Co je platno člověku… (Život, s.r.o.)

rubrika: Pel-mel


Homer Simpson co chvíli provede nějakou zlomyslnost sousedovi. Má štěstí, že profesionálního křesťana Flanderse jen tak něco nevyvede z míry. Žlutí pánové spolu většinou mluví přes plot, protože neradi dávají druhému nahlédnout do svého domova. Člověk se má chovat zdvořile, ale odsud posud, můj dům můj hrad po americku. Být mezi lidmi, a přece sám, zajistit si, abych nikoho nepotřeboval a aby nikdo nepotřeboval mě. I v tom jsou seriálové postavičky typické.

 

Stella


Kdy to v Americe začalo?

 

Na počátku 20. století se začal u nejbohatší vrstvy prosazovat konzumní životní styl budováním domů, které napodobovaly francouzské zámky a britská sídla. Vznikala luxusní předměstí vyznačující se klidným prostředím a absencí menšin. Protože Henry Ford hlásal, že základním právem je vlastnit automobil, prosazoval také myšlenku, že je zbytečné rozvíjet železnici: Bylo tedy nutné k novým předměstím stavět lepší silnice. Společnost General Motors se (ve vlastním zájmu) zasloužila o likvidaci tramvajových i autobusových linek. Ulice přestaly sloužit chodcům, dětem a prodejcům – přivlastnila si je auta.

 

Lobbisté přesvědčili vládu, že je kvůli obraně země nezbytné budovat dálnice. V čele těchto snah stál ministr obrany, který byl předtím ředitelem General Motors. Vyvlastňovaly se osídlené oblasti, statisíce lidí se musely přestěhovat. Na zájmy a protesty samospráv nikdo nebral zřetel. Chudé vrstvy se přesouvaly do městských center nebo do odlehlých oblastí. Později se pro ně stavěla sídliště.

 

Spoluúčast státu

 

Silnice se stavěly tak, aby je pokud možno nepoužívaly nežádoucí osoby. Protože by do lepších předměstí mohli přijíždět autobusem černoši, silniční nadjezdy měly takovou výšku, aby pod nimi autobus nemohl projet. Žít na předměstí tedy vyžadovalo vlastnit automobil. Zatímco nedávno bylo ve městě možné pohodlně dojít na nádraží, nyní se budovala parkoviště, křižovatky, autoservisy. Lidé už se nepotkávali. Cestovali odděleně, ve svých vozech. Životní styl se stal produktem korporací. Obyvatelé předměstí se domnívali, že prožívají splnění amerického snu. Tím, že si postupně opatřovali vlastní domy i méně majetní, nikoho nenapadlo vyvolávat pracovní nepokoje. Všichni museli splácet půjčku, a tak se stali poddajnějšími a pracovitějšími.

 

Za Franklina D. Roosevelta vznikl program Úřad pro přesídlení. Byla postavena tři nová města. Ale pro finanční náročnost vláda přestala výstavbu měst platit a vytvořila zákony a předpisy, které umožnily milionům obyvatel, aby získaly vlastní dům prostřednictvím volného trhu. Půjčit si na opravu domu bylo dražší než si postavit nový. Realitní spekulanti velmi úspěšně a vědomě rozeštvávali rasy. Někdy bylo v podmínkách bydlení přímo vedeno, že ve čtvrti nesmějí bydlet židi a černoši.

 

Domečky

 

Veliký rozmach výstavby domů pro jednu rodinu nastal ve 40. letech. Vláda na ně poskytovala hypotéky v jakékoli výši. Vycházela z toho, že péče o dům a o pohodlí rodiny zajistí sociální klid. Proto podporovala nejužší rodiny a bránila spojování do větších skupin. Stanovila také šablonu pro všechny domy. K dispozici bylo 5 modelů uniformních domů. Vžila se kultura konformity. Předzahrádka s trávníkem, dům o čtyřech pokojích. S prostorem pro návštěvy se nepočítalo. Sousedé jsou nedaleko, ale odděleni. Komunitní život neexistuje. Ostatně, je nezbytné dojíždět daleko za prací a po návratu vylepšovat svůj dům. Žádné centrum, žádné obchůdky, žádná hasičská zbrojnice… (Na rynku)

 

Nakupování

 

A tak se stalo, že v některých městech (spíš místech) se jediným jediným fungujícím odvětvím stalo – nakupování. Příkladem je Birkdale Village v Severní Karolíně. Vypadá jako příjemné městečko s malými domy, ale ve skutečnosti jde o nákupní areál s velikými parkovišti. 99 % těch, kteří zde přes den pobývají, sem dojíždí. Přitom architekt měl původně úplně jinou představu. Chtěl vybudovat město podle představ „nového urbanismu“ Jane Jacobsové. Tedy menší město v evropském stylu.

 

Proč se plán nezdařil? Nejspíš proto, že město nevzniklo zdola a pomalu. Přirozenou cestou. Ti nemnozí obyvatelé mají Birkdale rádi, ale netvoří komunitu. Bydlení si pronajímají, nejsou na sobě nijak závislí, nic nevytvářejí. Fluktuace je zde veliká. Korporátní sektor může s územím dělat, co chce. Občanský život neexistuje.

 

Zprvu Američané nakupovali u dálnic, v jednotlivých volně stojících budovách. Rakouský architekt Victor Gruen v roce 1956 postavil v Minneapolis první obchodní centrum, The Southdale Center. Gruen měl dobrý plán: obnovit kulturní hodnoty poztrácené při decentralizovaném způsobu života. K jeho centru patřily pošta, knihovna, klubovny. Ale promotéři a spekulanti byli mocnější… Rozvinuly se nové obory, jako „atmosférika“, věda o manipulaci zákazníků. (Je výhodnější, když lidé uvnitř centra nevnímají, jaká je denní doba, cestou z parkoviště mají 3x změnit směr, bloudí pak uvnitř bez cíle – a vidí víc. Obchod voní, hraje hudba.)

 

V 90. letech už se hovoří o pokročilé behaviorální a environmentální manipulaci. U většího pultu je nám trapné koupit něco malého… Existuje fenomén zvaný Gruenův transfer. Videokamery ukázaly, že po vstupu do nákupního centra nám poklesne čelist a pohled se stane tupým. Člověk se změní v zákazníka hledajícího produkt. (Ve filmovém hororu Úsvit mrtvých vystupují zombíci, kteří bloumají obchodním centrem a očekávají oživení.) Další vývojový stupeň obchodních center představují centra tematická. Stará chátrající architektura uvnitř měst posloužila jako mnohem zajímavější nákupní centrum, jako zábavní muzeum. A šlo se dál: podobně posloužily celé čtvrti. Vrcholem je přeměna starého Times Square v „simulaci sebe sama“, již Russkoff nazývá disneyfikací.

 

Nedáme se?

 

Korporatizace měst omezuje jejich přirozené ekosystémy. Zjednodušuje vývoj lokalit. Mění lidské chování tak, aby vyhovovalo společnostem. Není zde žádné místo pro tvořivou kulturu. Poté, kdy prezident Truman podepsal roku 1946 zákon o duševním zdraví národa, začaly korporace najímat psychoanalytiky, aby zformovali nového Američana. Příslušní psychologové vycházeli z přesvědčení, že největší problémy vyřeší konzumní způsob života. Apelovali na lidi jako na jednotlivce (po zkušenostech s manipulací davu v Německu). Vzniklo mnoho poraden za účelem přimět jedince, aby se přizpůsobil. O změně světa se neuvažovalo…

 

Dnes je populární neuromarketing. Jedinec je testován přístrojem na magnetickou rezonanci, měří se jeho pozornost vteřinu po vteřině, zjišťuje se emocionální reakce i paměť. Zpětná vazba mezi počítači a mozky jednotlivců. Zapojila se medicína! Slibným spotřebitelem je mládež. Té je nezbytné potvrdit, že „rodiče jsou kreténi, učitelé magoři a dobře mládeži rozumí jen korporátní sponzor.“ Jenom on mladé osvobodí.

 

Stalo se módou citovat Malcolma Caldwella, (Bod zlomu, Mžik), který vystupuje jako sociolog, ale jeho knihy vycházející z představy o hloupých masách, síle sebedůvěry, vhodném čase a vhodném místě… Domnívá se, že je možné dostat něco za nic. Oslavuje automatické fungování mysli místo úvahy. Hovoří o „impulzivní nervové aktivitě“ a o významu povrchních dojmů. Podceňuje lidské poznání a popírá jeho význam. Caldwell není sám. V tom, že lidi jsou lehce manipulovatelná masa, s níž si korporace mohou dělat, co chtějí, mu přitakávají i dobře placení lingvisté a psychologové. „Vědci přišli na to, že…“

 

Závěrem:

 

Kladu si otázku, proč právě v převážně protestantské Americe se do takové míry prosadil ideál konzumního života. Vždyť jednou ze stěžejních myšlenek náboženské výchovy mládeže bylo Matoušovo: „Nebo co jest platno člověku, by pak všecken svět získal, a své duši uškodil? Aneb kterou dá člověk odměnu za duši svou?“

 

Víckrát se v komentářích Neviditelného čerta diskutovalo o médiích, o vlivu reklamy, o radostech a strastech nakupování. Nedávno Anna přišla s tím, že pobyt v nákupním centru musí neblaze poznamenat duševní zdraví. Dokážeme si udržet odstup od všudypřítomného balastu, jenž se už stal součástí vzduchu, který dýcháme? Zdá se, že při osobitosti většiny postav soustředěných kolem blogu… žádný strach!

 

Zdroj: Rushkoff, Douglas: Život, s.r.o., Argo/Dokořán, Praha 2014


komentářů: 26         



Komentáře (26)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 2 »

Lucifer
11
Lucifer * 27.03.2015, 17:56:32
Jaképak rozmíšky, Astro. Pouze výměna názorů. Pokud nesouhlasím s nějakým názorem, tak mám být raději potichu? Se Starým kocourem povětšinou souhlasím, nejspíš je to i naopak. Ale když mi tady napíše, že jsme se překlopili z adorace CCCP a nenávisti k USA k adoraci USA a nenávisti k Rusku, tak mě to nemůže nechat v klidu. Proč, to už jsem vysvětlil.

astra2
10
astra2 27.03.2015, 16:05:35
Hmm. Tak jsem chtěla podotknout něco k tomu nakupování, ale když čtu, kam se to tady stočilo, nepodotknu. Rozmíšky, žádné povahy, nemám ráda!

Lucifer
9
Lucifer * 27.03.2015, 14:58:08
Starý kocoure, docela mě šokuješ. Srovnáváš Havla s CCCP? No to snad ne! Křičící Kdoví co ten nápis pod Havlovým portrétem má vyjadřovat, může to být též ironie, na Havla se dnes sypou celé kýble špíny. Ať už ten slogan znamenal cokoli, srovnávat ho s totalitní bolševickou propagandou... fakt nemám slov. S nekonečným obdivem k USA, NATO a EU se prakticky nesetkávám. Ani já nic takového nepociťuji. Takže jsme tady vlastně všichni "kremrole".

Ten závěr jsem trošku nepochopil. Chceš říci, že s rostoucí nenávistí vůči Putinovi se probouzí sounáležitost mezi tvými ukrajinskými a ruskými kamarády? To snad ne! Překvapený Pleteš si příčiny a následky. Příčina je na straně Putina, který se začal chovat jako imperialistický diktátor s expanzními choutkami a s vybudováním nového velkého Ruska. K tomu, že obsazení Krymu plánoval už delší dobu a měl za tímto účelem vycvičené speciální jednotky, se už veřejně přiznal, totéž bezpochyby platí i o východní Ukrajině, ale evidentně to ještě není konec. Pokud se k tomuto jednání začnou ozývat kritické hlasy, nejen v zahraničí, ale i v Rusku, tak tomu říkáš nenávist (zřejmě dle tvého názoru bezdůvodná), která stmeluje Rusy a dokonce snad i s Ukrajinci? Konflikt započal právě tím, že Ukrajina se už s Ruskem stmelovat nechtěla. Pokud jsi měl na mysli jen stmelování tvých ruských známých, tak je to jistě veliký úspěch proputinovské propagandy, která jede všude kolem na plné obrátky. A co ruská opozice, ta se už též začíná stmelovat s putinovským novým Ruskem?

Když Hitler začal chrastit zbraněmi a obsazovat okolní země, začala se proti němu zvedat "nenávist", která měla bezpochyby za následek stmelování Němců. Ovšem ne všech, tedy všech na stejné straně barikády. Opozice končila v koncentračních táborech stejně jako nevhodní obyvatelé okupovaných zemí. Že to nemá s Putinem nic společného? Neříkám že vše, ale s tím nic bych byl hodně opatrný. Úžasný

8 Pro Světlonoše:
Starý kocour (neregistrovaný) 27.03.2015, 13:15:39
Já si netroufám Světlonoši popisovat nějaké statisticky podchycené nálady ovčanstva. Dokonce ani o názorech v papírových médiích nemám přehled - nekupuji je v marné snaze \"šetřit naše lesy\". (Vím, že to nepomůže, že na barevné reklamy se vynakládá násobné množství papíru. Ale to sem nepatří).

Vlastně popisuji jenom TV (zprávy, pokud mám večer čas tak obvykle \"zkonzumuji\"), ranní půlhodinku rádie ČR1 a velké weby s oficiálními komentátory.
A tam si ty nálady dešifruji takto: binární překlopení. Dost strašný zážitek jsem měl v pátek, kdy jsem se procházel kolem Muzea a na něm visel přes polovinu průčelí portrét s nápisem \"V.Havel navždy\".
Asociace: \"Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak!\"
Kdokoliv, kdo nesdílí nekonečný obdiv k USA, NAO a EU je \"kremrole\". Já pracuji i s Rusy a Ukrajinci (ovšem ne jenom!) a vidím normální lidi, civilizované, kulturní. Jenže: Jak roste obecná nenávist k Putinovi, tak se v nich probouzí sounáležitost s se svým národem. Takže už nemáme proti sobě Putina, ale opravdu Rusko.

Ale nechci tady zanášet politiku, je tu bez ní docela fajn. Raději mi vynadejte tady: http://stary-kocour.blogspot.cz/2015/03/jak-se-stat-kremroli.html Taky jsem nechtěl politiku, ale nějak se ji nemohu zbavit, protože s manipulacemi a soustavou lží je politika nerozlišitelně svázaná.

Stella
7
Stella 27.03.2015, 12:52:37
Ten hošík, o němž se tu Lucifer včera zmínil - jak se našel v obdivu k Rusku - má pravdu v tom, že bojuje za nestrannost soudů. Jenže nevzal vůbec v úvahu HISTORICKOU ZKUŠENOST. A to je myslím to hlavní, co teď žene Poláky k výcviku do lesů. Cynicky řečeno: Málo jsme trpěli.
A kde se považuje za úplně normální a pragmatické používat lež a zbožňovat vůdce - tam je zle. Ať si to nechají doma. Západ nechce věřit, že by to někde fungovalo. Jenže - ano.
Ti chytřejší a bohatší z Ruska už na Západě jsou.
Kdo by riskoval zabití za kritiku...

Lucifer
6
Lucifer * 27.03.2015, 12:45:14
Dodávám, že s první větou o pozitivní rasové diskriminaci souhlasím.

Stella
5
Stella 27.03.2015, 12:44:34
Tuším, že se market předělává každé dva roky. Vadí mi to, protože za určitou dobu už mám v hlavě potřebnou mapu. A dnes jsem koukala do letáku a říkala jsem si, že koupit ten Fernet by bylo výhodné - tak velká sleva. Musela jsem si dá facku, abych se vzpamatovala. Nabídka zabírá!

Od zdi ke zdi je myslím naše specialita. Ale v TV nedávno taky uváděli, že se obyvatelé francouzských městeček na samém začátku něm. okupace zlobili na místní odpůrce, že provokují a riskují možný boj.
Každá země má svoje.
Ve výchozí knize mě překvapilo, že Fordovy názory
na židy hodně ovlivnily Hitlera. Až o pár desetiletí později Ford ubral.

Odpověď na kocouří otázku: Nakupujete jako chlap! Nezjistíte, kde co předělali, jaké zboží je úplná novinka, že se změnily obaly a váha sušenek, že zase postává u regálů ten a onen, že její manžel vzdychá zhroucený u vozíku, že přibyly barevné pohlednice, že jsou vlasové nudle na dvou místech, že si ta zrzavá prodavačka vyprala plášť... Jako mužští ušetříte, ale jinak jste v tomto směru nepoužitelní, často neschopní i odpovědi na otázku: Koho jsi tam potkal? S vyplazeným jazykem Ahoj



Lucifer
4
Lucifer * 27.03.2015, 12:39:51
S tvým druhým komentářem, Starý kocoure však nesouhlasím. Nenávist ke Spojeným státům s použitím skoro stejných pojmů jako za minulého režimu se prohloubila, stejně tak adorace mocného Ruska v čele se spasitelským diktátorem, po němž se žádá buď likvidace socialistických byrokratů či sociálních inženýrů z EU, anebo naopak imperialistických a zločineckých Spojených států. Stačí nakouknout do diskusních příspěvků pod různými články s touto tématikou.

Ve skutečnosti je to ale poněkud jinak, Starý kocoure. Za minulého režimu jsme, my občané, Sovětský svaz v drtivé většině neadorovali. Tohle nám pouze vnucovala vládnoucí garnitura moskevských poskoků. Sovětské okupanty tady neměl rád skoro nikdo. A naopak, ke Spojeným státům se povětšinou vzhlíželo jako ke svobodnému světu. Poslouchala se především k nám ze Západu propašovaná hudba, ne sovětské častušky, čundráci si hráli na americké zálesáky, ne na sovětské kolchozníky, dokonce i normalizační popoví autoři vykrádali skladby západních kapel, atd.

Co píšeš, Starý kocoure, je nejspíš umělá demagogie, která se zcela záměrně šíří, a mnozí, kteří s tím nemají nic společného, tomu podlehli. K "Amíkům" se negativně staví většina lidí, nejen v ČR, ale především v západní části EU. Ve východní části je to různé. Světlou výjimkou jsou Poláci. To, že se zvedl určitý odpor k Rusku, má na svědomí samotné Rusko v čele s mocichtivým diktátorem. Běžný Rus se nechal buď ideologicky zmanipulovat, anebo se stáhl do ústraní popřípadě do viditelné opozice. Před vypuknutím imperiálních choutek současného ruského vůdce se u nás nějaký odpor k Rusku neprojevoval. Na tapetě byli spíš Američani. Poněkud to sice nahlodávaly u nás operující ruskojazyčné mafie, ale jinak si Ruska skoro nikdo nevšímal.

Lucifer
3
Lucifer * 27.03.2015, 12:05:31
Přemísťování zboží v regálech po vzoru "škatule, hejbejte se" jsem si všiml už před pár lety a dospěl jsem k témuž závěru jako Starý kocour, což je bezpochyby skutečný účel tohoto šibování zbožím. Nejsme ale sami, kdo tuto "behaviorální a environmentální manipulaci" dešifroval

http://www.1000vecicomeserou.cz/893-kdyz-se-zmeni-rozmisteni-zbozi-v-obchode/

Úžasný

2 A jako obvykle dodatek:
Starý kocour (neregistrovaný) 27.03.2015, 11:57:25
Rasová diskriminace a segregace v USA se časem překlopila do rasové positivní diskriminace - což je opět špatně. Stejně jako naše "povinná láska k CCCP" se překlopila do nesmyslné nenávisti k Rusku a vztah k "nenáviděné Americe k její nekritické adoraci.

Proč se musíme vždycky stavět "od rantlu k rantlu" jak pravila moje babička?

1 To Stella:
Starý kocour (neregistrovaný) 27.03.2015, 11:30:41
Jistě, i když jsou některé prameny poněkud účelově zaměřeny - dost mě pobavily nízké nájezdy na dálnice, aby nemohly projet autobusy - asi s těmi černochy [;>,) tak základně popisují pravdivý stav. Je ale (podle mě) ještě horší. Místo setkávání lidí se píší SMS nebo maily, patrně je stejná situace i na sociálních sítích, které už jsem odmítl nějak akceptovat. Podíval jsem se na komunikaci a zjistil, že je to "povrchnost povrchnosti". Ega (avatarů nebo i reálných jmen) se naparují jedno před druhým. Vlastně takové hospodské žvásty s tím rozdílem, že nejsou převážně maskulinní. Je to nová doba do které nepatřím. Asi to dopadne jinak, než vypadá, že to dopadne neboli předpovědi nebudou platit - to prodlužování futurologických přímek (nebo jednoduchých křivek) vede vždy k předpovědím mylným. Ono to nakonec nějak dopadne - ale jinak.

Supermarkety, reklama a podobně - je to vlastně jen vytknutá část "moderní doby". Naučil jsem se s tím žít: Mám v hlavě plánek, kde v naší blízké "Kupo-zemi" (Kaufland) najdu to, co potřebuji. Zajdu, koupím a vypadnu bez škod na duši. Jenom se člověk nachodí - mají to promyšlené tak, aby od jedné obvyklé komodity k druhé obvyklé urazil zákazník co nejvíc metrů kolem věcí, které nepotřebuje. Obchodníci s takovými jako já bopjují, jak se dá: přemisťováním zboží, jeho umisťobváním úplně nahoru nebo dolů do regálů atd. U mě ale mají smůlu: Jdou něco koupit, nikoliv utratit peníze. A plánek rozmístění komodit si v hlavě přepíšu.

A jak jste na tom vy? Mrkající

«   1    2     »