Za hranice mozku I

rubrika: Filosofický koutek


Za hranice mozku je kniha amerického psychiatra českého původu Stanislava Grofa z roku 1985. Podtitul knihy zní Narození, smrt, transcendence. Ústředním sdělením této knihy je, že západní věda se blíží změně paradigmatu takového rozměru, že pro ni neexistuje precedens. Přichází změna, která vyvrátí naše chápání skutečnosti a lidské podstaty. Překlene rozdíl mezi východní spiritualitou a západním pragmatismem. Smíří dávnou moudrost a moderní vědu.

 

Stella


Poslední tři století vědu zcela ovládl myšlenkový systém založený na pracích René Descarta a Isaaca Newtona. S použitím tohoto modelu dosáhla fyzika obrovského pokroku. Důležitým kritériem vědeckého uznání se stala schopnost uvést základní pojmy a objevy do souvislosti s newtonovskou fyzikou a mechanistickým modelem vesmíru. Platí to i pro obory, jako jsou biologie, medicína, psychologie, psychiatrie, antropologie a sociologie.

 

Začátkem 20. st. prošla fyzika radikální změnou. Obory, jako medicína, psychologie, psychiatrie nedokázaly tyto změny včas přijmout a zpracovat. Tyto obory ponechávají stranou vše, co je v rozporu s mechanistickým modelem vesmíru. Proto také mají malou naději např. na finanční podporu projektů. S tímto problémem se potýká parapsychologie, alternativní léčba, thanatologie.

 

Staré paradigma se jeví být překážkou vývoje zvláště v psychologii, psychiatrii a antropologii. Prudce roste příliv údajů, které jsou v neřešitelném rozporu se starými modely. Newtonův mechanistický vesmír je vesmír pevné hmoty vytvořené z atomů. Jsou v podstatě pasívní a neměnné. Mezi částicemi působí gravitační síla jako samozřejmá vlastnost těles. Newtonův prostor je trojrozměrný, absolutní, neměnný, vždy v klidu. Rozdíl mezi hmotou a prázdným prostorem je jasný. Čas je absolutní, autonomní a nezávislý na hmotném světě. Plyne rovnoměrně a neměnně. Veškeré fyzikální procesy se dají redukovat na pohyby hmotných bodů, které jsou důsledkem gravitační síly mezi nimi. Výsledný obraz vesmíru je obraz gigantického hodinového stroje. Události a procesy jsou tvořeny řetězci vzájemně závislých příčin a následků. Pak by ovšem bylo teoreticky možné předpovědět budoucnost. Ilya Prigogin tuto víru nazval základním mýtem klasické vědy.

 

René Descartes formuloval absolutní dualismus mezi myslí (res cogitans) a hmotou (res extensa). Byl přesvědčen, že materiální svět může být popsán objektivně bez ohledu na lidského pozorovatele. Nezapomínejme, že pro Newtona i Descarta byl základním prvkem jejich filozofií a světového názoru Bůh. Moderní vědecké disciplíny podle Descartesova a Newtonova vzoru vytvořily obraz vesmíru jako nesmírně složitý mechanický systém, evoluce pak je řízena slepými mechanickými silami.

 

Kdesi kdysi se přihodilo, že si hmota začala uvědomovat sama sebe a okolní svět. Řešení tohoto problému - jak, kdy, proč - se odsouvá. Přetrvává víra, že vědomí je omezeno na živé organismy a je produktem vysoce organizované hmoty. Je průvodním jevem fyziologických procesů v mozku. Tato víra je založena na obrovském množství pozorování klinické a experimentální neurologie a psychiatrie. O spojení mezi vědomím a mozkem nelze pochybovat. Ale to nevede k jednoznačnému závěru, že vědomí je vytvářeno mozkem. Kvalita televizního přijímače závisí na správné funkci všech jeho částí. Ale neexistuje vědecký důkaz o tom, že televizní program musí být vytvářen televizorem. Neurochirurg Wilder Penfield ve své knize The Mystery of the Mind, 1976, shrnuje své celoživotní dílo a uvádí hluboké pochybnosti o tom, že vědomí je produktem mozku a může být vysvětleno pomocí mozkové anatomie a fyziologie. Materialistická psychologie vychází ze zásad britských empiristů: Nic není v rozumu, co nebylo dříve ve smyslech. (John Locke)

 

Hlavní proud psychiatrie a psychoterapie přijal za svůj freudovský názor, že právě narozené dítě je tabula rasa. Vývoj je tedy určen posloupností dětských zkušeností. Jediné uznávané předporodní vlivy jsou dědičnost, síla instinktů, poškození organismu. Mechanistická věda vysvětluje prostřednictvím materiálních procesů v mozku i lidskou inteligenci, umění, náboženství, etiku, vědu. Pravděpodobnost toho, že by se lidská inteligence vyvinula z nejjednodušších chemických sloučenin do dnešní podoby pouze posloupností náhodných mechanických procesů, byla přirovnána k pravděpodobnosti tornáda, které by sestavilo moderní Jumbo jet Boeing - tím, že se přežene přes vrakoviště. (Nedostatek přirovnání tkví v tom, že v případě biologického vývoje existuje silná zpětná vazba.) Materialistická psychologie každou odchylku od karteziánsko - newtonovského modelu označuje za psychózu nebo za výsledek špatného výzkumu.

 

Současná psychiatrie není schopna vysvětlit široký okruh jevů, které leží mimo biografickou a individuální oblast nevědomí - zážitky týkající se období biologického porodu (perinatální) - a dále transpersonální zážitky - ty, které přesahují životopisnou oblast jedince. Ale: pochopit do hloubky psychotický proces je prakticky nemožné bez transpersonálního rozměru. Nelze redukovat problematiku na biochemické faktory nebo na vliv zážitků z dětství. V současnosti se projevuje tendence redukovat mystické zážitky a duchovní život na psychotické stavy, pověry, nevyřešené konflikty. Freud vysvětluje náboženství obsedantní nutkavou neurózou. Ponechává stranou bezprostřední zážitek alternativních dimenzí reality společný pro vývoj všech velkých náboženství.

 

Současná psychologie a psychiatrie neakceptuje údaje z praxe Jungovy analýzy a nových zážitkových psychoterapií, neakceptuje zážitky spojené se smrtí a se stavy blízkými smrti, odmítá psychedelický výzkum i zprávy „vizionářských antropologů“. Významné odchylky od "přesného vnímání skutečnosti" jsou považovány za příznaky vážné psychopatologie, poškození smyslových orgánů. Neobvyklé stavy vědomí se vykládají jako symptom dušení choroby. Nebere se v úvahu, že neobvyklé stavy mysli mohou mít terapeutický potenciál. Psychiatrická terapie se tedy snaží eliminovat neobvyklé jevy jakéhokoliv druhu a vrátit člověka zpět k vnímání a prožívání světa způsobem, o kterém bylo dohodnuto, že je normální.

 

Zdroj: Stanislav Grof, Za hranice mozku - Narození, smrt, transcendence. GEMMA 89, Praha 1992


komentářů: 22         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 2 »

7
Neregistrovaný (neregistrovaný) 18.08.2013, 22:22:06
O závěrech prof. Grofa z jeho pokusů s pacienty se můžeme dočíst v práci Jolany Polákové "Perspektiva naděje. Hledání transcendence v postmoderní době" a to v duhé části - Relativní transcendence. http://www.jolana-polakova.cz/Knihy/Perspektiva-nadeje/Relativni-transcendence
Grof rozděluje "psyche" do tří rovin: biograficko-vzpomínkové (včetně individuálního nevědomí), perinatální (týkající se zážitků před narozením, při narození a krátce po něm) a transpersonální (ve vlastním, to jest nejširším smyslu slova).
Prožitky transcendence vrcholí podle Grofa identifikací s „kosmickým vědomím“ a následovně, v dalším stadiu, se „suprakosmickým a metakosmickým prázdnem“.
To vše lze prožít, podle Grofa, uměle vyvolaným kontaktem našeho konvenčního vědomí s naší "mimovědomou poznávací schopností". Kontakt je uměle vyvolán uvedením pacienta do halucinačního stavu buď drogami nebo holotropní terapií (která vyvolává podobný stav jako LSD), v jiných kulturách se kontakt vyvolává rituálními obřady nebo přírodními drogami.
Vezmeme-li úvahu, že LSD jako další jiné halucinogenní nebo delirogenní látky zasahují rušivě do funkcí našeho mozkového a nervového systému, a dosah jejich působnosti a následků nebyl ještě plně zjištěn, vyvstává mi otázka, zda je možno dělat takové dalekosáhlé uzávěry o naší psychické, poznávací soustavě, použitím látek, které "falšují" reakce a dojmy. Sama Poláková hovoří o "mozaice velmi útržkovitých a vzájemně někdy málo koherentních výpovědí Grofových klientů". Při tom výpovědi, totiž jejich pravdivost není kontrolovatelná, jako na příklad při perinatálních "znovuprožitcích".

O účinku drog je zajímavé si přečíst: M.Doleček: Drogy, zvlášť část Disociační drogy: Halucinogeny, Delirogeny na stránkách. 34-45
Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny. Fakultní nemocnice Brno. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity http://www.akutne.cz/res/publikace/drogy-martin-dolecek.pdf

Převádět výsledky podobných pokusů do pojmů jako transpersonalita, transcendence, transkulturalita se mi zdá poněkud dobrodružným výletem do jiných vědeckých oborů, jako právě filosofie nebo sociologie.
Spíš by bylo vhodné hovořit o esoterice nebo o znovuvzkříšené teosofii.

Lucifer
6
Lucifer * 18.08.2013, 22:05:37
Petr Pacovský? To je tenhle?

http://www.pragoeduca.cz/156_Ing-Petr-Pacovsky

Wai
5 Fajn :-)
Wai * 18.08.2013, 21:25:33
Tak to se těším. Holotropní dýchání je také fajn téma. Byl jsem kdysi na kurzu Time managementu od pana Petra Pacovského. On pořádal tehdy víkendové holotropní dýchánky - byl školen přímo panem Grofem. Já jsem se nikdy neúčastnil, za to moje kolegyně tehdy ano a tak jsem měl z první ruky její zkušenosti.

Lucifer
4
Lucifer * 18.08.2013, 21:19:38
Waii, k tomuhle tématu se bezpochyby ještě budu vracet. Teď ho ovšem nadhodila Stella... netuším, proč se neozývá... Nerozhodný

Wai
3 Za hranicemi mozku....
Wai * 18.08.2013, 21:11:00
...pobývám velmi pravidelně Usmívající se
Tohle téma mne zajímá Luci, už s ohledem na můj dřívější a prozatím jediný příspěvek. (link zde: http://www.neviditelnycert.cz/blog/filosoficky-koutek/1168-kolik-vlastne-mame-smyslu-a-jak-je-to-s-reinkarnaci.html#komentar ).

Pro náhled na úplnou změnu paradigmatu doporučuji být přístupný i zcela jiným výkladům o způsobu existence lidí, který se mi k nelibosti všech povedlo propašovat z Youtube Usmívající se Jde o teorii již zmiňovaného kontroverzního mystika Levašova. Určitě se podívejte na video, třeba jen s ohledem na fakt, že autor této teorie dostal v 90. létech minulého století prostor v naší televizi, která vysílala v půlnočním čase jeho "léčivé seance", na nichž nás autor sám "léčil" z post-totalitního schématu nazírání na svět. Možná jste jeho seanci tehdy absolvovali Usmívající se

Tedy s ohledem na jeho teorii nacházíme se svým způsobem za hranicemi mozku každou noc ve spánku, celou dobu před narozením a po své smrti se za hranice mozku navracíme Usmívající se

Lucifer
2
Lucifer * 18.08.2013, 20:01:36
Velmi zajímavé, milý neregistrovaný, závěry filosofického rázu však nebyly ukončeny, pojednání bude mít ještě druhý díl, takže bych s těmi rezervami posečkal. Druhý díl vyjde nejspíš pozítří, zítra tu bude něco o lapidáriu. Autorka obou dílů je momentálně čertí redakci nepřístupná. Svůj rozbor Grofovy knihy Za hranice mozku mi poslala před pěti dny, od té doby se neozvala, takže ani nevím, jestli je s mým zpracováním spokojena. Nevinný

1
neregistrovaný (neregistrovaný) 18.08.2013, 10:11:46
Jde v podstatě o pozorování účinků halucinogenního prostředku - LSD, syntetizovaného švýcarskou farmaceutickou firmou Sandoz v Basileji, která ho v 60. letech nabízela zdarma psychiatrům k experimentaci.
"Do šedesátých let byly prováděny po celém světě rozsáhlé výzkumy jejích psychiatrických účinků, např. Timothy Learym na Harvard University. Bylo úspěšně používáno mj. jako psychoterapeutická pomůcka, v léčení depresí, schizofrenie, drogové závislosti a alkoholismu a dětského autismu.[3] LSD si brzy oblíbili umělci k posílení své kreativity. Od toho byl už jen malý krok k získání si popularity mezi veřejností (zejména mezi příslušníky hnutí Hippies) a v důsledku jejího podávání bez odborného dohledu došlo k sérii nešťastných úmrtí a nehod. To vedlo v roce 1967 k prakticky celosvětovému zákazu LSD i ostatních psychedelik. V komunistickém Československu, kde prováděl výzkum např. Stanislav Grof, bylo zakázáno jako v jedné z posledních zemí." cit http://cs.wikipedia.org/wiki/Diethylamid_kyseliny_lysergov%C3%A9
V padesátých létech experimentuje účinky LSD i americká CIA.

Další materiály k přečtení:
Encyklopedie anglo-amerických autorů
http://www.volny.cz/yettinka/grof.htm

DOBRODRUŽSTVÍ SEBEOBJEVOVÁNÍ
Stanislav Grof
http://otz.wu.cz/Dobrodruzstvi_sebeobjevovani.pdf

http://gnosis9.net/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2006110002
Zajímavé výzkumy o podstatě hmoty a vědomí (2.)
Autor: Libor Kukliš, Rubrika: Hmota a vědomí, Vydáno dne: 11.11.2006

ve formě pdf
článek Perspektiva naděje Karel Vrána

K závěrúm filosofického rázu, vyvozených z těchto pokusů - o imanentizmu a transcendentalizmu poznání bych měl jisté rezervy.

«   1    2     »