Bezďáci

rubrika: Pel-mel


Vánoce, svátky klidu a míru, jsou za námi. Svůj zde před Vánocemi ohlášený slib, že toto období strávím ve stavu úsporného režimu, jsem dodržel. První a druhý svátek vánoční jsem z valné části prospal. Venku jsem se skoro neobjevil, jelikož jsem si do zásoby nakoupil už v neděli a na NČ jsem tu a tam vypustil skromný komentář. Nyní bych si dovolil pootočit list a pohovořit o jednom velmi delikátním a pohříchu tristním problému, jenž sužuje naši skvělou a neobyčejně vyspělou civilizaci, a tím je bezdomovectví. Nosnou část tohoto příspěvku, jenž můžete považovat za osmé prosincové zamyšlení, tvoří lehce poupravený text, který jsem napsal 9. 1. 2009.

 

Lucifer


Všiml jsem si, že bezdomovcům se v Česku říká bezďáci. Velmi roztomilá terminologie. O poznání méně roztomilé jsou jejich osudy.

 

Začnu z drsnějšího konce, takže předpokládám, že salonní lidumilové budou mít před koncem tohoto odstavce tendenci mě přinejmenším upálit. Bezdomovci, jak je mám možnost sledovat v Praze, jsou neobyčejně smradlavé existence, povalující se zpravidla před nějakým supermarketem, kde se spolčují do družných hloučků a popíjejí krabicové víno. Když udeří mrazy, zhusta opruzují v prostředcích městské hromadné dopravy, a když udeří ještě víc, tak spontánně chcípají přímo na ulici, popřípadě uhoří v nějaké chatce nebo jsou uhořeni nějakým statečným puberťákem atd. Mnohdy jsou obtížnější než holubi, kterých jsou po městě rovněž mraky, avšak na rozdíl od holubů je spořádaní občané tolik nekrmí.

 

A teď bych přešel k odstavci, k němuž pokud se cituplný lidumil dostal bez nervového kolapsu, tak snad opět pookřeje. Jaký je tady problém. Na jedné straně je filosofie, že jsou to svobodní lidé, takže by bylo neetické a pochopitelně socialistické, direktivní, totalitní atd. je někam zavírat. Na druhé straně je tady fakt, že tyto lidské bytosti, byť sebesvobodnější, chcípají uprostřed moderní civilizace na ulici způsobem tak potupným, jaký si nezaslouží ani ti holubi.

 

Jak z toho ven. Můj názor je takový, že o člověka, který se o sebe nedokáže postarat, se musí postarat ostatní lidská společnost. Řešením určitě nejsou almužny, za které si bezďák beztak koupí jenom další krabčák, nejsou to ubytovny a osvěžovny, kam si může bezďák přijít, když to uzná za vhodné, tím mám hlavně na mysli za vhodné se tam přiměřeně slušně chovat, a podobně. S člověkem, který se o sebe neumí a díky následné mentální retardaci ani nechce postarat jinak než potupným smrděním a chcípáním na ulici za asistence levného patoku, nelze jednat jinak než s nesvéprávnou nemocnou bytostí, podobně jako to děláme s některými zvířaty, jako jsou hlavně psi. Takže útulek. Navrhuju zřídit rezervace, kde by tyto postižené bytosti našli relativně slušný, i když pochopitelně skromný, neváhám říci přímo spartánský azyl. Vše hrazeno z veřejných rozpočtů. Nikdo takový by samozřejmě neměl právo se volně pohybovat po městě, vesnici či krajině a debužírovat s krabčákem, kdekoli se mu zlíbí. Konečně s malými dětmi nejednáme jinak – tedy pokud vůbec jednáme.

 

Útulek, rezervaci, zkrátka zařízení, kde by o tyto bytosti bylo postaráno způsobem, jakým se staráme o zvířátka. Každému by přitom byla nabídnuta šance se zotavit, postavit se na vlastní a zkusit to venku znova. Komu to připomíná koncentrák, komunismus, totalitu atd. připomínám, že ať už je to cokoli, pořád je to důstojnější člověka, než se na ulici rozkládat ve vlastních výkalech. Podotýkám, že pokud bych se já dostal do této situace, přál bych si, aby o mne bylo postaráno, jak jsem napsal. Každý by měl dostat šanci, a to i tak, že nejdřív musí přilézt ke křížku.

 

Můj aktuální dodatek:

 

Do textu, napsaného téměř před deseti lety, jsem, až na drobné pravopisné a stylistické úpravy, nijak nezasahoval. Předpokládám, že k němu můžete mít nejrůznější výhrady. Proto ho také předkládám k prvnímu povánočnímu zamyšlení. Důležité nicméně je, aby vám neunikla jeho podstata.

 

Pokud jde o „záchytné“ zařízení v podobě jakési útulkové rezervace, na své tehdejší představě víceméně trvám. Akceptuji však jakékoli návrhy vedoucí k jejím přiměřeným úpravám. Akceptuji samozřejmě i její oponenturu s tím, že bude doložena rozumnou a logickou argumentací.

 

Než začnete polemizovat, ať už v komentářích nebo v duchu, zamyslete se především nad tímto:

 

Uvědomte si, že člověk se může do této situace dostat nejrůznějším způsobem. Ve většině případů si za to může sám. Špatně hospodařil, utrácel peníze za něco, co nebylo nezbytné a v jeho rozpočtu na to nebylo místo, načež upadl do nezvratitelné dluhové pasti. To v dnešní době není až tak velký problém, jelikož se na vás ze všech stran sypou lákavé nabídky, kterak si „bez problémů“ vypůjčit na ten či onen konzumní produkt, přičemž mnohé z těchto nabídek mají nenápadnou formu velmi tvrdé lichvy. Anebo něco zvoráte ve svém rodinném zázemí a vaše manželka vás nechá s pomocí advokátů vykopnout na ulici, přičemž přijdete i o práci. Někdy se na tu ulici dostanete, ani nevíte jak atd.

 

Ano, můžete pobírat sociální dávky, hledat jinou práci, jít na brigádu, zkrátka pokusit se z té šlamastyky nějak dostat. Jenž ne každý to dokáže psychicky zvládnout. Na ulici mezi ostatními bezďáky vás totiž očekává velmi rychlý duševní rozklad. Otupíte a začnete žít ze dne na den mezi vlastními výkaly s krabčákem v ruce. Cesta zpět už není možná.

 

Zajímavé je, že Evropa, obzvláště její nejbohatší část, je zaplavována statisíci „ubohých a před válkou utíkajících“ migrantů z Afriky a blízkého východu. Přestože většina z nich nepracuje, nenajdete je na ulicích mezi uhnívajícími bezďáky. „Hodní lidé“ z vládních a neziskových organizací jim zajistí onen útulek či rezervaci a navíc ještě bez hranic. A pokud jim solidární finanční a hmotná podpora nestačí, přilepší si nějakým nestandardním vedlejšákem v šedé či černé zóně. V každém případě drží pospolu a nedovolí, aby se kdokoli z jejich středu (kmene) stal bezďákem zahnívajícím potupným způsobem na ulici.

 


komentářů: 35         



Komentáře (35)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

Lucifer
35
Lucifer * 30.12.2018, 21:06:32
G, první odkaz v komentáři [32] nejede ani v Kotlince (jenom s intro a se dvěma statickými obrázky).

34
Z. (neregistrovaný) 30.12.2018, 20:10:09
Deal. Mrkající
Vidim, Gogo, ze mu prichazte na chut, ale dobre, enough is enough. A zactete se do nej, budete-li chtit. Jsou imho lepsi bnez filmy..Nemusite souhlasit. Mrkající

Ovsem uznavam, ze debata byla o bezdacich a tak jsem navazala s pripominkou Steinbecka, ktery je popisuje jedna radost.

Zatim.. Usmívající se

33
Gogo (neregistrovaný) 30.12.2018, 18:45:16
Tak nádhérnou melodiji si nelze nechat jen pro sebe »

https://youtu.be/VAO5Y2xi4TY

Mlčící

32
Gogo (neregistrovaný) 30.12.2018, 18:23:16
Nevrmór dount tel inaf, čárly...
Dovečeřen, dokafíčkován a típnut jsem zkusmo vyzkoušel strýčka s Connery Row, a tumáš zuzi kropáč, vono to na trupce už rok a půl oxiduje, ve fůl, 1,14hod verzi, bez valného zájmu veřejnosti-áále-jen pro vyvolené asi, neb mi to vpoho najede, zjeví se jakési intro z instrukcemi co a kde dál, pro mne né moc jasnými, a posléze najede černobílý statický obrázek beze změny v čase...
Přesvěč se sama, možná to v trumpistánu pojede? »

https://youtu.be/FoHAbD4V__E

Tak sem prskám pro názornost z těch asi 10 přístupných trupkových nucených výseků ten nejdelší z nich, jenž navozuje atmosféru snímku »

https://youtu.be/aQl0r0DODcE

Paní M., žijící spokojeně za zlevňenou záclonou v trupce, na tédle trupce budhažel néjni S vyplazeným jazykem

A už stejně stejnbekem fakt končím, Tebou nadhozená udička je zbalena do báglu a tak zavři oči, odcházím...
Zavřít oči též.
Dnes jsem do 1 noční hlídal myš!
Venku 40 kočičích zelenejch radarů protkávalo marně večer nádvoří kavalštejnské, hledaná deliqentka se rozhodla pro azyl pod mým polštářem...
Lapací lepící past formátu 2xA5 ji fšak zabránila v dalším rozqětu, a byla posléze určena, po odlepení, ještě živoucí, k popůlnoční šedé mši jako obětina pro prababičku Belčí, která u toho vrčela jak půlmetráková doga, ani koťatům stehýnko nenabídla...
Spánkový deficit skřivánka z pravidelných vejkapů ve 4,20, si jen málogdo umí přectavit!
Tak tedy GN, dnes brzejš, snad zaberu

31
Gogo (neregistrovaný) 30.12.2018, 16:15:46
No a teď mi dochází, že k jeho nejslavnější hře \"OMAL\", kterou po celá 90\' léta uvádělo s velkým succesem divadlo Na palmovce, komponoval hudební doprovod můj stejnojmenný pražský bratránek...

Tak zatím, inaf ebautit

30
Gogo (neregistrovaný) 30.12.2018, 16:03:58
Heleďmese, on byl dokonce natočen v 82' film, spojil do jednoho i pokračování té plechárny, a dle recenzí bych ho asi dal >

https://www.csfd.cz/film/15079-na-plecharne/prehled/

29
Gogo (neregistrovaný) 30.12.2018, 15:49:17
Ehm, ehm > Gogo, vzpomínáŠ...

Steinback na mne tupě zíral při každé návštěvě mé matky, ale nikdy jsem se nedokopal k souvislému přečtení jeho kterékoliva díla, hh mne odradili již svou tloušťkou, a další svou "nezábavností" na první nástřel...
Ta Tvá ukázka super!
Ale neznám.

https://youtu.be/vci6n6MSfA8

GA

28
Zuzana (neregistrovaný) 30.12.2018, 15:28:10
Gogo, vzpominate na Steinbackovu "Plecharnu" a pani Malonovou, ktera bydlela s manzelem v roure, na niz mela zaclonky, ktere si vybojovala naanzelovi s poukazem na slevu neboli sejl u Searse? Mrkající
Dik ze vsechny odkazy. Uzitecne, nektere mile, nektere trochu naivni, ale vsechny beru s povdekem.

Usmívající se

(Odkazy jsem objevila az vcere temer v noci poprve).

Gg
27
Gg 30.12.2018, 07:12:31
Vidím, že nevidím žádnou reakci, tak nápověda, nejprv odprostředka >

https://www.peak.cz/americane-se-stehuji-karavanu-rezignuji-konzumni-americky-sen/

Můj dávný sen...

G
26
G 29.12.2018, 17:14:39
Tady ještě tři vídejka k eventuelní Zuzanině oponentůře, resp. anotaci :
1. Pro bezďáka je signifikatní ztráta bytu »

https://youtu.be/QNQx0InUgso

2. V americe žije takřka čtvrtina populace v tzv.mobilech-obytných automobilech(nadávno zde mnou nabídnutý film Vánoční prázdniny, návštěva přítele grissvoldových). Jsou tito lidé též bezďáci? »

https://youtu.be/d4dKn3KhBwE

3. U nás vybírají popelnice, v americe je to jednodušší? »

https://youtu.be/yhn0NGflsiA

Bye, bije, a bijete černochy S vyplazeným jazykem



23 At. Kocour:
Zuzana (neregistrovaný) 28.12.2018, 16:07:59
"Začínají platit Orwellovy vize z románu "1984". A to komplexně."

Souhlasim, 1984 jw genialni predpoved - a zda se, ze dnesni doba Orwella uz dokonce predbehla. Da se rict, ze cely svet je kompletne profizlovan. Zamračený Mrkající

Stary kocour
22 2 Zuzana (dodatek)
Stary kocour * 28.12.2018, 10:12:10
Ta zmínka o hranicích a vnucování platí stejně o kultuře jako takové tak i o subkulturách jako je bezdomovectví. Nebo třeba LGBT.
Ono bohužel/bohudík všechno souvisí se vším.
A tolerance a - nebojím se toho slova - velkomyslnost funguje ve všech oborech.
====
Ovšem: Nesmí se tolerance druhých zneužívat k vnucování názorů vlastních.
====

A to je právě to, co se tady děje. Bezdomovci se hodí jen v okamžiku, kdy se poukazuje na "nedostatek péče státu o nejchudší". Jinak se na ně kašle, vykazují se z prostorů pro "normální lidi" a dokonce i z pod mostů a teplovodných kanálů.
U nás je svoboda slova. Ale začíná být tak nějak okleštěná. Některé věci se nesmí říkat - jiubnak budou vymazány. Začínají platit Orwellovy vize z románu "1984". A to komplexně.

Tak je to.

21 2 Zuzana
St. kocour (neregistrovaný) * 28.12.2018, 10:00:18
Vlastně pořád to samé. Kreslit nějaké pevné hranice, nějak jakoukoliv situaci digitalizovat na \"1\" a \"0\" prostě nejde. Nemluvím tu o výjimkách ale o hranici samé. Když se podíváte na psychologické hodnocení jakéhokoliv člověka, na ten známý \"´hvězdicový graf\", zjistíte, že snad nenajdete dva stejné tak jako nenajdete dvě stejné sněhové vločky.

K přizpůsobování se jiné kultuře: Vždycky k tomu dochází, něco je třeba lákavého, něco má v původní kultuře své propagátory atd. Jde mi o míru násilí - ať už verbálního, právního nebo fyzického. Koná se jak v USA - positivní diskriminace černochů, hyperkorektní názvosloví, kampaň #metoo atd, tak v Kotlince - soudní vymáhání práva nosit hidžáb na zdravotnické škole, která má odjakživa svůj \"dresscode\" a mnoho dalších kauz, vyvolaných a živených těmi našimi občany, Čechy, kterým se říká \"lepšolidé\" nebo \"pražská kavárna\". Nemám je rád, jsou jednak k smíchu, jednak jsou nebezpeční svými, ve skutečnosti postkomustickými nebo lépe neokomunistickými myšlenkami, kterým globálně říkají \"liberální demokracie\".
Kdesi jsem četl, že liberální nebo jakákoliv jiná demokracie je ve vztahu k demokracii ve stejném postavení jako kazajka ke svěrací kazajce. Totéž platí o svobodě.
Dneska se (aspoň tady, v Kotlince), snaží někteří lidé o posun významu slov. Už jsem o tom psal, protože mě to irituje. Nejsem xenofob proto, že se mi nelíbí vymazávání řeckých křížů na reklamách. Nebo černošští modelové na plakátech s oblečením. Nebo když (kritici - tuším z USA) napadli českou počítačovou hru ze středověku, že tam nevystupuje dost černochů. Černoch byl i za mého mládí - a to jsem fakt neprožil ve středověku - k vidění velmi občas. (Nejčastěji v divadle při Othellovi. Ale ten byl našminkovaný.) Takže namontovat černochy do středověku by bylo zbytečné, podlézavé rozhodnutí.
Jsou tady (v Ostravě) Ukrajinci, Rusové, Vietnamci, Číňané. Nikdo ale nechce zdvojovat kříže na kostelích nebo stavět buddhistické modlitebny místo kapliček či synagog. Když si Vietnamci chtějí slavit své svátky, tak předají na pár dnů prodejnu svým českým podřízeným a slaví. Děti Rusů zase mají dárky na Vánoce i na Nový rok.
Je to všechno o toleranci a čistých myšlenkách. S - tím jsem už párkrát narazil - o odpuštění starých křivd. Ne o zapomenutí minulosti - o odpuštění. To je velikánský rozdíl.
Ta nenávist a pocity ublížení se totiž předávají jako memy z generace na generaci.
Nejsem \"ruský troll\" jen proto, že se mi ledacos nelíbí na tom, co přichází ze Západu.

«     1    2  3   »