Kanibalové a voodoo

rubrika: Pel-mel


Pro dnešní zřejmě opět vodou usoužený den jsem vybral něco k odlehčení. Vzhledem k vodní situaci v naší zubožené krajině je jistě každé odlehčení, nadlehčení či ulehčení zapotřebí jako praseti drbání. Jak spolu souvisí kanibalové a voodoo? Ve skutečnosti nijak. Někteří možná namítnete, že obojí obsahuje jistou formu sadismu, kanibalové požírají své lidské souputníky a vyznavači voodoo propichují figurky s cílem někomu ublížit, ale není tomu tak, tedy alespoň ne v tom druhém případě. V každém případě však někdy není od věci pro svoje odlehčení spojit dohromady dvě naprosto rozdílné věci a počkat si, co se z toho vyklube.

 

Lucifer


Slovo „kanibal“ pochází z chybného záznamu jména středoamerického kmene Karibů, který pořídil roku 1495 Kolumbus. Napsal, že našel nedávno opuštěnou „kanibalskou“ hostinu, kde v malých kotlících či na roštech doutnaly lidské údy. Kanibalismus zaznamenali další objevitelé také v Jižní Americe, Africe, Austrálii, Nové Guineji a v Tichomoří. Kapitán Cook dobře věděl, že Maorové jedí nepřátele zajaté v boji. Během jeho druhé plavby si jeho poručík Charles Clerke opekl na naléhání maorského válečníka na ohni kus hlavy a podle svých záznamů ji „snědl nanejvýš hltavě a šestkrát si potom blaženě olízl prsty“.

 

William Arens ve své vlivné knize The Man-Eating Myth (Mýtus o lidožroutství, 1979) tvrdí, že tyto historky jsou rasistické výmysly, které měly ospravedlnit západní kolonialismus. Výsledkem bylo období „popírání kanibalismu“ mezi antropology. Nedávné výzkumy však vedly většinu historiků a antropologů k závěru, že kanibalismus se skutečně u řady kmenových kultur praktikoval, většinou pro rituální účely a někdy pro potravu.

 

Poslední společnost, která se přiznala k rituálnímu kanibalismu, byl kmen Fore na Nové Guineji. Foreové této praxe zanechali v polovině 50. let minulého století po vypuknutí nemoci kuru, mozkové choroby, která se šíří po konzumaci lidského mozku a míchy. Existují také archeologické důkazy. Pozůstatky rozporcovaných lidských těl se našly ve Francii, Španělsku a Británii. Některé britské nálezy pocházejí z období let 30 př. Kr. až 130 po Kr., což nasvědčuje tomu, že domněnka Římanů, že starověcí Britové jedli lidské maso, byla oprávněná. Koneckonců i dnes se ve vyspělých zemích tu a tam nějaký kanibal najde, kupříkladu Hannibal-kanibal, ačkoli ten je vlastně fiktivní, tak třeba Andrej Čikatilo.

 

V roce 2003 oznámili obyvatelé jedné vesnice na Fidži, že chtějí vydat formální omluvu rodině reverenda Thomase Bakera, anglického misionáře, kterého jejich předkové v roce  867 zabili a snědli. Pokusili se dokonce sníst i jeho boty, ty však byly příliš tuhé, a tak je roku 1993 vrátili metodistické církvi.

 

V náboženství zvaném voodoo (známém v Beninu jako vodun, na Haiti voudou a v Dominikánské republice vudu) neexistuje žádná tradice propichování lidských figurek s cílem někomu ublížit. Kouzelnické praktiky voodoo jsou složité a pocházejí ze západní Afriky, odkud byly přeneseny na Karibské ostrovy a do Ameriky. Smyslem většiny rituálů je uzdravování. Nejvíce se „figurce voodoo“ blíží asi dřevěná soška zvaná bocheo (doslova „zmocněná figurka“), která má v sobě malé dírky. Do příslušné dírky se vždy vloží větvička, která má přinést léčivou energii.

 

Lidový mýtus o figurkách voodoo je odvozen z evropské figurky, nazývané v angličtině poppet (od latinského pupa, panenka), která se tradičně užívala v čarodějnictví. Pochází ze starověkého Řecka, kde se panenky používaly jako ochranné podobizny zvané kolossi. Panenka z hlíny, vosku, bavlny, obilí nebo ovoce symbolizovala život určité osoby – cokoliv se udělalo panence, mělo se pak přihodit i člověku. Anglický král Jakub I. Je zmiňuje ve své Démonologii (1603): „Ďábel některé z nich učí, jak vyrábět podobizny z vosku či hlíny: když je pak dají na oheň, nemoc roztaví či vysuší ty, jejichž jméno nesou.“

 

První kolonisté a otrokáři si promítali zakázané evropské praktiky černé magie do voodoo a spolu s podezřením ohledně kanibalismu, zombie a lidských obětí tím opepřovali své historky. Ty se pak ujaly v lidské představivosti a inspirovaly první filmaře a autory dobrodružných románů, a tak se představa voodoo jako něčeho temného a strašidelného trvale zakořenila.

 

Voodoo uzavřelo s křesťanstvím mír: obě tradice šťastně koexistují. Na Haiti se říká, že „Haiťané jsou z 80 procent křesťané a ze 100 procent voodoo“.

 

Zdroj: John Lloyd a John Mitchinson, Kniha všeobecné nevědomosti (Co je PRAVDA, a co je úplná BLBOST?)

 

Poznámka: Vyklubalo se vám z toho dost odtažitého spojení kanibalů a voodoo alespoň něco, co by se za nehet vešlo? Doufám, že přinejmenším alespoň to odlehčení. A také doufám, že už brzy nastane konec vodníků v Čechách, ačkoli vyhlídky na blízkou budoucnost tomu moc nenasvědčují. Nerad bych zde několikrát za rok zažíval situaci, kdy bude zabarikádované metro a Vltava. Vltavu mám rád a metro potřebuji.cool


komentářů: 26         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

26
rezy (neregistrovaný) 11.06.2013, 17:13:46
Ti Huzové jedou jen díky tomu, že pracují jen na nejnutnějším. Jsou vyzáblí na kost, čili nespotřebují tolik energie na samotné pohybování se, musí mít tělo dostatečně tepelně izolované, aby neprochladlo. K tomu neprochladnutí možná přispívá řídký horský možná i velmi suchý vzduch, který samozřejmě má menší chladící učinky než jaké jsou třeba u moře. Kdyby měl Hunza stavět katedrálu někde v nížnině, mlátit celý den kladivem do dláta a tesat kameny,tak bude k té práci potřebovat zhruba stejné množství jídla. Za mládí jsem byl na intru na Kladně, to město bylo zásobované naprosto odlišně než ostatní středočeská města, s durazem na energetické potraviny pro horníky a hutníky. Kde je výkon, tam je i příjem potravy. To že lze snížit výkon a snížit příkon je jasné, jenže za ten svůj život ten hunza udělá mín práce, než ten kameník z nížin. Prostě ten život musí proflákat, jakkoli, ale proflákat. Samozřejmě, že pokud si člověk vybere cestu fyzického flákače a udrži tělesnou váhu na spodní hranici přežití, tak spolehlivě žije déle, tělo se neamortizuje. To lze vypozorovat i u nás.

Lucifer
25
Lucifer * 11.06.2013, 16:17:25
Ano, energii člověk bezpochyby potřebuje a odněkud ji musí brát. Vtip je ale v tom, jak efektivně ji využívá a odkud ji bere. A těch možností je mnohem více než jenom obilí na poli, které se neurodilo. Tibetští mniši anebo třeba příslušníci tibetského kmene Hunza každý den tvrdě pracují a přitom si energii berou jen z velmi malých, střídmých dávek bezmasé potravy a žijí takovým způsobem, že hladomor jim nehrozí ani náhodou. To, co potřebují k doplnění své energie, si sami vypěstují někde na vysokohorských políčkách, a jak se zdá, s neúrodou nemají řádný problém. O kmeni Hunza se praví, že jeho jedinci se dožívají až 140 let a žádný důchod nebo lékaře a další vymoženosti vyspělejších krajin nepotřebují. Neříkám, že takhle máme žít, ale bychom se od nich určitě mohli přiučit.

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/766-dlouha-leta-bez-potizi-a-nemoci.html

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/1240-vsechny-velke-veci-tohoto-sveta-jsou-jednoduche.html

Lucifer
24
Lucifer * 11.06.2013, 16:17:24
Ano, energii člověk bezpochyby potřebuje a odněkud ji musí brát. Vtip je ale v tom, jak efektivně ji využívá a odkud ji bere. A těch možností je mnohem více než jenom obilí na poli, které se neurodilo. Tibetští mniši anebo třeba příslušníci tibetského kmene Hunza každý den tvrdě pracují a přitom si energii berou jen z velmi malých, střídmých dávek bezmasé potravy a žijí takovým způsobem, že hladomor jim nehrozí ani náhodou. To, co potřebují k doplnění své energie, si sami vypěstují někde na vysokohorských políčkách, a jak se zdá, s neúrodou nemají řádný problém. O kmeni Hunza se praví, že jeho jedinci se dožívají až 140 let a žádný důchod nebo lékaře a další vymoženosti vyspělejších krajin nepotřebují. Neříkám, že takhle máme žít, ale bychom se od nich určitě mohli přiučit.

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/766-dlouha-leta-bez-potizi-a-nemoci.html

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/1240-vsechny-velke-veci-tohoto-sveta-jsou-jednoduche.html

Lucifer
23
Lucifer * 11.06.2013, 16:17:23
Ano, energii člověk bezpochyby potřebuje a odněkud ji musí brát. Vtip je ale v tom, jak efektivně ji využívá a odkud ji bere. A těch možností je mnohem více než jenom obilí na poli, které se neurodilo. Tibetští mniši anebo třeba příslušníci tibetského kmene Hunza každý den tvrdě pracují a přitom si energii berou jen z velmi malých, střídmých dávek bezmasé potravy a žijí takovým způsobem, že hladomor jim nehrozí ani náhodou. To, co potřebují k doplnění své energie, si sami vypěstují někde na vysokohorských políčkách, a jak se zdá, s neúrodou nemají řádný problém. O kmeni Hunza se praví, že jeho jedinci se dožívají až 140 let a žádný důchod nebo lékaře a další vymoženosti vyspělejších krajin nepotřebují. Neříkám, že takhle máme žít, ale bychom se od nich určitě mohli přiučit.

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/766-dlouha-leta-bez-potizi-a-nemoci.html

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/1240-vsechny-velke-veci-tohoto-sveta-jsou-jednoduche.html

Lucifer
22
Lucifer * 11.06.2013, 16:17:22
Ano, energii člověk bezpochyby potřebuje a odněkud ji musí brát. Vtip je ale v tom, jak efektivně ji využívá a odkud ji bere. A těch možností je mnohem více než jenom obilí na poli, které se neurodilo. Tibetští mniši anebo třeba příslušníci tibetského kmene Hunza každý den tvrdě pracují a přitom si energii berou jen z velmi malých, střídmých dávek bezmasé potravy a žijí takovým způsobem, že hladomor jim nehrozí ani náhodou. To, co potřebují k doplnění své energie, si sami vypěstují někde na vysokohorských políčkách, a jak se zdá, s neúrodou nemají řádný problém. O kmeni Hunza se praví, že jeho jedinci se dožívají až 140 let a žádný důchod nebo lékaře a další vymoženosti vyspělejších krajin nepotřebují. Neříkám, že takhle máme žít, ale bychom se od nich určitě mohli přiučit.

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/766-dlouha-leta-bez-potizi-a-nemoci.html

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/1240-vsechny-velke-veci-tohoto-sveta-jsou-jednoduche.html

Lucifer
21
Lucifer * 11.06.2013, 16:17:20
Ano, energii člověk bezpochyby potřebuje a odněkud ji musí brát. Vtip je ale v tom, jak efektivně ji využívá a odkud ji bere. A těch možností je mnohem více než jenom obilí na poli, které se neurodilo. Tibetští mniši anebo třeba příslušníci tibetského kmene Hunza každý den tvrdě pracují a přitom si energii berou jen z velmi malých, střídmých dávek bezmasé potravy a žijí takovým způsobem, že hladomor jim nehrozí ani náhodou. To, co potřebují k doplnění své energie, si sami vypěstují někde na vysokohorských políčkách, a jak se zdá, s neúrodou nemají řádný problém. O kmeni Hunza se praví, že jeho jedinci se dožívají až 140 let a žádný důchod nebo lékaře a další vymoženosti vyspělejších krajin nepotřebují. Neříkám, že takhle máme žít, ale bychom se od nich určitě mohli přiučit.

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/766-dlouha-leta-bez-potizi-a-nemoci.html

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/1240-vsechny-velke-veci-tohoto-sveta-jsou-jednoduche.html

Lucifer
20
Lucifer * 11.06.2013, 16:17:04
Ano, energii člověk bezpochyby potřebuje a odněkud ji musí brát. Vtip je ale v tom, jak efektivně ji využívá a odkud ji bere. A těch možností je mnohem více než jenom obilí na poli, které se neurodilo. Tibetští mniši anebo třeba příslušníci tibetského kmene Hunza každý den tvrdě pracují a přitom si energii berou jen z velmi malých, střídmých dávek bezmasé potravy a žijí takovým způsobem, že hladomor jim nehrozí ani náhodou. To, co potřebují k doplnění své energie, si sami vypěstují někde na vysokohorských políčkách, a jak se zdá, s neúrodou nemají řádný problém. O kmeni Hunza se praví, že jeho jedinci se dožívají až 140 let a žádný důchod nebo lékaře a další vymoženosti vyspělejších krajin nepotřebují. Neříkám, že takhle máme žít, ale bychom se od nich určitě mohli přiučit.

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/766-dlouha-leta-bez-potizi-a-nemoci.html

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/1240-vsechny-velke-veci-tohoto-sveta-jsou-jednoduche.html

Lucifer
19
Lucifer * 11.06.2013, 16:13:28
Ano, energii člověk bezpochyby potřebuje a odněkud ji musí brát. Vtip je ale v tom, jak efektivně ji využívá a odkud ji bere. A těch možností je mnohem více než jenom obilí na poli, které se neurodilo. Tibetští mniši anebo třeba příslušníci tibetského kmene Hunza každý den tvrdě pracují a přitom si energii berou jen z velmi malých, střídmých dávek bezmasé potravy a žijí takovým způsobem, že hladomor jim nehrozí ani náhodou. To, co potřebují k doplnění své energie, si sami vypěstují někde na vysokohorských políčkách, a jak se zdá, s neúrodou nemají řádný problém. O kmeni Hunza se praví, že jeho jedinci se dožívají až 140 let a žádný důchod nebo lékaře a další vymoženosti vyspělejších krajin nepotřebují. Neříkám, že takhle máme žít, ale bychom se od nich určitě mohli přiučit.

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/766-dlouha-leta-bez-potizi-a-nemoci.html

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/1240-vsechny-velke-veci-tohoto-sveta-jsou-jednoduche.html

Lucifer
18
Lucifer * 11.06.2013, 16:12:39
Ano, energie člověk bezpochyby potřebuje a odněkud ji musí brát. Vtip je ale v tom, jak efektivně ji využívá a odkud ji bere. A těch možností je mnohem více než jenom obilí na poli, které se neurodilo. Tibetští mniši anebo třeba příslušníci tibetského kmene Hunza každý den tvrdě pracují a přitom si energii berou jen z velmi malých, střídmých dávek bezmasé potravy a žijí takovým způsobem, že hladomor jim nehrozí ani náhodou. To, co potřebují k doplnění své energie, si sami vypěstují někde na vysokohorských políčkách, a jak se zdá, s neúrodou nemají řádný problém. O kmeni Hunza se praví, že jeho jedinci se dožívají až 140 let a žádný důchod nebo lékaře a další vymoženosti vyspělejších krajin nepotřebují. Neříkám, že takhle máme žít, ale bychom se od nich určitě mohli přiučit.

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/766-dlouha-leta-bez-potizi-a-nemoci.html

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/1240-vsechny-velke-veci-tohoto-sveta-jsou-jednoduche.html

Lucifer
17
Lucifer * 11.06.2013, 16:11:14
Ano, energie člověk bezpochyby potřebuje a odněkud ji musí brát. Vtip je ale v tom, jak efektivně ji využívají a odkud ji berou. A těch možností je mnohem více než jenom obilí na poli, které se neurodilo. Tibetští mniši anebo třeba příslušníci tibetského kmene Hunza každý den tvrdě pracují a přitom si energii berou jen z velmi malých, střídmých dávek bezmasé potravy a žijí takovým způsobem, že hladomor jim nehrozí ani náhodou. To, co potřebují k doplnění své energie, si sami vypěstují někde na vysokohorských políčkách, a jak se zdá, s neúrodou nemají řádný problém. O kmeni Hunza se praví, že jeho jedinci se dožívají až 140 let a žádný důchod nebo lékaře a další vymoženosti vyspělejších krajin nepotřebují. Neříkám, že takhle máme žít, ale bychom se od nich určitě mohli přiučit.

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/766-dlouha-leta-bez-potizi-a-nemoci.html

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/1240-vsechny-velke-veci-tohoto-sveta-jsou-jednoduche.html

Axina
16 A.Clark: 9 miliard božích jmen
Axina 11.06.2013, 14:28:26
Vidím, že diskuse se točí hlavně kolem kanibalismu. O woodoo celkem nic, není to škoda?
Kanibalismus je hodně drsné téma. Naštěstí to Lucifer a rezy ohnuli směrem k lámům.
Neodolám a dám sem odkaz na sice velmi známou, ale také velmi podnětnou a půvabnou povídku, jejíž děj se většinou odehrává v (pro nás) exotické lámaserii.

http://www.phil.muni.cz/fil/sci-fi/texty/9109_bozich_jmen.html

15
rezy (neregistrovaný) 11.06.2013, 13:15:30
já sice o Lámech co tohle všechno zvládnou taky četl, ale s důvěrou k těmhle informacím je to u mě dost naštíru.Záleží jak se dokáže zakonzervovat (zpomalí tep, sníží telesnou teplotu )ale kde jsou limity? Oni cestovatelé v knihách rádi přehání, z osmi dnů udělají klidně dva týdny. Pokud by musel konat nějakou práci, pak prostě tu energii potřebuje a z kostí jí nevydoluje.

Lucifer
14
Lucifer * 11.06.2013, 11:11:49
rezy, ale já nic takového nesrovnávám, jde o přístup, ne o vlastnosti podnebí. Mniši v Tibetu také dokáží přežít dlouhou dobu s minimálním přísunem potravy. Hladomory v Rusku po VŘSR neprobíhaly jenom v zimě, začaly už koncem léta, protože byla neúroda. Jenže takové hladomory nebyly jen v Rusku, ale třeba v Číně a dokonce i v Indii.

http://zpravy.idnes.cz/nejvetsi-hladomory-mao-a-stalin-vyhladoveli-tolik-lidi-jako-sucho-1c1-/zahranicni.aspx?c=A110826_155311_zahranicni_ipl

Nepřirovnával jsem celou Indii, ale jenom některé Indy, kteří dokáží přežít bez jídla či jen s minimálním přísunem potravy ne pár dní, ale třeba pár týdnů nebo i pár měsíců. Takže jde o vytrénovanost bez ohledu na podnebí.


13
rezy (neregistrovaný) 11.06.2013, 10:51:49
eskymáci od nás převzali jedno přísloví, mám zato, že je to naučil Jára Cimrmann, které se sem pěkně hodí, Až dojde jídlo, budou tlustí hubení a hubení budou studení.Jak dopadla výprava na Severní pól jistě všichni víte. Málem vzáhli ruku, tedy vlastně sekyru na kamáráda.

12 Teze:
St.Kocour (neregistrovaný) 11.06.2013, 09:46:55
Takže proto jsou Eskymáci tak tlustí a Indové tak hubení.
Je to prostě otázka pohotovostních zásob energie. Tedy opět obyčejná, sprostá příroda. Mlčící

«     1    2   »