Na umělou inteligenci jsem tady v poslední době upozornil ve třech článcích: Lidé se do umělé inteligence zamilovávají. Měli bychom se obávat?; Umělá inteligence je prý soucitnější než odborníci na duševní zdraví; Blíží se konec internetu, jak ho známe? V prvních dvou jsem jako zdroj použil Live Science, ve třetím video na YouTube, na který navazuji tímto článkem. V něm je demonstrováno, jak nástroje umělé inteligence, které vám poskytují informace, od vás také shromažďují spoustu informací a mohou je poskytnout třetím stranám. A co z toho plyne.
Lucifer
Umělá inteligence se stala součástí každodenního života. Mnoho zařízení – včetně elektrických holicích strojků a zubních kartáčků – která pomocí algoritmů strojového učení sledují, jak člověk zařízení používá, jak zařízení funguje v reálném čase, a poskytují zpětnou vazbu. Od pokládání otázek asistentovi AI, jako je ChatGPT nebo Microsoft Copilot, až po sledování každodenní fitness rutiny pomocí chytrých hodinek – mnoho lidí používá systém nebo nástroj AI každý den.
Nástroje a technologie umělé inteligence sice mohou usnadnit život, ale zároveň vyvolávají důležité otázky týkající se ochrany osobních údajů. Tyto systémy často shromažďují velké množství údajů, aniž by si to lidé uvědomovali. Získané informace pak mohou být použity k identifikaci osobních návyků a preferencí, a dokonce k předvídání budoucího chování na základě závěrů vyvozených ze souhrnných dat.
Generativní software umělé inteligence využívá velké množství trénovacích dat k vytváření nového obsahu, například textu nebo obrázků. Prediktivní umělá inteligence využívá data k předpovídání výsledků na základě minulého chování, například jaká je pravděpodobnost, že splníte svůj denní cíl kroků, nebo na jaké filmy se budete chtít dívat. Oba typy lze použít ke shromažďování informací o vás. Generativní asistenti s umělou inteligencí, jako jsou ChatGPT a Google Gemini, shromažďují všechny informace, které uživatelé zadají do chatovacího pole. Každá otázka, odpověď a výzva, kterou uživatelé zadají, je zaznamenána, uložena a analyzována za účelem vylepšení modelu AI.
Zásady ochrany osobních údajů společnosti OpenAI informují uživatele, že "obsah, který nám poskytnete, můžeme použít ke zlepšení našich služeb, například k trénování modelů, které pohánějí ChatGPT." Přestože společnost OpenAI umožňuje odmítnout používání obsahu pro trénování modelů, stále shromažďuje a uchovává vaše osobní údaje. Ačkoli některé společnosti slibují, že tyto údaje anonymizují, což znamená, že je ukládají bez uvedení jména osoby, která je poskytla, vždy existuje riziko, že údaje budou znovu identifikovány.
Kromě generativních asistentů AI platformy sociálních médií, jako je Facebook, Instagram a TikTok, průběžně shromažďují data o svých uživatelích, aby mohly trénovat prediktivní modely AI. Každý příspěvek, fotografie, video, lajk, sdílení a komentář, včetně doby, kterou lidé stráví prohlížením každého z nich, se shromažďují jako datové body, které se používají k vytváření digitálních datových profilů pro každou osobu, která službu používá. Profily mohou být použity ke zdokonalení doporučovacích systémů platformy sociálních médií s umělou inteligencí. Mohou být také prodány zprostředkovatelům dat, kteří prodávají údaje o osobách jiným společnostem, aby jim například pomohli vytvořit cílené reklamy, které odpovídají zájmům dané osoby.
Mnohé společnosti provozující sociální sítě také sledují uživatele na různých webových stránkách a v aplikacích tím, že do jejich počítačů umisťují soubory cookie a vložené sledovací pixely. Soubory cookie jsou malé soubory, které ukládají informace o tom, kdo jste a na co jste při prohlížení webových stránek klikli. Jedním z nejčastějších použití souborů cookie jsou digitální nákupní košíky: Když vložíte položku do košíku, opustíte webové stránky a vrátíte se později, položka bude stále v košíku, protože soubor cookie uložil tuto informaci. Sledovací pixely jsou neviditelné obrázky nebo kousky kódu vložené do webových stránek, které informují společnosti o vaší aktivitě, když navštívíte jejich stránku. To jim pomáhá sledovat vaše chování na internetu. Proto uživatelé často vidí nebo slyší reklamy, které souvisejí s jejich prohlížením a nákupními zvyklostmi, na mnoha nesouvisejících webových stránkách, které prohlížejí.
Stejně jako platformy generativní umělé inteligence nabízejí i platformy sociálních médií nastavení ochrany soukromí a odhlášení, které však lidem poskytují omezenou kontrolu nad tím, jak jsou jejich osobní údaje shromažďovány a zpeněžovány.
Mnoho nástrojů s umělou inteligencí nevyžaduje, aby člověk provedl nějakou přímou akci, aby o něm nástroj mohl shromažďovat údaje. Chytrá zařízení, jako jsou domácí reproduktory, fitness trackery a hodinky, neustále shromažďují informace prostřednictvím biometrických senzorů, rozpoznávání hlasu a sledování polohy. Pokud to společnost povolí, mohou k těmto údajům přistupovat i třetí strany, například inzerenti, firmy zabývající se analýzou dat nebo orgány činné v trestním řízení, které mají k dispozici soudní příkaz.
Některé společnosti vyrábějící chytrá zařízení také místo posílení ochrany soukromí tuto ochranu ruší. Společnost Amazon nedávno oznámila, že od 28. března 2025 budou všechny hlasové záznamy ze zařízení Amazon Echo ve výchozím nastavení odesílány do cloudu společnosti Amazon a uživatelé již nebudou mít možnost tuto funkci vypnout. To je rozdíl oproti předchozímu nastavení, které uživatelům umožňovalo omezit shromažďování soukromých údajů.
Podobné změny vyvolávají obavy, do jaké míry mají spotřebitelé při používání chytrých zařízení kontrolu nad svými vlastními údaji. Mnozí odborníci na ochranu soukromí považují cloudové ukládání hlasových záznamů za formu shromažďování údajů, zejména pokud se používají ke zlepšení algoritmů nebo vytváření uživatelských profilů, což má dopad na zákony o ochraně osobních údajů určené k ochraně soukromí na internetu.
To vše vyvolává vážné obavy lidí a vlád o ochranu soukromí, pokud jde o způsob, jakým nástroje umělé inteligence shromažďují, ukládají, používají a předávají data. Největší obavy vzbuzuje transparentnost. Lidé nevědí, jaká data jsou shromažďována, jak jsou data využívána a kdo má k těmto datům přístup. Společnosti mají tendenci používat složité zásady ochrany osobních údajů plné technického žargonu, aby lidem ztížily pochopení podmínek služby, se kterou souhlasí. Jedna studie zjistila, že lidé četli dokument s podmínkami služby, jehož průměrná doba čtení byla 29-32 minut, v průměru 73 sekund. Data shromážděná nástroji umělé inteligence mohou být zpočátku uložena u společnosti, které důvěřujete, ale mohou být snadno prodána a předána společnosti, které nedůvěřujete.
Nástroje umělé inteligence, společnosti, které je mají na starosti, a společnosti, které mají přístup k údajům, jež shromažďují, mohou být také předmětem kybernetických útoků a úniků dat, které mohou odhalit citlivé osobní údaje. Tyto útoky mohou provádět kyberzločinci, kteří v tom jedou pro peníze, nebo takzvané pokročilé trvalé hrozby, což jsou obvykle útočníci sponzorovaní státem, kteří získají přístup k sítím a systémům, zůstanou tam nepozorovaně a shromažďují informace a osobní údaje, aby nakonec způsobili narušení nebo škodu.
Zdroj: Live Science, Your devices feed AI assistants and harvest personal data even if they’re asleep. Here's how to know what you're sharing
24.06.2025, 00:00:00 Publikoval Luciferkomentářů: 1