Televize pro děti a DVD Baby Einstein I

rubrika: Populárně naučný koutek


V předchozí dvoudílné prezentaci digitální demence v souvislosti s laptopy ve školách bylo ukázáno, že hlavním důvodem vehementního zásobování školních dětí digitálními médii není starost o jejich vzdělání, ale starost o prachsprostý zisk firem, jež se tohoto rádoby dobročinného zásobování ujaly. S dětmi se však takto nekupčí jen pomocí laptopů, ale se stejně cíleným záměrem se do nich cpe i nezdravé jídlo, k čemuž slouží především televizní reklamy, a nejen to. Lidský mozek se v průběhu života vyvíjí. Mozek dítěte není „hotový“, a proto jej lze obzvláště snadno formovat: dokud se vyvíjí, velmi rychle se učí, čímž se teprve patřičně utváří. Demence je všeobecně považována za nemoc stáří. Jak je možné, že se může objevit u dětí a jak to souvisí s formováním jejich mozků?

 

Lucifer


Že představa demence u dětí není nikterak absurdní, lze ukázat na příkladu stařecké cukrovky. Vinou špatné výživy, která vede k nadváze, tělo reaguje přecitlivěle na hormon inzulin. Ten se tvoří ve slinivce břišní a stará se o to, aby se energie z potravy dostávala podle potřeby do buněk celého těla. Pokud trvale požíváme příliš mnoho jídla, tělo se v průběhu života stává netečné vůči velkým dávkám inzulinu; jeho účinek se oslabuje. Energie, tedy cukr v krvi, se už nedostává do tělesných buněk, nýbrž zůstává v krvi. Člověk je proto navzdory veškeré energii v krvi malátný a unavený, protože tělo ji nedokáže využít. Zvýšená hladina cukru v krvi má ty nejzávažnější důsledky pro srdce a krevní oběh, oči, ledviny a také mozek: pacienti se stařeckou cukrovkou nejenže dříve umírají, nýbrž během své nemoci mohou i celá desetiletí strádat (slepnutí, selhání ledvin, amputace, mrtvice).

 

Už několik let se stařecká cukrovka označuje jako diabetes II. typu – nejen proto, aby se výrazně odlišila od diabetu I. typu (při němž se netvoří žádný inzulin), nýbrž i proto, že tato nemoc se stále častěji objevuje i u dětí a mladistvých. Nejmladšímu pacientovi se stařeckou cukrovkou v Německu je pět let. Dětští lékaři hovoří o epidemickém nárůstu této nemoci v dětském věku a týká se to především obézních dětí a mladistvých, jejichž podíl je dnes zhruba dvakrát větší než ještě před dvaceti lety. Kdo již v dětství vykazuje rizikové faktory, s velkou pravděpodobností onemocní diabetem II. typu. Když někdo dostane stařeckou cukrovku v osmdesáti letech, pravděpodobně na její následky nezemře. Aby se totiž tato nemoc mohla plně rozvinout, potřebuje čas. Právě proto je nárůst stařecké cukrovky u dětí tak tragický: jsou ještě mladí, a proto budou trpět touto chorobou se všemi důsledky – především chátráním trvajícím celá desetiletí.

 

Na tomto vývoji je nejhorší to, že na vině nejsou děti, nýbrž my dospělí. Nejenže připouštíme, aby naše děti trávily zhruba šest hodin denně před audiovizuálními médii, ačkoli víme, že to způsobuje nedostatek pohybu a nadváhu. Navíc tím naše děti přímo bombardujeme špatnými radami ohledně jídla: během zábavného dětského pořadu s kreslenými filmy během typického nedělního dopoledne zhlédnou děti v průměru každých pět minut jeden reklamní spot na potravinové výrobky, přičemž téměř všechny tyto výrobky propagované v televizi jsou nezdravé.

 

Jedna velká dlouhodobá americká studie ukázala, že za nadváhu je zodpovědná právě na děti orientovaná televizní reklama. Nejenže tedy víme, že ze sledování televize se tloustne, my navíc víme i proč: děti se velmi rychle učí, ať už jim nabídneme jakýkoli obsah. Experimenty s dětmi v předškolním věku ukazují, že tyto děti se naučily obsah reklamních spotů už po několika málo uvedeních a vůči výrobku zaujímají odpovídající kladný postoj: považuji jej za dobrý a vybírají si jej. Dále je už více než tři desetiletí známo, že děti mají sklon u výrobků generalizovat, takže reklamou podmíněný pozitivní postoj vůči jednomu produktu se přenáší na podobné výrobky. Navíc je známo, že děti vesměs přes média generalizují; proto na obalu od čokolády bez potíží poznají televizní postavičku.

 

V USA se děti začínají dívat na televizi v průměru ve věku devíti měsíců a 90 procent všech dětí sleduje televizi pravidelně ještě dříve, než završí druhý rok svého života. Na základě toho se televizní reklama cíleně zaměřuje na tuto věkovou skupinu, což má kromě jiného za následek, že dítě už při nástupu do školy zná více než dvě stě značek, respektive jejich výrobky. Jenom v USA vynaloží reklamní průmysl na ovlivňování jídelních návyků dětí deset miliard dolarů ročně, přičemž lví podíl připadá na televizní reklamu. Děti do svých pěti let zhlédnou ročně více než čtyři tisíce reklamních spotů na nezdravé potraviny. Děti ještě nemají vyvinuté kritické myšlení. Proto jsou účinkům reklamy vydány relativně napospas, aniž se dokážou bránit. Jakmile si pak jednou na atraktivně propagované potravinové výrobky zvyknou, jen velice těžko se toho zbavují.

 

V minulých letech přibylo studií, které dokazují přímou souvislost mezi závislostním jednáním a patologickými jídelními návyky. Ti, kdo v mládí hojně sledovali televizní reklamu, nemohou jinak než sami sebe opakovaně „navádět“. Neboť kdo jí výrobky propagované reklamou, dlouhodobě si deformuje, jak ukazuje výzkum mozku, svůj systém odměňování a potom musí pro dosažení stále stejného odměňovacího efektu jíst stále víc! Mechanismus televizní reklamy tak daleko přesahuje běžné učení se výrobkům a značkám, neboť člověk se navíc stává závislým na určité formě stravy, takzvanému Junk Food, jenž je bohatý na tuky a uhlohydráty, zato však chudý na vitaminy a vlákninu.

 

Co se s tím dá dělat? Na děti zaměřená reklama na nezdravé potraviny by se měla neprodleně zakázat, jak to udělali již ve Švédsku, Velké Británii a Jižní Koreji. Ve Švédsku je ostatně zakázána jakákoli reklama zaměřená na děti. Poněvadž 32 procent britských chlapců a 31 procent britských dívek mezi druhým a patnáctým rokem trpí nadváhou, nesmí se v britské televizi od roku 2008 vysílat reklama na nezdravé potraviny v čase, kdy děti televizi sledují (tj. před jedenadvacátou hodinou). Reklamní průmysl a reklamou financované soukromé vysílací stanice považují toto opatření za přehnané, avšak se svým poukazováním na pracovní místa v reklamním průmyslu nemají úspěch. Právem: ne všechno lze ospravedlnit pracovními místy – rozhodně ne strádání a smrt mnoha lidí příští generace.

 

Zdroj: Manfred Spitzer, Digitální demence – Jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum

 


komentářů: 11         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

Astra
11
Astra 11.06.2014, 06:42:13
Bylo mi líto, že jsem tady ke svému dětství nemohla přidat ani slovo. Bylo totiž dost příšerné a proto by se sem nehodilo Zamračený

rezy
10
rezy 11.06.2014, 00:39:27
já bych neřekl odložené děti, ale děti, které nemají alternativu, než být doma třeba s matkou zatímco je táta v práci. Zili jsme takhle s dvěma dětmi tři roky, takže víme proč jsme z paneláku odešli a vrátili se na ves. Teprve když máte srovnání co můžete za program nabídnout dětem v městě a na vsi, teprve pak vidíte že v tom městě je to nadraka. Je pravda, že se to pak pomalu s přibývajícími dětmi otáčí, město je zajímavější, ale to se dá ze vsi taky zvládnout.
Jojo,na fotce jsem já svařující obloukem.

Stella
9
Stella 10.06.2014, 22:12:42
rezy, právě, že jde o venkov. A o kontakt mezi starými a dětmi. Děti na vsi vidí práci, kterou dospělí vykonávají, nebo vůbec - jak věci vznikají.
Tady ve městě jsou děti prostě odložené - u televize nebo PC. Samozřejmě, že ne všechny. Ale je to pohodlné, děti seřvat, když se ptají, a poslat pryč.

rezy
8
rezy 10.06.2014, 20:07:19
není to Stelo věc nostalgie, i dneska vyrustají malí človíčkové přrozeně a dobrodružně venku. Mám ted na očích sousedovic caparta, je mu něco přes tři roky, jeho děda je starej konák, opravdu ty koně dělá snad padesát let, ten kluk když má čas, vypadne a sám po vsi k dědoví, tam stráví dopoledne a dědu důsledně se všemi těmi povinostmi provází. Dá se do řeči jak dospělej, fajn kluk. Jde to, děti žijí většinou život rodičů, nebo prarodičů. Já jsem takhle provázel svého dědu, tesaře. Jsou to moje nejmilejší vzpomínky na dětství.

Stella
7
Stella 10.06.2014, 18:10:02
Mám radost vždycky, když čtu vaše vyprávění, St. Kocoure. Gramofon atd. jsme vůbec neměli - to byla věc přepychu. Na takové věci se dlouho šetřilo. Kniha byla vytoužený dárek( první otevírání!), chození do knihovny - samozřejmost. Vy jste uvedl jednu důležitou věc. Podíl vašeho otce na formování zájmů, a tím i postojů.(Jak to lépe vyjádřit mě nenapadá. A tohle je dost hrozné - že by horko?) Otec nám předčítal - světovou klasiku (měl 7 tříd a určitě nepracoval méně než se pracuje dnes - přesně naopak.)
Kdybychom tehdy měli to, co má dnes každý, určitě bychom se nechovali jinak. Ale běhání po loukách a po ulicích - to bylo něco úplně jiného. Navíc jsme si venku byli rovni. Všichni stejně špinaví... Ale všichni činorodí a vynalézaví! Konec nostalgie. Mrkající

6 Ještě poznámka:
StK (neregistrovaný) 10.06.2014, 09:56:01
NIC nelze ospravedlňovat pracovními místy. To je poslední obou stejně nesmyslné zaklínadlo, jako byla kdysi \"boží vůle\". Nebo "strana a vláda".
Že zmizí? A to I lidé jsou opravdu tak specializovaní roboti, že nejsou schopni dělat něco jiného?! Nebo se přestěhovat? Pak ať klidně chcípnou hlady!
Mlčící Křičící

5 Ještě poznámka:
s (neregistrovaný) 10.06.2014, 09:46:21
NIC nelze ospravedlňovat pracovními místy. To je poslední obou stejně nesmyslné zaklínadlo, jako byla kdysi "boží vůle".
Že zmizí? A to TI lIdé jsou tak specializovaní roboti, že nejsou schopni dělat něco jiného?!
Mlčící Křičící

4 Městský život
Starý kocour (neregistrovaný) 10.06.2014, 09:39:18
Ještě že v našem (mém) věku TV nebyla a pak nebyla tak rozšířená a hlavně - reklamy se omezovaly jen na Pana Vajíčko a jeho družku. A knížku - tu si bylo možno vzít i ven.
===
Ač převážně městský kluk, dělil jsem volný čas mezi prolézání starých fabrik, drandění kolem Ostravy na "arabech" a hraní fotbalu na Staré střelnici. (Arab - to je jakž-takž pojízdné pánské nebo dámské kolo. Obvykle bez blatníků a brzd. Bylo ho možno odložit kamkoliv ke zdi nebo do příkopu - i po několika dnech byl pořád tam, kde jste ho nechali. Za ukradení nestálo.)
A doma - tam bylo velké rádio s gramofonem, které sestavil táta (na nové nebylo dost peněz) a spoustou desek s klasickou a operní hudbou (přehrát si operu ze standardních desek byla záležitost na celé odpoledne - pořád se muselo obracet a měnit - i jehly), později pak magnetofon, který jsem sestavili s tátou společně a mohli si nahrávat věci z rádia i z mikrofonu.
===
Ale hlavní byly knihy. Měli to sem mnou jednoduché - na narozeniny i pod stromeček jsem dostal knihu. I několik. Pak se mnu nebyla řeč - zalezl jsem okamžitě do kouta a choval se jako ty dnešní děti. A to jsem chodil aspoň jednou týdně do knihovny. Do "dospělé". Naši měli několik knihovniček, kde jsem četl i zakázanou (tzn. pro děti naprosto nevhodnou) literaturu. Večer, pod dekou s baterkou.)
Ne, že by bylo u nás dost peněz, ale za divadlem byl dvůr sběrných surovin, kde měl táta známého vedoucího a ten mu dával na hromádku knihy, které by jinak šly do stoupy. A byly to krásné knihy. Někdy i bibliofilská vydání. Některé bylo třeba trochu polepit, někdy chyběla stránka - ale většinou jim nechybělo nic. No a ty knihy táta pořád nosil domů otřel je opatrně vlhkým hadříkem - a já za ně musel nasbírat tolik kartonů a novin, aby váha balíku papíru byla stejná a knihy jsou zatraceně těžké. Časem se musela koupit další knihovnička.
Asi proto mě v dospělosti tak silně oslovila Hrabalova "Příliš hlučná samota".
===
Jak tak vzpomínám, nebyly to moc svobodné časy. Ale měly jednu obrovskou výhodu - Zápotocký a KSČ byli vysoko a Lenin/Stalin byli daleko. Jiné časy jsme my děcka stejně neznali, takže nás nijak netrápily. Byla to prostě danost.

A VBP - Velký Bůh Peněz ještě nebyl v našem světě. Úžasný
===
O tom, co bylo ve dvou letních měsících, kdy byly v divadle i ve škole prázdniny, napíši příležitostně. Až mi Lucifer nebo Stella nahrají na smeč. Mrkající

Stella
3
Stella 10.06.2014, 08:53:40
Ta reklama McDonalds z uvedeného videa by měla být dostatečně odpuzující.

Stella
2
Stella 10.06.2014, 08:48:20
Asi má rezy pravdu. Ve skutečných velkoměstech, kde se ani nechodí pěšky, je takové mládě předem ztraceno. Fyzická smysluplná práce, ne náhražka sportem, chybí leckde.
Snad se nám taková množství reklam vyhnou...

rezy
1
rezy 10.06.2014, 08:12:44
jako hlavní problem vidim městský životní styl jako takový. Ten je primární, dítě žijící v paneláku nemá možnost si v ranném věku hrát venku samo, je s matkou v bytě a je vlastně vyloučeno, aby něco dělalo. No co s volným časem? Tak sedí u TV. Dokud budou děti v panelácích dotud se bude tenhle problém diskutovat a to tak že naprosto zbytečně, protože není problém sedící dítě u TV ale to, že dítě nemá aktivní variantu. Jit ven a proběhnout se, hrát s ostatními na pískovišti, být celý den aktivní. Děti na vsi takový problém nemají.

«     1     »