Soucit proti soucitu

rubrika: Pel-mel


V pondělí zde byla pod Stodolami vyjádřena obava, zda se nechystám slavit své narozeniny do konce roku.

 

Lucifer


To není špatný nápad. Ale proč zrovna narozeniny? Proč ne život sám o sobě? Život by měl byl slaven každý den. A stejně tak Nietzsche by měl být čten každý den, pročež vám přináším další ukázku z Vergelyho Nietzscheho vášně pro život. Tentokrát o dvojí podobě soucitu.

 

Co znamená být lidský? Je jisté, že jsme díky soucitu lidštější? Jistě, existuje chvályhodný soucit. Spočívá v tom, že jsme-li silní, nedrtíme slabé a přicházíme na pomoc tomu, koho sužují velké problémy nebo utrpení. Existuje ale i jiná stránka soucitu, která vede k zamyšlení. Existuje totiž soucit nebezpečný.

 

Objevuje se, když jedinec, který je slabý, bez odvahy, bez velikosti, žádá ve jménu lidství, aby byla respektována jeho slabost tak, že vyvolává stud u těch, kteří se mají lépe. Jde o jisté převrácení hodnot. Slabost se stává rysem lidskosti, kdežto síla znakem nelidskosti. Odvaha bude vypadat jako tvrdost a couvání jako přívětivost a láska. V tomto smyslu je soucit nespravedlivý, protože je příliš soucitný se slabými a příliš tvrdý k silným.

 

Důkazem je těžký život, který měli všichni géniové a velcí duchové. Kolik z nich bylo chudých, neznámých, pohrdaných, pokořovaných, často i vězněných a vražděných! A naopak, kolika průměrným slabochům bez talentu či hloubky se dostalo bohatství, poct a všelijakých uznání! Proč je svět tak tvrdý ke svým prorokům a géniům, kteří mu přinášejí tolik dobrého? Proč má tolik soucitu s těmi, kteří ho plení?

 


komentářů: 8         



Komentáře (8)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

Lucifer
8
Lucifer 11.02.2010, 19:30:40
Chtěl jsem původně na toto téma napsat úvahu, ale dnes už na to asi neseberu síly, takže zůstaneme u komentářů. Tak třeba Nietzscheho vůle k moci neznamená diktárosrké přání ovládat svět. Mocný je ten, který nejen ovládá síly přírody, ale "ovládá i toto ovládání". Ovládání je uměním, nikoli násilím. A tak je to třeba i s pojmem nadčlověk, jak už jsem psal. Zkrátka je pravdou, že Nietzsche v nepovolaných rukou může nadělat paseku.

A teď k té průměrnosti. Máš samozřejmě pravdu, ale obávám se, že situace je mnohem horší a Nietzsche to vlastně anticipoval. Prokoukl to také Machovec, který narozdíl od Nietzscheho ten proces už zažil. Dnešní konzumní svět spěje nejen k vítězství průměrnosti, ale k vítězství ošklivosti. Lidé už nejsou nuceni na svých slabostech pracovat, ale naopak jsou vymývání k tomu, že je to vlastně výhoda. Pozitivní diskriminace, nemyslím samozřejmě rasovou. Sebereflexe, sebezdokonalování, kritika, nastavené zrcadlo atd., jsou dnes sprostá slova.

Tolik zatím jen náznakem...

7
Zuzana (neregistrovaný) 11.02.2010, 15:36:48
Nikde jsem nepsala, ze si preji podrobnejsi vysvetleni. :))Pokud tady funguje diskusni forum, tak jsem napsala svuj nazor a jakekoliv argumenty vitam - s tim, ze je mi uplne jedno, KDY je sem kdo posle. 'Vybrousene' argumenty vsak rozhode nevyzaduji. ;) Mohla bych - po predem domluvene nekolikanasobne potvrzene dohode ;) - uverejnit svuj 'vybrouseny' nazor jako clanek, ale na to pro zmenu ted zas nemam cas ja.

Lucifer
6
Lucifer 11.02.2010, 14:32:23
Nepoučuj, pls, já si můžu NČ oznamovat, co chci. Pokud ale chceš tu úvodní kratinkou větu rozvést, prosím. Co tím chtěl tedy básník říci. Básník tím chtěl naznačit, že z důvodu nedostatku času bude jeho reakce útržkovitá, takže nemá smysl na ní detailně reagovat, ale že se k tématu můžeme vrátit jindy. Jinými slovy, že mnou naznačené argumenty nejsou ani vybroušené, ani finální, nicméně pro tuto chvíli považuju tuto debatu za ukončenou. Pokud si budeš přát ještě podrobnějšího vysvětlení, musím to nechat na inda ]Mrkající

5
Zuzana (neregistrovaný) 11.02.2010, 13:34:31
Kazdy (ne)reaguje jak se mu to hodi, samozrejme. Neni nutno zde oznamovat jako na PP jdu na obed, vratil jsem se z obeda a tak. :)
Dusevni ( a mozna i duchovni) lenost ale s tim, co jsem psala imho souvisi. Ta prave nuti line, ale ctizadostive lidi k tem 'short cuts'.

Lucifer
4
Lucifer 11.02.2010, 12:47:17
Nemám mnoho času, takže až večer. Jen tolik, že u Nietzscheho mají některé pojmy trochu jiný obsah, než je běžné. Tak například pod pojmem lenost on vidí především duševní, nebo ještě lépe duchovní lenost, ne vyčůranost. Podobně je to vůlí moci...

3
Zuzana (neregistrovaný) 11.02.2010, 12:39:17
Ale oni ti neschopni a urcitym zpusobem lini jinde zase tak lini nejsou. Prave tento druh lidi je velmi vynalezavy v tom, co jsem nazvala jednou "koukani druhemu do piva'. Na PP by tomu rekli 'obsvihovani' a 'ocihovani'. A tak pomerne snadno 'obsvihnou' co nemaji sami, prave od toho premyslivce, ci nadaneho cloveka, co hledi do sveho piva a intriky kolem sebe nevnima. A tak se prumeri posunuji az k te relativni 'uspesnosti' - dalsi diskutabilni termin, co to vlastne je?
(Krasne vylozeno treba ve filmu Amadeus).

Lucifer
2
Lucifer 11.02.2010, 12:22:52
To netvrdím já, ale Nietzsche. Dal jsem to pouze k úvaze. Já s pochopením nemám problém a s Nietzschem v podstatě souhlasím. Problém asi bude v tom, že to znám celé a tady je jen úryvek. řekněme, že je to tak, že někteří slaboši mají stěstí, protože jsou dejme tomu chytřejší atd. Ti ostatní, neúspěšní, pak skuhrají. A s tou průměrností souhlasím. Není to nic proti uvedenému. Dokonce bych řekl, že je to ještě horší, a to díky tomu špatnému soucitu. Vítězí ošklivost, lenost a neschopnost. Večer o tom možná napíšu víc.

1
Zuzana (neregistrovaný) 11.02.2010, 12:12:52
Nebyla zde vyjadrena obava, ale ja, jmenovite, jsem zazertovala kolem ani ne tak oslavy, jako sebeoslavovani.;) Jinak v te uvaze aby se cert vyznal. Pokud tomu dobre rozumim, na jedne strane mluvis o slabosich, kteri se dovolavaji soucitu v chudobe, nemoci, nestesti atd.., na druhe pises, ze prave ti 'slabosi' jsou spolecnosti ocenovani, odmenovani a zvyhodnovani, zatimco silni zijou casto v bide, pohrdani, pokoreni,atd. Imho lidska spolecnost si libuje v prumeru, prumerny clovek ma vetsi sance prozit zivot bez zminenych problemu, zatimco kazdy, kdo nejak z toho prumeru vybocuje, narazi...

«     1     »