Jen počkej! (Pomsta?)

rubrika: Povídání


„Když se dovoláváme nenásilí, nesmíme projevit žádný hněv vůči tomu, kdo nám ublížil. Nesmíme mu přát nic špatného, urážet ho nebo dokonce fyzicky napadat: máme mu spíš přát šťastný osud a v každém případě snést jakékoli zlo, které nám ještě může způsobit. Nenásilí je aktivní síla toho nejvyššího řádu. Nenásilí je stav dokonalosti. Je to cíl, k němuž směřuje celé lidstvo, i když nevědomky.“ – Gándhí

 

Tak nevím. Veškeré mýty, které z nevědomých hlubin prostupují náš život, prosazují potřebu řádu. A řádu se dá docílit jedině dosažením rovnováhy, tedy také uplatněním spravedlivé pomsty za zločin…

 

Stella


Pokud nejde o živočišnou radost z absurdního sadismu Itchyho a Scratchyho, provází pomsta, odveta, msta, trest… v různých podobách naše každodenní konání. Ani si nejsme vědomi, že ve skutečnosti POTŘEBUJEME nepřítele, abychom se vyrovnali se zlem. Proto v sobě pěstujeme i NENÁVIST. Nenávidět nelze abstraktní princip nebo celé lidstvo najednou, a tak si vybereme jednotlivce. (Právě tak je těžké milovat lidstvo, milujeme jednotlivé lidi…) Zatímco psychologie obvykle mluví o nenávisti jako o dlouhodobé negativní EMOCI, Freud ji označuje jako STAV Ega.

 

Záměrně ponechávám stranou obvykle citovaný Starý zákon s veškerými hrůzami, jež radí pro uplatnění spravedlnosti Hospodin (s cílem oslavovat a sloužit Hospodinu), i mnohem přijatelnější Nový zákon s požadavkem nastavovat i druhou tvář a bezvýhradně milovat nepřátele. Jen dodám, že jsem si jako absolventka náboženství s odstupem času uvědomila důležitost interpretace Starého zákona prostřednictvím kněze – kdybychom společně četli originální texty knih Mojžíšových, asi bychom hodně pochybovali. Ale např. zásada Oko za oko (také Nohu za nohu) prý v praxi stanovila i pravidla – že se nesmí zajít až za tuto mez, tedy, že msta musí být spravedlivá, přiměřená provinění. A prý bylo možné uskutečnit i finanční vyrovnání. Nepřítele máme zaskočit mírností, jen tak s útokem přestane sám…

 

Nenávist je prý emoce silnější než láska. S ní spjatá potřeba pomsty je v nejstarší epice přítomna snad vždycky. Přešla pak do psané literatury, charakterizuje Homéra i řecké drama. Jaká musí být síla, která přiměje Médeu, aby zavraždila své děti kvůli pomstě! Aby potlačila to naprosto elementární, co z ní dělá ženu - matku. Těžko u Médeii usuzovat na spravedlivou mstu, jakou vykonává např. Odysseus. Jistě, umělec pracuje s nadsázkou, ale motiv kruté pomsty se znovu objeví ve středověkém eposu, v době křesťanské - a tady už se dá mluvit o zdůraznění AGRESE.

 

Podle psychologů se člověku pomstou neuleví. Je sice prostředkem k udržení pořádku, je prý daná přírodou i zvířatům, umožňuje jim biologické přežití. Toto (instinktivní) jednání přinese chvilkovou úlevu a poskytne člověku radost na úkor jiných. Ovšem - následuje smutek. Pěstujeme si tak vnitřní konflikt a trpíme dvakrát: jednou tím, co se nám špatného stalo, podruhé myšlenkou na pomstu. A tak se nabízí východisko: ODPUŠTĚNÍ. Odpuštění prý znamená cestu k vnitřnímu klidu, je to rozhodnutí dál netrpět. Sami se rozhodneme, že si nenecháme kazit život, a tím změníme vlastní negativní stav. Stojí psáno, že je dobré zapomínat na špatné věci a přijmout jako daný fakt, že život není spravedlivý.

 

Znáte z televize scény z Ameriky, v nichž se rodiče zavražděného dítěte dojemně smiřují s rodiči vraha nebo odpouštějí samotnému vrahovi? Nevylučuji, že jde o upřímný projev velkorysosti, i když těžko představitelný… Kdo z nás ví, jak by se zachoval v podobné mezní situaci? Nicméně - v procesu odpouštění hraje velikou roli ČAS. Hodně místa této otázce věnuje Milan Kundera a Vladimir Jankélévitch. Oba se shodují ve všem podstatném: Události mají většinou jiný význam, než jaký jim momentálně přisuzujeme my. Lidé, kteří události dopustili, jsou jen „nevědomí zpravodajové vyšší vůle, o které nemají tušení.“ (Kundera: Žert)

 

Nenávist plodí jen nenávist. Obecná ZÁŠŤ vůči lidem se stává prokletím. Žít ve světě, kde není nikomu odpuštěno, je jako žít v pekle. Zášť je destruktivní. Když odkládáme pomstu, změní se v osobní náboženství, v mýtus odtržený od konkrétních lidí. Protože v našem osobním mýtu jsou tito lidé stejní, ale ve skutečnosti jsou dávno někým jiným. Podle Kundery nikdo neodčiní KŘIVDY, jež se staly, protože všechno bude zapomenuto. A úlohu odpuštění převezme zapomenutí. Jankélévitch filozoficky náročně zdůvodňuje úlohu času, pokud jde o překonání zášti, ale závěr, k němuž dochází, je v podstatě lidové: Čas všechno zhojí.

 

Avšak: „Minulost málokdy mizí beze stopy, čas pracuje tak, že integruje nebo vstřebává nahodilé události, které se poté, jak ukázal Bergson, stanou latentními, integrálními prvky a skrytými součástmi naší přítomnosti.“ „Proto také může gordický uzel provinilé nadčasovosti rozervat - mimo jakoukoli nápravu - jen nadčasovost bezdůvodného odpuštění.“ Prodlužování agonie viny nikdy nedosáhne výsledku srovnatelného s jednorázovým odpuštěním. Odpuštění je totiž skokem do prázdna, skokem s odrazem v minulosti.“ Odpuštění není absolutní, je relativní – něco jím sledujeme. Je to TVŮRČÍ čin, nemůže být nahrazen omluvou. Zakládá nový život viníka. Je darováním! Čas ho nenahradí! No, a je na nás: Poznáme, kdy je odpuštění namístě? Kdy nebude jen projevem zbabělosti? Projevem nemístné tolerance ke zlu? V čase se míjíme s kulturami jiných zemí a jiných náboženství…

 

Možná jste nečetli: KREVNÍ MSTA jako institut mimosoudního vyrovnání. Je kánonem, tedy souborem pravidel, zvykovým právem rodové společnosti.  Přetrvává v Albánii, jižní Itálii, Japonsku, Srbsku, na Korsice… Jde o morální povinnost mužů pomstít zločin. Platí: krev za krev. Čest je povýšena na nejvyšší hodnotu. Člověk beze cti a úcty je mrtvý. Krevní msta má přesná pravidla. V Albánii provinilec dostane měsíc na útěk nebo vyplacení. Stává se, že chlapci zůstanou zavření doma a nevycházejí desítky let, aby nebyli zabiti. Nejhorší provinění je, když je člověk označen za lháře. Dále urážka manželky… Nejnižší trest je uctivá omluva, jinak se platí krví. Trest vykonává Pán krve. Vybere jej rada starších. O výsledku podá veřejně hlášení.

 

Zmiňuji se o tomto tématu proto, že za Hodžovy vlády byl tzv. Lekův zákon zakázán, dnes se uplatňuje bez omezení. Vznikl bludný kruh. Zvyky se zdůvodňují: Tak pravil Leka. (Leka Dukadžini – bojovník proti Osmanům, 15. st.) Doba se mění, metody se vylepšují. R. 2006 byla krevní msta novelizována. Jsou povoleni nájemní vrazi, a tak počty vražd rostou. Dříve se směly zabíjet děti od osmi let, nyní i mladší. Je možné použít výbušniny. Rady starších působí jako paralelní legislativní sbory. Jejich vliv sahá do Srbska, Kosova, Makedonie.

 

Závěr? Zase Gándhí: „Nenásilí a zbabělost se vylučují. Skutečné nenásilí nezná strach. Kdo vlastní zbraně, má strach nebo je zbabělý.“

(Jo, Gándhí… Jaký protivník stál proti tobě?)

 

K tématu pomsty mě inspirovali: poslední šéf, pitomá sousedka, nemožná kolegyně, zlá prodavačka z Potravin a hned potom:

 

Bible kralická

Kundera, Milan: Žert, ČS, Praha 1967

Stern, Henri: Mahátma Gándhí, Triton, Praha 2004

Jankélévitch, Vladimir: Odpuštění, MF Praha 1966

Internet: „navýchod“


komentářů: 21         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 2 »

6
Starý kocour (neregistrovaný) 05.11.2013, 13:19:41
Moudrá úvaha, Stello.
Je zdůvodněním, proč je třeba zapomínat. Totiž ne "zapomínat", ale "pominout" dávné křivdy. Biblické "kamenem - chlebem". Odpustit, ne jako gesto určené okolí nebo svému vlastnímu EGU, ale jako racionální vyřešení nekonečného řetězeni pomst - a pomst za pomsty.

To je důvod, proč nechápu a nemám rád ty vytrvalé řeči o Sudeťácích, komunistech, o ubližování: černochům, židům, cikánům... Většinou je dnes situace zcela jiná, někdy i docela opačná.

Lidé, kteří ve svém životě zírají jen do zpětného zrcátka a počítají své staré křivdy. Když pak narazí do zdi, je to jejich vina. Měli koukat taky trochu dopředu. Těm bych "volant" našeho osudu nesvěřoval.

A taky mohu potvrdit: Máš-li z něčeho (někoho) strach, obvykle to ten někdo pozná - a zaútočí. Ať je to pes nebo třeba Cikán.

mefistofeles
5 Odpovím slovy Václava Hraběte
mefistofeles * 05.11.2013, 13:09:45

Václav Hrabě - Blues pro bláznivou holku

http://youtu.be/g4TQhJfjAZY

Zamilovaný

Stella
4
Stella 05.11.2013, 12:13:00
Nevím, nakolik jste, mefistofele, víc člověk životní praxe, jak často se dostanete do střetu s bezskrupulózním chováním. Já doufám, že v sobě nenávist neživím, ale docela s radostí čas od času "zapociťuji" hluboké tiché pohrdání někým. Víc nechci, stačí to, pak přejde i toto.
Miminko nepřichází na svět se zlobou v srdci, ale s předpoklady k ní - jako ke všemu jinému. A brzy zkouší, co bude výhodné...
Ta teorie o instinktivním jednání je ze zdrojů, jež jsou chytřejší než já, proto ji považuji za objektivní. Však je na člověku, aby na sobě zapracoval a zvířeckosti se vzdálil.
Vyznačovala jsem pojmy, které samy potřebují výklad i uvažování. Ale jak jsem už včera slíbila, já v tom pokračovat nebudu. Úžasný

mefistofeles
3 Máme asi privysokú rychlosť
mefistofeles * 05.11.2013, 01:21:20

Sny malované štestím a pohodou...

Peha - spomal

http://youtu.be/idUirrHZ6cE

Zamilovaný

Lucifer
2
Lucifer * 05.11.2013, 01:15:33
Zatím k tomu mám pouze tohle

http://www.youtube.com/watch?v=azMRIHIyt1Y

Zamilovaný

mefistofeles
1 Každý řádek by si zasloužil RE
mefistofeles * 05.11.2013, 00:50:27

Ne Váš příspěvek, Stello, zatím odpovím jen písničkou.

To, co vím ale už teď, je dobré se naučit nenávist či zlobu v sobě zabíjet, protože na rozdíl od Vašeho příspěvku si myslím, že není vrozená, a to na rozdíl od obrany teritoria, přivlastnění si obsahu korýtka, aj.

Nebo si opravdu myslíte, že miminko či jiné mláďátko přichází mezi nás se zlobou (nenávistí) v srdci?

Kdepak, některé záporné emoce se učíme napodobováním svého okolí, neboť není pravdou, že lidé pochází z opice, ale že lidé, a to při vší úctě k nim, si řadů rysů opic zachovali.

Katka Knechtová - V tichu
http://youtu.be/gHzmWfxNtRs

Mrkající


«   1    2     »