstnávají pozornost každého uvažujícího lékaře stále silněji. Proudy organické a duševní léčebné metody, po staletí odloučeny, počínají se opět sbližovat, neboť každý vývoj se zákonitě vždy na vyšším stupni navrací – vzpomeňme na Goethův obraz spirály! – zpět ke svému východisku.

 

Zdroj: Stefan Zweig, Léčení duchem


komentářů: 9         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

Stella
9
Stella 02.07.2014, 15:02:15
St. Kocoure, copak by se vašich kočičích dětí neujali vnuci? Pokud vím, máte vnoučata (jednou jste se zmínil). Nebo přátelé v ZOO. Rozhodně bych se kočičí něhy nevzdávala. A na odchod nemyslete, zvlášť, když chodíte do lesů a povídáte si s hvězdami.


7
StK (neregistrovaný) 01.07.2014, 23:13:22
Naši kocouří i kočky jsou tam někde za černou řekou, za neproniknutelnou mlhou. Tam svítí sluníčko a všichni jsou zdraví a spokojení. Já vím, že tam všichni ti moji jsou a že na mě čekají.
Je mi občas smutno, když se podívám na své kocoury a uvědomuji si, že přežiji patrně i je. Takový divný pocit, jako měl ten starý dozorce ze Zelené míle. Ten, kterému byl obrovským černochem předán dlouhý život.
Život kocoura začíná a proto taky musí skončit. Tihle sou asi poslední, protože další si už nebudu mít odvahu osvojit. Co by s nimi bylo po mé smrti? Kdo by se o ně postaral?
===
K doktorům: Já si na doktory stěžovat nemůžu, nakonec se všichni (čtyři) stali mými přáteli a tu \"třicetikorunu\" se mi jim často nepodaří ani vnutit. (Tlak si měřím občas sám, koupil jsem si aparátek a občas ho použiji.) Od vyléčeného infarktu je ale všechno v pořádku, jenom to srdce se mi pozvolna zpomaluje. Ale kardiolog mi slíbil, že pokud mě neskolí nic jiného, umřu jednou odpoledne, když se půjdu \"dát dvacet\" a ani si toho nevšimnu. To by se mi moc líbilo. Jenže o tom nebudu vědět. Už si budu hrát se všemi svými kočičáky.
===
A že slovo léčí? O tom přece nikdo nemůže pochybovat - na tomto faktu je přece založena celá homeopatie. Placebo a zájem doktora. A víra. Je přece známo, že \"lékař léčí, ale Bůh uzdravuje\". A je jedno, jak toho Boha nazveme. Jestli placebo nebo veganství... Víra tvá tě uzdravila! říká se přece v jedné moudré knize.
Obchod se strachem ze smrti a nemoci je obrovský. Lidé kupují a polykají všeliké zbytečné patáčky, popíjejí zteplalou vodu z petek, které tahají všude sebou, kupují \"bio\", které ještě před několik hodinami bylo na pultu v blízkém hypermarketu (viděl!!) a je jen zamícháno mezi výplody z vlastní zahrádky. Kdo to zkontroluje? Ale \"bio\" je přece násobně dražší a musí tedy být i zdravější. Co je drahé musí přece být dobré!
===
Slušné poživatiny koupíte i v hypermarketu. Jenže musíte věřit svým smyslům a neposlouchat reklamu a nedívat se na cenovky. Já třeba jím jen jeden druh jogurtu, zvaný \"gazdovský\" To je obyčejný bílý jogurt bez dalších přísad. Stejný, jako býval ten ve skleničce za našich mladých let zavíčkovaný jen kouskem tvrdého papíru s takovou pacičkou, za kterou se potáhlo a bylo otevřeno...
Ééééch, dávno tomu! Nerozhodný

6
G (neregistrovaný) 01.07.2014, 22:09:38
Ještě pro ní, do koťátkového nebíčka »

http://www.youtube.com/watch?v=LTb_3y_aICA&feature=youtube_gdata_player

5
G (neregistrovaný) 01.07.2014, 21:34:27
Když doktor, tak Viktor, když dnešní barva, tak černá »
http://www.youtube.com/watch?v=4d9duTG_2vE&feature=youtube_gdata_player
Rezy, Gabčína III už je jen na videích, zakous ji ňákej kocour, Gabčína II móc smutněnka, já taky.
GN

Stella
4
Stella 01.07.2014, 18:20:04
Máte oba pravdu, když doktor lidsky promluví, pokud jde o mne, víc nemusí. Má obvoďačka vybírá taky tak, až se za ni lehce stydím. Za pravidelné měření tlaku. Aby došlo jako k vyšetření, poté, kdy se začalo vybírat, přidala změření pulsu.
Farmaceutický průmysl nelze chápat už jinak než jako průmysl. Bez dalšího rozměru. Ale dobře si dokáže vymýšlet nemoci - těch už bylo bezpočet - viz androgenní pauza zhoubný vliv toho či onoho...Záleží na selském rozumu, nakolik před tím tlakem ustoupíme. Obchod s lidskou hloupostí je přece nejvýnosnější. Jen já pořád žádný nápad...

Astra
3
Astra 01.07.2014, 14:10:55
Moc a vliv slova, to je lékařské profesi polovina zdraví jeho pacienta, tu druhou doženou léčiva. A někdy stačí i jen ta první polovina. Dnes jsem byla nucena navštívit svoji praktickou lékařku, která je nekontaktní a má na čele napsáno, že ji nevíc zajímá těch třicet do kasičky. Nenechá je vybírat sestru, žádá je sama. Už jen pobyt u ní v ordinaci způsobuje člověku prudké zhoršení zdravotního stavu. Budu muset vyhledat jiného praktika, tady se mi zvedá tlak nad neúnosnou míru. Úžasný

Lucifer
2
Lucifer * 01.07.2014, 12:55:06
Kdyby se Stefan Zweig dneska probudil, tak by s hrůzou zjistil, že jeho předmluva k Léčení duchem byla neskonale optimistická. Psychoanalýza a podobné způsoby léčení se samozřejmě rozvinuly a jsou medicínou uznávány, na druhou stranu se tímto způsobem živí nezměrné množství nejrůznějších podvodníků, avšak především obchodní domy s lidským utrpením jsou ještě obrovitější a odlidštěnější a prostředky chemické v podobě megatun nejrůznějších pilulek, vodiček, mastiček a podobných produktů masivního farmaceutického průmyslu jsou do lidí cpány horem dolem po lopatách z ryze ziskových důvodů. Něco z toho tady již bylo zmíněno, kupříkladu nedávno v článcích z Doby jedové 4, a nejméně z téhož zdroje a popřípadě i z Doby jedové 3 ještě bude.

Stella
1
Stella 01.07.2014, 09:48:29
Kniha z roku 1931, a přece z ní do mnoha ordinací a léčebných ústavů nedolehlo to, co je v předposledním odstavci - moc a vliv slova. Je to naprosto podstatné. Když se doktor chová neosobně, jenom přísně mlčí, jednoslovně se ptá a spisuje, mám chuť odejít a třeba na chodbě umřít. Vhodné slovo odstraní zábrany a hned v člověku pracuje všechno jinak...
Naopak, když vidím, že je lékař mladý, nejistý, vyplašený, ale snaží se, říkám si: To spolu zvládnem, a je mi hned líp.
Za dobu od vydání se přehnalo hodně jiných proudů, ale Zweig je aktuální pořád.

«     1     »