Velkorysost

rubrika: Pel-mel


Kocourův dodatek ke Stellinu článku O shovívavosti

 

…uměřenost, účelnost a spoustu dalších vlastností by mělo mít jednání lidí. Na každou akci obvykle přichází reakce – a to nejen ve fyzice.

 

Starý kocour


Co se týče udavačů: Nijak to nesouvisí s režimem, jak si často myslí ti, kteří žijí mimo Kotlinku. Jak píše Stella, realita kluše, někdy pádí a záleží na tom, odkud se na ni díváme. Pro někoho běží doprava, pro jiného dopředu, dalšímu se zase vzdaluje. Každý máme úhel pohledu jiný, někdy jen nepatrně, jindy antagonisticky. A co víc – věci se nejen mění v čase, ony ani nemají ostré kontury. Vždycky tvrdím, že pohled na život je šílená "prolínačka", jako když pomalu ladíte staré rádio. Něco se objevuje, něco mizí, něco je nezřetelné a něco zase dominuje. Něco nenávratně zmizí a něco se zapíše do paměti, jako když slyšíte znělku Londýna. Čtyři osudové údery na tympán – a už je nikdy nezapomenete. Pam-pam-pam-pom!

 

Zažil jsem komunisty, kteří v komunismus nevěřili, a přesto to byli lidé na svém místě. Znal jsem jednoho, byl předsedou strany v našem Ústavu. Majitelem strany, jak rád říkal mezi "svými" – což ovšem nebyli straníci. Spoustě lidí po roce 1970 zachránil práci, kterou milovali. Zabránil různým donašečům, aby donášeli už jen tím, že je pozorně vyslechl, slíbil jim, že to "pošle výš" – a neudělal nic. I mi zachránil práci. K drzému životopisu, který jsem u prověrek odevzdal (bylo to na vyhazov – ještě ho mám schovaný) doplnil několik dalších stránek o mých kladných vlastnostech a mé nepostradatelnosti pro podnik (vymýšlel si, vím), a nakonec prověrky dopadly pro mě tak, že mě chtěli získat do strany. Od tohoto kroku (taky jsem myslel, že do činnosti KSČ bych snad mohl vnést trochu toho rozumu) mě odradila taky jedna komunistka – dokonce kádrovačka. Zavřela se se mnou do kanceláře, vyvěsila telefon a tak mi vyčistila žaludek, že jsem z její kanceláře asi po půl hodině vycházel zcela "orientován". A byla to přitom žena jednoho krajského komunistického potentáta. Zachránila mi čest – jinak bych se musel stydět dodnes.

 

V devadesátých letech odešel náš zmíněný (ne)komunista "na lepší" do Prahy. Po několika letech se měl vrátit do Ostravy na místo ředitele. Nevrátil. Ale tu hrůzu některých lidí, malých činovníčků a šéfínků našeho Ústavu jsem viděl na vlastní oči a uši. Jak mu lezli do – však vy víte kam, jak u našeho zřizovatele lobovali, aby se nestal ředitelem…  Viděl jsem, že on se tím napůl baví a napůl je mu na blití. A když jsme se na sebe podívali, on věděl, že já vím – a bavili jsme se pak oba.

 

Nakonec ho minulost dohnala. Našel se člověk, který kabát převlíkl o něco dříve a prohlásil, že onen člověk mu kdysi zamezil ve výjezdu do Itálie. Ano, měl pravdu, nevzal ho tehdy sebou. Vymyslel si zákaz pro něj jako "alternativní trest" za tehdejší (1968) jeho angažmá. Normálně by měl za aktivní členství v KAN dostat padáka. A on jednou jedinkrát nesměl do Itálie. Ne, Češi nejsou mstiví, kdepák...

 

Kdybych měl tady vypsat jen desetinu příhod, které jsem viděl a zažil s lidmi, kteří museli měnit názor (někdy jen kabát, někdy i svou duši), tak bych Světlonošovi zahltil celý blog.

 

Tak jenom tolik: Co platilo včera, nemusí platit dneska a už vůbec ne zítra. A mstít se "za studena" – to nikomu nic nepřinese. Dneska je náš Ústav naplněn spoustou mladých úředníků v přiléhavých kalhotách a krásně namalovaných, vonících úřednic. Ale práce pro Ústav je to pro ně jen jedním řádkem v životopise. Nic víc. Zajímá je jenom, aby si jich někdo všiml. Třeba ředitel. Tu reálnou práci dělají dámy, které už pár let přesluhují. Protože ví, jak. Protože je to baví. Protože věří, že je to třeba udělat pořádně.

 

Člověk se má chovat jako člověk. Je jedno, na které straně které barikády stojí. Je jedno, v co věří. Nebýt džihádistou v jakékoliv ideologii.


komentářů: 18         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

Lucifer
18
Lucifer * 08.07.2017, 03:08:02
Žlutý pes - Sametová

https://www.youtube.com/watch?v=EDT3xfMc7_g

Nevinný

17
Zuzana (neregistrovaný) 07.07.2017, 22:55:18
Jiste, St. Kocoure na internet vznikaji nedorozumeni pored. Diky tomu jsme se rozepsali o Polacich a Cesich, poslala jsem to ale puvodne kvuli tomuto prohlaseni nize, tykajicise nasi predchozi debaty daleko vic:
"...protože já jsem rozhodně nenormalizovaný. Dá se to poznat podle toho, že za socialismu neznormalizovaný měl mzdu tak bídnou, až ostatní čučeli na něj, že je blbec, když oponuje systému normalizace, že se nikdy přeci nemůže mít dobře, ba ani lépe, než jen velmi mizerně finančně. Že nenormalizovatelný musí jen a pouze být zaměstnán v socíku na jednom jemu určeném místě, z kterého už se nevyhrabe i kdyby se upracoval, že odměna za odvedenou práci v socialismu je pro takového spíš trest, protože z toho vyžít je pro jiné nemožné."

Zatim...:)

16 2 Zuzana:
Starý kocour (neregistrovaný) 07.07.2017, 14:19:28
Jistěže neoponuji vám Zuzano, ale pisateli toho názoru - i když to nebude číst. Ale část mého já je prostě hrdý Polák a tak jsem se trochu ozvat musel. Protože všechno jsou to pravdy dílčí, částečné. Poláci mají to, co se obyvatelům Kotlinky (to je strašná směsice pomíchaných národů, proto jsme tak málo apriorně "rasističtí" - nám nevadí černoch, Cikán nebo Asiat. Nám vadí lidé, kteří nerespektují to, co lidé zvenku tak rádi nazývají "čecháčkovstvím". Náš způsob, jak přežít ty doby, kdy nejsme ani zdaleka páni svých věcí. Není to možná hezké - ale kdybychom měli tak silný pocit "honoru" (snad hrdosti?) jako mají Poláci, už bychom neexistovali. Tohle jsem nevymyslel já, to mi kdysi řekla jedna anglická bohemistka.
"Češi nejsou jako vznešené stromy, které odolávají větru, které ale silný vichr zlomí, vyvrátí. Jsou jako tráva. Podupeš ji - a ona se opět vzpamatuje, zazelená".

To není od Angličanky zas tak špatné hodnocení. Navíc když má dokonale prostudované české dějiny.

[;>)

Stella
15
Stella 07.07.2017, 13:27:55
Myslím, že všichni zde debatující se názorově lišíme jen v detailech.
Rodíl mezi národy bude spíš v míře temperamentu.
Já bych uvítala třeba polský sklon k noblese - ten mají mnohem výraznější než my. A takového Lema...
Rodiče chodili do předválečné polské školy - vzpomínají na ty časy velmi rádi. Ale třeba to, co píše o církevním vlivu na současné školství Tokarczuková, to je dost děsivé.
Chci říci jedno: i to pravidelné bití žen, i ten chlast - to bylo např. běžné odjakživa v Rusku - ten rozdíl je v čase, v epoše. Historicky podmíněno (a tedy i stavem hospodářství).
Po tvrdé fyzické dřině - sobotní odreagování.
U nás bylo známo, že kdo přišel na práci do severních Čech, 19. století, propadl pití a dalším neřestem.
Ono taky, kdo viděl dělnické ubytovny v jakékoli době, vidí, co z chlapů udělá existence bez dohledu lidí (žen).
Konec pelmelu, bouře na obzoru... Mrkající

14
Zuzana (neregistrovaný) 07.07.2017, 10:44:56
Nerozumim, proc oponujete mne, St. Kocoure. Vubec jsem se sama k otistenemu nazoru nevyjadrila. A to zamerne. Polemizovat lze jen s autorem uvedneho prispevku. Souhlasim, ze Polaky nelze hazet do jednoho pytle, zrovna jako Cechy ne. Napr. dost Americanu opakuje jeden po druhem nazor, ze kazdy Polak ochlasta, bije svoji manzelku a chova se primitivne, presne jak to pisete o polskych venkovanech. Ja s nimi takove zkusenosti nemam, vlastne moc Polaku ani neznam, mela jsem spoluzacku nadprumerne inteligence, ktere si vazim. Ta na rozdil of primitivnejsich Polaku mela na Cechy velice dobre vzpominky, obdivovala jejich kulturnost ve stolovani a pod..nerekla spatne slovo.
Taky moje prvni laska v Cesku byl polovicni Polak, kluk dost noblesni a vubec ne primitiv. Na Polaky si zde troufne s generalizacemi ikdejaky policajt. Dokonce i nase sousedka oznacuje polske zeny 'polska baba'. Co muzeme rict bez obavy z genralizace: lidi k tomu vsude maji sklony. A Cesi zrovna jako Polaci, atd..Napr. Polaci (ale nekeri), nazyvaji Cechy pohrdave 'kralicimi mozky' prekrucuji dejiny ve svuj prospech na ukor Cechu, ktere nemaji radi, ovsem jenom nekteri Polaci nas nemaji radi. A opravdu se jedna spis o lidi z venkova. A pokud jde o ohybani hrbetu, Polaku to tyka zrovna jako nas a jinych narodu, vidite to i zde na pracovisti vsude.
Na Astona taky nemam zadny ukotveny nazor, celkem udatne snasel vylozeny witchhunt od nekterych prispevatelu, dokonce jejich urazlive nadavky nemazal.
Takze i kdyz mate zajimave nazory a rada si ctu(dik za link), tady nerikate nic s cimz bych nesouhlasila, mam stejny nazor. Sice jsem uvedla pravdive, ze Cesi se zachovali ke svemu politickemu exilu nejhur ze vsech postkomunistickych zemi a vubec se jim/nam da lecos vycist, ale zase - netyka se vsech, je to jen velmi silny predsudek u mnoha lidi hodne zakoreneny. Nebo byl, mladsi generace se to netyka.

13 To XXX
Starý kocour (neregistrovaný) 07.07.2017, 09:43:29
Jistě. Už dlouho žádná velká v Evropě ani USA nebyla. Je třeba spotřebovat nadprodukci, snížit počet obyvatelstva a nastartovat průmysl pro poválečnou obnovu. Aby ti "správní" mohli zase pořádně vydělávat.
Je celkem jedno, kdo ji vyhraje. Jenom nesmí být nukleární. To by pak nebylo co obnovovat.

Ovce, ovce, ovce!

12 2 Zuzana:
Starý kocour (neregistrovaný) 07.07.2017, 09:25:28
Vzhledem k tomu, že jsem poloviční Polák a v Polsku mám (měl jsem) polovinu rodných, tak můžu oponovat: Poláci jsou, stejně jako Češi, Maďaři nebo Rakušáci prostě různí. Hledat \"průměrného občana\" je poměrně dost velký nesmysl. Představte si, jak by vypadal třeba \"průměrný Američan\". Nebo abych to zlehčil - \"průměrný pes\".

Poláci na vesnici jsou často ztracené existence, těžce pracují, pak se ožerou, vyspí se z toho a to celé znova. To, co vydělají tak většinou prochlastají, doma jim ze střechy stodoly klidně roste strom. \"Není peněz na nový dach\". V sobotu k tomu zmlátí ženu, když si dovolí něco podotknout. V neděli se jde do kostela - tam se s Bohem všechno srovná. A tak si tam žijeme...

Možná je to hořké konstatování, ale nakonec takovou zkratku můžete napsat na jakýkoliv národ.

Ad chování v lágru: Táta říkal to samé. O Češích.

http://neviditelnypes.lidovky.cz/g20-pod-hrozbou-nasili-05h-/p_cirkus.aspx?c=A170706_214345_p_cirkus_nef

Ne vždy s Ondřejem Neffem souhlasím. Je to šikovný provokatér. Tentokrát ano. Souvisí to s článečkem na mém blogu.

https://stary-kocour.blogspot.cz/2017/07/dzihad-mysli.html


10
xxx (neregistrovaný) 06.07.2017, 21:14:12
Bylo, je a bude.
Hrozí občanské války. Ti "správní" s nimi dávno počítají.

9
Zuzana (neregistrovaný) 06.07.2017, 19:08:06
V dejinach emoce s fustracemi hraly velkou roli - vzdycky, kdyz pohar pretekl. A bude to mozna i ted, za situace obrovskych socialnich rozdilu mezi zlodeji a elitari a beznymi slusnymi lidmi, kteri na to zacinaji tvrde doplacet. Nakonec temer vzdycky v takove situaci doslo k poulicnim spravedlnostem a poulicnim soudum az ke gilotinam a sibenicim. V Cesku pak k sametove revolte bez dlouheho trvani..
A ve finale ti, kteri spusti revoltu (a vsimnete si, ze nerikam revoluci) ve vetsine z toho nemaji nikdy nic. Zase bude na tom vydela armada "Vaclavu Cehonu" a bezskrupuloznich 'podnikavcu', tedy ten druh, kteremu revolta pomohla nahoru. A porad dokola.

Stella
8
Stella 06.07.2017, 18:53:52
U nás blahobyt za ohnutý hřbet, v Polsku za kšeft.
(Jinak tam na venkově i mezi dělníky byla bída taková, že atd.. Viz Solidarita. )

Ve vzpomínkách emigranta - lékaře Miloše Bondyho je psáno, že se v Osvětimi úplně nejhůř ke SVÝM lidem chovali Poláci. Pokud jde o vzájemnou pomoc apod..
Jeden si na téhle zeměkouli nevybere. Mrkající

7
Zuzana (neregistrovaný) 06.07.2017, 18:47:01
Tady neco castecne k predmetu i kdyz bez udavvacu a pomsty. Polaci versus Cesi. Prispevek je z NP, autora neuvadim, je pod Astonovym clankem o nasvsteve Trumpa v Polsku:


"Poláci totiž nejsou normální, tedy znormalizovaní, jako naprostá většina čechoslováků. Vždycky mně nadzvedne, že hlasatel kritiky národů Československých, vlastně je jeden z těch úspěšně normalizovaných za Husáka. Mohu si dovolit takovou invektivu k panu Neffovi, protože já jsem rozhodně nenormalizovaný. Dá se to poznat podle toho, že za socialismu neznormalizovaný měl mzdu tak bídnou, až ostatní čučeli na něj, že je blbec, když oponuje systému normalizace, že se nikdy přeci nemůže mít dobře, ba ani lépe, než jen velmi mizerně finančně. Že nenormalizovatelný musí jen a pouze být zaměstnán v socíku na jednom jemu určeném místě, z kterého už se nevyhrabe i kdyby se upracoval, že odměna za odvedenou práci v socialismu je pro takového spíš trest, protože z toho vyžít je pro jiné nemožné.
Pamatuji, jak jsem koncem sedmdesátých let mluvil s jedním Polákem, co byl v Československu na práci(bylo jich tu ubytovaných spousty na hotelácích) a ten se mně udiveně ptal, proč máme všude samé Sovětské vlajky a hvězdy, že u nich je to jenom o Májových oslavách a jen na vládních a správních budovách v určitý den a pak jdou dolů. Marně jsem mu vysvětloval, že lidi se bojí postavit režimu nevyvěšením vlaječek a nejít do průvodu děkovat svým vlastizrádcům a tyranům. Nechápal, že Čechoslovák musí pracovat, aby se uživil, protože jak mi řekl, Polák když nekšeftuje, nežije. Taky se u nás v práci nepřetrhl a byl furt někde v luftě za kšeftem, aby bylo co domů poslat a dovést.
Jsme prostě jinak normální, než v Polsku byli za socialismu a i jinak v dějinách. My jsme normálně znormalizovaní Husákem a ta maličká část obyvatelstva, která byla blbá za socialismu, že nespolupracovala s režimem, ta to nevytrhne. Blahobyt v Československu byl za ohnutý hřbet. Dnes už se ohýbat nemusí, to ale soudruzi u vlád neví."



Stella
6
Stella 06.07.2017, 18:07:08
Díky, Starý Kocoure. Myslím, že by všichni čtenáři (a všichni oba přispěvatelé) uvítali, kdybyste sem takto napsal častěji.
Vskutku jde o to: neztratit paměť a nepodléhat emocím. (Tu paměť zachovat pro budoucí, kvůli zkušenosti. Emocím nepodléhat z důvodu chybného rozhodování.)
Během listopadových dnů 1989 jsem pochopitelně byla nadšená, sledovala jsem davy na Letné a říkala jsem si, je to krása, užijte si to lidi! Nevíte, že je to veliká slavnost a po ní přijde všední den.

O čem se nepíše a nemluví, jako by nebylo! Je to tak.

JE to v lidech. V nás. A to je vše.

Risk je nezbytný. Ale když on také unavuje...
A usnout je snadné! Mrkající


5
Zuzana (neregistrovaný) 06.07.2017, 02:00:28
\"Mstít se? Trestat? Kdo má právo? Nemyslím, že já ho mám.\"

Ani ja si nemyslim, St. Kocoure, ze mam pravo se mstit a trestat. Nejen ze nemam pravo, ale nahlizim marnost takoveho pocinani a vidim to jako zatizeni vlastniho svedomi. Nechci dalsi totalitni system, tribunaly a dalsi nespravedlnosti. A jinak by to pri pomstychtivosti nedopadlo.. A znovu by se udavalo. Udavaci by udavali udavace. Doslo by k dalsimu vyrizovani osobnich uctu. Jak by se to praktikovalo? Mimoradne lze potrestat jen valecne zlociny a zlociny proti lidskosti. K tem druhym doslo, ale jak to dokazovat.
Zivot je riskantni zalezitost a svobodu preferuju pred totalitou i pred pocitem bezpeci.
Mame ale pamet, pripomina Kundera.
Uz toho necham. :)

4
Starý kocour (neregistrovaný) 05.07.2017, 21:57:27
Ano, byli i slušní nacističtí důstojníci. Jeden z nich zásoboval mého dědu v době okupace olejovkami a máslem. Děda (kterého předtím vyhnali jeho rodní, Poláci, do Slezska, protože nebyl \"dost velký Polák\") vlastně kolaboroval - hrál s ním šachy. Nebo jiný nacistický důstojník, který zase na vesnici, odkud pocházel rod mého tchána zavíral oči nad prasátky, chovanými potají v chlívcích za domem. A vzpomněl bych si i na jiné příhody.
Já mám tu smůlu, že poznám se značnou jistotou lež, podvod, manipulaci. (Ostatně je to moje profese - klamat posluchače. Dělat z neumětelů zpěváky.)

Takže ke všem proklamacím, příhodám, fotografiím a filmovým záběrům přistupuji s apriorní nedůvěrou. Někdy nevím, někdy je podvod jasný.

Proto věřím jen tomu, co vidím na vlastní oči, slyším na vlastní uši, co si mohu ohmatat, očichat, olíznout. I tak se mohu plést, třeba neznat souvislosti.
To není dar, to je zatraceně protivná věc.

Na druhé straně mi tahle živočišná nedůvěra říká - není možné bez podrobné znalosti věci posuzovat a už vůbec ne soudit.

Znám několik \"naprosto zásadových lidí\" - kteří v minulosti škodili. Někteří z přesvědčení, jiní z osobního prospěchu - ale nejvíc jich škodilo ze zbabělosti.

Měl jsem na pracovišti jednoho spolupracovníka, který spolupracoval s disentem - a donášel na ně StB. Pak byl poslancem v Národním shromáždění, ale pak se to provalilo, vyrazili ho - a najednou byl majitelem obrovského baráku - nedostavěného pro KV KSČ. Pan podnikatel. Na mě toho věděl dost, abych \"vyfičel\" a živil se třeba mytím výkladů. Nenahĺásil nikomu nic. Asi jsme nebyli pro StB dost zajímaví. Nicméně verbíře pro spolupráci s režimem jsem měl \"tu čest\" poznat. Skvělá budoucnost jako specialista na odposlechy. Na druhou stranu - zkusili, ale nenaléhali.
===
Jak byste Zuzano hodnotila tohle? Mstít se? Trestat? Kdo má právo? Nemyslím, že já ho mám.

«     1    2   »