Digitální demence – Nové buňky ve starých mozcích

rubrika: Populárně naučný koutek


V předchozí části bylo naznačeno, kterak se v našem mozku tvoří paměťové stopy a k čemu jsou tyto struktury důležité. Pokud se totiž přestanou vytvářet, začíná mozek podléhat demenci a naše osobnost, duše, se zvolna vytrácí jako pára nad hrncem. Tato část je jakýmsi rozvinutím již zde předložených myšlenek podložených nedávnými vědeckými studiemi. Je cílena na „výchovu“ našich nových nervových buněk, jež se v protikladu k dřívějším představám v našem hipokampu mohou neustále tvořit. Důležitým závěrem z této části je, že pokud své nové nervové buňky, stejně jako ty staré, nechcete nechat odumřít, musíte stále hledat a objevovat nové tvůrčí myšlenkové podněty. Nestačí jen tak mechanicky přežvykovat předchozí vědomosti, doplňovat je biflováním něčeho dalšího z druhé ruky, řešit křížovky, mačkat čudlíky na všelijakých supermoderních digitálních přístrojích, monotónně přehrávat počítačové hry atd.

 

Lucifer


Slovo demence je odvozeno z latinského de (dole) a mens (duch). Proto můžeme jeho význam takřka doslovně vyjádřit jako duševní pokles. Stejně jako u každého poklesu závisí jeho délka a průběh na tom, odkud klesáme. Kdo se kupříkladu nachází na písečné duně u moře a začne klesat až na úroveň mořské hladiny, nebude mu to trvat příliš dlouho. Kdo však začne na vrcholu Mount Everestu, ten se bude – třebaže neustále klesá – ještě dlouho nacházet hodně vysoko.

 

Podobně je tomu u demence. Při ní klesá duševní výkonnost v podstatě proto, že odumírají nervové buňky. Proces jejich odumírání zpravidla zpočátku vůbec nelze subjektivně rozpoznat. Funkce neuronálních sítí je možno digitálně simulovat. Tyto simulace objektivně prokazují, že neuronální sítě se při odumírání jednotlivých neuronů chovají zcela jinak než například počítač při poruše některé z jednotlivých součástek. Pokud počítač přestane fungovat, mluvíme o tom, že spadl, přestane fungovat v jediném okamžiku. U digitálně simulovaných neuronálních sítí je tomu jinak. Většinou ještě zcela nenápadně fungují i poté, co je narušeno už 70 % nervových buněk. Od tohoto bodu pak fungování markantně ustává, ale ještě při 85 procentech defektních nervových buněk se stále jakžtakž projevuje. Teprve když je zničeno 90 % nervových buněk, síť funguje už jen trochu a občas vůbec ne.

 

Při Parkinsonově chorobě (morbus Parkinson), onemocnění jistých nervových buněk zodpovídajících za kontrolu tělesných pohybů, se první symptomy jako třas, strnulost a svalová ztuhlost projeví zpravidla teprve tehdy, když už odumřela mnohem více než polovina nervových buněk specifických pro tuto nemoc. Při Alzheimerově chorobě je zpočátku zasažena jen malá část mozku (hipokampus), teprve později onemocnění postihne celý mozek (viz závěr Digitální demence – Orientace v prostoru a hipokampus). V této souvislosti se mluví o kognitivní rezervní kapacitě, kterou člověk má a ke které může sáhnout, když dochází k úbytku kognitivních schopností. Čím je tato rezervní kapacita vyšší, tím později lze duševní pokles zaznamenat. To závisí především na tom, jak dobře byl mozek před poklesem utvářen. V našem mozku však není vše zpracováno všude, nýbrž jisté oblasti se specializují na určité funkce. Jak už bylo v této sérii řečeno, při tvoření nových paměťových obsahů má klíčovou funkci hipokampus. Další zvláštnost hipokampu spočívá v tom, že na rozdíl od takřka všech ostatních oblastí mozku v něm nervové buňky dorůstají po celý život.

 

V neurovědě dlouho platilo dogma, že lidské nervové buňky jsou plně vyvinutu již při narození a později se už žádné nervové buňky netvoří. Během devadesátých let minulého století vycházelo stále jasněji najevo, že nervové buňky u myší a krys dorůstají; ještě předtím to bylo dokázáno u zpěvných ptáků. Jak je to ale u lidí? Ukázalo se, že v kůře velkého mozku u dospělých lidí téměř jistě žádné nervové buňky nedorůstají. Naproti tomu v hipokampu, jak už bylo řečeno, nervové buňky sice velmi snadno odumírají, avšak zároveň zde také dorůstají. Přesto však dochází k růstu buněk v mozku na zcela rozdílných místech, nejen v hipokampu. Je tomu tak proto, že růst mozku a dorůstání neuronů není totéž. Pokud nějaké oblasti mozkové kůry při příslušném tréninku rostou, nevznikají přitom žádné nové neurony. Již existující neurony se zvětšují, neboť místa jejich spojení zesilují, tak jako se u stromů objevují nové výhonky, jež se nadále větví.

 

Nedávno se podařilo dokázat, že nově tvořené nervové buňky v hipokampu mají obzvláštní schopnost se učit, aby se mohly propojit s již existujícími strukturami. Toto začlenění do neuronálních sítí je dokonce podmínkou toho, aby nově utvořené neurony přežily. Pokud by se nezačlenily, pak by během pár týdnů odumřely. Jak ovšem toto začleňování probíhá? Velmi obratně provedenými experimenty se podařilo dokázat, že síťové propojení nově vytvořených nervových buněk se děje prostřednictvím právě té činnosti, pro kterou byly tak jako tak vytvořeny: učením. Rozhodující skutečnost je, že nestačí prostě se učit jen něčemu jednoduchému, nýbrž že nově vytvořeným nervovým buňkám musí být předkládány vskutku obtížné úkoly. Už několik let je známo, že u krys dorůstají nervové buňky ve větším množství tehdy, když zvířata mají možnost – například pomocí běhacího kolečka v kleci – se pohybovat. Zapomeňte tedy na křížovky a sudoku, natožpak počítačové hry; jděte běhat! Neboť moderní výzkum mozku ukazuje: nejlepší mozkový jogging je prostě a jednoduše jogging.

 

Když se tvoří nové nervové buňky, k tomu, abychom je udrželi naživu, už nestačí jen přežvykovat stávající vědomosti. Je třeba se navíc učit něco opravdu obtížného. K tomu je zapotřebí takových úkolů, při nichž je nutné správně jednat v určitém kontextu na základě aktuálně přicházejících signálů a v kombinaci s vědomostmi, které jsme získali v minulosti. Také je třeba komunikovat s druhými lidmi, ne uzavírat se do nějaké digitální či jinak novodobými technickými možnostmi generované paranoidní klece.

 

Zdroj: Manfred Spitzer, Digitální demence – Jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum


komentářů: 23         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

Stella
23
Stella 15.05.2014, 16:37:19
Ano, ano, není nic jednoduchého, když se vaří na čtyřech hořácích současně, k tomu se něco peče v troubě a hlídat a různě doplňovat se musí všechno. Naštěstí pračka se ohlídá sama, akorát nezapomenout vyndat a pověsit - zatím prádlo. Přitom se řeší tisíc věcí okolo, protože pořád někdo něco chce. Je to docela adrenalin, zvlášť, když se u té trouby motají mrňavé děti. Muži vařívají a je to událost, umělecká činnost, všechno jde z cesty a všichni o tom vědí.
Připomínka té pohádky je zajímavá. Ono tam jde také o to, že dědek by všechno vyzvonil a nic by mu nedošlo. Nepochybně byl zvyklý mlčet... A tak je to správně!
rezy, bude to dobré, záhy bude záhony plít vnučka!
mefi, mozek si řekne, vypne sám...

Lucifer
22
Lucifer * 15.05.2014, 12:20:28
mefi a rezy, buď jste si tu knížku od Manfreda Spitzera už přečetli, anebo jsme zase svědky jakési synchronicity. Jak fungování mozku ve spánku, tak multiprocessing či multitasking se v té knížce nalézá, obojí už mám v hledáčku a chystám se to tady v brzké budoucnosti vypustit. Úžasný

rezy
21
rezy 15.05.2014, 11:35:14
takový klasický příklad takového multiprosessingu je pohádka o perníkové chaloupce. Tam jak běží dědek za dětmi, tak plejí len žena s mužem. On se jich obou ptá,
Neběžely tudy děti?
A kdo odpovídá???
Muž zabrán do pletí ani necekne, ale žena hned hlásí, pleju len a pleje dál. Ještě si dělá z dědka dobrý den a hraje hluchou.

rezy
20
rezy 15.05.2014, 11:30:03
matfyzák plel ty jahody. Jako přísný otec už jsem dávno selhal a v tomto případě, tchán jsem dobrota sama. Úžasný Naštěstí to vyřešila vnučka v kočárku,zavrněla a pletí se odložilo..
Je pravda, že ženy mají již od přírody multiprosessing, takže věřím, že dokážete plít záhon a ještě k tomu něco říkat či myslet na cokoli dalšího. To muži nedokáží, proto bud plejeme, nebo hlídáme dítě, obojí se nedá.

19 Ono je dobré umět i vypnout
mefi (neregistrovaný) 15.05.2014, 11:28:52

A dívat se na svět očima idiota. Zjistíte kupříkladu, že nejen matfyzákům unikají některé souvislosti, které by měli být zřejmé chovancům ústavů pro mentálně postižené.

On mozek některých individuí je zvláštní tím, že nejvíce pracuje tehdy, když se zdá, že odpočívá (spánek - utřiďovaní poznatků), ale to platí téměř pro každou kreativní činnost.

Ostatně si nemyslím, že zhuntovaný motor workholika na plantáži je to nejlepší, čím Vás příroda mohla obdařit.

Ale dívám se na svět očima maniaka, tož mne neberte příliš vážně. Ze své vlastní zkušenosti vám mohu popsat, jak vypadá takový myšlenkový trysk a i potvrdit, že není o co stát…

S vyplazeným jazykem

Stella
18
Stella 15.05.2014, 09:55:32
A co tam matfyzák v tuto dobu dělal? Pokud nebyl poslán přísným otcem, aby přispěl svým dílem...

Jsou výjimky. Někomu mozek vážně vypíná, mohla bych vyprávět. Jistě - vzadu je uložený program a člověk pracuje mechanicky - pletení, háčkování. Ony ty šikovné u toho klábosí a vytvářejí i vzory! Hra na hudební nástroj...

rezy
17
rezy 15.05.2014, 09:00:18
pravda je, že ty jahody nebyly v tom plevelu na první pohled ani vidět.

rezy
16
rezy 15.05.2014, 08:57:52
Stelo, samozřejmě že se při plení už na nic dalšího nedá myslet, to že pracujete a ani si to neuvědomujete, neznamená, že mozek všechno nemusí zpracovávat a řídit. Jen to běží jako ulohy v pozadí, přesto využití mozku je někde blízko maxima. To je ten rozdíl oproti dětem, ty ještě tyhle ulohy nemají zabudované, podprogramy nejsou vytvořeny ..
Zrovna včera jsem vyrušil u záhonku jahod jednoho matfyzáka, studenta PhD, měl za sebou dva metry čtvereční a jel už jen na rezervu..

Stella
15
Stella 15.05.2014, 08:48:19
Insekticit - ideacit Myslík. K dostání v parlamentním bufetu. Větší balení se slevou.

14 Pohyb v přírodě je riskantní?
St.Kocour (neregistrovaný) 14.05.2014, 23:49:23
Takže člověka, který se pohybuje \"volně v přírodě\" mohou NAPADNOUT nějaké myšlenky?
Lze se jim nějak účinně bránit? Čím?
A co se stane, když se jim neubráním?
Mrkající


Stella
13
Stella 14.05.2014, 21:57:23
rezy, já ale při takovém plení vůbec nemyslím na to, co dělám... Úchylka? Do kraje se podívám kvůli zádům a očím. Připouštím, že malá soustředěnost na vykonávané je potom znát.
Je fakt, že křížovky jsou nanic. Chvilku baví - a dost.
To skutečné učení opravdu bolí! Kdy už někdo vysvětlí tento jev chemicky? Nebudu si přece přiznávat, že jsem líná!

Lucifer
12
Lucifer * 14.05.2014, 12:49:51
A ještě k tomu zdravému pohybu. Albert Einstein jednou prohlásil: "Život je jako jízda na kole: chcete-li si udržet rovnováhu, musíte být stále v pohybu."

https://lh5.googleusercontent.com/-NL6NVQNt6sU/TWnm--Cw1tI/AAAAAAAAAVw/vbcncXbTVyQ/s1600/einstein-bicycle.jpg

Úžasný

rezy
11
rezy 14.05.2014, 12:47:32
Lucifere, pletí záhonku je tak procesorově náročná uloha, že neježe nemáš myšlenky na nějaké hluboké filosofické uvahy a meditování, ale po chvilce si musíš dát oddych pohledem do krajiny, abys to neuvařil.
Naprosto spolehlivým indikátorem náročnosti úloh jsou děti. Jakmile něco neradi dělají, tak to zavání vysokou duševní náročností. U dětí se k tomu přidá samozřejmě i to, že jim schází podprogramy, které už dospělý má vyvinuté.
To detské kriterim samozřejmě platí i obráceně pro nenáročné činnosti, proto tak rádi jedou pc hry.
Zaujalo mě to luštění křížovek a sudoku. Obojí nedělám a sudoku me přišlo vyloženě jako maření času. A vida, je to naprd. Takže jsem se nemýlil.

Lucifer
10
Lucifer * 14.05.2014, 12:36:46
rezy, to, jak specificky náročná musí být činnost, aby se nové mozkové buňky začlenily do neuronální sítě, závisí na složitosti té sítě. Krysám stačí běhat dokolečka, lidem už asi ne. Jednoduchým lidem stačí okopávat zeleninu, a pokud k tomu mají i velmi dobrou životosprávu, mohou se dožít vysokého věku ve zdraví nejen tělesném, ale i duševním. Jako třeba příslušníci kmene Hunza

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/766-dlouha-leta-bez-potizi-a-nemoci.html

U jedinců se složitější neuronální sítí je zřejmě zapotřebí zapojit i nějaké složitější úkony. Alespoň tak jsem pochopil sdělení Manfreda Spitzera. Není však vyloučeno, že i jim bude stačit okopávání zeleniny na zdravém vzduchu. Oni přitom totiž mohou přemýšlet a řešit složitější úkoly přímo v hlavě. Něco jako duševní rozcvička, meditace, filosofování, vědecké hloubání atd. Myslím si, rezy, že to v zásadě vnímáme stejně, jen používáme trochu jiný úhel pohledu. Mrkající

rezy
9
rezy 14.05.2014, 11:48:29
mám strejdu co nedavno oslavil 80 let, je stále čilý a vitální. Od rána do večera ted jednotí,šintuje ... řípu, okopává brambory, celej den venku na poli, takže je jasné proč je tak fit.

«     1    2   »