Jsou osobnosti v mnohém směru nedostižné, na příklad i ve způsobu, jakým neúnavně hledají své místo v životě. Životní cesta Friedricha Emmanuela Tirsche je cestou hledání, tápání, navracení a houževnaté cílevědomosti. Ale především je to cesta neobyčejného, úporného úsilí. Touhy zmocnit se maxima z bohatství dosavadní lidské vzdělanosti, a zároveň všechno získané uplatnit ve službě celku. Myšlenky osvícenství v praxi!
Původně bylo povídání o Tyršovi zamýšleno jako úvaha o pojmech vlastenectví, národ a nacionalismus. Vždyť i Tyrš samotný měl občas pocit, že nové vlastenectví není jen zdůrazněním příslušnosti k vlastnímu kmeni, ale že jde o novodobé náboženství. Když jsem pak narazila na článek Sokol vznikl díky Němcům, tvrdí sudetoněmecká organizace, uvědomila jsem si, že by psát o něčem podobném bylo nošením dříví do písmenkového lesa. (U daného odkazu upozorňuji na užitečnou diskusi.) A pokud jde o samotného Miroslava Tyrše (podoba jména od roku 1864, předtím se od roku 1852 podepisoval jako F. E. Tyrš), oddanost vlastenecké myšlence je u něj jedním tématem z mnoha.
Stella
Češi volbou
Při studiu české historie a kultury nacházíme mnoho německých jmen. Vzhledem k dějinnému vývoji nejde o nic zvláštního. Spíš je zajímavé to, kolik mladých rodilých Němců se dostalo do čela českého vlasteneckého hnutí, přestože čeština byla tradičně považována za „jazyk čeledínů a služek“. Praha 19. století byla dvojjazyčná. Němčina byla doma v měšťanských rodinách (Světlá s Podlipskou, Teréza Nováková) i ve vzdělanějších rodinách na venkově (Karel Havlíček apod., Božena Němcová četla první českou knihu v sedmnácti…) Ve vědeckém světě byla němčina samozřejmostí (moderní česká gramatika Dobrovského je napsána německy a také přírodovědci neměli jinou možnost, než psát německy a latinsky – chyběla terminologie).
Nepochybně v „čechizaci“ sehrál velkou úlohu rok 1848 s myšlenkami demokracie a národní svobody. Snad mladé Němce uchvátila rychlost, s jakou se Češi chopili prosazování představ o občanskosti a demokratickém smýšlení. (Neruda v Romanci o jaře 1848: „Za národ a lidstvo celé!“) Možná se v postojích mladého Němce projevilo i revoluční naladění, touha po svérázném rebelství vůči opatrnému německému měšťanovi, čím dál víc šosáckému.
Když se budoucí Tyršova žena, Renáta Fügnerová, ještě jako dítě zeptala svého otce, zda je Němec, odpověděl, že nikoli, že je německy mluvící Pražan. (Jimž se říkalo Prager, Böhme. Sám Fügner Prahu nazýval Čechenstadt.) Mimochodem, Fügner měl vlastního učitele češtiny (ale nikdy se dobře česky nenaučil), jeho žena měla svého učitele, dcera též. Ani Tyrš neovládal češtinu dokonale, ale s úsilím sobě vlastním studoval ještě po založení Sokola českou gramatiku a pravopis. Na rozdíl od mnohých jiných byl u něj pokrok znatelný. Česky ale hovořil od dětství, ač vzešel z ryze německého prostředí.
Kalokagathia
V dětství Tyrš přišel o několik blízkých příbuzných, kteří zemřeli na tuberkulózu. Tyto tíživé vzpomínky ho trápily po celý život a přinášely mu chvíle depresí. Navíc byl fyzicky neduživý. Fyzickou nedostatečnost si začal naplno uvědomovat, když se seznámil s antickým kultem krásného těla. Tělesná výchova byla zavedena (jako novinka) pro nejvyšší ročník gymnázia v době, kdy Tyrš končil studium. A tak začal soustavně cvičit až po příchodu na univerzitu. Sledoval své tělo, vážil se, měřil se, pozoroval změny v zrcadle. Kolegové vzpomínali, že úplně změnil jejich pohled na dosavadní mechanické provádění cviků nadšenými výklady o antickém ideálu krásy a o hlubším etickém smyslu cvičení. Podle řeckého vzoru toužil po tom, aby se „ušlechtilé závodění“ a zápasení stalo součástí národních slavností.
Přivydělával si jako cvičitel a při své práci nelibě pociťoval nedostatek českých pojmenování pro tělocvičné úkony. Chopil se tedy Jungmannova Slovníku a s jeho pomocí vytvořil potřebnou terminologii. Nepřekonatelná je i jeho terminologie vojenská, pocházející z pozdější doby, kdy si uvědomil význam tělesné zdatnosti pro brannost.
(V jeden řad! V ponos zbraň! Na rámě zbraň! K poctě zbraň! Zastavit, stát! Přímo hleď! Vpravo v bok! Měř! Pal!)
Sokol vznikl v době, kdy se objevila potřeba spolků jako projevu občanské společnosti. Čas ukázal, že právě ony měly rozhodující význam při konstituování novodobého národa jako takového. Spolky tomuto procesu poskytly potřebný sociální a kulturní prostor (Svatobor, Umělecká beseda, Hlahol…). Nic na tom nemění fakt, že Sokol vyrostl z romantiky německého turnerství, že do něj Tyrš přišel se svým pojetím darwinismu, ale především s prosazováním kalokagathie.
Nejprve byl Tyrš požádán, aby přeložil do češtiny stanovy českoněmeckého spolku. Během překládání prý jej napadla myšlenka (sokratovský démon, vnuknutí, jak říkal), že dvojjazyčný spolek nemá smysl a že Tyršovým úkolem bude práce na vybudování českého tělovýchovného hnutí. A tomuto cíli podřídil následujících 10 let. S bratry Grégrovými (Eduardem a Juliem) vypracoval stanovy a poté požádali Fügnera (mimo jiné zakladatele České hypoteční banky), aby se stal starostou Sokola pražského. Podle Tyrše měl Sokol vychovávat v duchu „nového humanismu“ svobodného občana, u něhož se bude harmonicky snoubit rozum, cit a vůle. Cvičení se stalo natolik populární, že brzy vznikaly i dívčí tělocvičné družiny. A např. slavný vědec Purkyně měl ve svém kabinetě bradla, hrazdu apod.
Zdravý duch ve zdravém těle
Aby se tedy Tyrš naplno mohl věnovat Sokolu, omezil od roku 1862, kdy byl spolek povolen, vědeckou práci. V duchu své zásady, že člověk má v životě spojovat idealismus s „činností reální“. Vědcem chtěl být dávno, už jako gymnazista. Vzhledem k šíři svých zájmů dlouho nevěděl, kterému oboru by se měl věnovat. Snažil se studovat všechno tak poctivě, jak jen to bylo možné. Učil se prý stále a všude (opravdu všude!). A tak kromě češtiny a němčiny ovládl angličtinu, ruštinu, italštinu, francouzštinu. S učením to přeháněl do té míry, že po maturitě vyčerpáním onemocněl.
Vysokoškolská studia zahájil na právech, ale brzy přešel na filozofii. Nejvíce ho lákaly filozofie, estetika, dějiny umění (výtvarné umění a architektura). Zachovaly se také stovky jeho výpisků z četby. Podrobně se zabýval Shakespearem, v souvislosti s historickým pozadím jeho her. Zajímal se o indickou kulturu. Navštěvoval přednášky z fyziky, chemie, matematiky, astronomie, logiky.
Z exaktních věd si odnesl kritický odstup při posuzování filozofických systémů. Přestože ctil např. Schopenhauera, vybíral si z něho především ty myšlenky, které bylo možné využít k posílení optimismu, a ne naopak. Stále a stále měl před sebou řecký ideál harmonicky všestranně rozvinutého člověka, a tomuto ideálu odpovídalo v soudobé filozofii máloco. Tyrš věřil, že neduhy doby je možné překonat nasazením vůle. (Vůli naplno zapojil i při pěší cestě do severní Itálie a snažil se sám vůlí zbavit občasných depresí.)
Několikrát vstoupil do světa politiky, ale necítil se v něm dobře. Nicméně, zajímala ho sociální problematika, jak vyplývá z jeho korespondence. V dopise Sofii Podlipské vyslovuje názor, že se blíží doba, kdy nikdo nebude chtít vykonávat těžkou práci, že a to bude mít vážné sociální důsledky. Politické tendence Sokola sledoval nerad. Tyršovi šlo přece nejdřív o „silotužné snahy“. O vůli k činu, o to, že jen zdravý národ je schopný se bránit.
Dnešní vrcholový, skleníkový sport s množstvím pečovatelů a úředníků je něco úplně jiného. Přesto je zvláštní, že stále ještě vzbuzuje emoce spjaté s vlastenectvím. Velká mistrovství a olympiády jsou přesto víc obchodem, podívanou a politikou. Tzv. rekreační sportování je krásnou zábavou a ventilem, ale není už chápáno jako součást všestranného osobnostního rozvoje. A móda cvičení jen kvůli svalům, pro sílu nikomu užitečnou – co to je? Sport má smysl, pokud přináší radost ze hry, soutěživost bez nenávisti, pokud vyvolává pocit uspokojení z překonávání limitů i radost z vlastního zdravého těla. Mají-li obrovské investice do (nemasového) sportu být investicemi do ventilování přirozené nevraživosti vůči těm druhým, pak je to také dobře. S tyršovským přesahem už je ale ámen.
V každém případě: Tužme se!
Zdroj: Sak, Robert: Miroslav Tyrš, Česká obec sokolská Vyšehrad, Praha 2012
10.06.2016, 00:00:00 Publikoval Luciferkomentářů: 10