Stop červenému masu!

rubrika: Populárně naučný koutek


Předevčírem tady bylo velmi zajímavé pojednání o skladbě masa a jeho přípravě ke konzumaci od biochemika a vyznavače kulinářského umění Vladimíra Mikeše. Bylo v něm kupříkladu naznačeno, že při zpracování masa mohou být použity našemu zdraví ne zcela bezpečné chemikálie. Dnes přicházím s informací převzaté z Doby jedové 2, která bude na vás působit mnohem děsivěji a týká se především červeného masa. Pokud tuhle informaci přijmete do slova a do písmene, tak v případě, že nejste vegetariány či vegany, od této chvíle budete jíst pouze bílé maso - tj. především drůbež nebo ryby.

Lucifer


Červené maso je obviňováno z mnoha stran, že jeho konzumace má vliv na vznik karcinomů, zejména kolorektálního. Jedná se o nejrůznější zdroje i formy červeného masa - čerstvé, mleté, mražené, hovězí, vepřové, telecí a skopové. Obzvláště se zdůrazňuje, že riziko vzniku rakoviny se zvyšuje se zpracováním červeného masa uzením, sušením, solením, nakládáním a konzervováním, zpracováním v uzeninách a jiných masných výrobcích. Prokazatelnost podílu konzumace červeného masa na vzniku rakoviny se udává 15 % při konzumaci 100 g červeného masa denně a silně vzrůstá při vyšší spotřebě. Vyšší riziko představuje také připravená strava (konzervy, uzeniny apod.) - prý až 49 % riziko při konzumaci 250 g denně. Zatímco u alkoholu se může doporučovat "méně je lépe", pro červené maso neexistuje žádná bezpečná spodní hranice. V tomto případě je tedy optimální žádná spotřeba. Je jistě značně složité provést zhodnocení vztahu spotřeby masa k výskytu určitých typů karcinomů, a různí autoři proto uvádějí značně odlišná čísla. Podle statistiky z roku 2002 je v severní a střední Evropě spotřeba červeného masa na hlavu a den 50 g u mužů a 35 g u žen.

V ČR snědí ženy i muži červeného masa podstatně víc a omezení spotřeby červeného masa se občanům radí při nejrůznějších příležitostech. Výživoví poradci radí: Omezte spotřebu červeného masa na 80 g denně - snížíte riziko vzniku nádorových onemocnění. Onkologická poradna radí pacientům: ne více než 140 g připravovaného masa denně. Na stránkách Kolorektum se radí: Pokuste se omezit konzumaci červeného masa na méně než 500 g týdně (v syrovém stavu zhruba 700 - 750 g). Snažte se nejíst příliš mnoho uzenin (slanina, různé šunky, salámy, klobásy apod.)

Podíl kolorektální rakoviny v EU se odhaduje na 7.8 % u mužů a 5.8 % u žen. České republice patří první místo u mužů a deváté u žen na světě v onemocnění rakovinou tlustého střeva a konečníku v přepočtu na 100 000 obyvatel. Možnosti testu pro včasné zachycení rizika kolorektálního karcinomu by měl ve vlastním zájmu využívat každý člověk. Odhaduje se, že spotřeba masa se podílí na 15 % kolorektálních karcinomů. V současné době se připouští, že by konzumace červeného masa mohla ovlivňovat i vznik rakoviny jícnu, plic, pankreatu, dělohy, žaludku a prostaty. Britská studie zjistila, že v roce 2010 se spotřeba červeného masa podílela na 3.5 % veškerých onemocnění rakovinou u mužů a 2 % onemocnění rakovinou u žen.

V prosinci 2011 se objevila studie, která uvádí, že spotřeba červeného masa je prokazatelně spojená s vyšším výskytem infarktů. Badatelé pod vedením Adama M. Bernsteina, ředitele výzkumu ve Wellnes Centru Clevelandské kliniky v Ohiu, sledovali ve dvou projektech 84 010 žen a 43 150 mužů po dobu 26 a 22 let. Ženám bylo na počátku sledování 35-55 let a mužům 40-75 let. Na počátku studie neměli diagnostikovanou rakovinu, cukrovku ani kardiovaskulární onemocnění. Účastníci vyplňovali dotazníky, ve kterých pravidelně zapisovali konzumaci jídla a jeho množství. Za uvedených 26 a 22 let bylo u nich zaznamenáno 2633 a 1397 infarktů. Hodnocení podle toho, jak se sledovaní pacienti živili, ukázalo, že zvýšená konzumace červeného masa byla spojena s vyšším rizikem výskytu infarktů, vyšší konzumace drůbeže byla spojována se sníženým výskytem infarktů

Zdroj: Anna Strunecká, Jiří Patočka - Doba jedová 2

Poznámka:

Jsem tak trochu neorganizovaným vyznavačem buddhismu. Přírodní filosofie, která bývá někdy omylem, a někdy také díky organizovaným buddhistickým vyznavačům, kteří její podstatu nepochopili, zaškatulkována do rubriky náboženství. Jedna z myšlenek, která mě oslovila, je "střední cesta" (jádro nejvyšší ze čtyř buddhistických filozofických škol), a kromě toho jsem zcela nezávisle vyznavačem toho, že člověk má naslouchat jak svému duševnímu, tak fyzickému nitru - duši i tělu.

Když člověk naslouchá dobře a nenechá se ovlivnit žádnými ideologickými či konzumně módními vlivy, nenechá sebou cloumat žádnou indoktrinací, tak dokáže vnímat signály své přirozené duše, svého podvědomí, a svého přirozeného těla.

Když budete těmto signálům dobře naslouchat, naleznete zpravidla právě tu střední cestu. Ta cesta vám neříká, že máte vše, na čem ulpí byť jedno jediné smítko, zavrhnout (výjimkou jsou samozřejmě naprosto absurdní extrémy, ať už filosofického, náboženského či jakéhokoliv jiného střihu); říká vám, že vše je třeba akceptovat s tou či onou mírou, a to tak, aby vám to prospělo psychicky i fyzicky; abyste rozumně reflektovali signály své duše i svého těla.


komentářů: 4         



Komentáře (4)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »


3 Jenže...
StK (neregistrovaný) 29.03.2013, 10:03:55
Jenže vzato do důsledku: Všechno nějak škodí. Tohle je nevhodné jíst protože může způsobit ono a jiné jase něco jiného, když ale nebudete mít ve stravě dostatek tohoto, může se vyvinout tato choroba...
Už jsem příliš starý na to, abych tomu nějak věřil. Vždyť i ten sport se často ukázal být škodlivým - aniž byl provozován závodně. Dva mí známí umřeli mladí, ačkoliv žili po zdravotní stránce takřka vzorně. A jeden kamarád z horolezeckého oddílu umřel tragicky v autě (neřídil!) ve věku 92 let a to do 88 lezl po skalách. Brýla míval přivázané k hlavě gumičkou, aby mu nespadly dolů.

Já vím, není to statistika. Ale i ta se dá dobře zfalšovat - což se často i děje. Farmaceutické a kosmetické firmy by mohly vyprávět... Úžasný

2
Zuzana (neregistrovaný) 29.03.2013, 01:50:48
To jsem psala nescislnekrat a nechce se mi to hledat, kdo si to chce najit, ten si najde. Ale pise-li to Anna Strunecka, bude to asi vetsi pravda, takze nehledejte a ctete pohodlne na nejnovejsi strance. ;)
'Red meat' se v me rodine uz roky neobjevuje, pouze organicka drubez ( kuratka a tak ;) a ryby (jenom nektere).
V podstate zakladni pravidlo je konzumace prevazne cerstve zeleniny a ovoce a v male mire vyse zminenych proteinu ( vcetne mlecnych produktu zbavenych tuku). + Lusteniny a celozrnne pecivo, seminka atd.. Pokud maso vynechate uplne je to imho jen dobre.
Nono jsou bila mouka, premira soli, cukr a nasycene tuky.
Pravdepodobne se nestane vasemu zdravotnimu stavu nic, porusite-li tahle pravidle sem tam = jednou za delsi cas, problem je denni konzumace vyse zminenych.
Hezke velikonoce s jarnim spenatkem. ;)


«     1     »