Gabriel Orozco

rubrika: Pel-mel


Gabriel Orozco je považován za jednoho z nejvýznamnějších umělců současné doby, zvláště posledního desetiletí.

Zuzana


gabriel_orozco.jpgNarodil se 27. dubna 1962 v Xalapa, Veracruz v Mexiku. V letech 1981-1984 vystudoval v "Escuela Nacional de Artes Plasticas" a pokračoval ve studiu na "Circulo de Bellas Artes" v Madridu. Od r. 1991 tráví čas - společně se ženou Marii Gutierrez a synem Simonem - mezi Paříží, New Yorkem a Mexico City. Fotografuje, kreslí, dělá sochy a instalace, používá video a umožňuje publiku, aby dávalo průchod své představivosti asociacemi mezi uměleckou prací a často ignorovanými předměty dnešního světa.

Hravý, vynalézavý a poetický Orozco dělá umění na ulici, ve svém bytě, kdekoliv, kde je něčím inspirován. Experimentuje s objekty, jemně a hravě je upravuje a modifikuje. Jeho sochy, často vytvořené z denních objektů, které ho zaujaly, objevují, nabízí a umožňují nové způsoby, jak se na běžné objekty dívat: lebka s nakresleným geometrickým vzorcem, (Black Kites, 1997), klasický Citroën DS, chirurgicky zredukovaný na dvě třetiny normální šířky, aby umělec zdůraznil proudnicový design, nebo třeba listina s čísly, vystřiženými z telefonního seznamu - to jsou jenom malé ukázky jeho unikátních prací.

Na začátku devadesátých let minulého století se ukázal být jedním z nejpoutavějších, nejzajímavějších a nejoriginálnějších umělců své generace. Orozco nechce být připoután k jednomu mediu, potuluje se svobodně a plynule mezi kresbami, fotografií, sochami, instalacemi i malbou od jednoho projektu k druhému a úmyslně maže hranice mezi uměleckými objekty a prostředím denního života, ať už jsou to vynikající kresby na letadlových palubních kartách nebo sochy ze 'znovunalezeného' braku. Spousta Orozcových prací, které jsou často dělány specificky pro tu či onu výstavu - se nepochybně stala klasikou umění devadesátých let - například výše zmíněný Citroën a lidská lebka s geometrickým vzorkem. Přikládám i fotografii Orozcovy vynikající "whale skeleton sculpture". Posuďte sami.

Jeho fotografie zachycují krásu běžných okamžiků: propíchnutý fotbalový míč, do něhož se dostala voda, konzervy s kočičím žrádlem, naaranžované na hromadě melounů v supermarketu, kondenzovaný dech, ztrácející se z leštěné desky klavíru - jednoduché, ale překvapující a efektní fotografie.

ballena_orozco.jpgOrozco je taky fascinován hrami: jeden z jeho nápadů je "Carambole with Pendulum" (1993). Carambole je francouzská hra, podobná kulečníku, ale stůl nemá 'pockets' a používají se pouze tři koule. Orozco hru modifikoval jednak tím, ze použil oválný stůl namísto obdélníkového a nad stůl zavěsil jednu kouli na kyvadlo. Když se do koule uhodí, ta se začne chaoticky kývat a vnáší do spořádané hry naprostou nepředvídatelnost. Nebo "Horses Running Endlessly", což je prodloužená šachovnice, vyplněná armádou bílých a černých jezdců (šachových koní). Známé hry, k nimž přidal element zbytečnosti. Tento druh nepřepokládaného fíglu dělá Orozcovu práci zajímavou jak pro milovníky moderního umění, tak pro každého, kdo touží po neobvyklém uměleckém zážitku.

Exhibici organizuje The Museum od Modern Art, New York ve spojení s Tate Modern, London a trvá od 19. ledna do 25. dubna 2011: Gabriel Orozco


komentářů: 21         



Komentáře (21)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

21 Vcely
Zuzana (neregistrovaný) 09.02.2011, 13:10:11
http://www.blisty.cz/art/57179.html
Chci upozornit na tento clanek v BL - nedavno jsem na toto tema poslala uvodnik sem do NC.
(Nema zadnou souvislost s Gabrielem Orozco, vyuzivam prostoru pod svym clankem).

20 Jasne, rozumim, ale; :)
Zuzana (neregistrovaný) 08.02.2011, 18:08:28
No ale reknete mi, Milosi, jak by asi formoval Jose Klemente Orozco sveho jmenovce Gabriela. Tam imho zadne vazby a vlivy v umeni nejsou.
Myslim, ze na predimenzovanost nikdo neupozornil proto, aby nedelal vlny. Tam je, pokud jsem si vsimla, takovy zvyk moc nekritizovat, kritik je pak vzdy vystaven dalsim vyzvam a vetsina prispevatelu si nechce komplikovat zivot. A takovy postoj vede pak k 'stastne' unikove selance ('jsme tady prece jedna stastna rodina'), ktera miva stastny konec v receptech na dobroty nejruznejsiho druhu. Ale tim absolutne nechci rict - a nemate taky v tomto pravdy imho - ze se divam na to forum 'pres prsty'. Docela casto to naopak ctu.
Nicmene - Milosi!! - je to trochu skoda, ze to takhle predimenzovane skoncilo, protoze ta vyfotografovana architektura je skutecne vynikajici. Vubec nesouhlasim s Mildou, ze meli penize dat jinam a tam a onam, jsem rada, ze architekty podporili a vyrostlo neco tak vyjimecneho. Ale jak jste to podal vy, pada to na vas a mate chut to odkliknout. Neni ale vsem dnum konec, zejo. :)

19
Miloš (neregistrovaný) 08.02.2011, 17:27:59
Jsem teď u jiného počítače, a tak jsem si nevšiml, že tam nebylo předvyplněno mé jméno. Komentáře [17] a [18] jsou moje.

18
(neregistrovaný) 08.02.2011, 17:16:35
Ještě k těm drbům: Také to tak úplně nevidím, myslím, že prostředí umělce, v němž žije, jej jistě nějak formuje, může to pomoci k většímu porozumění, odkud čerpal inspiraci a co jej ovlivnilo, viz třeba Utrillo-Valadonová, Chopin-Sandová, ...

17 Zuzano,
(neregistrovaný) 08.02.2011, 17:09:14
omlouvám se, že jsem vás zmiňoval jinde, vaše poznámka se mně však zdála velmi příhodná a dost mě překvapilo, že nikdo na zřejmou předimenzovanost textu a fotografií neupozornil. Také je pravda, že váš text o umělci vyšel o den dříve, ale protože píši texty postupně a ne "na jeden zátah" a mám jich rozepsáno současně několik, Orozca s Riverou a Siqueirosem jsem tam už měl dříve. Pokud mě někdo z diskusní komunity něčím inspiruje, vždy to uvedu, dokonce se i trochu snažím diskutéry v textu alespoň okrajově zmínit, aby měli radost ;)
Právě to, že vy odděluje blogy na "váš" a "náš", si často nerozumíme, ale budu respektovat váš náhled. Kdysi jsem si myslel, že byste s Luciferem mohli něco poslat na "náhradního psa," je však patrné, že se na něj díváte trochu skrz prsty, tak už mě tyto iluze opustily.

16 K predchozimu:
Zuzana (neregistrovaný) 08.02.2011, 16:27:21
A dovolim si opravit vase tvrzeni, ze jsme pouzili jmeno Orozco v jeden den. Vy jste ho pouzil o den pozdeji. Jestli se mylim, opravte vy mne. Ze ale pouziti shodnych jmen rozlicnych umelcu byla nahoda o tom vubec nepochybuju, jiste jste mel clanek pripraven predem, prave proto jsem napsala, ze uz chapu, proc jste se ptal. :)
Ach jo. ;)

15 Milosi:
Zuzana (neregistrovaný) 08.02.2011, 16:14:07
Nikde jsem nenapsala, ze vas clanek ma ve skutecnosti rysy magalomanie, nybrz jsem zduraznila, ze z toho pro mne nakonec vychazi megalomanska karikatura. :) Coz je velky rozdil, ale my s temi rozdily uz mame potiz jak uz se zas vyjevilo vcera. ;)
Jinak chapu, ze muzete mit jakousi dejme tomu duveru v me vedomosti ohledne historie umeni,;) ale pokud jde o surnames nebo drby o spriznenosti toho ci onoho v tom mam znacne diry ve vzdelani.
Ale, diky tomu vasemu dotazu jsem vecer sjela par webu a jsem se zasmala a poucila. Nektera ceske prijmeni, napriklad, maji hodne spolecneho s prijmenimi zdejsich natives, napriklad napriklad Skovajsa (Hide yourself), nebo Skocdople (Go jump into a field), Osolsobe (Salt your own meal), nebo Ventluka (Knocking outward).
A zkuste si prelozit prijmeni ktere pry lze take najit v ceskem telefonnim seznamu: Prineskarladomu, Radsetoulal, Zabijelito, Polehnidale, meno Snedlditetikasi.
Poznamku o linku na muj clanek nechapu, o tomto blogu se vi a kdo chce na nej klika a nemyslim si by navstevnost zlepsil odkaz ve vasem clanku. Zrovna tak si nemyslim, mily Milosi, ze byste mel moje poznamky ze zdejsich blogu prenaset na to jakobyneviditelnehopsa. Debata mezi nami probiha tady a nikde jinde a to zajiste i tehdy, kdyz se zde zminuju o vasem clanku na jinem blogu.
Mimo jine hlavni rozdil je v tom, ze ja do vaseho blogu neprispivam. Dalsi rozdil je v tom, ze ja tady nepisu o vas, ale pisu vam.

14 Zuzano,
Miloš (neregistrovaný) 08.02.2011, 14:22:58
že můj poslední text má rysy magalománie jako téma samo a fotky mohly být zmenšeny, si uvědomuji. Asi byl také nejdelší ze všech a ještě jsem se musel přitom trochu krotit. Čekal jsem proto i velkou kritiku v tomto směru. Příští bude naopak o minimalismu, a proto i krátký.
U jména Orozco jsem netušil, že je tak běžné, proto jsem si myslel, že může mít s J. C. Orozcem něco společného. Protože se o malířství pouze amatérsky zajímám, raději jsem se zeptal vás jako odborníka, fakt je, že jsem také mohl sáhnout po Googlu. Můžu to vysvětlit i tak, že ve vás jsem měl větší důvěru než ve webové informace.
Byla to úplná náhoda, že v jeden den jsme jméno Orozco použili nezávisle na sobě. Kdyby něco společného tito umělci měli, dal bych odkaz i na váš článek.

13 Milosovi:
Zuzana (neregistrovaný) 08.02.2011, 11:26:17
A je pekne, Milosi, ze jste ve vasem obsirnem clanku na nahradnim psu pochvalil Luciferuv clanek a tudiz pokracujete v zasluzne reklame na Neviditelneho Certa na tzv. nezavisle diskusi. Tam i vas dnesni clanek je skutecne mega, giga a ..., vcetne obrazu (obrazky se tomu uz rict neda :) Vlastne temi fotografiemi (obrazy) pekne svoji mega pointu demonstrujete. Nebyt pripominky o clanku na tema lidske sebestesti, jedne by mylne mohl povazovat vase fotograficke cestovni uvodniky za zapisky megalomana a ona je to pritom ironie. Preju k vam vyvazani vasich uvodniku do knizni verze mnoho uspechu.

Zaroven jsem taky pochopila, proc jste se vlastne ptal na soc real Jose Klementa Orozca v souvislosti s konceptualistou Gabrielem Orozcem, jenz je v tom stejne nevinne jako jisty Franta Novak a jeho zdanliva pribuznost s Pepikem Novakem.
(Vcera jsem vas dotaz nechapala, neb ziskani teto info vezme na webu par vterin, zejmena anglictinari). :)

Lucifer
12 Děkuji všem
Lucifer 08.02.2011, 02:04:47
za blahopřání. Jsem zase zpět, řádně oslavený, a v průběhu dnešního dne, až se z toho zrecykluji, si povíme něco o genetickém inženýrství ]Mrkající

«     1    2  3   »