Glutation – zázračná molekula pro dlouhověkost

Z nedávných statistik vyplývá, že se nejrychleji rozrůstá věková skupina stoletých lidí. Jaké je tajemství dlouhého a zdravého života? Jednu z odpovědí lze možná nalézt v přítomnosti glutationu – malé, leč velmi účinné molekuly, která se tvoří v každé buňce lidského těla. Ačkoli glutation není tak známý jako jiné, častěji zmiňované živiny, například vitamin C a E, rozhodně se jedná o zázračnou molekulu. Badatelé zjistili, že průměrná aktivita glutationu je u stoletých lidí výrazně vyšší než u těch mladších. Několik studií dospělo k závěru, že vysoká hladina glutationu souvisí se zvýšeným přežitím.

Glutation (GSH) je tripeptidová molekula složená ze tří aminokyselin: kyseliny glutamové, cysteinu a glycinu. Patří k hlavním neproteinovým antioxidantům, které existují v každé buňce, a často se mu říká „hlavní antioxidant“. Řídí tělesné buňky a hojně se vyskytuje v cytoplazmě, jádru a mitochondrii. Glutation byl objeven už v roce 1888, ale první výzkum jeho nedostatku v organismu proběhl ve 20. a 30. letech minulého století a soustředil se na oči. Nyní je dobře známo, že makulární degenerace souvisí s nízkou hladinou glutationu. V 80. letech minulého století si badatelé uvědomili, že glutation se zásadně podílí na všech aspektech dobrého zdraví a prevence nemocí.

Bez přiměřené hladiny glutationu by se každá buňka nakonec rozpadla vlivem masivního poškození volnými radikály, lidské tělo by téměř nemohlo odolávat metabolickým odpadním látkám a játra by byla těžce poškozena celkovým nahromaděním toxinů. Buňky by také byly bezbranné proti mnoha bakteriím, virům a řadě karcinogenů, které ohrožují lidské zdraví.

Známější antioxidanty, jako jsou vitaminy C (A) a E a selen, je nutné získávat ze stravy. Glutation je však považován za hlavní antioxidant, protože na jeho přítomnosti závisí správné fungování všech ostatních. Například je nezbytný při regeneraci oxidovaných forem vitaminů C a E, protože jim znovu navrací antioxidační funkci. Jakmile tyto antioxidační vitaminy pročistí volné radikály, mohou sami zoxidovat a zaútočit na zdravé buňky. Tomuto procesu se říká pro-oxidace. Glutation snadno obnovuje jejich redukovanou formu, aby znovu mohly působit proti volným radikálům. Když glutationové systémy účinně fungují, maximálně se zvyšuje účinnost antioxidantů v léčbě a prevenci degenerativních onemocnění spojených s oxidačním stresem, například artritidy, rakoviny, kardiovaskulárních onemocnění, diabetu a makulární degenerace.

Glutation vykonává v organismu důležitou práci: chrání buňky proti ničivým účinkům volných radikálů; očišťuje tělo od vnějších škodlivých látek, jako jsou léky, znečišťující látky ze životného prostředí a karcinogeny; udržuje stabilitu buněčných membrán; reguluje biosyntézu bílkovin a DNA a buněčný růst; vlivem na lymfocyty zvyšuje imunologickou funkci; provádí syntézu prostaglandinů a přenos aminokyselin. Vzhledem k tomu, že se glutation podílí na tolika životně důležitých funkcích, zahrnuje všechny roviny fysiologického fungování těla. Glutation tedy není jen účinný antioxidant, ale posiluje též imunitní systém. Při snížené imunitě klesá glutation v krvi a imunitních buňkách pod hladinu normálu a pacientům s imunodeficitem prospívá její obnovení na normální hodnoty. Ze studií vyplývá, že zvýšení hladiny glutationu v organismu může pomoci pacientům s HIV (AIDS).

Ve světě zamořeném nejrůznějšími jedy přežití doslova závisí na schopnosti těla adekvátně detoxifikovat desítky tisíc chemických látek, které vdechujeme, přijímáme v potravě a vstřebáváme. Zde opět přichází na pomoc glutation se svými výraznými očišťujícími účinky. Hladina glutationu v játrech zásadně souvisí s jejich schopností zbavovat organismus škodlivin. To znamená, že čím vyšší je obsah glutationu, tím větší je schopnost jater odvádět škodlivé chemické látky. Glutation má schopnost vázat se na organické toxiny i a těžké kovy, rozpouštědla a pesticidy a transformovat je do formy, kterou lze vyloučit močí nebo žlučí.

Jak lze v našem organismu možné zvýšit hladinu glutationu? Jsou přinejmenším dva klinicky ověřené přípravky, které to tím či oním způsobem umožňují, jejich účinek však nemusí být až tak dokonalý. V níže zde již několikrát uvedeném zdroji anebo třeba na internetu je můžete naleznout. Reklamu jim ale tady dělat nebudu. Existují totiž mnohem přirozenější způsoby. Například namáhavé, delší cvičení zvyšuje hladinu glutationu a souvisejících enzymů v krvi a kosterním svalstvu. Podporují ji také různé vitaminy a doplňky stravy: kyselina lipoová, pyknogenol (extrakt z kůry borovice mořské), melatonin, borůvky, výtažek z hroznových jader, vitamin C, syrovátkový protein a kurkumin. Glutation se nachází především v čerstvých, nezpracovaných potravinách: v syrovém ovoci a zelenině, syrovém masu a čerstvém mléce. Vysoký obsah této látky má například brukvovitá zelenina (květák, brokolice, zelí, kadeřávek a růžičková kapusta). V nezdravé stravě žádný glutation nenajdete. Není přítomen v obilninách, konzervovaných a průmyslově zpracovaných potravinách a v uzeninách.

Zdroj: Sherrill Sellmanová, Doba jedová 4 – Hormony

Astra
Astra 27.07.2014, 07:07:14
Chemické procesy, zvláště ty, které se odehrávají v našich tělech, jsou fascinující. Chemii odjakživa velice obdivuju.

Malý příklad. Posledních pár měsíců jsem si oblíbila kurkumu. Přidávám ji snad do všech jídel. Při střídmém odhadu množství nijak zásadně nemění chuť jídla, jen je trochu zbarví dožluta. Ne nadarmo se jí říká indický šafrán.

Chodím každé dva měsíce na kontrolu na kardiologii. Lékař sleduje i výsledky z laboratoře a neustále mě káral pro vysoký cholesterol. Až teď naposledy - velká pochvala.
Byla jsem ráda, ale v duchu jsem si říkala - co se stalo, přece jsem nijak zásadně nezměnila jídelníček? Neumím si to vysvětlit jinak, než že kurkuma zapracovala. Tělo si řeklo, co mu vyhovuje. Člověk má naslouchat tomu, co tělo žádá. Vyplácí se to! S vyplazeným jazykem