Baboletní

rubrika: Poetický koutek


(Možná)

 

Lucifer


Barevné hvězdy a slunce kosé

ještě z léta

z něhož nám zbývá

alespoň jedna baboletní věta

Možná

 

Ta věta zní tak krásně

poslední letní květy se zdobí něhou

na podzim nemyslíš

ještě ne

Možná

 

Máš pěkné uši

řekl jsem duši jedné dívky

letní babičky pletly poslední svetry

a dědečci upíjeli z prvních kalíšků

Možná

 

Má baboletní píseň

jak už mnohokráte od dávných časů

uháněla k nejbližšímu lesu

něco jsem tam očekával

Možná

 

Tajemná víla plná střevíčků

vyzrálé stromoví

a tiché tůně usínajícího vřesu

pár baboletních vzpomínek

A zbytek?

 

Do podzimu ho nedonesu

 

Možná

 


komentářů: 55         



Komentáře (55)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

56
Anna Kopecký (neregistrovaný) 22.09.2014, 09:36:58
Ano, Svěrák pracuje s kýčem vhodně. Pak vznikne milý, odpočinkový film. Proč ne.

55 Ještě o kýči
StK (neregistrovaný) 22.09.2014, 08:24:01
Toto je názor mladého Svěráka. S kýčem, myslím, velmi šikovně pracuje.

http://www.rozhlas.cz/dvojka/radiozpravy/_zprava/977145

Lucifer
54
Lucifer * 21.09.2014, 23:36:47
h, něco ti prozradím. Baboletní byla napsána v kavárně Satori pár dní předtím, než se tady objevila. Měl jsem velmi silnou imaginaci, ale když jsem si ten text přečetl dalšího dne, cítil jsem, že se až tak moc nepovedl, že tam něco chybí. No a pak přišlo to "možná". Tím se to završilo. Úžasný

h
53
h * 21.09.2014, 21:09:34
Ještě doplním, s L. jsem se naučil (či to samo spadlo z nebes), že věcičky se nemusí rýmovati, že mohou býti česky (tedy v podstatě nezpívateno), že nemusí míti nějak rozloženo přízvučno a nepřízvučno, že sloky mohou míti nestejný počet veršů i jinou strukturu, být jinak vypointované. Zde to je samozřejmě okrajová věc, ale vězte, že i tak krkolomným (a neplánovaným) způsobem, přes hudbu, dělá tento blog radost dosti lidem, kteří ani nevědí, že tento blog existuje, a dokonce by nikdy by to zde ani nečetli, tím méně, že by přispěli. Stále je dosti lidí, kteří vůbec internet neužívají, stále je dosti lidí, kteří ho užívají jen a jen na práci. A udělá jim večer radost písnička, která takto, mimo ně a pro ně, vznikla.

h
51
h * 21.09.2014, 13:14:16
Zdá se, že to Lucikovo je docela dobře zpívatelno, v podstatě beze změny textu. A kupodivu na to stačí dva akordy (G a C) se sedmičkami, pětkami a šestkami, s malým přechodem pomocí Cmi7. A je to. A to "možná" je nejen zachováno ale i vypíchnuto jako pointa každé sloky.

50
Anna Kopecký (neregistrovaný) 21.09.2014, 12:02:02
"Kýč = předstírání velikosti nebo citu tam, kde není." Ano, a hned mne napadne pár lidí, na které to pasuje. A samozřejmě politika, viz komentář StK, se jimi hemží. Většina předvolebních billboardů jsou kýče. Vyretušovaní politici s úsměvem od ucha k uchu, v náručí robě, slibující horydoly.

"Když chci něco sdělit, musím být srozumitelný." Ano, jistě, ale nesmí se to přehnat. Autor nemůže dělat z posluchače/diváka/čtenáře blba. A zpátky k politice... politické ideologie jsou srozumitelné, jednoduché, povrchové, šikovně podané polopravdy... proto mají u lidí takový úspěch. (?)

49 Pardon
StK (neregistrovaný) 21.09.2014, 10:01:40
asi si opatřím nové brejle. A to jsem to po sobě četl... Mlčící

48 Snaha líbit se
Starý kocour (neregistrovaný) 21.09.2014, 09:57:33
Ano, bez toho to nejde. Ono vlastně veškeré umění je o snaze se zalíbit. Protože jen takhle dokážete něco sdělit. Přemýšlím, čím se záseádně lišíé kumšrt od politiky - a nerní toho zas tgak moc. Snad jen to, že v politice se slibuje a neplníé. Ale to najdeme u mnohého filmu i diovadelního kusu také. Trailer je bý´áječný - je to ta nejbáječnější věc z celého filmu.
Ale o tvorbě: Pokud není tvorba sdělování, pokud je to dekoratérství - optické nebo akustické, případně slovní je to něco velmi podobného kýči. Nebo jemněji: komerce.

Musím připomenout pana fotografa Frantu Krasla, který mi kdysi dávno radil, jak fotit.
"Když nevíš, co chceš říct, nech ho raději zasunutý!"
(Co chceš říct svou fotkou a foťák zasunutý v pouzdře - by si to někdo nevykládal jinak.) Veškerá tvorba je sdělování. Kopie původního snímku, jeho stá nebo tisící variace není tvorba - to je jen ukázka technické zručnosti. Příklad: stovky snímků s obsahem: cestička v parku, mlha, na cestičce lavička , kolem spadané listí. Nad tyím vším svítí lucerna. Ten první záběr, který byl vyfocen byl plný smutku a nostalgie. Někdo odešel, umřel, láska skončila...
Ten pětistý záběr je jen ukázkou, že mám foťák, stativ a dostatek trpělivosti, abych vyčkal do podzimního večera. Ale to není kýč. To je jen trapné epigonství, zdobení.
Na druhé straně: Když je na fotce cosi rozmazaného, (snad střecha nebo komín) a nějaká šmouha (možná letící pták), tak to těžko považovat za umění. Ona ta šmouha možná osloví autora a tři další lidi, kteří mají v hlavě vybudovanou nějakou osobní asociaci na podobnou scénu. Ale přitom fůra lidí na výstavě pléduje, že je to pravé "umění". Jsou to snobi - ale proto ten záběr zase není kýč. Jen je málo srozumitelný.
Když chci něco sdělit, musím být srozumitelný, využívat obecných asociací, memů. To je řemeslo. A neopakovat už mnohokrát řečené. To je slušnost. Na druhu kumštu nesejde. Úžasný

Stella
47
Stella 21.09.2014, 08:44:29
Kýč = předstírání velikosti nebo citu tam, kde není. Kde se spekuluje.
A snaha líbit se - to k umění musí patřit.

46
Anna Kopecký (neregistrovaný) 21.09.2014, 00:11:10
Lucifere... oblbovací biliár, jo, ten dojem mám z Horáčka.

St. Kocoure... Syd Field: Jak napsat dobrý scénář... tzv. bible scénáristů... mám v knihovně Mlčící

45 přijatelná definice
Starý kocour (neregistrovaný) 21.09.2014, 00:00:48
S definicí "plánované líbivosti" by se celkem dalo souhlasit. (41)

To je ovšem 90% současné tvorby. Možná víc. Americké filmy, které se konstruují podle osvědčených schemat - je předpis, za jak dlouho musí mezi hlavními hrdiny dojít ke sporu, kdy má být zařazena automobilní honička, kdy se má objevit "podružný hrdina" atd. Měl jsem (a ztratil jsem) návod, jak stvořit úspěšný film. Považoval jsem tenhle text za komunistický podvrh - až do okamžiku, když jsem si se stopkami v ruce "rozebral" několik (cca 10) amerických filmů. Od té doby se na filmy USA dívám s maximálním podezřením, že se jedná o "superkýč".
Něco jako je duo "EVA A VAŠEK". Jsou co do poměru vynaložených nákladů, námahy a komerčního úspěchu naprosto nedostižní. Že je to kýč? A dokonce nepůvodní? A koho to zajímá?
Mlčící Mlčící Mlčící

Na druhém konci číselné osy: Avantgarda, na kterou se nikdo nedívá? Nikdo ji nečte? Neposlouchá? Výtrysk autorovy duše - nesrozumitelný okolí?

Prosím pěkně - a k čemu je to dobré? Mrkající

Lucifer
44
Lucifer * 20.09.2014, 23:53:18
Možná by se to tak dalo říci, Anno, ale je v tom trošku jeden zádrhel. Pokud mám nějakou hororovou (či jakoukoli jinou citovou atd.) imaginaci a chci ji sdělit jiným, tak ji musím formulovat tak, aby ji měli i oni. Rozdíl asi bude v tom, jestli ji skutečně mám, anebo ji díky svému literárnímu, filmovému, básnickému atd. řemeslnému umu zcela cíleně vyprodukuji jako housku na krámě. Mrkající

Důležité je, jestli chci opravdu něco z mého nitra tryskajícího sdělit, anebo se svými konzumenty hraji oblbovací biliár. Úžasný

43
Anna Kopecký (neregistrovaný) 20.09.2014, 23:44:01
Ještě mě napadl takový příklad: jaktože jsem měla strach (silnou emocionální reakci), když jsem koukala na Psycho, přestože vím, že je to jen film a že mi nehrozí žádné nebezpečí. Jaktože už při prvních taktech hudby lezl mráz po zádech.. Protože byl Hitchcock Pan Tvůrce, uměl ty "spouštěče" emocí zakomponovat do filmu velmi umně. Nebo film Dead Man od Jarmusche (hudba od N.Younga viz odkaz z včerejší noci)... krásný, smutný a moudrý film... spustí mi emocionální reakci... protože jim "věřím", přestože vím, že jsou to "jen" filmy... a daly by se jmenovat další příklady z literatury, hudby, výtvarného umění... A každý má potřebu jiných "spouštěčů"/jeho Já je uzpůsobeno trochu jinak (holky-vdolky). Asi tak?

Symbolem kýče je údajně trpaslík. Kdysi jsem jednoho koupila, měl zelenou čepičku. Odnesla jsem ho hluboko do lesa, co se rozprostírá kolem naší chalupy a postavila do mechu mezi smrčky. Vypadal nádherně. Fakt. Žádnej kýč. Vždycky když jsme šli s dětma na houby nebo borůvky, zašli jsme ho pozdravit. Koncem léta zmizel. Někdo ho čajznul. Dětem jsem řekla, že odešel do Trpaslíkové země za kámošema. Mrkající


Lucifer
41
Lucifer * 20.09.2014, 23:23:17
Pravé umění je dílo, které čistě vytryskne z nitra jeho tvůrce, aniž by do něho jakkoli zakomponoval vědomou manipulaci city jeho potenciálních či přímo cílených lidských přijímačů. Může to být i úplně jednoduchá lidová píseň. Tahle definice je samozřejmě naprosto absolutní idealizací. I skvělí tvůrci si občas, třeba i podvědomě, neodpustí něco vzhledem k potenciálním přijímačům přikrášlit. Ale pokud se jedná jen o jakési smítko na kráse a podstata tvorby se skutečně nachází v čistém nitru tvůrce, pak jeho dílo lze považovat za pravé umění. Opačný extrém, tedy skutečný kýč, je zcela vědomě a naprosto cílený k oblbování těch, jimž je povětšinou z lukrativních důvodů věnován.

Svým způsobem by se ke kýčovitému oblbování daly přiřadit i ty stupidní módní výstřelky, na něž jsem tady občas upozorňoval, ale netrvám na tom.

Úžasný

«     1    2  3  4   »