Blahodárné účinky koherence

rubrika: Populárně naučný koutek


Posledně zde byla popsána jednoduchá a účinná metoda, jak dospět k srdeční koherenci. Na závěr této série o souznění srdce a emočního mozku zde ještě uvedu některé blahodárné účinky tohoto stavu:

Lucifer


coherenceincoherence.jpgExistuje celá řada faktů, které dokládají, že tímto způsobem lze ovládat vlastní fyziologii. Kupříkladu zjištění, že se pacienti zbavili palpitací nebo panických atak a jsou schopni přemoci úzkost, která se projevila při změně zaměstnání či školy nebo při projevu na veřejnosti. Přesvědčivě působí rovněž experimentální studie tohoto postupu, klinicky použitelné v psychiatrii i v kardiologii.

Například na Stanfordské univerzitě obdržel doktor Luskin grant od National Institute of Health, aby uspořádal výcvik v koherenci pro skupinu pacientů trpících těžkou srdeční nedostatečností. Jak tomu zpravidla bývá, fyzické příznaky jako dýchavičnost, únavu a otoky provázela úzkost a deprese. Po šestitýdenní léčbě se u skupiny, která se naučila ovládat koherenci, značně snížila míra stresu (o 22 %) a deprese (o 34 %). Jejich fyzický stav - chůze bez zadýchávání - se také značně zlepšil (o 14 %). Naopak u kontrolní skupiny, která podstoupila pouze obvyklou léčbu srdeční nedostatečnosti, se v porovnání s počátečním stavem všechny tyto ukazatele zhoršily.

V Londýně se kolem šesti tisíc vedoucích pracovníků velkých podniků zúčastnilo výcviku v navozování koherence srdečního rytmu. Ve Spojených státech podstoupilo výcvik v Heartmath Institute několik tisíc vedoucích pracovníků zaměstnaných ve firmě Motorola a vládních úředníku státu Kalifornie. Pozdější sledování účastníků ukázalo, že výcvik umožňuje vzdorovat stresu ve třech oblastech, které ovlivňuje: fyzické, emoční a sociální.

Co se týče jejich fyzického stavu, měsíc po výcviku jim klesl krevní tlak, jako by zhubli o deset kilogramů, a dvakrát víc než při neslané dietě. Jiná studie zjistila také zřetelné zlepšení hormonální rovnováhy; po měsíci provádění této metody třicet minut denně po pět dní týdně průměrná výše DHEA, "hormonu mládí", stoupla o 100 %. U těchto jedinců současně klesla o 23 % koncentrace kortizolu v krvi; kortizol je stresový hormon, spojovaný s náhlým zvýšením tlaku, stárnutím kůže a akné, ztrátou paměti a poklesem soustředění. Ženy sledované v této studii zaznamenaly výrazné zlepšení premenstruačních příznaků, byly méně podrážděné, depresivní a unavené. Takové hormonální změny svědčí o tom, že ve fyziologii těchto osob se odehrál zásadní posun k vyváženému stavu, který je o to významnější, že k němu došlo bez podávání léků nebo syntetických hormonů.

Navozování srdeční koherence prospívá i imunitnímu systému. Imunoglobuliny A jsou v první linii obrany organismu proti původcům nákazy (virům, bakteriím a plísním). Imunoglobuliny A se neustále obnovují na povrchu sliznic, například v nose, krku, průduškách, střevu nebo pochvě, kde hrozí infekce neustále. Při jednom pokusu byli dobrovolníci požádáni, aby si vzpomněli na nějakou událost, která je rozzlobila. Pouhá vzpomínka u nich vyvolala několika minutovou fázi chaosu srdečního rytmu. Následkem chaotické fáze pokleslo průměrně na šest hodin vylučování imunoglobulinů A, a tím se snižovala jejich odolnost proti původcům nákazy. Při stejném pokusu vyvolala pozitivní vzpomínka několikaminutovou koherenci, kterou provázelo v následujících šesti hodinách zvýšené vylučování imunoglobulinů A.

V další studii uveřejněné v devadesátých letech minulého století v New England Journal of Medicine ukázali vědci z Pittsburghu, že množství stresu, jemuž je každý z nás vystaven, je přímo úměrné pravděpodobnosti, že dostaneme rýmu. Tento jev lze přičítat účinku negativních emocí na systém srdce - mozek a vylučování imunoglobulinů A. Při každé nepříjemné rozepři v zaměstnání, při manželské hádce nebo jen ostré výměně slov na ulici klesá naše první obranná linie proti napadení zvnějšku na celých šest hodin. Pokud si ovšem nedokážeme zachovat koherenci.

Také studie zaměřená na americké středoškoláky, kteří opakovali poslední ročník, protože propadli u závěrečných zkoušek, ukázala, jak účinné zvládání vlastního nitra může ovlivnit výkony ve stresových podmínkách. Absolvovali výcvik v koherenci, který trval osm týdnů při dvou hodinách týdně, a u zkoušek z matematiky jich uspělo 64 %, zatímco z těch, kteří výcvik neabsolvovali, jen 42 %. Koherence samozřejmě neovlivňuje znalosti matematiky, ale umožňuje při zkoušce maximálně využít nabytých vědomostí.

Koherence nastoluje vnitřní klid, ale není to relaxační metoda, je to metoda akční. Stav koherence lze navodit ve všech situacích každodenního života. Lze dospět ke koherenci, ať vám srdce buší s frekvencí 120 nebo 55 úderů. Cíl je stejný - dosáhnout koherence při vzrušení ze závodu nebo zápolení, ale stejně tak při bolesti z porážky, a dokonce i ve chvílích milostného vytržení. Příručky orientální sexuality zdůrazňují, že je důležité otevřít koncentrací energetické brány srdce, a tím zvládnout rozkoš a dovést ji k vrcholu. Taoističtí a tantričtí mistři vypozorovali dávno předtím, než existovaly počítačové programy, jaký vliv má srdeční koherence na průběh sexuálního aktu.

Lidé, kteří objevili účinky koherence a pravidelně si ji navozují, dosáhli tak pozoruhodných výsledků, že se jim dá stěží uvěřit. Zvládání úzkosti a deprese, pokles tlaku, zvýšení koncentrace DHEA (hormonu mládí), stimulování imunitního systému. Nejde tedy jen o zpomalení stárnutí, ale o skutečné omlazení fyziologie. Ale pro ty, které život zranil, bývá obrácení do vlastního nitra bolestné a vyvolává úzkost. V takovém případě je přístup k našemu vnitřnímu zdroji koherence zablokovaný. Stává se to obvykle následkem nějakého traumatu, při němž byly emoce tak silné, že emoční mozek, a tudíž i srdce už nefungují jako dřív. Nejsou už tedy kompasem, ale praporem, který plápolá ve vichřici. Pro takové případy existuje k dosažení rovnováhy jiná metoda, která je překvapivě účinná a pochází z mechanismu snů, a to neuro-emoční integrace očními pohyby, k čemuž se dobereme v příští části tohoto cyklu.

Zdroj: David Servan-Schreiber, Uzdravení bez léků a bez lékařů - Jak zvítězit nad stresem, úzkostí a depresí bez farmakoterapie a psychoterapie


komentářů: 0         



Komentáře (0)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_