V jednoduchosti je síla

rubrika: Pel-mel


Knížku Psychopatův průvodce na cestě k úspěchu (viz předchozí Psychopati) jsem už trochu přelouskal, ale nějakou podrobnější reportáž doplněnou mými zkušenostmi ještě ode mne nečekejte. Obsahuje řadu podnětných návodů, kterak v zájmu svého úspěchu využít některé psychopatické schopnosti, je však příliš ukecaná. Až se mi podaří z toho všeho vyextrahovat něco podstatného a přitom dostatečně stručného, dočkáte se. (Možná.) Dnes jen kratinká extrakce z návodu, kterak se naučit sugestivně přesvědčovat kohokoli o čemkoli, třeba i o úplné ptákovině. Jednou z ingrediencí tohoto návodu je jednoduchost.

 

Lucifer


Nejdříve jeden vtip, který možná znáte:

 

Sestra obchází pacienty na jednotce intenzivní péče, když si ji zavolá pacient napojený na dýchací přístroj.

„Sestro!“ sípá. „Mám močové cesty?“

Sestra znervózní. Nadzvedne deku, rychle nakoukne, ale chválabohu je všechno v pořádku.

„Jistě, pane,“ řekne, „nemusíte se ničeho obávat.“

Nepomůže to však.

„Sestro!“ žadoní muž ještě naléhavěji. „Mám močové cesty?“

Teď už začne sestra panikařit.

„Pane,“ odpoví mu, „vždyť jsem se dívala a všechno je v naprostém pořádku. Čas stojí v medicíně životy! A tak vás prosím – řekněte mi na rovinu: Co vás trápí?“

Muž ji zesláble uchopí za ruku, zatímco druhou rukou si namáhavě stahuje kyslíkovou masku. Pak si ji k sobě jemně přitáhne. (Ne masku, ale sestru.)

„Sestro!“ zašeptá z posledních sil.

„MÁM HOTOVÉ TESTY?“

 

Pochopili jste, že bez jednoduchosti se i triviální věci mohou změnit v těžké drama? Tento vtipný příklad vám navíc ještě sděluje, že pokusit se o jednoduchost, která je natolik razantní, že vás bezpochyby dovede k vytouženému cíli, může být někdy psychicky i fyzicky mnohem náročnější než pohodlně drmolit nesrozumitelnou složitost.

 

Naše mozky preferují JEDNODUCHOST před složitostí. A tato preference je hluboce zakořeněná, což nikde neplatí víc než v chaotickém, kakofonním kotli, kterému říkáme přesvědčování. Jak mocným kouzlem jednoduchost v procesu přesvědčování disponuje, však není vždy patrné na první pohled. Záblesky jejího díla můžeme pozorovat v nejrůznějších oblastech, od politiky přes poezii až k rétorice. Když chtěl prezident Roosevelt přesvědčit tradičně izolacionistickou Ameriku, aby vytáhla Británii z bryndy v pro ni nejtemnějším údobí druhé světové války, vymyslel ten nejjednodušší obrat. Svoji politiku nazval Půjčka a pronájem a popsal ji nejjednodušším možným jazykem:

 

Představte si, že sousedovi začne hořet dům a já mám zahradní hadici. Když si ji bude moci připojit ke svému hydrantu, pomůžu mu tím oheň uhasit. A nechci mu přitom dopředu říkat: „Sousede, stála mě patnáct dolarů, takže mi je musíte zaplatit…“ Nechci přece patnáct dolarů, chci zpátky svoji hadici, až bude po požáru.

 

A na závěr ještě jeden postřeh od Andyho McNaba, který ve dvojici autorů knížky hraje hodného psychopata:

 

Kdysi mně někdo vyprávěl historku o manažerovi newyorské reklamní agentury. Jednou ráno jde přes Central Park do práce a všimne si slepého žebráka. Drží ceduli, na níž je napsáno „Jsem slepý“; jeho miska je však prázdná. Cestou domů ho manažer zase míjí – a miska je pořád prázdná. Vezme tedy ceduli, vytáhne pero a udělá jednoduchou změnu. Napíše: „Je jaro a já ho nevidím.“ O pár hodin později je miska plná.

 

Zdroj: Andy McNab, Kevin Dutton: Psychopatův průvodce na cestě k úspěchu

 

Takže co? Myslíte, že už mám ty močové cesty hotové?

 


komentářů: 11         



Komentáře (11)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

11 Nic nového pod sluncem
Milda (neregistrovaný) * 10.05.2015, 21:51:21
třeba firma, nabizející dlouhá léta v Německu dálkové kurzy elektrotechniky měla heslo: "in Kürze ist die Würze", čili ve stručnosti je ta chuť.
Dlouhé a složité traktáty uspí čtenáře dlouho předtím, než se zdaří mu vysvětlit, oč vlastně jde.
Takže každý úspěšný proslov funguje, jako menue v restauraci. Vhodný předkrm musí podchytit zájem, ale nesmí ho být moc- poté následuje hlavní chod, kde je to podstatné na talíři co nejlépe vidět. Teprve poté přijde salát, desert, digestiv atd.
Zásadou je, že to podstatné se nesmí ztrácet v množství bezvýznamných detailů, čili začínat od stvoření světa nebo od Adama skončí ospalým sálem. Nu a není na škodu, si připomenout, proč jsou antické sochy tak krásné. Protože z nich bylo odstraněno vše zbytečné.
Dizertace o 440 stránkách, jakou měl jeden ze zkrachovaných politiků slepenou z mnoha cizích článků, se nakonec prošvihla. Daleko lepší je 80 stránek, ale opravdu vlastních a původních, ty dokonce přečtou se zájmem i ti, kdo ji mají posoudit, dozví se něco nového.

astra2
10
astra2 08.05.2015, 10:12:41
(5)
Důkazem toho jsou haiku. Jedno jsem nechala vytesat na náhrobek...

9
Starý kocour (neregistrovaný) 07.05.2015, 21:40:27
Možná právě "komprese" myšlenek je důvod, proč poesii nerozumím. Nemám na ni patřičný dekomprimační program. Nerozhodný
Nicméně poznatek: Za komprimované myšlenky, hesla, slogany se často skrývá jen asociace, kterou každý z daného kulturního okruhu zná. Je to práce s náznakem. V oblasti zvuku a obrazu to dělám. (V oblasti slova to nechávám povolanějším.) Jsou ještě jednodušší impulzy. Vzpomeňte si, co slyšíte v 80% amerických kovbojek, když kamera začne zabírat širou prérii. Výkřik dravého ptáka. A tentýž zvuk je pak symbol volnosti - aplikovaný třeba při VD tváře herce naznačuje, co si herec myslí. To je jednoduchý příklad, ale s ostatními bych tu musel posílat i zvuky, hudbu atd.
Pošlu odj=kaz ne jednu reklamu. Zkuste poslechnout, co všechno je tam mimoverbálně, zkratkou. 30" není moc velký prostor...

http://www.ndm.cz/userfiles/archiv_priloh/audio-zaznamy/fantom-londyna-1392895748.mp3

Axina
8
Axina 07.05.2015, 20:33:11
Google je strašná potvora Usmívající se
Zjišťuji, že spojení dement/element není vůbec originální. A že se používá spolu s "repelent" Smějící se

Lucifer
7
Lucifer * 07.05.2015, 19:37:07
Element Dement je šéfkuchař

https://www.facebook.com/Elementssss

Smějící se

Axina
6
Axina 07.05.2015, 19:27:15
Jen volná asociace:
Včera jsem seděla v tramvaji za dívenkou, která měla na sobě mikinu. Seděla tak trochu na štorc, nohy do uličky. S úžasem jsem si přečetla, že na nahoře na zádech má hůlkovým písmem vyšité slovo "dement"!
Po chvíli si sedla rovně. Na mikině bylo ve skutečnosti vyšité slovo "element" Usmívající se

Lucifer
5
Lucifer * 07.05.2015, 19:14:41
Starý kocoure, v tomto případě se samozřejmě nejedná o primitivnost, ale o schopnost podstatu své myšlenky zkomprimovat do velmi krátkého a danému objektu naprosto srozumitelného slovního projevu. A nemusí jít jen o ziskuchtivou manipulaci subjektu, jako třeba v reklamě, ideologii atd., ale o sdělení hluboké myšlenky v jednoduše tvarované kostce. Jednou z vyšších forem tohoto sdělení je třeba poezie. Ne ukecaná, ale stručná. Ta jednoduchost je pouze ve formě sdělení, ne v tvorbě tohoto sdělení, což v některých případech není ani za mák jednoduché. Úžasný

Lucifer
4
Lucifer * 07.05.2015, 19:04:49
Tak nějak. V prvním případě jsem zadal "psychopat". Oba obrázky, které s objevily hned mezi prvními, mě uspokojily. S vyplazeným jazykem

Haaross
3
Haaross 07.05.2015, 18:52:03
To je jednoduchý, kde bere Lucifer fotky, stačí napsat na strejdu Googla "debil". Jak prosté.

2 O nedorozuměních
Starý kocour (neregistrovaný) 07.05.2015, 13:37:59
V jednoduchosti že je síla? Tak to by se jeden hádal.
Nazval bych to spíše "zákeřná zdánlivá jednoduchost", ve které ta síla opravdu je. Asociace, memy, klišátka. Tak funguje reklama, politika, náboženství i divadlo. I ty fotky - nová fotka nám připomene něco, co jsme už viděli v nějaké souvislosti - a manipulace je hotová.
Nebo zlozvyk posledních let: podkresová hudba pod zdánlivě informační TV šoty. Něco příšerného - jednak principem, jednak výběrem.
Pokud by byla síla v jednoduchosti, politici by říkali v holých větách své pravdy. Koho by tím přesvědčili? Možná (?) mě, ale jinak nikoho.

Někdy bych se přikláněl k názoru, že "stokrát opakovaná lež" se stává pravdou. Toho principu používá taky hodně institucí. Třeba supermarkety. Nápis SLEVA nebo DISKONTNÍ CENA je ve stovkách kopií vyvěšena snad na všem. Nakonec tomu kupující sbnad i uvěří. Nebo místo toho, že nějaké balení sušenek zlevnilo, protože ho skoro nikdo nekupuje, je na nich vyveden nápis "+20% ZDARAMA". A už to frčí, protože kdo by nebral něco zadara, že?
Mrkající

astra2
1
astra2 07.05.2015, 08:22:09
Není to protimluv, když napíšu, že v jednoduchosti je krása? Mám odjakživa ráda droboučké detaily, ty napovídají víc, než velký celek. Je to sice pro mě zajímavé pátrání, ale například se vůbec nehodí k tomu, poznávat lidi.No nic, nebudu rozmotávat klubka neznáma, na to je moc ráno S vyplazeným jazykem
Lucifere, kde bereš ty příšerné fotky? Úžasný Usmívající se

«     1     »