Stáváme se tím, co trávíme

rubrika: Pel-mel


V předchozí části o zdravé výživě bylo řečeno, že méně často znamená více. Jak by mělo vypadat složení přiměřené denní dávky potravy? Lanz poněkud poopravil skladbu předkládanou odborníky na stravování a došel k tomuto závěru: 60-70 % vody, 20-40 % sacharidů, 2-10 % bílkovin, 0-5 % tuků. Pojďme se tedy podívat, jak lze toho dosáhnout a jak probíhá naše trávení.

Lucifer


Začneme-li na základě předchozího doporučovaného složení přemýšlet o tom, které potraviny by přicházely v úvahu, aby pokryly tento poměr, najdeme v přírodě celou řadu druhů ovoce a zeleniny, jakoby střižené na míru. Například banán zahrnuje: 75.2 podílů vody, 22.5 podílů sacharidů, 2.1 podílů bílkovin a 0.2 podílů tuku. Kromě toho dostáváme zdarma a bez nějakých chemických přísad velké množství vitaminů a minerálních látek. Banán (a s ním jiné druhy ovoce a zeleniny) tedy přesně pokrývá naše požadavky. Každá změna této úplné, ideální a naprosto vhodné stravy je zbytečná.

Možná namítnete, že pro člověka jako "nejvyššího tvora" platí jiná pravidla. Opravdu? Lidé jsou z čistě biologického hlediska z 97 % konstruovaní jako lidoopi. Proto pro nás možná platí stejná, nebo alespoň velmi podobná pravidla výživy. Proč lidoopi nikdy netrpí na nadváhu, zácpu, revma, rakovinu a žaludeční vředy? Proč dosahují svého biologického věku? Obsah a složení potraviny jsou samozřejmě důležité, mnohem důležitější však je, jestli se vůbec ty dobré vitaminy, minerální látky aj. dostanou do krevního oběhu, v jakém množství a za jakých okolností. Ani ta nejlepší potravina nám není nic platná, když ji nemůžeme strávit.

Chcete-li zjistit, co vám opravdu prospívá, pak byste se vedle teorie bezpodmínečně měli zabývat i tím, co se děje ve vašem žaludku a střevě. Každý den. Začněte se tedy starat o to, co trávíte. Převážná většina fyzických nemocí má původ ve střevě. Nejdůležitějším předpokladem dobrého zdraví je to, aby veškerá strava prošla bez potíží žaludkem a střevem. Jestliže máte nějaké potíže, mohlo by to souviset s tím, že žaludek a střevo přetěžujete potravinami, které může zpracovat jen s velmi velkou námahou.

Doba trávení souvisí se stavem žaludečního a střevního traktu, kombinací jídel a jejich jakostí. Z tohoto důvodu nelze přesně vypočítat dobu trávení, ale přesto se dá alespoň přibližně odhadnout. Kupříkladu: čistá, vitalizovaná voda (nalačno) - 5-15 minut; ovoce - 30-40 minut; saláty, zelenina - 40-60 minut; zelenina vařená - 60-90 minut; chléb, těstoviny, sladké pečivo - 1.5-4 hodiny; maso, mléko, sýr, jogurt - 4-5 hodin; vydatné jídlo - 6-12 hodin; bohaté a tučné jídlo - 8-48 hodin. Tyto doby trávení prozrazují, kolik životní síly a energie ztrácíme kvůli nevhodným potravinám.

Poruchy trávení jsou dnes počátkem mnoha rozšířených civilizačních chorob. Většinou začínají jako neškodná zácpa či jiné poruchy trávení, až se z nich vyvinou vážná střevní onemocnění, ledvinové či žlučníkové kameny, revma, poruchy látkové výměny, cévní onemocnění, snížení odolnosti proti nákazám, alergie a četná onemocnění nervů. Je-li porušena činnost střev, je zatížený celý organismus, to znamená, že je trvale zaplavován toxickými látkami. Známé pořekadlo "Proměňujeme se v to, co jíme" už bohužel neplatí a to z jednoho důvodu - přijímáme změněnou potravu. Nemůžeme strávit všechno, co jíme. Jinak by nemělo 90 % obyvatel potíže s trávením.

Chcete konkrétně vědět, jestli nějaké jídlo působí kladně nebo záporně na váš organismus? Za tímto účelem můžete provést jednoduchou zkoušku. Požádejte nějakého přítele (přítelkyni), aby vám přitom pomohl. Napřed napněte pravou paži (leváci levou) a veškerou silou ji držte nahoře, zatímco váš přítel se bude snažit stlačit ji dolů. Teď víte, kolik máte síly. A pak můžete testovat nějakou potravinu. Udělejte například pokus s cukrem, Vezměte si kostku cukru a nechejte ji rozplynout na jazyku, hmotu dobře prosyťte slinami a nakonec ji spolkněte. Znovu napněte paži, držte ji celou silou nahoře a položte si otázku: "Prospívá mi cukr, posiluje mě?" Zatímco se na ni dál soustředíte v myšlenkách, poprosíte přítele, aby zase zatlačil na vaši paži. Uvidíte, že spadne dolů jako bez života.

Na závěr ještě několik z nejznámějších mylných názorů:

  1. Každý den musíme pravidelně sníst tři jídla, jinak začneme ztrácet na váze a zemřeme.
  2. Kdo rychle jí, ten rychle pracuje.
  3. Popovídejme si o tom u stolu, tam na to budeme mít víc času.
  4. Jídlo musí být pořádně uvařené, aby se žaludku usnadnila práce.
  5. Dobré jídlo musí být správně dochucené.
  6. Tuk vytváří zásoby energie a chrání před chladem.
  7. Kdo hodně jí, ten bude velký a silný.
  8. Člověk si jinak nic nedopřeje. Pořádným jídlem si může prospět.
  9. Kvalitní potraviny jsou drahé.
  10. Ovoce je vhodné jako dezert.

 

A teď správné či rozumné odpovědi:

  1. Zdravý člověk se obejde celé dny bez jídla. Ale někteří mají klesající hladinu cukru, takže musí pravidelně jíst, třeba každou hodinu.
  2. Nedostatečné rozkousání způsobuje, že jen částečně natrávená strava kvasí v žaludku. Důsledkem toho je zácpa a zahlcení zplodinami.
  3. Spěch, nepříjemné pocity, odmítnutí, stres, mučivé myšlenky před jídlem, během jídla a po něm, to všechno jsou faktory, které trávení značně zhoršují.
  4. Vařením jídlo zbavujeme živin. Většinou ho polykáme nerozkousané a často jíme ve spěchu, což způsobuje poruchy trávení. Žaludek je sval, který ochabne, když nepracuje a pak nezpracuje ani vařenou potravu.
  5. Zjemňování jídel znamená obrovskou nabídku dráždidel, která narušují činnost trávicího ústrojí.
  6. Tuk je zvlášť těžce stravitelný. Organismus se přitom zahřeje, takže vzniká mylný dojem ochrany před chladem.
  7. Velcí a silní budeme jen z toho, co strávíme. Všechno nestrávené nám neprospívá a oslabuje nás. Víc než množství rozhoduje čerstvost, přirozenost, kvalita a kombinace jednotlivých složek.
  8. Kazit žaludek denaturovanými potravinami ve velkém množství je stejně zbytečné jako tahat sebou padesátikilový batoh nebo se schválně řezat nožem do ruky.
  9. Kvalita má jen málo společného s cenou. Jablko je mnohem levnější a zdravější než jablečná tyčinka. Jestli je kaviár opravdu zdravý, ponecháme stranou. Drahá zelenina jako chřest není nejbohatší na živiny.
  10. Trávení ovoce trvá mnohem kratší dobu než všech ostatních potravin. Když se jí až po jídle, leží dlouho v žaludku a začíná kvasit. Ovoce by se mělo vždycky jíst jako předkrm.

 

Zdroj: Arnold H. Lanz, Pět Tibeťanů - záruka dlouhého života.

Poznámka: Vzhledem k tomu, že mě Lanz docela přesvědčil, tomu, že už jsem o těchto věcech nějakou a docela dobrou představu měl, a tomu, že naslouchám svému nitru, které mi momentálně říká, že jeho životospráva začíná jít do kytek, jsem se rozhodl, že dnes zahájím speciální stravovací režim, jenž budu aplikovat asi několik dní a který je založený na tom, že se budu živit především ovocem, zeleninou, oříšky a občas k tomu přidám nějakou vícezrnnou pochutinu.


komentářů: 2         



Komentáře (2)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

2 Naše babička
mirka (neregistrovaný) * 21.01.2018, 10:16:19
nosila zástěru s kapsou, ve které měla krajíc tmavého chleba, když měla hlad tak kousek snědla.
Masa měla hodně málo a ke smažení, pod cibulku používala zásadně sádlo. Ovoce i zeleninu měla z vlastní zahrádky. Byla takové pozitivní slučníčko a hlavně se držela zásad - co nechceš sám, nedělej bližnímu a člověče přičiň se pán Bůh ti pomůže.
Zemřela zdravá v 99 letech - měla ukázkový krevní obraz, tlak, cukr, cholestrol, do posledních dnů hrála šachy a mariáš.
Milá babičko, pozdrav Tobě \"nahoru\", vzpomínáme často, Miri



1
Miloslav Chmela (neregistrovaný) * 15.12.2016, 19:09:01
Plačící Inspirativní článek! Pravda také je,že dosti vysokého věku se dožívají lidé kteří velmi málo jedí, viz. Válečná generace. Můj známý, chudý důchodce,jedl naprosté minimum jídla, žádné zázračné superfood,žádné tablety multivitaminu, nastudoval žádnou zdravou stravu a dožil se 97 let v naprosto dobré kondici a u nás v klubu hrál aktivně šachy na úrovni národního mistra. Naprostá střídmost je absolutně nezbytná. S pozdravem Chmela Miloslav

«     1     »