Je to racionální? (Theodore Roszak: Mýtus objektivního vědomí)

rubrika: Pel-mel


Jakmile dojde k dopravní nehodě většího rozsahu či k jiné katastrofě, dostaví se na místo neštěstí policie, „záchranné složky“ a „intervenují“ zde i psychologové. Abychom se lépe vyrovnali s tím, co bohužel život (nebo naše nezodpovědnost) přináší. Abychom se co nejrychleji navrátili k původnímu „neutrálnímu“ stavu. Jako kdybychom všichni byli střiženi podle jednoho mustru a potřebovali v okamžiku velké ztráty za všeho nejvíc právě odborníka na objetí kolem ramen. Jsme o tolik méně otužilí, než byly generace proživší války, bídu a bezpočet přírodních pohrom? Nebo v nás někdo (něco) potřebuje vidět bezbranné bytosti, které se neobejdou bez experta? Bytosti, které se nesmějí ponořit do hloubi bolesti a žalu? Nepodceňují nás ti, kteří na základě experimentů a statistik zjistili, že budeme nejspíš reagovat, jak nám příroda velí – a že právě to je nepřípustné? Proč? Protože oni to vědí nejlíp. A my se na ně spoléháme.

 

Stella


Spoléháme se, protože už víc než dvě století vkládáme veškeré naděje do vědeckého pokroku. To, co bylo zamýšleno jako záchrana člověka před otrockou dřinou a před zatemňováním zdravého rozumu, postupně převzalo vládu nad jednotlivcem, aby ho změřilo, zvážilo, zformovalo a nasměrovalo. Až se vědecký světový názor stal obecně přijatou konvencí a praktickým nástrojem technokratické moci.

 

Theodore Roszak upozorňuje, že věda byla starší generací vždy vnímána jako veliké, nezpochybnitelné společenské dobro, protože pouto mezi vědou a novými technologiemi zaručovalo blahobyt. Nikdo nepředvídal, že technologický proces vyvolá neosobní procesy, kterým člověk přestane rozumět, a zbude mu jen obdiv k těm, kteří chápou. Tento proces zbožštění expertů zasáhl všechny režimy. Postupně došlo k těsnému spojení vědy s totalitní – i totální – kontrolou. (Tam, kde se demokratické režimy snaží jakoby zapojit dělníka do řízení, jde pouze o hru elitářských manažerů.)

 

Kontrakultura jako záležitost mladé generace odmítla hodnoty industrialismu a podívala se na člověka jako na jedince, který nevládne pouze intelektem a pro něhož je důležitá kvalita vnitřního života, tedy kvalita neurčená kvantitou vydělaných peněz.

 

Technokracie nám totiž vládne prostřednictvím svého mýtu. Tento mýtus říká, že experti mají monopol na objektivní vědění. Dosáhli ho studiem vědy a na studium vědy každý prostý smrtelník nemá. Ovšem věda, má-li být vědou, je vždy objektivní a odosobněná. Pocity stranou. Expert pěstuje objektivní vědomí. Domnívá se, že věda demytologizuje život, právě tím, že odstraňuje osobní zaujetí. Neboť vědecká pravda je nevyvratitelná. Nezávisí na jednotlivci a neuznává autority. Pokud se prokáže omyl, věda, jako metoda poznání, pouze přeformuluje vědecké teorie. Její podstaty se ale nic nedotkne. Bez ohledu na to, že každá generace vědců přepíše staré učebnice a vypustí zjevné omyly a přešlapy. Při tomto kumulování pravdy ovšemže zákonitě dochází k „neobjektivnímu“ (nepřiznanému) výběru…

 

Roszak srovnává objektivní vědomí a mýtus, proto, že se mu zdá, že mají mnoho společného. Mýtus je kolektivní, interkomunikační výtvor. V mýtu vykrystalizovalo všechno podstatné, všechny hodnoty dané kultury. Přesto jsme zvyklí mýtus pokládat za lež. Jenomže: tzv. objektivní vědomí je také souhrnem všeho, co v dané době považujeme za nejdůležitější. Tím pádem se i objektivnímu vědomí může přihodit, že bude odmítnuto jako každý jiný mýtus…

 

Etapa vládnoucí technokracie způsobila, že vědě a technologiím člověk nemůže běžně rozumět, a tak věda nutí člověka alespoň k tomu, aby se choval jako objektivní pozorovatel. Aby přijal jako životní styl cestu objektivního pozorování, kterému podřídí všechno. Cestu odosobnění. I když ho budou mást city a prožitky, tušení vlastního hlubokého nitra. S tím už mu také pomohou experti. Protože oni vědí, jak na to. Už měli a pořád mají člověka pod mikroskopem.

 

Podle současného pojetí sotva existuje jiná metoda poznávání než metoda vědecká, jako hromadění ověřitelných tvrzení. Vědec je ale navíc posedlý potřebou vtisknout řád tomu, co poznává. Klasifikovat, formulovat zákonitosti. Podařilo se to s časem. Pravý, pociťovaný, intuitivní čas (jako vitální plynutí zkušenosti) byl podřízen času hodinovému – předstupni počítače.

 

Ale pro jedince, jehož obživou není věda, platí otázka jiná: Jak máme žít? Jak můžeme žít ušlechtile, radostně, s pocitem smysluplnosti? Pro splnění tohoto cíle potřebujeme ve smyslu intelektuálním velmi málo. Oblast rozumového poznávání je pouze jednou oblastí velkého života. A člověk musí hledat cestu k celistvosti a k pochopení majestátu světa. Tento majestát může pochopit i beze slov. Může splynout s věcmi, které jsou mimo intelekt. Hudební skladatel, malíř, tanečník – mohou mít k vědci daleko. A přesto svět vstřebávají a poznávají i vyjadřují. Mimorozumově. Vědec se jejich díla dokáže chopit a popsat jej, dokáže formulovat i příčiny účinku na člověka. Vědec může sestrojit přístroj, robota produkujícího umělecká díla. Vědec vytvoří umělou inteligenci. Neboť nic není nemožné. Podle Roszaka právě k umělé inteligenci věda spěje nejvíce. Ale hudba, pohyb, obraz, básně nejsou cílem – pro člověka jsou prostředkem vyjádření radosti z tvorby. A stroj radost nezná. Radost není objektivní.

 

Roszak se baví tím, že se vědci pokoušejí vyrobit v laboratoři život. Proč vyrábět uměle to, co nám bylo dáno a co vytváříme docela jinak a s radostí? Kvůli zdokonalování? Musíme dohlížet na všechno? Kontrolovat bezprostřední touhu? Vyrobíme-li dokonalý stroj připomínající člověka, časem se stroj stane naším ideálem… Jako bůh v kterémkoli náboženství? Ale otázky filozofické a estetické stroj nebude řešit. Potom budeme muset tyto otázky redukovat, aby byly stroji přiměřené… Přizpůsobíme se mu!

 

Některé moderní filmy a absurdní dramata předvádějí lidi nevzrušené ničím. Ani milováním, ani vraždou. Postavy s netečnými pohledy, s automatizovanými reakcemi, Roszak říká „vnitřně zmrtvělé“. Objektivní. Ve slavném absurdním dramatu se hovoří slovy beze smyslu. Přesto je navenek vše v pořádku. Nikdo neví, jestli ten druhý není robot. A konečně: vždyť je nám jedno, jestli nás ten druhý slyší. Hlavně, že slyšíme sebe. Člověk se uzamkl do nitra a ostatním uštědří jen pár gest. Odcizení se tomu říká. Ale jsme tak moderní! Chytří. Moudří však nikoli.

 

V názvu článku je oblíbená (kupodivu /?/ u mužů) otázka: Je to racionální? Musí být všechno racionální? Jaké pak jednou bude naše ohlédnutí nazpět?

 

Zdroj: Roszak, Theodore: Zrod kontrakultury, Malvern, Praha 2016


komentářů: 21         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

21
G (neregistrovaný) 27.09.2016, 20:45:51
Jj, naprostý souhlas.
GN

20 2 G
Starý kocour (neregistrovaný) 27.09.2016, 20:34:18
Hodně řemesel / umění se nezakládá na technologiích.

Technika je jenom prostředek k vyjádření myšlenky, pocitu. Pokud porovnávám své půl století staré fotky na kinofilmu a to, co občas stvořím dneska, tak zjišťuji, že dnes je to sice barevné, nemá to zrno a je to třeba i ostřejší - ale jazyk fotky, její poselství je vlastně stejné.
Techniku musím zvládnout, abych mohl něco vytvořit. To je to, co mě baví. Ovládání techniky je sice nutnost, ale ne smysl konání.

Úžasný

19
G (neregistrovaný) 23.09.2016, 11:40:03
Až teď objevil [17], sry za lejtink.,

Dovolím si okopírovat závěr přípisu »
*/ ano, jsem příšerně starý a pamatuji dobu \"předdigitální\" a dokonce i \"předtranzistorovou\". Celý život se učit nové a nové technologie...
...až potud stejné i u mne!
Ale teď ten rozdíl » ne Zamračený ale Usmívající se .
Miluju vnikat do nových pannenských věcí. Právě ty změny technologií, inovace, tabuly rasy... výzvy přede mnou-ať je to chemie, elektronika nebo astronomie, či gastronomie, to je to co mne na tom láká-přijít nové věci na titanový kyčelní kloub, a následně experimentovat s novými poznatky...
Takový se snažím být já, příteli...
Ale znám spoustu lidí, kteří jsou z každé nové věci už předem otrávení-jé, zas se učit něco nového, když jsem to staré včera (konečně) pochopil...
Během své pracovní kariery jsem 14x(sic!) dobrovolně změnil povolání...
A vším, čím jsem byl, byl jsem rád, slovy klasika. Nemusím lidi, sebelepší odborníky, přilepené celý aktivni život k jedné židli, byť by měli postranně sebeušlechtilejší koníčky. Fachidiot, se takovým říká, nemýlím-li se.
Na závěr mého neadresného komentu »
Ruis, dvojka.
GHN
Mrkající

Stella
18
Stella 23.09.2016, 09:21:11
Ono je totiž absolutno příšerně studené, neumožňuje žádný přesah. Dobrá věc vykazuje SNAHU po dokonalosti, a ta snaha je žádoucí, ne dokonalost sama. Cesta. Ne uzavřenost. Věc ve chvíli zrodu.
(Nebo fotky M.Tichého...)

St, Kocoure, povedl se vám i čas odeslání.

17 2 G
Starý kocour (neregistrovaný) 23.09.2016, 00:00:08
Obsah a forma.
Proč mají staré jazzové věci, povětšinou černošské, natáčené na jeden mizerný mikrofon většinou v naprosto příšerné malé místnosti s dřevěným obložením tak úžasnou atmosféru? Při té technické nekvalitě je dokonce divné, že takové věci jde na snímku slyšet. Ale jsou tam.
Nebo contry-west., které se točily po stodolách, kde už na mlatu sice stál mixpult, ale míchalo se na sluchátka, protože zvukař seděl vlastně mezi muzikanty?
===
Jednu příhodu za začátku digitalizace. Určité studio, tuším ve Švýcarsku nebo tam někde, dodávalo menší žánry pro Hollywood. Natáčelo se analogově do osmi stop na 1\" pásek. Do USA to ale šlo už smíchané na DAT.
Majitel ale chtěl jít s dobou a pořídil si osmikanál DAT a celé studio zdigitalizoval. Mezičlánek v podobě analogového magneťáku tedy vypadl.
A hned první zakázku mu zvukaři z Hollywoodu odmítli, že je studená, tvrdá a chybí tam pianissima. Prostě vadná - a že se to bude muset natočit znova na osvědčené technologii. Jinak už nebude žádný kšeft.
Situace prekérní - muzikanti nebyli zadarmo a natáčet to znova by byl dost velký prodělek. Navíc by se to nestihlo v termínu. Protože nahrávka byla naprosto v pořádku, dumal mistr zvuku, co s tím. A dostal geniální nápad. Z DAT to přetočil do Revoxe/Studera, malinko to přemoduloval a pak zas stočil zpátky na DAT. A poslal do do Států jako novou nahrávku. Byla přijatá s tím, že je konečně v pořádku.
Takže původní nekvalita spočívala v absenci mírného zkreslení (a pocitové komprese) a šumu z pásku. Já se těm Američanům moc nesmál - když jsem poslouchal první CD, tak jsem málem ohluchl, protože jsem vytočil hlasitost odposlechu v režii asi o dvacet dB víc - nebyl tam obvyklý šum.*
Člověk je navyklý na určitý zvuk a cokoliv jiného, byť lepšího, mu prostě vadí.

Ono ale spíš záleží na tom, co má hudba / slovo / obraz sdělit a jak a kým je záměr autora interpretován. Technologie (technická kvalita) není až tak důležitá. Tedy pro mě. Dobrá kniha může být vytištěna třeba na novinovém papíře v \"salátovém vydání\" - a pořád je to dobrá knížka.

*/ ano, jsem příšerně starý a pamatuji dobu \"předdigitální\" a dokonce i \"předtranzistorovou\". Celý život se učit nové a nové technologie... Nerozhodný

Stella
16
Stella 22.09.2016, 14:30:43
Krásně, St. Kocoure, kontext, asociace, vazby a vztahy, vnitřní historie, o niž se opřu, využití zkušenosti, hledání jiných cest, čerpání zvnitřku, ne z naprogramovaného...
Vaše téma: média - ta zjednodušují člověka v blbý mechanismus.

15
G (neregistrovaný) 22.09.2016, 13:23:38
https://youtube.com/watch?v=Vm0VBWnUhvU

Snad je to ta live původní verze v athénském amfiteátru...nenačteno (2kbps)

Jak je to zvukově nedokonalé, je to dokonale exhaltující.,
Sijestá, pic

14
G (neregistrovaný) 22.09.2016, 13:04:42
Posl. odstavec [12]
Taktak.
http://www.echoes-zine.cz/ozveny/gramodeska-symbol-narocnosti-nebo-modni-chimera

Chybami se člověk učí, ale v mnoha oblastech jsou kýžené, neb jsou organické...
Dokonalá syntetičnost už neláka, zpátky na stromy.,
Přeháním, vím, ale kus pravdy na tom snad připustit lze...
GA

13 pokračování
Starý kocour (neregistrovaný) 22.09.2016, 11:37:56
Vědecký přístup vede ke specializaci. Říká se, že specialista ví všechno o ničem, univerzální vědec neví nic, ale o všem. V každém případě je mezioborová komunikace často velmi neschůdná.
Kdysi měl člověk jednoho lékaře. Teď si musím čas od času oběhnout kolečko mezi specialisty už jen proto, abych se ujistil, že mi nic není. Tedy ani ne tak já, jako ti mí odborníci mě sledují. Každý podle své specializace. Tři odběry krve co půl roku - protože každý ze specialistů chce vědět něco jiného a nejsou se schopni dohodnout ani na termínu, ani na tom, že by jedna laboratoř udělala komplexní rozbor a výsledky vydala ve třech kopiích.
===
V jiných oborech je to velmi podobné. Jeden z aspektů "robotizace člověka". CHYBÍ KONTEXT.
Takže spíše se člověk začíná podobat robotovi (Chaplin - Moderní doba) než robot člověku.
===
Mimo jiné - myslím že Čapek a Stanislav Lem tyhle věci už dávno popsali i bez užívání ohromující odborné terminologie velmi dobře a přesně.

12 AI
Starý kocour (neregistrovaný) 22.09.2016, 11:22:54
Zatím je stále v plenkách. Počítače a roboti jsou spíš více než méně stroji REPRODUKUJÍCÍMI poznatky okolního světa včetně vztahů mezi nimi. Někdy se už jeví jako lidé, ale je to jen dobře uložená konzerva lidství. Turingův test versus Čínský pokoj. Stroje í podle mě zatím nemají schopnost kreativity. Jen náhodně, zdánlivě ji přestírají - tedy ne oni, ale jejich programátoři. Mechanické úlohy jsou zato schopni plnit přesně, opakovatelně a nesmírně rychle. Zase - podle toho, jak kvalitně byli naprogramováni.

Příklad: Když si něco objednávám ze zahraničí a protože moje angličtina je velmi ubohá, skoro žádná, musím použít občas mechanického překladatele od strejdy Googla. A zjistil jsem, že je lepší si větu nechat přeložit do ruštiny, které rozumím dobře. Případně do němčiny. Najednou mi anglické věty dávají smysl. Důvod je ten, že překlad anglicko-ruský nebo anglicko-německý je používán a tedy i uživateli upravován (synonyma, sousloví) daleko častěji, než překlad anglicko-český. (Někdy zkusím si dodatečně nechat přeložit text přeložený do ruštiny ještě následně do češtiny a srovnám s přímým překladem z angličtiny.) Většinou smysl věty přes mou zoufalou neznalost angličtiny odhadnu v kontextu lépe, než to udělá stroj, který se kontextem nezabývá.

Podobná zjištění mám třeba u editorů fotografií. Nechat pracovat jen stroj znamená rezignovat na výsledek i když jim nabízené postupy jsou efektní. Ale stroj nezná kontext, neodhadne působení. (Fraktální "vozdobování" fotek běžných uživatelů nebo slovní popisování obsahu fotky.)

Podobně je to u hudby. I když máme kvalitní samplery, nároční zákazníci (Hollywood) žádají hudbu nahranou živými muzikanty - včetně hráčských nedokonalostí. Strojově vyrobená muzika je jaksi "umělohmotná".

Stella
11
Stella 21.09.2016, 20:37:10
No, už není jistého vůbec nic:
https://www.novinky.cz/veda-skoly/415319-nasa-zmenila-znameni-zverokruhu-panikari-lide-vedci-jen-prepocitali-ekliptiku.html

Roboti: 3x od Lucifera, vyčerpávajícím způsobem. V posledním odkazu zmínka o citech. Viz taky Atlas mraků! Tam už je to o krok dál.

G. věděla jsem, že padající mašina tě nenechá lhostejným. Vyčkejme!
Do té doby si vystačíme se šoky tady dole. Prý po nich hrozně bolí páteř.

10
G (neregistrovaný) 21.09.2016, 19:37:39
Hmm, milujte se a množste se, to se Ti hezky říká, ale ó dcerko moje, zle je, zle.
Néže bych do toho množení nešel, klíďo píďo 3x denně (staroušek sviňáček se nezapře), ale-pozdě nafše jest, neb z nebe začínaj padat ženšeny >
http://technet.idnes.cz/cinsky-nebeska-palac-tchien-kung-1-pada-k-zemi-fmq-/tec_vesmir.aspx?c=A160921_132435_tec_vesmir_vse
Když jsem neska viděl tu nákupní horečku v kuchyňských potřebách spotřebního družstva Jednota Kavaly, pomyslel jsem si, což se fšichni zbláznili a konvertujou z ortodoksů na špagetový monstra?
No a teť mám jasno...
Co si ale dát na hlavu?
Mokrej ručník už mám...
Už de zřízenec, musím zas na večerní šoky, áchjó, jesli si zas nakousnu jazyk, tak jim to dám k úhradě, tak zatím...
Šlápnul vedle


Stella
8
Stella 21.09.2016, 17:52:10
No, G, myslela jsem na R.U.R. - obvyklé, stejně jako u A.I. - cit zachrání svět. Jak ho vložit do robota?
Ti roztomilí robůtci 7 mě osobně děsí. Čím podobnější člověku, tím víc. Takových dívčin, ale z masa a kostí, pár znám. Jinak k nerozeznání - i chováním.

Řešení hrozící pohromy vystihl G v 5. Leč už je pozdě, marmo, ó marno, hvězdy! Vypuštěný džin.
Čarodějovo koště.

Když šel člověk z ráje: Milujte se a množte se.

Lucifer
7
Lucifer * 21.09.2016, 16:43:54
Roztomilí robůtci:

https://www.youtube.com/watch?v=S5AnWzjHtWA

Úžasný

«     1    2   »