Sál tisíce zrcadel

rubrika: Pel-mel


Včera jsem se vrátil z několikadenního výletu do Ústeckého kraje. Navštívil jsem kupříkladu Žatec, kde mě přivítala asi metrová chmelová šiška v Chrámu chmele a piva, či Chomutov, kde mě přivítaly stovky vyšňořených horníků. Na tuto cestu jsem si přibalil knížku, kterou napsal Heiko Schrang. Má dvě části. První se věnuje neuvěřitelně drsným konspiračním úvahám podloženým nezměrným množstvím téměř nevyvratitelných faktů. Druhá část obsahuje krátké takříkajíc filosofické úvahy či podobenství. Z ní vám předkládám jedno z nejkratších podobenství. Je velmi jednoduché, ba přímo prostoduché a v nejrůznějších, někdy i mnohem košatějších formách ji lze nalézt v mnohých literárních počincích či lidových mudroslovích. Toto podání se mi však velmi zalíbilo. Proč? Zkuste hádat.

 

Lucifer


V překrásném chrámu se nacházel sál s tisícem zrcadel. Jednoho dne se do chrámu zatoulal pes. Bloudil jeho chodbami, dokud nedospěl do sálu tisíce zrcadel.

 

Když nahlédl dovnitř, viděl v zrcadlech spoustu soků připravených k boji. Začal proto vrčet a štěkat. Divoce cenil zuby a byl čím dál tím vzteklejší.

 

Samou zuřivostí se vydal z posledních sil a zemřel naprostým vyčerpáním.

 

Po nějaké době do svatyně a sálu tisíce zrcadel zabloudil další pes. I on pohlédl dovnitř a spatřil všude kolem tisícovku přátel.

 

Když uviděl tolik kamarádů, oči mu zasvítily radostí a začal vesele vrtět ocasem. Tisíc psů kolem mu odpovědělo stejně vřelým a přátelským vrtěním.

 

Zaplavil jej pocit radosti a prostoupen štěstím vyběhl po chvíli z kláštera ven.

 

Zdroj: Heiko Schrang, Lži století – Které znají jen zasvěcení, Grada Publishing, a.s., Praha 2017


komentářů: 24         



Komentáře (24)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

24
Zuzana (neregistrovaný) 20.06.2017, 22:06:54
"Za to, že nahlas říká to, co si "lid" jen myslí dostává pravidelně přes držku - ale nemůže si pomoct, je prostě takový."

To mi pripomnela Hornicka, St. Kocoure, ten vypravel po sametu, jak byl v den nejvetsiho sametoveho sbehu lidu bezpecne ukryt a jen pozoroval, jak venku lidi hlasite rikaji veci, ktere si on doted myslel jen pod perinou. ;)

Napsat vlastni clanek na svem blogu je urcite rozumnejsi a racionalnejsi pocin.

23
Z.. (neregistrovaný) 20.06.2017, 20:13:30
Klasicka francouzska akademie malovala pored ty stejne idoly. Az impresionisti sahli k realite tehdejsi soucasnosti. Zacali malovat obycejny zivot, ne noblesni.
Salieri neriskoval, ani na to patrne nemel. Ostatni niz...
Nechci se hadat. :)

22
Zuzana (neregistrovaný) 20.06.2017, 20:07:42
Formanuv dfilm Amadeus a primer ktery jsem uvedla, je taky podobenstvi. A tak by asi mel byt chapan. Taky Forman dobre vyjadril pomoci primeru prumernost, malost a zavist, obecne.
Nemela to byt vyzva oponentum typu : "Sahli jste mi na Salieriho, dostanete pres drzku." ;)

V tomto pripade klasicky virtualni boj pomoci odkazu moc nefunguje. Nehlede k otazce sluchu a preferenci, co se kupr. hudby tyka. Salieriho hudba se moc neuchytila, na rozdil do Mozartovy. Mozart prorazil bariery, otevrel hudbu novym moznostem!, To je umeni.Mozart to rychle pochopil, coz je znamka genia - 'cural proti vetru';)= provokoval!

Kazdy umelec si muze vypujcit z historie co potrebuje. Ale musi neco sveho pridat. Salieri moc toho tam nepridal. Na rozdil treba of Wagnera.A je jich o hodne vic...

Ale nazory se lisi. :)

Lucifer
21
Lucifer * 20.06.2017, 18:55:25
Antonio Salieri - Ouvertures

https://www.youtube.com/watch?v=VExHrtfvtm4

20
Zuzana (neregistrovaný) 20.06.2017, 18:46:31
Klimes uvadi velice dobry priklad, za to ma muj 'credit'. Uvadi Salieriho jako skvely primer k zabehanemu, prumernemu mysleni. To se asi datuje nekde of stredoveku, kdy nastoupila burzoazie a prave ten prumer. Mozart byl cvok a lidovy clovek. A jak si takovy cvok a'nymand' dovolil byt genialni, kdyz se na piedestal uz postavil sam Salieri.

Cvoci jsou (jsme) vsichni. Jde o extremni psychopaticke vychylky, jako je kuprikladu paranoia. Paranoiou hodne trpi prave schizofrenici, mohu-li verit psychiatrum.

19
Starý kocour (neregistrovaný) 20.06.2017, 18:10:30
Ke konci života se mi hodně věcí zjednodušuje. Neboli - všechno už tu bylo. Dokonce mi okolní život začíná nápadně připomínat komedie dell arte - jen těch postav je víc a někteří hrají dokonce více rolí.

Myslím, že o tom napíšu článeček, pokud mi prokrastinace (čti lenost) dovolí. Je fakt zajímavé, že se dají role vždycky zřetelně rozeznat. Guru (kouzelník, mudrc), šašek (všechno smí, říká pravdy), vládce (intrikán, je k tomu předurčen), věrný poddaný (dráb, kat), oběť (tu nepřesvědčíš aby se začala chovat jinak, jí ty ústrky vyhovují), bohatec, všeználek (všude už byl dvakrát), dvořan (snob) atd., atp. Zvláštní typ je povaha, které říkám "lidový tribun". Za to, že nahlas říká to, co si "lid" jen myslí dostává pravidelně přes držku - ale nemůže si pomoct, je prostě takový.

Jedině u psychopatů je to obtížné - nejsou ke své roli nijak citově vázání. Čistě účelové jednání.

Taková jednoduchá pohádečka a kam to nakonec jednoho zanese... [;>D

18
Z.. (neregistrovaný) 20.06.2017, 17:57:41
Zdejsi drive cesti psychologive ucinili tady diky navstevam z domova jista (zarucene!) pravdiva pozorovani. Cesi (domaci, samozrejme) jsou vsichni koketni, podeziravi a indiskretni. Je to odkaz totality, nebo je to cpani lidi do skatulek?

Ja treba mam mohu mit za pravdu, ze co Cech tak fundovany psycholog. ;)Kdybych verila tomu, co lze "vypozorovat" na internetu, tak mozna ano. Spis ale jsem ochotna verit, ze neco je mozna trefne, ale netyka se vsech. Je svadive verit, ze prirucky zarucene fundovanych psychologu se daji zneuzivat v boji za svatou pravdu.

Nedavno mi vypravel jeden cesky znamy, ze jeho ceska pritelkyne se snazi udelat z nej lepsiho cloveka. Je to manipulace, (podle Klimesovy prirucky ano), nebo si to vymyslel, ci pritelkyne skutecne veri, ze se ji to povede a nevidi to jako manipulaci, ale jako svuj dobry umysl? Kdovi..:)


17 ;)
Zuzana (neregistrovaný) 20.06.2017, 17:00:29
Pravda je omamna kvetina a pan Klimes opisuje, pripadne spousta dalsich psycho(lousu) opisuje od nej. Nebo studuji stejne prirucky. Nebo shodou okolnosti prisli na totez. Proc pan Klimes hleda odbytiste v anglicky mluvicim a ctoucim svete? Ve svete tvrdeho businessu manipuluje kazdy, kdo si neustlal v bezdmomovske krabici. ;)

A nejen tady - bylo to odjakziva, ze lidi, kteri se omlouvaji, jsou schopni se kat a jit do sebe, stedri altruisti, ochotni pomahat, nemoralizujici a nesoudici, koncivaji casto bez pomoci a pochopeni druhych ( jsou prilis dobri na to, aby se jimi lidi na ceeste vzhuru zabyvali, pote, co je dostatecne pouzili) byli i v komunistickem raji nejcastejsimi sebevrahy.

Pocity, ze mezi ty drave a manipulujici nefitnou muzou potkat I ty nemanipulujici. Kurnik, kde jsou vsichni ti Klimesi aby jim podali ruku namisto prodavani opsanych mouder do zemi, kde ty moudra jsou doslova mantrou? A videla jsem ty y Klimese primo vedle tech zoufalcu, pomocna ruka nikde.

Vim, ze to myslite dobre, ale cesta do pekel je dlazdena dobrymi umysly. Manipulator stejne neuzna, ze taky nekdy manipuluje, ten bude prikyvovat hlavickou a rikat, ano, to je svata pravda. :)
V oku svem brevno nevidi. :)
Slunicko sviti!!

16 To Stella
Starý Kocour (neregistrovaný) 20.06.2017, 09:27:51
Ad Klimeš:
Pravda (realita) zůstává realitou i po letech. Ba i po staletích. Proč třeba stále fungují poznatky starořeckých filosofů? Člověk se sice mění, ale spíše zvenku. Prolhaný manipulátor zůstvá takovým od doby starého Říma přes středověk až po dnešek.
A že těch lhářů je! (A asi i bylo.) [;>)

Stella
15
Stella 20.06.2017, 09:09:33
Rajské pokušení zkušených predátorů:

http://klimes.mysteria.cz/clanky/psychologie/manipul.htm

14
Z.. (neregistrovaný) 19.06.2017, 23:49:52
egracni je deleni na lidi dobre a lidi spatne. Ddokonce i Nohavica je vice sebereflexivni, zpiva-li 'nejsem dobry ba ani spatny'.....
Ti delici druhe cernobile jsou od sebereflexe astecne osvobozeni. :). Mozna ne trvale, mozna jen docasne, jsem optimista a verim, ze male osviceni prijde. ;) I k nam vsem chybujicim na krivolakych cestickach..

Dobrou i tem 'spatnym'...

APUNPV: Poznamka vys se netyka podobenstvi v clanku.

13
Zuzana (neregistrovaný) 19.06.2017, 22:14:11
Mate pravdu OBA, upresnuju! Az na tu sebereflexi ;)

12
Zuzana (neregistrovaný) 19.06.2017, 22:10:18
Ano, mate pravdu, filozofie se cela pohybuje v podobenstvich. Nekdo vidi vsechny ostatni jako soky nebo nepratele,tedy cerne, druhy je vidi jako pratele,(rekneme bile), treti je vidi sede, protoze je sam nudny patron a dalsi ve skale barev, proto jeho postoj neni vzdy stejny. To ale podle me nema se sebereflexi co delat. Principialne je je to ukazka, jak lidi reaguji vuci okolnimu svetu.
Sebereflexe je sebekritika, kdezto tohle je postoj. Eventualne ale toto podobenstvi muze lidi primet, aby sli do sebe, stanou se tedy sebekritictejsimi ;)

To se \'stekajicim psickum\' stava bezne, jenze nejaky casek trva, nez se za ten nos chyti. Sakra, nekrivdil jsem jim, nereagoval jsem unahlene? Pak nastava jeste vnitrni boj, zda to priznat verejne, omluvit se ( to nekteri lidi nedokazou ani kdyby cert na koze rajtoval :)), nebo si to nechat pro sebe, nedavat zbrane jinym do ruky, ale prste byt se soudy opatrnejsi. I tato cesta je cil ;)

Stella
11
Stella 19.06.2017, 22:00:29
Dobrým zde přítomným lidem posílá z nemocnice pozdrav Astra. Těší se, že nám popíše tamní vskutku
pozoruhodné poměry...

Lucifer
10
Lucifer * 19.06.2017, 21:12:37
Starý kocour podstatu tohoto podobenství nalezl. Je vcelku prostá. Proč mě ale tak zaujala, spočívá v sebereflexi. Oba psi v tisících zrcadlech spatřili sebe, což samozřejmě netušili. První ve své reflexi uviděl nepřítele, druhý přítele. Nevinný

«     1    2   »